Säkerhet, kopieringsskydd av dator

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Kommer att använda min nyinköpta, men begagnade Mac Book PRO (mid 2009) till bl.a. karaoke då jag jobbar som DJ. Köpte just en begagnad då det blir en "slit p släng" dator.

Nu till frågan:
Kan jag på något sätt göra så att datorn det inte går att kopiera något från hårddisken eller använda något mer på datorn än just Karaoke programmet och helst ha det på autostart. Kanske på en separat användare som jag kan lämna ut lösenordet till... Då det är mycket dyrbara musikfiler som jag betalt pengar för vill jag ju inte bli "bestulen" på något ur datorn då den kommer att användas av flera och jag kanske inte alltid är med. Säkert enkelt, men jag kan ingenting om datorer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-13 13:48

Jag skulle skapa en ny användare under Systeminställningar - Användare och Grupper och sedan använda Föräldrakontroll för att styra vad användaren får göra.

Autostarta program gör man enklast genom att högerklicka på ikonen i dockan och välja Alternativ -> Öppna vid inloggning.

För att administrera program som startas vid inloggning kan du gå in i Systeminställningar -> Användare och Grupper -> Startobjekt

För övrigt instämmer jag med föregående skribent.

Föräldrakontroll är en bra start, och det är nog en typ av kiosk mode som du är ute efter: Loading…

Program som kan hjälpa dig:
Kiosk software for Mac public access internet terminals - eCrisper for Mac (finns provversion)
https://github.com/aburgh/Disk-Arbitrator/ (förhindrar att enheter monteras automatiskt)

Gången borde vara något liknande denna:
1. Aktivera EFI-lösenord så ingen kan starta med en annan skiva (starta från återställningspartitionen för att aktivera)
2. Skapa en ny användare med föräldrakontroll och tomt lösenord
3. Tillåt användaren att enbart köra ditt karaokeprogram i Föräldrakontroll
4. Autostarta karaokeprogrammet.
5. Rensa övriga ikoner i dockan
6. Stäng ner så mycket som möjligt i Föräldrakontroll
7. Ladda ner och installera Disk-Arbitrator och lägg den som autostartande för användaren.
8. Sätt i systeminställningar att man måste fylla i ett lösenord för att ändra nätverksinställningar.
9. Avaktivera alla nätverksanslutningar.
10. När du är nöjd: sätt användaren till att loggas in automatiskt (systeminställningar -> användare och grupper -> tryck på hänglåset och ange ditt lösenord -> automatisk inloggning = din nerlåsta användare)

1
Bevaka tråden