Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud eller modemanslutning efter safe boot

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 21:42

Hej!

Min Mac Book Pro från 2009 (10.5.8, Intel Core 2 Duo, 2.4 GHz, 2 GB) har sedan ca 5 månader tillbaka drabbats av Kernel Panic då och då. Dator funkar till och från men är seg och programmen kraschar ofta.
Den här gången efter en Kernel Panic lyckades jag starta upp datorn igen med Safe Boot men nu har jag inte ljud och mitt modem funkar ej.

Jag har varit på Macforum när det hände första gången och de sa att jag skulle ominstallera mitt operativ system vilket jag gjort, men det är ingen skillnad.

Antar att det är något fel på RAM-minnet, men vad kan man göra? Tycker det känns surt att behöva köpa en ny dator efter bara 4 år...

/E

Har du andra RAM liggandes så testa att byta. Annars så har jag för mig att din dator ska klara av 8 GB i RAM så det kan vara värt att köpa nya - de är ändå väldigt billiga.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-04 10:22
Ursprungligen av Ericka:

Hej!

Min Mac Book Pro från 2009 (10.5.8, Intel Core 2 Duo, 2.4 GHz, 2 GB) har sedan ca 5 månader tillbaka drabbats av Kernel Panic då och då. Dator funkar till och från men är seg och programmen kraschar ofta.
Den här gången efter en Kernel Panic lyckades jag starta upp datorn igen med Safe Boot men nu har jag inte ljud och mitt modem funkar ej. ...

Antar att det är något fel på RAM-minnet, men vad kan man göra? Tycker det känns surt att behöva köpa en ny dator efter bara 4 år...

/E

Mysko, kör ett hårdvaru test först innan du byter minnena. Kolla även om batteriet, om det finns ett sådan på Macbook pron. Alltså inte batteriet du kör datorn från utan ett litet som håller igång andra kretsar. Vet inte hur det är med Apples bärbara, men min MacPro som är från 2006 har ett sådant batteri.

Ok det var den rationella delen, här kommer den mindre rationella iden, men som passar in i tidsintervallet du ger och det som hände mig.

Har du installerat Minecraft, eller nån Adobe produkt innan problemen började?

Isåfall kolla om du har några mysko anvädare kopplade till dina filer. Nu kör jag 10.7, men vad jag kommer ihåg av 10.5 hade jag en hel del trubbel med att rättiheter förändrades av installation program eller dylikt. Dessutom har väl 10.5 en bugg när det kommer till att hantera rättigheter från finder.

Återkom ifall du hittar några konstiga användare till dina filer. Eller om du hittar konstiga rättigheter, t.ex. ACL rättigheter där det inte borde vara några.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-04 13:23

Körde ett test och detta fick jag upp... betyder det att min hårddisk är paj? :/

Ursprungligen av Ericka:

[ATTACH="CONFIG"]37311[/ATTACH]
Körde ett test och detta fick jag upp... betyder det att min hårddisk är paj? :/

Mig veterligen så betyder det att din hårddisk mår dåligt och den är påväg att ge upp. Ta backup omgående om du inte redan har gjort det och byt ut disken.

1
Bevaka tråden