Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur formaterar jag min dator?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ska formatera om min datorm har senaste ML. Men när jag går in i skivverktyg är att dolt, även under fliken "Radera", för det är väl där man formaterar datorn?

Markera partitionen under hårddisken, radera den och skapa en ny.

Märk väl att den enda partition du inte kan formatera om är den partition som operativsystemet körs ifrån! Så har du en enda stor partition, på din hårddisk vars operativsystem körs därifrån kan det kanske se ut som att man inte kan radera disken! Men som sagt en hårddisk kan ha flera partitioner av antingen samma filsystem eller multipla filsystem.

Är inte riktigt med på hur du menar... men är det här inne?

Är datorn startad genom installationsprogrammet för OS X eller har du redan installerat OS X på hårddisken?

Jag inser att ni ligger på en mycket högre nivå än mig, Jag har startat upp datorn på vanligt sätt..

Ursprungligen av Ludde57:

Jag inser att ni ligger på en mycket högre nivå än mig, Jag har startat upp datorn på vanligt sätt..

Du kan inte formattera datorn om du har startat upp operativsystemet. Det vore som att såga av grenen du sitter på.

Om du vill formatttera datorn håller du inne alt när du startar datorn, startar upp i återställningsläge och där startar du skivverktyget och formatterar hårddisken.

  • Medlem
  • 2013-01-03 21:01

1. Varför vill du formatera om datorn?
2. Vad är det för dator?

Starta upp datorn och tryck in cmd + r för att komma in i recovery-mode där du kan formatera hela hårddisken. I OS X kan du endast radera ledigt utrymme.

Det är den senaste MbA, min dator har betett sig mycket underligt och seg, den orkar knappt spela film..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-03 21:50
Ursprungligen av Ludde57:

Det är den senaste MbA, min dator har betett sig mycket underligt och seg, den orkar knappt spela film..

Se om du kan finna orsaken till detta, forumet kan lösa det mesta. Visst det kan ta lite tid (kanske mer än vad det tar att installera OS X och alla dina appar), men nästa gång du får en seg dator så kanske du kan lösa det snabbt och smidigt?

Åk in till Apple store i malmö, de har gratis felsökning, boka tid med ett "genius" och få hjälp den vägen om du känner dig osäker på hur du ska göra.... och se till att göra backup först!!

  • Medlem
  • 2013-01-03 21:47

"Orkar knappt spela film"?

Vad är det för format på rullen, vilken videospelare? Andra symptom som badbollar etc? En omformatering ska inte behövas om datorn bara är ett par månader gammal.

Skärmdelningen innebär att den "ritar" upp samma innehåll på både datorns egna skärm och apple tv-skärmen, vanligtvis en tv, och speglingen går över wifi. Detta är ganska resurskrävande, i synnerhet för en Air som inte har ett dedikerat grafikkort med eget minne.

Att fläkten går igång är helt enkelt ett resultat av en hög belastning.

OS X har ju också problem vid vanlig skärmdelning (VNC) så jag tror Apple har lite att jobba med här.
Förstår faktiskt inte varför Apple inte har lyckats lösa detta, tror att problemen hänger ihop. Inget annat operativsystem beter sig på detta vis.

Ursprungligen av keptang:

OS X har ju också problem vid vanlig skärmdelning (VNC) så jag tror Apple har lite att jobba med här.
Förstår faktiskt inte varför Apple inte har lyckats lösa detta, tror att problemen hänger ihop. Inget annat operativsystem beter sig på detta vis.

Skärmdelningen är betydligt mindre krävande än att spela upp film i 720p över en wifi-länk så jämförelsen haltar något.

1
Bevaka tråden