Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken macbook för Lightroom och Photoshop?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lysekil
  • 2013-01-05 19:33

Hejsan 99mac forum, jag är ny här!

Jag ska köpa ny laptop och funderar på att gå över till mac från pc.

Jag har fått ett erbjudande på en ny Macbook Pro 15" Retina med följande specs:

i7 2,3 ghz
8gb ram
256gb ssd (ser inte detta som ett problem då det går att lösa med thunderbold diskar)
Vet faktiskt inte vilket grafikkort som sitter i den, har inte kollat upp det.

Men det jag funderar på är ju självklart ram minnet. Klarar man sig verkligen med 8gb? Det är ju lixom kört efter man köpt datorn då jag läst att man inte kan uppgradera på retina macbookarna.

Jag får denna maskin för 15.000 och det är där min budget ligger.
Jag har inga problem med att köpa en begagnad dator, så min fråga är om man ska fortsätta leta på blocket efter en mid 2011 fram till dagens utan retina. För att då kunna stoppa i 16gb ram och 500gb ssd?

Tips mottages gärna angående detta.

Tack på förhand!

Mer minne är alltid bättre, men 8BG är faktiskt inte kattskit, de allra flesta Photoshop-användare klarar sig med mindre än så, och iom SSD-disken så blir eventuell växling mycket mindre påtaglig än för en traditionell disk.

Just för Photoshop och Lightroom är också vinsten med retina-skärmen påtaglig.

Mao, en liten hastighetsvinst eller en påtagligt bättre skärm, själv skulle jag välja det senare, om jag mest jobbade i Photoshop och Lightroom.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2013-01-06 09:00

Hej och tack för ditt svar!

Jag gör ju absolut det mesta i Lightroom, det är endast i nödfall som en bild överförs till photoshop.
Visst, vissa bilder sätter jag ihop utav flera olika raw filer till en fil, men det är inte ofta.

Då ska jag kika vidare på detta, jag är bara rädd att det ska vara en av dom fruktade skärmarna där inbränning ska hända

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-06 12:51
Ursprungligen av Spuute:

Då ska jag kika vidare på detta, jag är bara rädd att det ska vara en av dom fruktade skärmarna där inbränning ska hända

Fast du har ju garanti, även om den är begagnad så har inte MBPR varit på marknaden i ett år ännu. Du kan dessutom komplettera köpet med Apple Care som gäller i tre år (måste göras inom ett år från inköpsdatum), då har du garanti för om skärmen får inbränningar eller andra hårdvarufel som eventuellt skulle kunna uppstå.

Ja det lär ju tydligen ska förekomma.

Jag står själv i begrepp att köpa, och har ännu inte bestämt mig, men jag jobbar mycket lite i PS/LR, använder nästan alltid en extern 30-tumsskärm, samt kör ofta VMware Fusion med Windows paralellt, och har därför relativt sett större nytta av maxat ram än du

Men, har som sagt ännu inte bestämt mig helt för vad det ska bli.

Jag upplever inte LR som särskilt minneskrävande, PS är ju en annan femma...
Parallells Desktop med Windows 7 och LR är igång nästan hela tiden.
Min dator idag är MBP 2.26 GHz Duo, 4 GB DDR3 och mekanisk HD.
Jag hade definitivt uppskattat retinaskärmen och mer RAM, så jag tycker det du tittar på låter väldigt vettigt. Men man kan aldrig få för mycket RAM.

1
Bevaka tråden