Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med fildelning i OS X

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har flera problem som uppstått och som tidigare fungerade som jag ej kan lösa. Förhoppningsvis kan ni svara på alla, alternativt några frågor

Min utrustning hemma är som följer:
- En PC
- En Mac Mini
Jag har tidigare anslutit dem till varandra, kommit åt macens filer från mitt Windows 8 och vice versa.
Nyligen bytte jag till en SSD hårddisk på min Mac Mini och då började det strula.

1. När jag aktiverar fildelning på macen och då även SMB för att windows-datorn skulle komma åt filerna så kunde jag först inte ansluta från min windows-dator då den klagade på fel användarnamn och lösenord. Jag antar att det är användarnamn och lösenord som jag har till min mac mini jag ska fylla i?

2. Efter en del trixande kunde jag komma åt macens filer, men då ALLA filer. Trots att jag uttryckligen valt en specifik mapp så visar sig hela macens hdd i Windows. Jag behövde heller inte fylla i ngt användarnamn eller lösenord i Windows för att ansluta till macen. Hur kommer detta sig? Kan ju tillägga att det också var väldigt konstigt med tanke på vad som hände under punkt 1...

Som sagt - ingenting fungerar längre som det ska. Väldigt struligt, men hoppas jag kan få hjälp med så mycket som möjligt.

Senast redigerat 2013-01-04 20:37
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2013-01-05 15:47

Hej, har redan svarat din på MW forum och "problemet" verkar vara att om du loggar in med ett administratörskonto på din mac över nätverket så ges du automatisk behörighet. Vill du kunna styra rättigheterna vid utdelning så måste du alltså skapa ett koto som enbart har behörigheten användare i OS X.

1
Bevaka tråden