Jobbiga returvillkor, är detta normalt?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Två veckor efter att ha mottagit en vara och sett att det blev felbeställt, och bett om byte (med noggrann beskrivning av vad jag köpt och vad jag egentligen ville ha), fick jag följande brev:

Vänligen läs igenom instruktionerna noga.

Öppet köp skall anmälas 14 dagar från det att ni mottagit varan. För att vi ska kunna godkänna returen så skall produkten vara i nyskick och komplett med all emballering, dokumentation, påsar, sladdar och andra tillbehör. Fattas det något blir det ett avdrag enligt gällande prislista.

Varan skall därefter returneras inom 7 dagar till oss. Efter detta gäller inte öppet köp.

Er vara ska skickas som företagspaket eller paket med utkörning till oss. Paket som går till ombud kan vi inte hämta ut och returneras till er. Ni står själva för returkostnaden.

Exempel på godkända retursätt är:

Schenker Parcel
Posten DPD Företagspaket 16.00

Bifoga en kvittokopia alt. en kopia på er följesedel och på baksidan av denna anger ni anledningen för er retur.

Returnera er produkt till:

Webbshoppen.se
Vannhögsgatan 7
23166 Trelleborg

OBS! Det ligger på ert ansvar att ni emballerar er försändelse väl, då varken vi eller fraktbolagen tar ansvar för produkter som går sönder i hanteringen. Retursedeln ska placeras på samma ställe som föregående. Den får således inte placeras på original kartongen om produkten inte levererades så.

Om er retur får plats i ett vadderat kuvert kan ni på eget ansvar skicka det till:

Webbshoppen.se
Box 3
23121 Trelleborg

Undantag för Öppet köp

För datorer, flashminnen & hårddiskar där plomberingen är bruten tar vi en avgift på 500:- för att ominstallera datorn eller formatera hårddisken/minnet. Detta för att säkerställa drift och att produkten ej har virus.

Öppet köp omfattas ej av

• Bläck, toners, batteri eller andra förbrukningsvaror där förpackningen är bruten
• Spel, filmer och program där sigillet eller förpackningen är bruten
• Demovaror & begagnade varor

Om ni inte följer våra instruktioner kan det ske ett avdrag på beloppet alternativt så kan vi neka er retur.

Vi behandlar ert ärende i normala fall inom en arbetsvecka efter mottagandet av er retur.

Med vänliga hälsningar/ Best regards

Kundtjänst

Bortsett från längden så låter det vid första anblicken rimligt, men:

- De talar om öppet köp, och har uppfunnit en egen 7-dagarsgräns. Distansköplagen har ingen sådan gräns så vitt jag kan se.
- Vad är "retursedeln"? Är det adresslappen? Eller var skulle jag få den ifrån? Det fanns ingen med paketet i alla fall.
- Man får inte sätta densamma på "original kartongen" (sic). Vad är det för "kartong"? Produkten ligger inte i en "kartong", den är i en plastförpackning - vilket är uppenbart eftersom jag berättat för dem vad jag vill returnera.
- De velar runt med om och men i fraktmetoder. De har EXEMPEL på vad jag får frakta med, och säger löst att OM det går till ett ombud så går det inte. Men OM det får plats i vadderat kuvert (storlek nämns inte, och ingen hänsyn tas vad jag tänker returnera) så får jag skicka så "på egen risk". Ja, inklusive risken för att det är för stor så det hamnar hos ombud antar jag...
- "Vänligen läs igenom instruktionerna noga". Ja, just det, tack för den, lägg hela problemet hos mig och strunta i vad jag skriver och ge mig flera gånger mer text med en massa blaj att läsa "noga"... Varför skulle jag beskriva detaljerat om de inte läser ett ord av vad jag skriver? Och dessutom skall jag skriva det en gång till på följesedeln.

Hur mycket sånt här trams måste man tolerera egentligen? Är det lika illa hos all postorder, är detta som det måste vara? Eller finns det bättre? Jag tyckte detta var jobbigt.

Brukar vara sådär hos skitbutiker tyvärr.

Returavgiften ska du inte stå för, däremot kan du få betala den och sen få pengarna tillbaka för den.

Dyr produkt? Är det värt besväret?

Ursprungligen av keptang:

Brukar vara sådär hos skitbutiker tyvärr.

Returavgiften ska du inte stå för, däremot kan du få betala den och sen få pengarna tillbaka för den.

Dyr produkt? Är det värt besväret?

Det är väll klart att returavgift skall betalas av köparen om det är felbeställt

Ursprungligen av disktant:

Det är väll klart att returavgift skall betalas av köparen om det är felbeställt

Korrekt. Jag missade att det var ett felköp.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-11 19:53

Samtidigt brukar företag köra på "goodwill" och bjuda på den frakten även vid felbeställningar, i alla fall av min erfarenhet.

Ursprungligen av joakimo:

Samtidigt brukar företag köra på "goodwill" och bjuda på den frakten även vid felbeställningar, i alla fall av min erfarenhet.

Japp, det är lite olika. Men inget som det finns stöd för i distansköpslagen såklart.

• Medlem
  • 2013-01-11 21:27
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

... Öppet köp skall anmälas 14 dagar från det att ni mottagit varan. ... Varan skall därefter returneras inom 7 dagar till oss. ...

Det blir väl 14 + 7 dagar om jag räknar rätt? (Öppet köp = ångerrätt.) 21 dagar, då.

- De talar om öppet köp, och har uppfunnit en egen 7-dagarsgräns. Distansköplagen har ingen sådan gräns så vitt jag kan se.

14 dagar gäller distansköpslagen, 7 dagar har dom väll satt för att du inte skall behålla varan för länge

- Vad är "retursedeln"? Är det adresslappen? Eller var skulle jag få den ifrån? Det fanns ingen med paketet i alla fall.

Retursedeln är den adressetikett som du själv får ta fram via någon av dom transportörer dom rekomenderar
Schenker, Posten

- Man får inte sätta densamma på "original kartongen" (sic). Vad är det för "kartong"? Produkten ligger inte i en "kartong", den är i en plastförpackning - vilket är uppenbart eftersom jag berättat för dem vad jag vill returnera.

Säkert en standardtext dom skickar ut, många är säkert så osmarta att dom skickar tillbaka en vara utan embalage
och klistrar adresslappen direkt på orginalkartongen

Hur mycket sånt här trams måste man tolerera egentligen? Är det lika illa hos all postorder, är detta som det måste vara? Eller finns det bättre? Jag tyckte detta var jobbigt.

Förstår inte riktigt vad det är som är tramsigt ?

Ursprungligen av disktant:

14 dagar gäller distansköpslagen, 7 dagar har dom väll satt för att du inte skall behålla varan för länge

Men det är ju ett krav de hittat på själva. Det har de inget stöd i lagen för. De kräver att jag skall skynda mig medan de själva sölar.

Citat:

Retursedeln är den adressetikett som du själv får ta fram via någon av dom transportörer dom rekomenderar
Schenker, Posten

Det är väl ingen "retursedel", det är väl just en adressetikett.

Citat:

Säkert en standardtext dom skickar ut, många är säkert så osmarta att dom skickar tillbaka en vara utan embalage
och klistrar adresslappen direkt på orginalkartongen

Japp, en standardtext - men inte en bra standardtext. De är otydliga. De menar den individuella produktens förpackning, till skillnad från ytteremballaget.

Citat:

Förstår inte riktigt vad det är som är tramsigt ?

Otydligt, för mycket snack, onödigt snack, kravet att jag skall skriva detaljer som de struntar i medan jag skall lusläsa tio gånger så mycket slarvigt skriven text. Plus villkor som försöker skära ner min lagstadgade rätt. Begreppsförvirring (öppet köp). Räcker inte det? Tycker du detta är bra returvillkor som du vill mötas av?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-11 22:36

Om jag minns rätt nu så har du rätt att returnera inom 14 dagar från att du fått varan, men inte rätt till att säljaren betalar frakt tillbaka.
Du skriver lite luddigt med två veckor, det är ju stor skillnad om det är 13 dagar eller 15 dagar.

Ursprungligen av Json_81:

Om jag minns rätt nu så har du rätt att returnera inom 14 dagar från att du fått varan, men inte rätt till att säljaren betalar frakt tillbaka.
Du skriver lite luddigt med två veckor, det är ju stor skillnad om det är 13 dagar eller 15 dagar.

Att jag betalar portot är helt grönt. Det är helt normalt när det är jag som läst fel på deras ordersida. Det stör mig inte det minsta.

Men det är väl inget luddigt alls med två veckor? Jo, lite, för det är ju skillnad på före tvåveckorsgränsen eller på den. Det blir en dag hit eller dit, dvs är man i tid vid 14 dagar eller inte. Men den millimeterpedant som nekar för att man tolkar det olika skulle jag inte ta på allvar.

Om du innan du returnerar varan, tar och ringer Webbshoppen.se och frågar om du gjort allt rätt för att undvika eventuella fel?

Ursprungligen av reboot81:

Om du innan du returnerar varan, tar och ringer Webbshoppen.se och frågar om du gjort allt rätt för att undvika eventuella fel?

Ja, det kan man ju göra. Det känns som om man skulle kunna få det över E-post men telefonen kan ju sätta lite press.

Nu är det inte så viktigt med just denna returen, det var främst en allmän fråga om hur returhanteringen brukar funka. Jag har hört om andra (inte just denna) att de kan vara ganska griniga mot returer. Men finns det någon lysande bra sida av det hela, där det är klara besked och raka rör? Det kan vara värt en hel del att hitta sådana säljare.

Alla stora seriösa företag har klara och tydliga rutiner kring detta.

Köp från Komplett, Dustin, Inet, Digital Inn etc.. så slipper man såna här luddiga saker.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-12 17:48

+1 på Dustin

Har returnerat några grejer till Dustin och pappren med instruktioner man får då är också orimliga till viss del. Men det är väl för att täcka upp alla eventualiteter. Det är bara att blunda och hoppa i.

Ursprungligen av Mutant:

Har returnerat några grejer till Dustin och pappren med instruktioner man får då är också orimliga till viss del. Men det är väl för att täcka upp alla eventualiteter. Det är bara att blunda och hoppa i.

Det är det jag funderade på, om t.ex Dustin verkligen är bättre, om deras instruktioner är tydligare eller om man hamnar i samma träsk. Jag är ju inte alls ute efter att klandra Webbshoppen om de andra inte är bättre, men deras exempel störde mig, väckte frågan. Om det är för krångligt att returnera så kvittar det ju vad för rätt man har, det blir inte lönt att hävda den.

Är Dustins instruktioner helt enkelt långa, överdetaljerade, eller har du dessutom hittat några luckor som ställer till det ytterligare?

Har inte kvar några papper från de tillfällena så jag kan inte redogöra för dem. Men jag minns att det var några punkter som nästan var omöjliga att uppfylla och om man inte gjorde det kunde de vägra ta tillbaka varan.

Det är det jag funderade på, om t.ex Dustin verkligen är bättre, om deras instruktioner är tydligare eller om man hamnar i samma träsk. Jag är ju inte alls ute efter att klandra Webbshoppen om de andra inte är bättre, men deras exempel störde mig, väckte frågan. Om det är för krångligt att returnera så kvittar det ju vad för rätt man har, det blir inte lönt att hävda den.

Är Dustins instruktioner helt enkelt långa, överdetaljerade, eller har du dessutom hittat några luckor som ställer till det ytterligare?

Men vad är det egentligen som är så krångligt ?
1. Meddela Webbshoppen.se att du vill göra en retur
2.
Logga in på ditt konto och gör en returanmälan
3. Skicka sedan tillbaka varan

Du kan ju inte i efterhand klaga på köpvilkoren, du har ju godkänt dessa när du handlade

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2013-01-13 10:28

Bästa sättet är ju att beställa rätt sak från början

Jag har goda erfarenheter från Dustin och Misco.

1. Jag skriver alltid ner vad jag behöver.

2. Sedan skriver jag på nytt papper delarna igen, fast tar nu även med butik, produktnummer, märke, modell, pris, antal och dubbelkollar att lapparna stämmer överens med varandra.

3. Kontrollerar fraktpriset om det lönar sig att köpa från det billagaste butiken.

4. Skriver nu en ny lapp för varje butik (om nödvändigt) produktnummer, märke, modell och pris, antal . Jämför det med ovannämnda lapp och dubbelkollar.

5. Nu skriver jag det jag beställer på webben (en lapp per webb butik).

Med ovannämnda metod har jag aldrig råkat ut för felbeställningar. Oftast blir det bara en butik jag köper för stunden. Bökigt, javisst, men skönt att slippa råka ut för felbeställningar, som ofta kan leda till bortkastade pengar.

Jag hjälpte någon att beställa och denne angav fel antal till mig, så vi skickade tillbaka ett ex. till Misco utan som helst problem (man måste dock ha returnummer som man får av dem) och pengarna kommer tillbaka. Av det skälet vet jag att Misco är bra.

Senast redigerat 2013-01-13 15:13
  • Avstängd
  • Göteborg
  • 2013-01-13 16:40

Herrejävlar vilket meck, vad är det ni beställer egentligen?
Bygger ni ihop Windows-burkar i tid och otid eller?

Ursprungligen av PeeMaN:

Herrejävlar vilket meck, vad är det ni beställer egentligen?
Bygger ni ihop Windows-burkar i tid och otid eller?

Det är det jag beställer som privatperson och som egenföretagare. I princip 1 gång/år så det är inte så farligt… men petnoga är jag iallafall

Många av mina vänner ångrar sig att de inte kollade sina beställningar noggrannare, de de ibland har skickat tillbaka pga felbeställningar (t.ex. läst av fel produkternummer)

• Medlem
  • International user
  • 2013-01-15 00:17

Jag rekommenderar att kontakta dem, de är ganska bra att ha att göra med.

Jag hade en pryl som gick sönder, de skickade ut fraktsedel och gjorde sedan ett goodwill-byte,för jag handlat hos dem innan, då de inte kunde hitta något fel på den.

Jag frågade konsumentvägledaren som höll med om att Webbshoppen rör ihop returrätt med öppet köp. Webbshoppen hittar på begränsningar i min lagstadgade rätt!

Men jag lägger frågan till handlingarna. Majoriteten tycks tycka att det är OK att det är jobbigt att returnera varor. Men jag inser inte varför ni tycker det är OK att våra rättigheter begränsas.

• Medlem
  • 2013-01-16 12:21

Rättigheter ska inte begränsas. men jag skulle för egen del inte gjort så mycket väsen av en situation som jag själv har försatt mig i. Att formellt sett ha rätt blir då inte lika angeläget för min del, då försöker jag vara lite smidig och tacksam över att det ändå går att lösa.

• Medlem
  • International user
  • 2013-01-16 23:11

När man kollar på deras hemsida skriver de inget om de där sju dagarna.

Som en jämförelse så fick jag just paket från CDON, och då låg retursedel i paketet från början! De vinner en poäng redan där, det där ser ut att vara förberett för smidig retur (som inte behövdes). Det är lite sådana skillnader som jag funderade på.

Som en jämförelse så fick jag just paket från CDON, och då låg retursedel i paketet från början! De vinner en poäng redan där, det där ser ut att vara förberett för smidig retur (som inte behövdes). Det är lite sådana skillnader som jag funderade på.

Va? Det är ju brilliant! CDON skall ha en eloge för deras smidiga service med retursedel. Så borde alla internet företag göra!

Ursprungligen av The Real Viking:

Va? Det är ju brilliant! CDON skall ha en eloge för deras smidiga service med retursedel. Så borde alla internet företag göra!

Precis, det kändes bra. Då är det verkligen inget snack om vad för retursedel man talar om - den ligger ju där!

Det är inte så att jag vill göra så "stor sak" med mitt speciella fall här, det vore i så fall att tjata på företaget och kräva och det känns onödigt, det har jag inte gjort. (Så stort fel var det inte heller även om det finns plats för förbättring.) Det jag var ute efter var att vidga perspektivet på hur servicen kan se ut i olika fall, och det serverades ett med posten. Men det är också en fråga om precision och tydliga instruktioner.

Min fru påstår att Ellos också är bra på sådant (vilket inte är helt orimligt för ett så etablerat företag) men jag har ju inte hanterat returer själv där. Men det är lite enklare att packa en kofta rätt än datorkomponenter.

Bevaka tråden