Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fiber in, långsamt ethernet LAN på kontret

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-09 16:59

Vi har fått fiber in till kontoret, och massa ethernetuttag i kontoret (två dubbeluttag).
Fibern är ansluten till ett Inteno XG6746 Tripel Play Switch, fyra ethernetportar

Till ett av ethernet uttag är Airportextremen kopplad och kopplar jag datorernas ethernetuttag via den går det fort.
100 MB/s

Men datorer som är kopplade direkt via Switchen kommer bara upp i max 10 MB/s.

Hur får jag upp hastigheten i alla uttag måste jag flytta Airporten, till skåpet där fibern kommer in, och koppla allt via den (tyvärr dum plats, massa tjocka betongväggar).

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-01-09 17:47

Jag hade investerat i en switch och placerat den bakom Er Airport Extreme, då lever alla datorer i samma nät dessutom

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-09 20:11

"Switchen" är väl ingen vanlig switch? Är inte ett uttag för datorer, ett för TV, ett för telefon etc? Jag tror du bara kan använda det uttaget som är till för datorer, så gör som Henkri föreslår.

Ursprungligen av kenjon:

"Switchen" är väl ingen vanlig switch? Är inte ett uttag för datorer, ett för TV, ett för telefon etc? Jag tror du bara kan använda det uttaget som är till för datorer, så gör som Henkri föreslår.

Så brukar det vara ja, och bandbredden är fördelad olika mellan portarna
skall inte telefoni och tv användas så ta bort den så ni får full fräs för internet

Själv fick jag ut ca 60 Mbit/s med och 100 Mbit/s utan

Ursprungligen av ne100:

Till ett av ethernet uttag är Airportextremen kopplad och kopplar jag datorernas ethernetuttag via den går det fort.
100 MB/s

Men datorer som är kopplade direkt via Switchen kommer bara upp i max 10 MB/s.

Menar du att du har kopplat andra datorer rakt i Inteno fibermodemet?

Jag skulle göra såhär (jag gör faktiskt så här på kontoret där jag har samma problem).

Inteno -> Airport Extreme WAN.
Airport Extreme LAN -> Tillbaka till serverrummet som matning för en nyinköpt switch. (Här har jag en HP 1810-24Gv2).
Switchen delar ut till alla övriga nätverksuttag.

Nu går all din trafik genom Airport Extreme och du kan glatt köra med dess brandmur. Eftersom du har internet anslutningen rakt till Airport Extreme kan du även aktivera Guest network för eventuella gäster.

Hur är nätet uppbyggt? Vanligtvis så är navet av ett nätverk i ett 19"-rack på något konstigt ställe och sedan går det ut två nätverksskablar lite hur som helst till dubbla uttag, vanligtvis ett i varje kontor eller ovanför undertaket för att sedan koppla in golvpelare i kontorslandskapet.

I skåpet är det ofta någon switch och sedan en patchpanel där andra ändan av alla nätverkskablar är.

Är det denna utrustningen du har i racket långt bort bakom flera betångväggar?
Inteno Sweden > Store
... med en Inteno Sweden > Store
?

Det du kan göra är att i skåpet är att fixa en switch/router som du kopplar in alla uttag i landsakapet och inkommande fibern. Även en till för airportenheten. Sedan kopplar du in airportenheten i landskapet, beroende på vilket uttag du valde.

Om du vill göra en fullösning så kan du ha airportenheten där den är och sedan använda den andra nätverksskabeln i det dubbla uttaget för att lägga en switch i 19"-racket som du kopplar all datorutrustning på. Men detta är en FULLÖSNING. Det är bättre att lösa problemet i racket. Enklaste lösningen verkar vara att sätta en switch mellan Inteno XG6746 Tripel Play Switch, i racket, och Airplayenheten. I denna switch kopplar du in uttagen du använder via vanliga patchkablar i racket.

Kan det inte vara så att Inteno XG6746 Tripel Play Switch-enheten har blivit programmerad att begränsa hastigheten på portarna till 10MB/s? Enligt specifikationerna så skall det vara en gigabitswitch.

Ursprungligen av Alfakrull:

Kan det inte vara så att Inteno XG6746 Tripel Play Switch-enheten har blivit programmerad att begränsa hastigheten på portarna till 10MB/s? Enligt specifikationerna så skall det vara en gigabitswitch.

Normalt är ju varje port anpassad för respektive datamängd
säg 60/30/10 - Data/TV/Tele, men kolla detta med bredbandsleverantören

men som sagt används inte tele & tv så är det ju bara att ta bort skiten och sätta en annan router

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 13:34

Min Inteno är ihopbyggd fiberkonverterare och mediaswitch, så det är inte bara att ta bort (eller jo, men inte bara att sätta dit en annan router).
Gör som Henkri skrev ovan, alla våra andra svar är bara mer utförliga på samma lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 15:03

Jag gjorde nästan så, fast.
Vi har fyra ethernet sladdar ut från skåpet till uttagen i kontoret och Airporten har ju bara tre st.
Som någon sa är det bra att ha kontoret inom samma nätverk.

Rött uttag switchen till WAN Airport och uttag 1-3 vidare ut i kontoret.
Uttag 4 koppla jag direkt till switchen.

Vi har en 2006 MacPro, Lion Server, för i huvudsak CALDAV, med eget IP-nummer och mecka in ett fast ip-nummer till den via Airporten kändes himla meckigt, men det går nog.

Ideé!
Ethernet 1 - uttag 3 och sista i Airportern internt ip- 10.0.1.29
Ethernet 2 - uttag 4: Lion Server och vår CALDAV, server.foretaget.se och det fasta ip-numret

Och det verkar funkar topp.

Finns det något som kan ställa till det?

På Quick Guide instruktionsbladet till Inteno XG6746 verkar det som uttag 1–4 inte är skyddade.
Följande då bör göras:
Uttag 1 (Röd) på Inteno till Airport Extreme
Uttag 2 (Gul) på Inteno till en eventuell TV digital box
Uttag 3 (Grön) på Inteneo till en eventuell VoIP eller Telefonadapter

Uttag WAN på Airport Extreme till Inteno
Uttag 1 på Airport Extreme till Switch (helst gigabit switch förutsatt att AirPort Extreme också har gigabit port)
Uttag 2 på Airport Extreme till Lion Server & CALDAV

All utrustning som då kopplas till switchen blir då skyddad av brandväggen i Airport Extreme.
Om TV:n har Ethernetuttag är det mera fråga om Smart TV (känner ej till IP digitalbox inbyggt i TV apparaterna) och då bör den kopplas till nätverket bakom AirPort Extreme dvs till switchern.

Detta borde ge dig maximalprestanda inne i ditt nätverk. Anledningen till att switchen även bör ha gigabit hänger ihop med att det redan är gigabit portar på trippleplay modemet enligt instruktionsbladet. Hastigheten utåt begränsas av vilken internettjänst du har.

Om du har särskilda krav på att Lion Servern måste vara utanför brandväggen kan du isåfall koppla den till Uttag 4 (blå) på Inteneo. Vet dock inte om Uttag 4 (blå) är strypt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 17:50

Och om TS menar eget extern IPnummer till CalDAV, är det bara att sätta upp PortForwarding i Extremen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-10 19:32

OK!
Ska kolla på den lösningen

1
Bevaka tråden