reklamera pga trasigt logikkort?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-09 09:50

Enkel fråga - någon som lyckats få igenom en reklamation på ett trasigt logikkort?

Har en MacBook Pro 2010 så fått diagnosen trasigt logikkort, kostnad 8000:-.
Eftersom den fallen inom reklamationsrätten på 3 år vill jag åberopa ursprungsfel eftersom den bara la av utan att jag spillde kaffe eller tappade den i backen.

/J

Det är nog ingen som vet i just ditt fall, men du kan prova såklart.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-09 10:56

Kanske är någon som varit med om något liknande "mitt fall"?

• Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-09 11:28

Vad har du för symptom? Är du säker att det är logikkortet? Fick så sent som förra veckan veta från Apple efter beskrivna symptom att det var logikkortet som var trasigt just på en MacBook Pro från 2010. Det visade sig vara kabel mellan logikkort och hårddisk som hade fått sig en knäck. Så stället för 8000kr så slutar det på ett par hundra. Beställning av kabel via E-bay. Hur vet jag att det är kabeln? Jo jag testade med en från en liknande modell.

Lyckas du med reklamationsrätten så gör du det bra. Efter första året så man väl bevisa själv att felet har funnits där hela tiden?

Ursprungligen av tawi:

Lyckas du med reklamationsrätten så gör du det bra. Efter första året så man väl bevisa själv att felet har funnits där hela tiden?

Precis.

Det kan däremot vara mycket klurigt att få rätt då det handlar om elektronik. Framför allt bärbar elektronik som får sig ett par smällar under en resande livstid. Jag känner ingen som lyckats reklamera en 3 år gammal dator. Det finns säkert men jag skulle tro att företaget som tillverkat den då har gått in och styrkt att det varit problem. Men ja... Reklamera den men lägg inte ner några större summor på att dra det vidare. Datorn i sig är ju inte värd speciellt mycket mer än för dig. Går ju att plocka ut hårddisken om du inte gjort backup.

Är det logikkortet som gett upp av någon anledning så lönar sig iaf inte en reparation. Även om du hade köpt logikkortet från Kina, original, så hade du landat på ca. 3000:- vilket är vad din dator är värd, mer eller mindre.

Jag skriver inte detta för att vara taskig utan mer så du vet vad det handlar om när det gäller värde.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-09 13:36
Ursprungligen av grenhall:

Är det logikkortet som gett upp av någon anledning så lönar sig iaf inte en reparation. Även om du hade köpt logikkortet från Kina, original, så hade du landat på ca. 3000:- vilket är vad din dator är värd, mer eller mindre.

Jag skriver inte detta för att vara taskig utan mer så du vet vad det handlar om när det gäller värde.

En MacBook Pro från 2010 kan vara värd betydligt mer än 3000 kronor beroende på skärmstorlek och utrustning.

Ursprungligen av Gordy:

En MacBook Pro från 2010 kan vara värd betydligt mer än 3000 kronor beroende på skärmstorlek och utrustning.

För en gångs skull håller jag med dig.

Ursprungligen av tawi:

Det är efter ett halvår som du är skyldig att bevisa detta om tillverkaren inte medger att det täcks av den garanti som lämnats.

Vad gäller ursprungligt fel, så har jag sett någonstans att en intern komponent som går sönder inom 3 år utan tecken på yttre åverkan per definition är behäftad med ett ursprungligt fel. Kan inte komma ihåg om det var något ARN-ärende jag läste om där man tolkade det så.

Ursprungligen av Gordy:

Jag skrev mer eller mindre. Jag hade inte betalt mkt mer än 3000:- för en 17" t.ex. från 2010. Den är för gammal helt enkelt. Men det finns säkert dom som gör det. Svårfunna dock.

Dessutom ser jag att folk med fungerande 13"/15"/17" MBP inte får sålt sina datorer för 4500-5500:- så jag har extremt svårt att värdera en med ett kasst logikkort högre än fullt fungerande. Tyvärr.

Jag skrev mer eller mindre. Jag hade inte betalt mkt mer än 3000:- för en 17" t.ex. från 2010. Den är för gammal helt enkelt. Men det finns säkert dom som gör det. Svårfunna dock.

Dessutom ser jag att folk med fungerande 13"/15"/17" MBP inte får sålt sina datorer för 4500-5500:- så jag har extremt svårt att värdera en med ett kasst logikkort högre än fullt fungerande. Tyvärr.

När man ska beräkna värdet på en produkt för att fastställa huruvida den skall repareras eller skrotas så får man ju utgå från värdet på en fungerande produkt, inte på den i dess defekta tillstånd. Jag har sålt mina 2-3 år gamla MBP för minst halva nypriset.

Ursprungligen av pmarriott:

När man ska beräkna värdet på en produkt för att fastställa huruvida den skall repareras eller skrotas så får man ju utgå från värdet på en fungerande produkt, inte på den i dess defekta tillstånd. Jag har sålt mina 2-3 år gamla MBP för minst halva nypriset.

Hur man beräknar värdet på en produkt som inte fungerar får vara upp till var och en. Jag utgår ifrån vad det kostar att reparera den i jämförelse med att köpa en ny/begagnad.

Glöm att du får halva nypriset för en tre år gammal MBP utan uppgraderingar nu. Jag garanterar dig att ingen betalar det. Om du inte har en massiv tur och träffar på en person som bor i en hydda utan internet i en stad/skog utan några elektronikaffärer.

Vi kan ta detta fallet som exempel.

Är det värt att reparera en MBP från 2010 för 8000:-? Jag tycker inte det. Du håller kanske inte med mig men då får det stå för dig.

Kan man inte ens sälja en Air från mid 2011 med i5 processor, SSD osv. för 7000:- så får man inga 8-9000:- för en 3 år gammal MBP.

Är det värt att reparera en MBP från 2010 för 8000:-? Jag tycker inte det. Du håller kanske inte med mig men då får det stå för dig.

Jag brukar resonera som att om jag har något - oavsett vad - och det kostar mindre än 50% av värdet att reparera det så är det lönt att reparera. Jag tycker inte heller att det är värt att lägga 8000:- på en sådan gammal dator. Men jag står fast vid att en fungerande MBP från 2010 är värd mer än 3000:-. 2011 sålde jag en 2 år gammal 15" MPB för 15 000:-. För de pengarna köpte jag en ny MPB 13".

Ursprungligen av pmarriott:

Jag brukar resonera som att om jag har något - oavsett vad - och det kostar mindre än 50% av värdet att reparera det så är det lönt att reparera. Jag tycker inte heller att det är värt att lägga 8000:- på en sådan gammal dator. Men jag står fast vid att en fungerande MBP från 2010 är värd mer än 3000:-. 2011 sålde jag en 2 år gammal 15" MPB för 15 000:-. För de pengarna köpte jag en ny MPB 13".

3000:- är baserat på denna personens trasiga dator. En fullt fungerande skulle kunna vara värd kanske 4-5000:- max. Då pratar vi 15'' eller större.

Då hade du bra flyt.

Numera verkar det vara så att folk börjat använda Apple-produkter och många av PC-prutarna har gått över till Mac. Ofattbart hur dåligt betalt det är nuförtiden.

Nu vet jag inte vad "trasigt logikkort" innebär i detalj, men jag har sett de som "bakar" sina moderkort. Oftast vid problem med GPU.

Kanske kan vara något? Beror så klart på vad som faktiskt är problemet..

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu vet jag inte vad "trasigt logikkort" innebär i detalj, men jag har sett de som "bakar" sina moderkort. Oftast vid problem med GPU.

Kanske kan vara något? Beror så klart på vad som faktiskt är problemet..

"Bakning" gjorde man med MBP 3.1 med dålig lödning på grafikkortet. Inget som rekommenderas dock.

Om det är en MBP15 2010 så lär de ha haft en stor mängd problem på grund av grafikkortet.

Har du information om vad felsökningen sade? Vi hade nyligen in en kollegas motsvarande maskin på AppleCare. Den gjorde kernel panic i tid och otid och felsökningen visade att den misslyckades på video test och logikkortet byttes. Vår AppleCare kontakt sa det var ett vanligt problem på denna generation.

Ursprungligen av air:

Om det är en MBP15 2010 så lär de ha haft en stor mängd problem på grund av grafikkortet.

Har du information om vad felsökningen sade? Vi hade nyligen in en kollegas motsvarande maskin på AppleCare. Den gjorde kernel panic i tid och otid och felsökningen visade att den misslyckades på video test och logikkortet byttes. Vår AppleCare kontakt sa det var ett vanligt problem på denna generation.

Har själv drabbats av detta på en MBP 15" från 2010.

En rekommendation till alla som har minst en Appleprodukt: skaffa allriskförsäkring via hemförsäkringen.

Apple är ju inte direkt kända för att vara snälla efter första året har gått. En självrisk på 1200 och "allt" är värt att reparera.

Ursprungligen av Mactastic:

En rekommendation till alla som har minst en Appleprodukt: skaffa allriskförsäkring via hemförsäkringen.
Apple är ju inte direkt kända för att vara snälla efter första året har gått. En självrisk på 1200 och "allt" är värt att reparera.

Hur Apple agerar är nog individuellt. Jag har haft två Macbook som fått problem efter att garantin har löpt ut, och ändå har Apple tagit ansvar enligt Konsumentköplagen (KKL) och sett till att felande komponenter har bytts ut. I slutänden handlar det nog om hur man har tagit hand om sin produkt tidigare - dvs. om det t.ex. finns några yttre skador. Och så klart även om det finns några inre faktorer att ta hänsyn till som fukt, vätska osv som kan ha orsakats av handhavandefel.

Självrisken är normalt sett 1 500kr på en allrisk, om man inte har betalat extra för en lägre avgift.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-10 15:40

Yes, jag lyckades!!!

Efter att ha fått beskedet att en reparation skulle kosta 7100+800(felsök) så åberopade jag min rätt att reklamera varan enl konsumentköplagen. Motiverade detta med att felsökningen inte kunde hitta några synliga fel gjorda av mig, typ en spilld kopp kaffe, och inte heller några tecken på yttre åverkan som att den gått i backen.

Apple köpte resonemanget och kommer att ersätta logikkortet gratis. Allt detta gick mycket smidigt och genom en enda kontakt servicestället...känns som en stor seger får jag säga.

/J

Ursprungligen av johhol:

Yes, jag lyckades!!!

Efter att ha fått beskedet att en reparation skulle kosta 7100+800(felsök) så åberopade jag min rätt att reklamera varan enl konsumentköplagen. Motiverade detta med att felsökningen inte kunde hitta några synliga fel gjorda av mig, typ en spilld kopp kaffe, och inte heller några tecken på yttre åverkan som att den gått i backen.

Apple köpte resonemanget och kommer att ersätta logikkortet gratis. Allt detta gick mycket smidigt och genom en enda kontakt servicestället...känns som en stor seger får jag säga.

/J

Lysande! Grattis!

Hur fick du reda på att logikkortet var kass? AHT?

Det är en liten orsak till varför jag kör Apple. De bryr sig om sina kunder (Finns så klart undantag etc).

Kul att det gick bra för dig!

Bra att du tog tillvara din rätt som konsument! Grattis! P.s spelar ingen roll vad datorn är värd eller vad som är fel. Är datorn död inom 3 år, utan att ngn skada har tillfogats den, så är det ett fabrikationsfel. D.s

Själv har jag en repa på min MBP mid 2010. Har inte kunnat skicka in den tidigare då jag använder den dagligen. Men nu när jag har flyttat att min musikprod etc till en annan burk så tror jag ska försöka mig på samma som TS. Vad tror ni? Har haft repan från dag ett.

Stör mig inte allt för mkt på det, men i övrigt är den i riktigt bra skick och jag tänker att detta påverkar andrahandsvärdet.

Tror det är kört för din del - felet är ju uppenbart synligt från dag 1.

KOV.se:

Citat:

Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet.

Se det inte som en repa, din dator är ”speciell”

Ursprungligen av reboot81:

Säljargument

Ursprungligen av reboot81:

Tror det är kört för din del - felet är ju uppenbart synligt från dag 1.

KOV.se:

Är inte "skälig tid" inom 3 år?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-11 09:47

Tror jag inte, din reklamationsrätt gäller i tre år. "Skälig tid" kan ju inte vara i tre år...

Bevaka tråden