Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felsöka iPhone och iPad

Tråden skapades och har fått 166 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då jag har sett att de flesta trådar i detta underforum gäller diverse problem med iPhones och iPads så tänkte jag skapa en liten tråd om felsökningstips som löser de flesta problem på dessa enheter.

Denna tråd är tänkt som en guide och följs stegvis.

1. Starta om enheten.

  1. Håll ned vilo-/väckningsknappen i några sekunder tills det röda reglaget visas. Flytta sedan reglaget.

  2. Håll vilo-/väckningsknappen nedtryckt tills Apple-logotypen visas.

Fungerar inte ovan, gå till nästa steg.

2. Hård omstart.

  1. Håll ned vilo-/väckningsknappen och hemknappen samtidigt i minst tio sekunder eller tills Apple-logotypen visas.

På iPhone 7 och 7 Plus så håller du in vilo-/väckningsknappen på höger sida.
Med vilo-/väckningsknappen fortsatt intryckt, tryck in knappen för att sänka volymen på andra sidan tills Apple-logotypen visas.

Fungerar inte ovan, gå till nästa steg.

3. Uppdatera din iOS-enhet.

  1. Uppdatera din iOS-enhet. Detta gör du genom att navigera tillInställningar -> Allmänt -> Programuppdatering. Har du redan den senaste versionen av mjukvaran, gå till nästa steg.

  • Har du en äldre mjukvaruversion kan du behöva genomföra uppdateringen via din dator och iTunes. Information om hur du gör detta finner du här:Windows, OSX.

Fungerar inte ovan, gå vidare till nästa steg.

4. Återställ din iOS-enhet till säkerhetskopia.

  1. Börja med att ta en säkerhetskopia på din iOS-enhet. Du finner en guide på hur du gör dettahär.

  2. Navigera till Inställningar ->Allmänt ->Återställ -> välj Radera allt innehåll och inst.

  3. För att genomföra fabriksåterställningen, bekräfta genom att välja Radera iPhone.

  4. När din iOS-enhet startar upp så får du välja i menyn om du vill återskapa iOS-enheten från iCloud eller från iTunes. Har du din säkerhetskopia lagrad på din dator så koppla först in din iOS-enhet till din dator innan.

* Om din dator inte hittar enheten, eller om enheten inte svarar kan du behöva sätta den i DFU-läge.
En guide för detta finner du här: http://iphoneguiden.se/guider/guide-hur-du-sa...

Fungerar inte ovan, gå vidare till nästa steg.

5. Återställ din iOS-enhet som ny enhet.
Anledningen till att detta steg bör genomföras är för att en säkerhetskopia kan ibland vara korrupt och då orsaka problem. För att utesluta att det är detta som orsakar problemet bör du återskapa din iOS-enhet och välja Ställ in som ny iPhone/iPad.
Upplever du att problemet är löst efter att du återställde din iOS-enhet son ny enhet

  1. Navigera tillInställningar ->Allmänt ->Återställ -> välj Radera allt innehåll och inst.

  2. VäljStäll in som ny iPhone/iPad.

  3. För att genomföra fabriksåterställningen, bekräfta genom att välja Radera iPhone.

  • Upplever du att problemet är löst efter att du återställde din iOS-enhet som ny enhet kan du alltid återställa den igen, fast från din säkerhetskopia. Detta kan du göra för att fortsätta din felsökning. Möjligtvis är det någon inställning eller applikation som måste ändras eller tas bort.

* Om din dator inte hittar enheten, eller om enheten inte svarar kan du behöva sätta den i DFU-läge.
En guide för detta finner du här: http://iphoneguiden.se/guider/guide-hur-du-sa...

Fungerar inte ovan, gå vidare till nästa steg.

6. Skicka din iOS-enhet på service.

Beroende på problemet så kan din iOS-enhet behöva skickas på service. Detta görs normalt hos dem du har köpt din iOS-enhet av. Exempel då detta kan vara lämpligt är om du har genomfört stegen ovan och testat ditt SIM-kort i en enhet av samma modell och upplever inte problemen i den andra enheten. Ett annat exempel är ex. om kamera-appen inte fungerar som den ska. Exemplen är många.

Är du osäker så skriv gärna en rad och beskriv ditt problem.

Senast redigerat 2016-09-18 20:25

Snyggt barbapappa_86, "klibbad"!

Jättebra Guide! En sak bara. Under punkt 5 skriver du

"Upplever du att problemet är löst efter att du återställde din iOS-enhet son ny enhet "

Jag upplever att mina högtalare blir störda av kosmisk elvågor eller liknande Efter återställning blev den bra men försämras nu dag för dag. Hur fortsätter man felsökningen?

Min telefon blir jättevarm och batteriet tar slut på ca 5 timmar utan att jag använder den. Jag har följt guiden ovan och med en blank kopia fungerar den normalt, men inte med säkerhetskopian.
Finns det något sätt att "felsöka" säkerhetskopian. Kanske se vilka appar som jobbar febrilt hela tiden eller något annat smart? Kan man ta reda på vilken app eller inställning som behöver åtgärdas?
Problemet uppstod plötsligt för ca en vecka sedan och jag kan inte minnas att jag installerat någon ny app (har uppdaterat några appar, men minns inte vilka). Använder en iPhone 5 med senaste programvaran.

Mvh Simon

Ursprungligen av simonnn:

Min telefon blir jättevarm och batteriet tar slut på ca 5 timmar utan att jag använder den. Jag har följt guiden ovan och med en blank kopia fungerar den normalt, men inte med säkerhetskopian.
Finns det något sätt att "felsöka" säkerhetskopian. Kanske se vilka appar som jobbar febrilt hela tiden eller något annat smart? Kan man ta reda på vilken app eller inställning som behöver åtgärdas?
Problemet uppstod plötsligt för ca en vecka sedan och jag kan inte minnas att jag installerat någon ny app (har uppdaterat några appar, men minns inte vilka). Använder en iPhone 5 med senaste programvaran.

Mvh Simon

Det enda du kan göra är att avinstallera en app i taget för att hitta boven.

Ursprungligen av simonnn:

Min telefon blir jättevarm och batteriet tar slut på ca 5 timmar utan att jag använder den. Jag har följt guiden ovan och med en blank kopia fungerar den normalt, men inte med säkerhetskopian.
Finns det något sätt att "felsöka" säkerhetskopian. Kanske se vilka appar som jobbar febrilt hela tiden eller något annat smart? Kan man ta reda på vilken app eller inställning som behöver åtgärdas?
Problemet uppstod plötsligt för ca en vecka sedan och jag kan inte minnas att jag installerat någon ny app (har uppdaterat några appar, men minns inte vilka). Använder en iPhone 5 med senaste programvaran.

Mvh Simon

Du kan titta i Inställningar/Allmänt/Om/Diagnos och användning/Diagnos och användnngsdata
där finns krashloggar med namn på appen och datum/tid. Du kanske har någon app som krashar ständigt och då bör det finnas en massa loggar från den. Det kan ju vara ett sätt att lokalisera vilken app som felar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-06 23:01

Skulle just starta en tråd om att mail-appen visade olästa mail som inte finns då jag såg @barbappa_86 fantastiska tråd. Insåg att jag inte vet när paddan startats om senast. Det löste ett problem som jag inte ens fick bort genom att stänga av alla mailkonton. Ibland glömmer man de simplaste felsökningsstrategierna.

  • Medlem
  • 2013-10-07 17:44

Har en iPhone 4 som jag uppdaterade till senaste versionen. Allting fungerade bra. Lägger sedan ifrån mig telefonen ett tag och nu fungerar den inte alls. Har testat alla hålla ned power/home, en gång så kom äpplet upp men sedan blev det helt svart igen. Ger ingen respons iTunes. Telefonen blir varm när jag laddar den.

Vad mer kan jag testa? har tyvärr ingen garanti kvar

Ursprungligen av JGG:

Har en iPhone 4 som jag uppdaterade till senaste versionen. Allting fungerade bra. Lägger sedan ifrån mig telefonen ett tag och nu fungerar den inte alls. Har testat alla hålla ned power/home, en gång så kom äpplet upp men sedan blev det helt svart igen. Ger ingen respons iTunes. Telefonen blir varm när jag laddar den.

Vad mer kan jag testa? har tyvärr ingen garanti kvar

Spontant så låter det som att den bör skickas in på service. Kanske mer värt att köpa sig en ny telefon istället för att lägga pengar på en sådan gammal telefon.

Exakt hur varm blir den? Kanske det är så enkelt att batteriet är tomt?

Hej. jag fick min 5s idag och har problem med inkommande samtal. Alla samtal går direkt till röstbrevlåda. Har provat #67# för att ta bort alla ev vidarekopplingar och får samma resultat. Jag har tre. Någon som varit med om samma?

Ursprungligen av Kottemannen:

Hej. jag fick min 5s idag och har problem med inkommande samtal. Alla samtal går direkt till röstbrevlåda. Har provat #67# för att ta bort alla ev vidarekopplingar och får samma resultat. Jag har tre. Någon som varit med om samma?

Frågor:

1. Har du testat åtgärderna som står i post #1?
2. Har du mottagning? Om ja, kan du ringa utgående samtal?
3. Kan du testa ditt SIM-kort i en annan telefon?
4. Samma problem på annan plats?
5. Kollat med din operatör om det är ngt knas med ditt abonnemang?

Ok, jag ringde operatören som sa att det kunde ta 24 Tim innan kortet var fullt aktiverat, och nu funkar det:)

Ursprungligen av Kottemannen:

Ok, jag ringde operatören som sa att det kunde ta 24 Tim innan kortet var fullt aktiverat, och nu funkar det:)

Toppen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-05 23:12

OT: Jag var inne på Teliabutiken, bytte abonnemang för att få LTE. Jag hann inte ens gå till bilen innan det funkade.
/OT

Ursprungligen av kenjon:

OT: Jag var inne på Teliabutiken, bytte abonnemang för att få LTE. Jag hann inte ens gå till bilen innan det funkade.
/OT

Tur att man inte har Tre då. 24 timmar innan fullt aktiverat. År 2013. Det tror jag inte på. Snarare " avvakta lite utan att störa oss direkt". Håller med - Telia max 1 timma. Antingen är det aktiverat - eller också inte.

Ursprungligen av adress@mac:

Tur att man inte har Tre då. 24 timmar innan fullt aktiverat. År 2013. Det tror jag inte på. Snarare " avvakta lite utan att störa oss direkt". Håller med - Telia max 1 timma. Antingen är det aktiverat - eller också inte.

Tror det tog typ 3 minuter när jag bytte hos Telenor.

Som svar på ovanstående diskussion vill jag berätta hur min 4S blev då jag uppdaterade till OS7. Uppdaterade via iTunes på en PPC G4 2x1.25. Då uppdateringen var färdig och 4S omstartad, klagade telefonen att G4 var inkompatibel maskin. Förlorade således iTunes och säkerhetskopia. Dessutom blev strömhanteringen helt konstig. Fulladdad ligger 4S på en % och förblir så tills strömmen är slut, då stänger den av sig och visar bara batterisymbolen med svart skärm. Jag låter den ligga i laddning ett dygn tills den vaknar och börjar visa en % igen en tid.
Hade den inlagd hos operatörens service, men fick den tillbaka med kommentaren att den böver laddas.
Gick sedan till en Apple-butik där den blev laddad med kraftigare ström tror jag (nya kontakten+omvandlare) och återställd. Funkade tills strömmen var slut, sen ett dygn laddning.
Testade egen laddare, Apple mini, PC laptop, Jambox, Hama och bilens laddare, alla ger samma resultat.
Finns det nån här som känner igen symptomen och kan leda mig ut ur stöket? Telefonen var felfri före uppdatering till OS7.
Tack på förhand
Magnus

Ursprungligen av Aberdeen Angus:

Som svar på ovanstående diskussion vill jag berätta hur min 4S blev då jag uppdaterade till OS7. Uppdaterade via iTunes på en PPC G4 2x1.25. Då uppdateringen var färdig och 4S omstartad, klagade telefonen att G4 var inkompatibel maskin. Förlorade således iTunes och säkerhetskopia. Dessutom blev strömhanteringen helt konstig. Fulladdad ligger 4S på en % och förblir så tills strömmen är slut, då stänger den av sig och visar bara batterisymbolen med svart skärm. Jag låter den ligga i laddning ett dygn tills den vaknar och börjar visa en % igen en tid.
Hade den inlagd hos operatörens service, men fick den tillbaka med kommentaren att den böver laddas.
Gick sedan till en Apple-butik där den blev laddad med kraftigare ström tror jag (nya kontakten+omvandlare) och återställd. Funkade tills strömmen var slut, sen ett dygn laddning.
Testade egen laddare, Apple mini, PC laptop, Jambox, Hama och bilens laddare, alla ger samma resultat.
Finns det nån här som känner igen symptomen och kan leda mig ut ur stöket? Telefonen var felfri före uppdatering till OS7.
Tack på förhand
Magnus

Låter som att den behöver skickas in på service (förstår inte riktigt varför du godkände svaret från operatörens serviceverkstad).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter som att den behöver skickas in på service (förstår inte riktigt varför du godkände svaret från operatörens serviceverkstad).

Tack för responsen
Jo, samma frågar jag mig nu men var ju glad att nya systemet lyste mot mig, tyvärr bara 20 minuter. Läste en del pä apples diskussionssidor där det framgick att batterierna måste bytas ut.
Nu uppnådde laddningen första gången 100%, under de närmaste två timmarna sjönk % stadigt till 1% och stannade där under 2 följande dygn för att sedan plötsligt slockna utan förvarning. Telefonen fungerade fastän % låg länge på 1 %.
Batteriet i sig verkar ok men hur mår power manager? Är det en fysisk del eller är det mjukvara?
Blir väl att försöka återställa till fabriksinställningarna.

Magnus

Ursprungligen av Aberdeen Angus:

Tack för responsen
Jo, samma frågar jag mig nu men var ju glad att nya systemet lyste mot mig, tyvärr bara 20 minuter. Läste en del pä apples diskussionssidor där det framgick att batterierna måste bytas ut.
Nu uppnådde laddningen första gången 100%, under de närmaste två timmarna sjönk % stadigt till 1% och stannade där under 2 följande dygn för att sedan plötsligt slockna utan förvarning. Telefonen fungerade fastän % låg länge på 1 %.
Batteriet i sig verkar ok men hur mår power manager? Är det en fysisk del eller är det mjukvara?
Blir väl att försöka återställa till fabriksinställningarna.

Magnus

Du skriver redan att den har blivit återställd, förstår inte vitsen med att du gör exakt samma sak en gång till?

Vad är det som får dig att tro att batteriet är OK? För dig så låter det som att det är hårdvaran som strular då du har återställt den utan bättring. Exakt vad det är som är trasigt är omöjligt att svara på med 100% säkerhet. Frågar du för att du funderar på att reparera den själv?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du skriver redan att den har blivit återställd, förstår inte vitsen med att du gör exakt samma sak en gång till?

Vad är det som får dig att tro att batteriet är OK? För dig så låter det som att det är hårdvaran som strular då du har återställt den utan bättring. Exakt vad det är som är trasigt är omöjligt att svara på med 100% säkerhet. Frågar du för att du funderar på att reparera den själv?

Batteriet håller ström ungefär som tidigare. Tror inte att jag laddat fullt tidigare, då jag inte ser annat än 1 %. Var först lite inne på den tanken att nån process hade hakat upp sig och var ständigt aktiv.

Återställning enbart i telefonen. Jag har inte tillgång till iTunes för att göra fabriksåterställningen. Datorn stöds inte mer efter upptateringen.
Jo, det fråga om batteribyte kommer jag skälv att utföra bytet.
Jag frågar för att jag har ingen aning vad som är sönder och hur det skall fixas, hoppades synptomen skulle ha upträtt hos andra och varit kända.

Måste ännu fråga om det skall vara så att telefonen börjar laddas enbart då laddningsnivån varit nere i noll?
Tack
Magnus

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-17 10:45

Nej, den börjar laddas när den går under ca 95 %.

Uppdatering
Skaffade en PC-laptop och installerade senaste iTunes. Därefter auktoriserade jag iTunes och gjorde säkerhetskopia av 4S på icloud.
Telefonen började ladda direkt jag plugga i den, obs-med senaste itunes installerat. Uppdaterade 4S till 7.0.4, allting ok tills telefonen skulle starta om. Då blev den helsvart efter äppelloggan. Tog säkert 20 min förrän den vaknade och visade då 100 % laddning.
Har nu fungerat bra i ett par timmar. Det finns så många osäkra faktorer i hela historien, och uppdatering av iPhone till OS7
på en PPC med usb kort som inte stöds av apple är väl att tigga om strul. Eller kanske nån här rentav har genomfört uppdatering med liknande uppsättning hårdvara?
I väntan på nya mac pro önskar jag trevlig höst.
Magnus

Ursprungligen av Aberdeen Angus:

Uppdatering
Skaffade en PC-laptop och installerade senaste iTunes. Därefter auktoriserade jag iTunes och gjorde säkerhetskopia av 4S på icloud.
Telefonen började ladda direkt jag plugga i den, obs-med senaste itunes installerat. Uppdaterade 4S till 7.0.4, allting ok tills telefonen skulle starta om. Då blev den helsvart efter äppelloggan. Tog säkert 20 min förrän den vaknade och visade då 100 % laddning.
Har nu fungerat bra i ett par timmar. Det finns så många osäkra faktorer i hela historien, och uppdatering av iPhone till OS7
på en PPC med usb kort som inte stöds av apple är väl att tigga om strul. Eller kanske nån här rentav har genomfört uppdatering med liknande uppsättning hårdvara?
I väntan på nya mac pro önskar jag trevlig höst.
Magnus

Du måste köra minst Snow Leopard (OS X 10.6.8) och iTunes 11 för att kunna använda iOS 7 med din Mac.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-22 01:21

En bra grej är att säkerställa att iPrylen har ledigt lagringsutrymmer. <1GB ledigt och jag tycker den tenderar att bli seg, och när den närmar sig noll så mår den inte bra. Omstarter, seg och annat skumt beteende.

5s laddade ur över natten

iPhone 5s köpt nyårsafton. Igårkväll var batteriet fullt, imorse var batteriet helt urladdat och luren avstängd. Hittar inga kraschrapporter mer än att batteriet tog slut en specifik tid. Har inga andra appar än de jag hade på förra luren. Nu laddas den och är inte varm. Det som var underligt var att den bytt lösenord till det som följde med vid köpet. Mitt egna är borta.

Den har inte laddat ur speciellt fort annars.

Idéer.

@Sanna80, prova tipsen i första inlägget i denna tråd.

Ursprungligen av Sanna80:

iPhone 5s köpt nyårsafton. Igårkväll var batteriet fullt, imorse var batteriet helt urladdat och luren avstängd. Hittar inga kraschrapporter mer än att batteriet tog slut en specifik tid. Har inga andra appar än de jag hade på förra luren. Nu laddas den och är inte varm. Det som var underligt var att den bytt lösenord till det som följde med vid köpet. Mitt egna är borta.

Den har inte laddat ur speciellt fort annars.

Idéer.

Du köpte den begagnad - eller ? "Lösenordet som följde med vid köpet"

Jag tror det behövs ett tillägg i @barbapappa_86 ursprungliga inlägg. Tillägget ska röra begagnade telefoner.

En nyhet som kom med iOS7 är att telefonen automatiskt är låst till ägarens iCloud, detta gör att om telefonen säljs på tex Tradera så måste urspungsägaren/säljaren ta bort telefonen från "Mina enheter" på iCloud annars behåller den de gamla inställningarna, lösenord o appar. När den tas bort görs också en "remote wipe" av telefonen. Efter detta kan den nye ägaren sätta sin prägel på telefonen.

När jag köpte min 4s på Tradera före jul råkade jag ut för just detta. Som tur var kunde jag kontakta säljaren o be honom följa dessa instruktioner som finns att finna på Apple.com;

Citat:

Make sure the device is powered on and connected to a Wi-Fi or cellular network. Then contact the previous owner and ask them to follow these steps:

- Sign in to the iCloud account at www.icloud.com/find.
- Select the device from your "Find My iPhone" device list by clicking All Devices at the top of the screen.
- Erase the device by clicking the Erase button. This will erase all content and settings from the device. When prompted, do not enter a phone number or message. Click Next until the device is erased.
- When the erase is complete, click "Remove from Account" to remove the device from the account.
- After the device has been erased and removed from the account, the new owner(jag) can proceed with the device setup process.

När detta var gjort kunde jag genomföra en återställning. Om man som jag redan hunnit försöka installera sina egna appar på telefonen så har man därmed också en backup i iTunes. Om denna backup inte tas bort innan den återställda telefonen återansluts till iTunes så kommer de gamla inställningarna åter in i telefonen varpå man får börja om från början o göra en ny återställning... :/

Det är möjligt att detta passar in på Sanna80's problembeskrivning ovan

Senast redigerat 2014-01-18 17:57
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag tror det behövs ett tillägg i @barbapappa_86 ursprungliga inlägg. Tillägget ska röra begagnade telefoner.

En nyhet som kom med iOS7 är att telefonen automatiskt är låst till ägarens iCloud, detta gör att om telefonen säljs på tex Tradera så måste urspungsägaren/säljaren ta bort telefonen från "Mina enheter" på iCloud annars behåller den de gamla inställningarna, lösenord o appar. När den tas bort görs också en "remote wipe" av telefonen. Efter detta kan den nye ägaren sätta sin prägel på telefonen.

Man kan kringgå att enheten är låst till den gamla ägarens Apple-ID (Enheten frågar efter Apple-ID vid återställning) genom att sätta den i DFU och sedan återställa den, det är, precis som du skriver, något som borde läggas till.

Bevaka tråden