Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat vill inte starta video/audio-chat

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder iChat dagligen för videochattar från där jag bor (London) till Sverige. Oftast fungerar detta finfint, men ett par gånger har det strulat ordenligt.

Vi är alltså två parter, "A" och "B"

Det som händer när "A" bjuder in till chat är att "B" får ett meddelande och ska acceptera att starta en video/audio-chat, samma sak händer oavsett vilket man väljer. "B" accepterar och "A" får upp meddelandet; "starting chat" men strax därpå; "Failed to start video chat beqause B did not respond".

När "B" bjuder in och "A" accepterar får "A" upp samma meddelande som ovan.

När "B" bjuds in och accepterar får han upp meddelandet;"Failed to start video chat beqause A did not respond".

Men när "B" bjuder in kommer ett litet annorlunda meddelande upp: "Failed to start Video Chat because: State is invalid (might already be in a confer..."

Hoppas det inte var helt oförståeligt. Så, vad sjutton är det som felas? Varför fungerar det inte?
Är det någon som haft samma problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-24 22:22

Har du uppdaterat din OSX till 10.2.8 ?
Apple har tagit tillbaka uppdateringen, kolla i den här 99mac forum.

Jo, jag uppdaterade, men problemet har funnits innan 10.2.8...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 11:07

Helt klart ett klassisk brandväggsproblem. Sitter du med en "hemmabrandvägg" typ D-Link eller Netgear finns det färdiga mallar för videochattjänster.
Har du däremot en mer kompetent brandvägg typ Sonicwall, Watchguard eller Firewall-1 bir det värre. Ett samtal med den trevlige administratören på brandväggen brukar lösa problemet. Säg bara att du vill öppna lite olika portar in nätverket. Brukar gå som en dans

Okej, låter bra. Det finns ingen hemmabrandvägg hos någon av oss mer än mjukvaruversionen i MacOS X. Förmodligen är det jag som sitter på ett studentrum med universitetsuppkopplingen som har en central brandvägg. Om de går med på att öppna vissa portar, vilka skulle det vara? Och menar du att iChat de tidigare gångerna vi har lyckats upprätta en videochat valt någon av portarna som inte är låsta?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 15:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Okej, låter bra. Det finns ingen hemmabrandvägg hos någon av oss mer än mjukvaruversionen i MacOS X. Förmodligen är det jag som sitter på ett studentrum med universitetsuppkopplingen som har en central brandvägg. Om de går med på att öppna vissa portar, vilka skulle det vara? Och menar du att iChat de tidigare gångerna vi har lyckats upprätta en videochat valt någon av portarna som inte är låsta?

Lite osäker på vad som har hänt om det slutade fungera så där utan vidare. Här är i alla fall en lista från Apple med portar som behöver öppnas för olika tjänster:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106439

Troubleshooting iChat AV for Voice and Video Chat:

http://www.lowendmac.com/10/03/0624.html

/Ola

1
Bevaka tråden