Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag rädda min MacBook?!

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min MacBook Pro "13, inköpt i augusti förra året har börjat krångla & jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Det började med att det färgglada hjulet dök upp & hela datorn hänge sig. Efter en halvtimme tvångsavslutade jag datorn & när jag sedan startade upp den igen tog det otroligt lång tid. Efter det gick inget program att öppna utan att det avslutades 1 minut senare. Då fick jag upp ett felmeddelande som löd "Safari avslutades oväntat". Detta gällde inte bara Safari utan ALLA program.

Supporten sa åt mig att ominstallera programvaran med hjälp av skivan jag fick när jag fick datorn. NU har jag gjort det & alla program startar utan krångel.

MEN det färgglada hjulet dyker upp HELA tiden & datorn är så långsam att den inte går att använda. Vad ska jag göra?! Jag har backup på allt.

Version 10.6.7

Tack så länge!

För lite ram / slö disk + ett uråldrigt operativsystem är ditt problem.

  • Medlem
  • 2013-01-10 10:39
Ursprungligen av grenhall:

... ett uråldrigt operativsystem är ditt problem.

Nåja, nästan tre av tio kör Snöleopard, fler än de som kör Lion, och det flyter på finfint hos mig, och hos de flesta andra, får man väl anta. Men uppdatera till 10.6.8, absolut!

Ursprungligen av alix:

Nåja, nästan tre av tio kör Snöleopard, fler än de som kör Lion, och det flyter på finfint hos mig, och hos de flesta andra, får man väl anta. Men uppdatera till 10.6.8, absolut!

Kombinationen. Citera inte bara delar ur ett sammanhang när det blir uppenbart felaktigt då.

  • Medlem
  • 2013-01-10 10:49
Ursprungligen av grenhall:

Kombinationen. Citera inte bara delar ur ett sammanhang när det blir uppenbart felaktigt då.

Verkligen inte mer felaktigt än att skriva att det är ett uråldrigt operativsystem som i kombination* skulle kunna orsaka sådana problem som TS har. Jag har 3 GB RAM och en mekanisk disk i en Mac mini* från 2007, och allt flyter på alldeles utmärkt, men enligt din formel kan det inte det.

*En MBP har knappast sämre förutsättningar än min dator.

Senast redigerat 2013-01-10 11:13
Ursprungligen av alix:

Verkligen inte mer felaktigt än att skriva att det är ett uråldrigt operativsystem som i kombination* skulle kunna orsaka sådana problem som TS har. Jag har 3 GB RAM och en mekanisk disk i en Mac mini* från 2007, och allt flyter på alldeles utmärkt, men enligt din formel kan det inte det.

*En MBP har knappast sämre förutsättningar än min dator.

Kan kan det. Men det är en tidsfråga, alternativt, användningsfråga innan badbollarna börjar för dig också.

  • Medlem
  • 2013-01-10 12:46
Ursprungligen av grenhall:

Kan kan det. Men det är en tidsfråga, alternativt, användningsfråga innan badbollarna börjar för dig också.

Ja, självklart, men jag trodde du menade att det per definition måste bli som TS har det, med för lite RAM, slö disk och uråldrigt OS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 23:42
Ursprungligen av grenhall:

Kan kan det. Men det är en tidsfråga, alternativt, användningsfråga innan badbollarna börjar för dig också.

Är operativsystem färskvara?

Om man installerar 10.4 på en maskin som kom med 10.4 så är den lika snabb nu som då den var ny, den kanske bara inte upplevs som lika snabb. Den ger ju inte fler badbollar nu bara för att det finns nyare system ute!!

Vad kan jag göra åt det? Någon sorts rensning? En total återställning? Hjälp!

Ursprungligen av lillajulia:

Vad kan jag göra åt det? Någon sorts rensning? En total återställning? Hjälp!

Kan du berätta för oss vilken dator du har med specifikationerna.

Står om du klickar längst upp till höger på äpplet sedan om.

Var har du köpt den? Via Apple eller via en lokal butik? Kan du gå tillbaka till butiken och fråga?

Ursprungligen av BlackSmp:

Var har du köpt den? Via Apple eller via en lokal butik? Kan du gå tillbaka till butiken och fråga?

Jag tror att det är ett begagnat-köp. Om den köptes i augusti, och den kör 10.6, så var den nog inte ny när hon köpte den.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-10 08:38

Har också börjat fått badbollsproblem. Har en MBP 13 från 2009, nu med ML på. Installerade för några månader sen en 7200-disk och var bättre ett tag, för några veckor sen började badbollarna dugga tätt igen. Behövde en ny disk till min externa ändå så köpte då en SSD till Macen, förvisso inte den dyraste men tänkte eftersom min dator ändå är såpass gammal så borde det ju bli ett uppsving. Gjorde en clean ML-installation och lyfte över mina gamla filer via migrationsassistenten och igår var den värre än ens innan. Utsätter jag den för tillstymmelse av att ha fler grejer igång samtidigt så laggar den ihop. Den badbollar titt som tätt i Safari när jag basicsurfar.

Vad kan det här bero på och hur kan man felsöka det egentligen? Har även 4 Gb RAM installerat, värt att smälla i 8?

Kolla om du kan få ner en uppdatering av operativsystemet. Sista versionen av 10.6.x är 10.6.8

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kolla om du kan få ner en uppdatering av operativsystemet. Sista versionen av 10.6.x är 10.6.8

Jag rekommenderar att man laddar ner och installerar combo-versionen av 10.6.8-uppdateringen.

Det är större chans att den "städar upp" lite i systemet, än om man bara installerar den "vanliga" uppdateringen som dyker upp i programuppdateringen.

Mac OS X 10.6.8 Update Combo v1.1

Ursprungligen av CEk:

Har också börjat fått badbollsproblem. Har en MBP 13 från 2009, nu med ML på. Installerade för några månader sen en 7200-disk och var bättre ett tag, för några veckor sen började badbollarna dugga tätt igen. Behövde en ny disk till min externa ändå så köpte då en SSD till Macen, förvisso inte den dyraste men tänkte eftersom min dator ändå är såpass gammal så borde det ju bli ett uppsving. Gjorde en clean ML-installation och lyfte över mina gamla filer via migrationsassistenten och igår var den värre än ens innan. Utsätter jag den för tillstymmelse av att ha fler grejer igång samtidigt så laggar den ihop. Den badbollar titt som tätt i Safari när jag basicsurfar.

Vad kan det här bero på och hur kan man felsöka det egentligen? Har även 4 Gb RAM installerat, värt att smälla i 8?

Ja det är värt det. 8GB ram är i princip gratis idag. Det hade med största sannolikhet löst dina problem.

Att en äldre dator är lite småseg är inget konstigt, men om den är superseg är det något som är fel.
OS X blir inte segare med tiden. Om datorn blir segare och allt annat är oförändrat är det något som är tokigt. Visst, systemfiler kan bli korrupta och då kan en ominstallation av OS X hjälpa, men det här med att "rensa" är gammalt Windows-tänk.
Supersegt system och badbollar brukar ha med hårdvaruproblem att göra. De gånger det drabbat mig har det varit hårddisken som gått åt pipan. Kan även vara minnet. En enkel åtgärd är att ta ut minnena och sätta in dem igen. De kan ha rubbats ur läge på en bärbar dator.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-10 13:22

Hade ändå tänkt dra i 8 Gb så får hoppas det avhjälper problemet.

  • Medlem
  • Vulcan
  • 2013-01-10 14:27

Jag hade samma problem, satte i en ny hdd och passade även på att slänga in lite mer ram och nu är den lika snabb som när jag köpte den

Ursprungligen av alix:

Ja, självklart, men jag trodde du menade att det per definition måste bli som TS har det, med för lite RAM, slö disk och uråldrigt OS.

Nej inget är ristat i sten när det gäller datorer. Jag hade en MBP C2D 2.2GHz som körde Snow Leopard med mekanisk disk 7200rpm + 4GB ram utan badbollar.

Ursprungligen av grenhall:

Nej inget är ristat i sten när det gäller datorer. Jag hade en MBP C2D 2.2GHz som körde Snow Leopard med mekanisk disk 7200rpm + 4GB ram utan badbollar.

Jag skulle sträcka mig så långt som att säga Snow Leopard är den snabbaste och stabilaste versionen av OS X. Om jag haft installationsskivor för en MacBook Pro (Early 2011) med Snow Leopard skulle jag inte tveka en sekund att köra det på min Mac Mini Server (2011) trots att det är krångligt att installera.

Till TS: Det låter som fel med hårddisken alternativt fel med din OS-installation. Jag själv hade köpt en SSD och installerat denna, då blir det både nytt OS, ny disk och det kommer kännas som att du har en helt ny dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 23:45
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag skulle sträcka mig så långt som att säga Snow Leopard är den snabbaste och stabilaste versionen av OS X.

Tänker gå tillbaka till Snow Leopard på både min frus och min dotters MacBook Unibody 2.4GHz av just den anledningen. Känns lite som då folk nedgraderade till XP, fast iofs så kan ingenting vara lika skit som Vista!

Om datorn är köpt begagnad tror jag det kan vara en kombination av fel så de tips som givits här om möjliga åtgärder har alla lika stor betydelse. Ordningsmässigt skulle iaf jag ta det såhär :

1. Kolla så ramminnet sitter som det ska,
2. Kolla hårddisken i diskverktyg(Diskutility), kanske behöver datorn startas från installationsskivan o repareras,
3. Uppdatera Macos till 10.6.8 med kombouppdateringen -länk finns i inlägg #10

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-10 17:54
Ursprungligen av lillajulia:

Min MacBook Pro "13, inköpt i augusti förra året har börjat krångla & jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Det började med att det färgglada hjulet dök upp & hela datorn hänge sig. Efter en halvtimme tvångsavslutade jag datorn & när jag sedan startade upp den igen tog det otroligt lång tid. Efter det gick inget program att öppna utan att det avslutades 1 minut senare. Då fick jag upp ett felmeddelande som löd "Safari avslutades oväntat". Detta gällde inte bara Safari utan ALLA program.

Supporten sa åt mig att ominstallera programvaran med hjälp av skivan jag fick när jag fick datorn. NU har jag gjort det & alla program startar utan krångel.

MEN det färgglada hjulet dyker upp HELA tiden & datorn är så långsam att den inte går att använda. Vad ska jag göra?! Jag har backup på allt.

Version 10.6.7

Tack så länge!

När du ominstallerade datorn, formaterade du även hårddisken med skivverktyget under installationen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-10 18:10

Kanske en ny hårddisk är på sin plats. Blir en helt ny dator med en SSD disk monterad. Har haft flera läsarmar som
blivit sega på gamla mekaniska diskar. Där är problemet om du frågar mig. Visst mer minne och system uppgradering till
all ära.

Men allt en dator gör "Read & Write" sker på hårddisken. Där är flaskhalsen.

Dom mekaniska diskarna går sönder (blir konstigt sega) oftare än man ibland kan tänkas tro,
även om dom bara är ett halvår gamla.

Lycka Till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 20:13

När en Mac blir seg som sirap beror det oftast på att den använder hårddisken som minne! Hårddisken är flera hundra gånger långsammare än RAM-minne! Se alltid till att du har maximalt med RAM-minne. RAM-minne är mycket billigt nu. Öppna Aktivitetskntroll som finns i verktygsmappen, klicka på Sysemminne längst ner. Där kan du se hur mycket Virtuellt minne du har, hur många sidor in och ut och hur stor växelfil? Alla dessa sk helst vara 0, annars används hårddisken som minne. Kolla med Mactracker som finns i App Store vad ditt maximala minne är. Sätt i maximalt med minne ( jag föredrar Crucial) och du får en mycket trevligare Mac. Du bör också uppdatera till Mountin Lion kostnad 149kr. Gör också en reparation på hårddisken med skivverktig som också finns i Verktygsmappen. OBS du kan inte köra Repaarera skiva från din startskiva. Du måste starta från din Sno Leopard installationsskiva eller om du har Lion eller Mountin Lion från din reparationspartition? ( Starta genom att hålla ner alt-tangenten vid start.)

Senast redigerat 2013-01-10 21:03
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 23:38

Och är maskinen fortfarande väldigt seg trots tillräckligt med RAM, är det ofta hårddisken som är på väg att ge sej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 23:51

Ett problem kan vara att köra senaste versionen av andra program (t ex iTunes) som kan krävas av nyare utrustning (t ex iPhone 5), och nyare tjänster (t ex iCloud).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 00:16
Ursprungligen av kenjon:

Ett problem kan vara att köra senaste versionen av andra program (t ex iTunes) som kan krävas av nyare utrustning (t ex iPhone 5), och nyare tjänster (t ex iCloud).

Jo, men här gällde det att installera original version av OS och då kom ett inlägg om att det var pga uråldrigt OS som var felet.

Ursprungligen av TureB:

Jo, men här gällde det att installera original version av OS och då kom ett inlägg om att det var pga uråldrigt OS som var felet.

NEJ.

Va fan kan folk lära sig läsa.

Det kan vara en kombination av för lite ram, dålig hårddisk + gammalt OS.

Vad är det som är svårt att förstå?

Om man installerar en fräsch kopia av ett gammalt OS så visst då funkar det säkerligen bra, beroende på hårdvara. Men om man slänger tillbaka en backup med gamla plist-filer, temp, cache osv. så får man ett uråldrigt system.

Bevaka tråden