Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det enklast att ladda ner eller att använda streamingtjänster?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-01-02 17:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Nu är vi där igen. Där DU inte ville vara. De som du diskutterat med är knappast ett tvärsnitt av den svenska befolkningen.

Såja, Lappen71 kan ha problem med att skilja sina egna omständigheter från de som gäller i resten av världen...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 19:03
Ursprungligen av PeeMaN:

Nu är vi där igen. Där DU inte ville vara. De som du diskutterat med är knappast ett tvärsnitt av den svenska befolkningen. Det finns inget alltäckande alternativ ens på torrent-siterna. Det saknas filmer på The PirateBay också. Men det är en annan fråga, det är TILLGÄNLIGHET och det faller inte inom kategorin "lätthanterligt". Som Trineo säger:
"Men att påstå att det skulle vara enklare att hantera piratkopierat material än ett lagligt streamat kan jag bara inte hålla med om."

Bra att du citerar dig själv. Jag gör det igen:
"Ingen som påstått det heller men människan är lat i sin natur så man använder det enklaste alternativet."

Ja vi är av olika åsikt helt enkelt och bara för att du säger att jag har fel är det inte ett skäl att ändra min åsikt.

Naturligtvis kan jag inte ta fram siffror eller statistik utan jag måste utgå ifrån mina upplevelser/min uppfattning utifrån dom jag har pratat med.

Typ alla i min bekantskapkrets laddar ner någon form av material från torrentsidor men dom som abonnerar på någon streamningstjänst är få...väldigt få.

Du kan fortsätta diskussionen om du vill men min åsikt står fast.
Den dagen torrentsidorna inte behövs så kan du påminna mig om denna tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 09:52
Ursprungligen av lappen71:

Jag citerar mig själv.
"Ingen som påstått det heller men människan är lat i sin natur så man använder det enklaste alternativet.
Använder Netflix nu men den dagen det finns en heltäckande abonnemangsform så "slipper" man ladda ner."

Har haft denna diskussion med ett antal personer och dom har frågat hur jag har löst det.
Och intrycket jag får är att folk vill vara lagliga,dom vill betala för sig men det finns många men ingen lätt och heltäckande lösning så dom laddar ner.
Lösningen dom har är att koppla datorn till tv´n och med dagens datorer och tv-apparater är det enkelt,alternativt har dom en mediaspelare typ Boxee Box.
Problemet är som sagt att det inte finns en tjänst som är heltäckande och ska man abonnera på alla blir det en dyr historia.
Så då är det enklaste och billigaste alternativet att ladda ner för en dator har dom flesta redan från början.

Flera har skrivit om codecs men sen när har man behövt bry sig om det när man har Mac?
Och med VLC till Windows är det heller inget man behöver bekymra sig om.

Gemene man har inte Boxee, Popcorn Hour eller dylikt. De har på sin höjd en Apple TV men knappast ens det.
De sitter med en platt-tv och digitalbox till satellit/kabel samt en dator och förmodligen en smartphone av något slag.

Det är vi som är datorvana som sitter med tekniken som gör torrents enkelt.

Jag håller med om att det inte finns en heltäckande lösning, inte för behovet i alla fall och det stör mig och det är nog en av anledningarna till att jag fortfarande använder TPB. Testar just nu både Netflix och Viaplay där hemma men ingen av dem är tillräckligt bra för att ersätta TPB för mig, men jag kan inte påstå att det är lättare att använda torrents än streamade tjänster och det är det jag ifrågasatte i ditt resonemang, inte tillgängligheten.

Om du inte har någon codec i din mac så begränsas utbudet rejält på t.ex. TPB... jag har i alla fall ett codecpaket i min för att det skall funka.

Till skillnad från dig så pratar jag inte bara med datorvana användare, jag har supportat MÅNGA vanliga hemanvändare då deras företag varit kunder till mig och de har själva frågat hur de skall tillväga och även i vissa fall frågat angående nedladdningsalternativ, efter lite diskussion så har vi båda kommit fram till att det är för krångligt för dem och då speciellt eftersom 99% av dem vill ha text och eller svenskt tal (på barnfilmer då alltså).
En användare har jag lärt hur han kan rippa sina egna köpta DVDs just för att få in dem till deras iPads så ungarna kan kolla på filmerna när de reser, vilket de gör mycket... men även där får jag hjälpa till ibland, speciellt då det kommer uppdateringar som behöver konfigureras och dylikt.
För en som mig är det inget problem, men för en "Svensson" så är det det och jag har i alla fall tillräcklig insikt att jag kan förstå det.

Ursprungligen av lappen71:

Jag är dyslektiker och har svårt att formulera meningar men jag gör så gott jag kan.
Alla kan inte vara så fulländade som du (du tror alla fall när du egentligen är något annat)

Det är tråkigt att du har dyslexi men du verkar hantera det bra för jag har inga problem att förstå vad du menar. Problemet är att du har fel.

Ursprungligen av lappen71:

Mitt syfte är inte att argumentera så du ska ändra din åsikt.
För det finns två personer på detta forum som aldrig har ändrat sig åsikt och du är en av dom (Gordy är den andra)
Jag berättar min åsikt och passar den inte andra så är det deras problem och inte mitt.

Jag ändrar gärna min åsikt, om personen jag diskuterar med lägger fram några starka och bra argument. Det finns många användare på forumet som har lyckats med det flera gånger. Du har aldrig funderat på att det kanske är du som har fel och borde ändra åsikt?

Ursprungligen av lappen71:

Skulle inte det stämma skulle inte torrent sidorna finnas överhuvudtaget.

Du måste nog lära dig att separera på tillgänglighet och lätthet. Det är inte samma sak.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 18:55
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är tråkigt att du har dyslexi men du verkar hantera det bra för jag har inga problem att förstå vad du menar. Problemet är att du har fel.

Jag ändrar gärna min åsikt, om personen jag diskuterar med lägger fram några starka och bra argument. Det finns många användare på forumet som har lyckats med det flera gånger. Du har aldrig funderat på att det kanske är du som har fel och borde ändra åsikt?

Du måste nog lära dig att separera på tillgänglighet och lätthet. Det är inte samma sak.

Du skrev att mina argument inte gick fram därav min förklaring om dyslexi.

Jag ändrar mig mycket men jag behöver inte delta i trådar för att det ska ske men jag anser mig inte ha fel.

  • Medlem
  • 2013-01-02 19:37
Ursprungligen av SCB:

År 2006 kostade en biobiljett 79,60 kr. År 1950 kostade den 2,01 kr. Det motsvarar 32,11 i 2006 års priser. Att gå på bio har alltså blivit betydligt dyrare.

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV0904_2008A01_BR_15_A01BR0801.pdf, sidan "400".

Senast redigerat 2013-01-03 09:52
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-01-02 19:43

Exakt samma problem som man har med torrents (filformat/spelare och annat som nämnts) dyker ju upp med de lagliga tjänsterna men i annan tappning.

-Jaha, den filmen finns inte hos iTunes, man måste ha HBO.

-Nej, vill du se den serien måste du använda ViaPlay. Netflix har bara gamla säsonger.

Om det fanns en streamingtjänst (precis som det en gång i tiden fanns en videohandlare som hade de flesta titlarna) då hade det varit lättare. Jag har aldrig tankat film, och det var länge sedan jag slutade fulladda musik, men ville man se Game of Thrones (innan HBO kom till Sverige) så är det precis som vi diskuterar i en annan tråd. Man var tvungen att utnyttja fulstreaming eller PB.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-02 19:51
Ursprungligen av andas:

Om det fanns en streamingtjänst (precis som det en gång i tiden fanns en videohandlare som hade de flesta titlarna) då hade det varit lättare. Jag har aldrig tankat film, och det var länge sedan jag slutade fulladda musik, men ville man se Game of Thrones (innan HBO kom till Sverige) så är det precis som vi diskuterar i en annan tråd. Man var tvungen att utnyttja fulstreaming eller PB.

Eller så såg man GoT på Kabel TV eller SVT. Visserligen lite senare på SVT men precis samma serie.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 09:54
Ursprungligen av Gordy:

Eller så såg man GoT på Kabel TV eller SVT. Visserligen lite senare på SVT men precis samma serie.

Det här är faktiskt intressant... under 2012 verkade någonting ha hänt för helt plötsligt så sänds vissa av de serier jag är intresserad av 1-1,5v efter att de sänts i USA. (CSI:LV och Homeland är två av dessa).
Det tror jag är ett måste för att stävja nedladdningen, det plus playtjänsterna så man inte blir slav under tablån.

Ursprungligen av andas:

Exakt samma problem som man har med torrents (filformat/spelare och annat som nämnts) dyker ju upp med de lagliga tjänsterna men i annan tappning.

-Jaha, den filmen finns inte hos iTunes, man måste ha HBO.

-Nej, vill du se den serien måste du använda ViaPlay. Netflix har bara gamla säsonger.

Om det fanns en streamingtjänst (precis som det en gång i tiden fanns en videohandlare som hade de flesta titlarna) då hade det varit lättare. Jag har aldrig tankat film, och det var länge sedan jag slutade fulladda musik, men ville man se Game of Thrones (innan HBO kom till Sverige) så är det precis som vi diskuterar i en annan tråd. Man var tvungen att utnyttja fulstreaming eller PB.

Tillgängligheten har jag aldrig ifrågasatt. Där är det givet att illegal fildelning "vinner".

Kända skådespelare drar publik. Större publik === högre intäkter. Inget konstigt med det.

Det är knappast så att filmbolagen går med minus.

Titta på Avatar t.ex.

Budget på $237 000 000 och har hittills genererat $2 782 275 172 så som jag tolkar det enbart via biobesök (box-office).

Två miljarder dollar som i dagens kurs motsvarar 18 097 030 628,76 kr.

Jag rättfärdigar definitivt inte nedladdning på något vis utan försöker själv att byta ut den "gamla" tekniken mot mer "lagliga" alternativ. Men kom igen. 100-120:- för en biobiljett. Visst känslan att gå på bio är trevlig men 300:- (2 pers + snacks) för att se en film. Njae... 45:- var ett bra pris. Överkomligt. Vi behöver ju inte diskutera CD/DVD/BD för det är bara löjligt. Det har det varit sedan det lanserades.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-03 10:00

Angående biopriser. Var på The Hobbit i helgen. Biljetten kostar 155 kr. Är man två personer + popcorn så landar biobesöket på ca 400 kr.

Det var även första gången som 3D-tekniken inte störde. Jag personligen tycker inte att 3D har tillfört något hittills, och gör det inte än. Men i just den här filmen var det åtminstone inget störningsmoment. Och det är just att filmer visas i 3D som har varit en ursäkt för att höja biljettpriset. Vill man se filmen utan 3D får man mindre salonger, och obekväma tider. Det innebär att man mer eller mindre tvingas se en 3D film, och till ett högre pris. Nu börjar det bli för dyrt.

Anledningen till att jag går mer på bio de senaste åren är förresten för att jag vill stödja skådisar och regissörer som jag upptäckt när jag laddat ner filmer olagligt genom åren och fått en större medvetenhet. Jag tycker ju att man ska försöka betala för det man konsumerar, men jag tycker inte att nedladdning är något negativt i sig. Det är ju bara gratisreklam, vare sig det gäller musik eller film.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 10:11
Ursprungligen av ibish:

Angående biopriser. Var på The Hobbit i helgen. Biljetten kostar 155 kr. Är man två personer + popcorn så landar biobesöket på ca 400 kr.

Det var även första gången som 3D-tekniken inte störde. Jag personligen tycker inte att 3D har tillfört något hittills, och gör det inte än. Men i just den här filmen var det åtminstone inget störningsmoment. Och det är just att filmer visas i 3D som har varit en ursäkt för att höja biljettpriset. Vill man se filmen utan 3D får man mindre salonger, och obekväma tider. Det innebär att man mer eller mindre tvingas se en 3D film, och till ett högre pris. Nu börjar det bli för dyrt.

Anledningen till att jag går mer på bio de senaste åren är förresten för att jag vill stödja skådisar och regissörer som jag upptäckt när jag laddat ner filmer olagligt genom åren och fått en större medvetenhet. Jag tycker ju att man ska försöka betala för det man konsumerar, men jag tycker inte att nedladdning är något negativt i sig. Det är ju bara gratisreklam, vare sig det gäller musik eller film.

Satt i perspektiv så är det ganska precis vad jag betalade för bio i London för ca 10år sedan.

Ursprungligen av ibish:

Angående biopriser. Var på The Hobbit i helgen. Biljetten kostar 155 kr. Är man två personer + popcorn så landar biobesöket på ca 400 kr.

Det var även första gången som 3D-tekniken inte störde. Jag personligen tycker inte att 3D har tillfört något hittills, och gör det inte än. Men i just den här filmen var det åtminstone inget störningsmoment. Och det är just att filmer visas i 3D som har varit en ursäkt för att höja biljettpriset. Vill man se filmen utan 3D får man mindre salonger, och obekväma tider. Det innebär att man mer eller mindre tvingas se en 3D film, och till ett högre pris. Nu börjar det bli för dyrt.

Av det här stycket kan jag dra en av två möjliga slutsatser. Antingen så går du inte särskilt ofta på bio alls, eller så pratar du bara i nattmössan. Eftersom det bara finns tre "största" salonger i Göteborg (det är den staden du bor i så vi får utgå ifrån den) så får man givetvis vara snabb om man vill hinna se filmen i någon av dessa. Även om DU inte gillar 3D, så tycker de flesta att det är något som höjer upplevelsen och därmed är det givet att man visar 3D-film i de stora salongerna.

Du lägger dessutom fram det som att man blir inputtad i någon pytteliten salong om man inte vill se 3D, det är också lögn. Ville du se Hobbit utan 3D fanns valet att göra det i den näst största salongen klockan 10.45, 17.00 och 21.15. Alla tre tider är "vanliga" biotider. Det är snarare så att du är gnällig. Det är dessutom billigare att gå på vanlig bio än på 3D, så ditt påstående om att 3D-film har höjt priset generellt stämmer inte.

Ursprungligen av ibish:

Jag tycker ju att man ska försöka betala för det man konsumerar, men jag tycker inte att nedladdning är något negativt i sig. Det är ju bara gratisreklam, vare sig det gäller musik eller film.

Många jävla argument till att folk piratkopierar kan jag köpa. Men att "det bara är gratisreklam" är nog fan det dummaste jag hört. Brott mot upphovsrätten är ett brott och inget annat. Reklam och promotion är något som bolagen själva ägnar sig åt och lägger pengar på, ett val de gör sjäva. Något man knappast kan säga om piratkopieringen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-03 18:17

Sluta vara så jävla arg hela tiden. Det tillför inte ett skit, förutom att du framtsår som onödigt omogen.

Det är ingen slump att människor går på bio oftare, och även går på konserter oftare. Fler människor upptäcker verken pga att kulturen blivit mer demokratisk i samband med piratkopieringen. Och det är heller ingen slump att biobiljetter och konsertbiljetter ökat i pris. Upphovsmakare har hittat andra sätt att försörja sig på.

PS. Ingen jag känner tycker att 3D tillför något. Det betyder inte att ingen ser nyttan med det, men fortsätt tro att 3D ökar bara för att människor vill ha det. Det är samma sak med 3D i tv-apparater. Det går inte att sälja. Att det är inbyggt i nästan alla tv-apparater är inte samma sak som att människor faktiskt vill ha det, och faktiskt använder det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Många jävla argument till att folk piratkopierar kan jag köpa. Men att "det bara är gratisreklam" är nog fan det dummaste jag hört. Brott mot upphovsrätten är ett brott och inget annat. Reklam och promotion är något som bolagen själva ägnar sig åt och lägger pengar på, ett val de gör sjäva. Något man knappast kan säga om piratkopieringen.

Ursprungligen av ibish:

Sluta vara så jävla arg hela tiden. Det tillför inte ett skit, förutom att du framtsår som onödigt omogen.

Det är ingen slump att människor går på bio oftare, och även går på konserter oftare. Fler människor upptäcker verken pga av att kulturen blivit mer demokratisk i samband med piratkopieringen. Och det är heller ingen slump att biobiljetter och konsertbiljetter ökat i pris. Upphovsmakare har hittat andra vägar att försörja sig på.

PS. Ingen jag känner tycker att 3D tillför något. Det betyder inte att ingen ser nyttan med det, men fortsätt tro att 3D ökar bara för att människor vill ha det. Det är samma sak med 3D i tv-apparater. Det går inte att sälja. Att det är inbyggt i nästan alla tv-apparater är inte samma sak som att människor faktiskt vill ha det, och faktiskt använder det.

Vi kan ju börja med att min TEORI till att folk går mer på bio och musik helt enkelt är för att folk piratkopierar det de förut konsumerade på laglig väg. Det är naturligt, eftersom det finns mer pengar i kassan.
"Kulturen har blivit demokratisk" var ju ett väldigt roligt uttryck. Brott mot upphovsrättslagen går snarare emot de demokratiska lagar och regler som våra demokratiskt valda politiker valt att stifta.

Ditt andra uttalande om 3D-film får jag tyvärr också såga. Du verkar behöva läsa några högskole-poäng i marknadsekonomi, eller kanske be någon med lite insyn förklara hur marknaden fungerar. Det går nämligen att se de allra flesta filmer utan 3D, dessutom billigare. Men folk är tydligen beredda att betala extra för att se de i 3D. Efterfrågan styr utbudet och hade SF haft salonger med 3D halvfulla så hade man givetvis slutat at köpa in 3D-versionerna av filmer.

Personligen måste jag säga att du är en av de största svammlarna på forumet. Jag blir hänförd över hur enkelspårigt du tänker och ditt otroligt tunnelseende. Du slänger dig ofta in i diskussioner utan att ha genomtänkta argument eller någon som helst kunnighet på området. DET är omoget om något.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-03 20:35
Ursprungligen av ibish:

Det är ingen slump att människor går på bio oftare, och även går på konserter oftare. Fler människor upptäcker verken pga att kulturen blivit mer demokratisk i samband med piratkopieringen. Och det är heller ingen slump att biobiljetter och konsertbiljetter ökat i pris. Upphovsmakare har hittat andra sätt att försörja sig på.

Andra sätt? Konserter och Bio har ju funnits längre än skivor sålts och har alltid varit ett ganska populärt nöje men det var betydligt fler människor som gick på Bio och konserter förr i tiden, det var en ökning för några år sedan för konsertbesök men den droppade av och många festivaler och arrangörer har nu antingen stora problem eller har gått under. Så din och andras (piraters) teori om att piratnedladdning ökar folks vilja att gå på konserter och se film på bio stämmer inte så bra med verkligheten. Med tanke på piratnedladdningens popularitet så borde ju biobesöken och konsertbesökandet slagit i taket.

Ursprungligen av ibish:

Det är samma sak med 3D i tv-apparater. Det går inte att sälja. Att det är inbyggt i nästan alla tv-apparater är inte samma sak som att människor faktiskt vill ha det, och faktiskt använder det.

Visst är 3D lite av en gimmick men vissa filmer är fantastiska i 3D så nog används 3D i TV-apparaterna, har runt 50 3D filmer själv.Brukar dessutom se vissa icke-3D filmer i fake-3D funkar förvånansvärt bra och ger helt klart tittandet en extra dimension.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 10:10

Just det, angående hur enkelt det är med t.ex. Netflix är att min 4åring klarar av det helt själv och sitter och väljer barnprogram med AppleTVn. Han skulle aldrig klara att ladda ned .torrents och få igång det.

En liten detalj om det här med tillgänglighet och enkelhet.
Netflix är den första tjänsten som fungerar som något från 2000-talet, och det det kom för ett par månader sedan (Kom inte o snacka om Voddler, det är ungefär lika hett som tv var på den tiden innan kabeltv).

Det enda som saknas är utbudet sen är de hemma. För ni tittar väl inte på Netflix USA? Då lurar ni de stackars filmbolagen på sina surt förvärvade slantar, ungefär som piraterna gör

Senast redigerat 2013-01-03 11:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 10:46
Ursprungligen av ill_chrill:

En liten detalj om det här med tillgänglighet och enkelhet.
Netflix är den första tjänsten som fungerar som något från 2000-talet, och det det kom för ett par månader sedan (Kom inte o snacka om Voddler, det är ungefär lika hett som tv var på den tiden innan kabeltv).

Det enda som saknas är utbudet sen är de hemma. För ni tittar väl inte på Netflix USA? Då lurar ni de stackars filbolagen på sina surt förvärvade slantar, ungefär som piraterna gör

Håller med i allt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-03 14:54
Ursprungligen av Gordy:

Fanns en hel del Svenssons som handlade både region ! filmer och Regionsfria spelare på DVD -Direct , DVD-Service, DVD Sweden, Laserklubben och allt vad de hette. Inte en chans att så många affärer gick runt bara på filmnördarna.

Först och främst så sålde dessa inte bara DVD-filmer utan hårdvara också samt annat de tjänade pengar på. Så att insinuera att de gick runt bara för att de sålde R1'or till Svenssons stämmer inte. Dessutom var DVD-tekniker fortfarande ny och hade ingen total spridning än.

Ursprungligen av Gordy:

OK du köpte filmer förr för över 200 kronor styck som man kan säga motsvarar ungefär 250 kronor idag och nu tycker du 150 kronor är alldeles för mycket 150 som idag motsvarar ungefär 100 kronor för runt tio år sen.

Ja, det gjorde jag. Jag var ung och dum, tyckte det var häftigt med det senaste och att kunna få tag i filmer mycket tidigare än i Sverige. Nu vet jag bättre, tack och lov, och har ett sundare perspektiv på kostnaden.

Ursprungligen av Gordy:

Är inte Webhallen CDON och Elgiganten kända? De har som sagt ofta bra priser.Sen finns det ju massvis av nätbutiker till både i Sverige och utomlands som håller hyfsat låga priser på nyare filmer. Som sagt pris används ofta som svepskäl, typ om filmerna var billigare så skulle piraterna inte använda TPB & IH etc, så mycket..

Jo, de är kända. Vad syftar du på? De tar också bra betalt för en DVD-film.

Svepskäl, kanske för vissa men att som du förutsätta det resonemanget bara för att man tycker att det är dyrt med DVD/BD/Biograf är trångsynt. Precis som att säga att en person är rasist för att han anser att integrationspolitiken är totalt misslyckad.

Ursprungligen av Gordy:

Som sagt du tycker mycket är dyrt och laddar därför ned "gratis" istället. Men det konstiga är att du innan du laddade ned så köpte du filmer för mer än vad du nu tycker är "riktigt dyrt".

Återigen, jag har aldrig påstått att jag laddar ner materialet. Den enda som påstår det är du och det vet du inget om. Det konstiga här, tyvärr som vanligt, är att man skriver en sak och du läser en annan.

Ursprungligen av Gordy:

Det är ju du som hittar på, bara för att det står i tidningarna behöver det inte vara sant. Jag har sett hundratals filmer på välbesökta biovisningar i över 30 år i Stockholm plus många andra ställen och har mycket sällan störts.

Hittar på? Gång på gång påstår du att jag ljuger när jag beskriver mina egna åsikter och erfarenheter, det är oerhört tröttsamt. Det är som att diskutera med en treåring, man säger att jorden är rund och han säger direkt att den är platt då han inte vet bättre.

Väldigt många har upplevt detta problemet på biograferna och det är riktigt tråkigt, se t ex vad Trineo skriver.

Ursprungligen av Gordy:

Uppenbarligen för de flesta så har du valt sida.

Vad talar du om? Vad menar du med "valt fel sida" ?

Ursprungligen av PeeMaN:

Att det skulle vara dyrt att köpa film är en efterhandskonstruktion som piratkopierare anammat för att på något sätt berättiga sitt (vårt, jag piratkopierar också) piratkopierande. Dyrt är även en relativ fråga.

För vissa, kanske. För mig, nej. Sedan jag växte ifrån det orimliga i att köpa R1'or så har inte priserna kommit till en nivå som jag kan tycka är acceptabel, därför köper jag inte film/tv-serier. Numera skulle jag iofs inte köpa dem på fysiska skivor hur som men även streamingtjänsterna tycker jag är dyra. En variabel i den ekvationen är ju också att det inte finns en, för mig, hyfsat heltäckande tjänst och därför blir ju de som finns dyra för just mig.

Ursprungligen av PeeMaN:

I det här fallet har jag inga siffror utan bara logik att stödja mig på. Och med tanken på omfattningen av piratkopiering så är det inte konstigt att bolagen svinar på sina priser. Återigen, jag säger inte att det är rätt sätt att bemöta problemet med piratkopiering, men det är helt klart en av de faktorer som gör att priset blir högre.

Lite moment 22 där. Om de skulle implementera vettiga streamingtjänster, likt tekniken som Netflix kör, och med vettiga priser så hade de kanske botat större delen av de som laddar ner. Nu lägger de istället pengarna på annat, bl a på att sätta åt fildelare.

Ursprungligen av PeeMaN:

Ville du se Hobbit utan 3D fanns valet att göra det i den näst största salongen klockan 10.45, 17.00 och 21.15. Alla tre tider är "vanliga" biotider.

Du kan väl inte helt ärligt påstå att 10.45 är en vanlig biotid?

En vardag kan man ju glömma den tiden och på helgen, iaf innan man fick barn, så fanns det inte på kartan att ens vara vaken så tidigt. Jag tror inte ens jag känner en endaste människa som har varit på bio så pass tidigt för en vanlig spelfilm. Fine om det gäller matinéer för barn men inte riktiga filmer för vuxna.

Ursprungligen av zinned:

Återigen, jag har aldrig påstått att jag laddar ner materialet. Den enda som påstår det är du och det vet du inget om. Det konstiga här, tyvärr som vanligt, är att man skriver en sak och du läser en annan.

Fast det vet jag att du gör, för det har du sagt till mig så försök inte med några taskiga lögner nu Zinned!

Ursprungligen av zinned:

För vissa, kanske. För mig, nej. Sedan jag växte ifrån det orimliga i att köpa R1'or så har inte priserna kommit till en nivå som jag kan tycka är acceptabel, därför köper jag inte film/tv-serier. Numera skulle jag iofs inte köpa dem på fysiska skivor hur som men även streamingtjänsterna tycker jag är dyra. En variabel i den ekvationen är ju också att det inte finns en, för mig, hyfsat heltäckande tjänst och därför blir ju de som finns dyra för just mig.

Det enda jag kan konstatera är att du (enligt mig) har en jävligt skev och konstig uppfattning om vad som är billigt och dyrt när det gäller film.

Ursprungligen av zinned:

Lite moment 22 där. Om de skulle implementera vettiga streamingtjänster, likt tekniken som Netflix kör, och med vettiga priser så hade de kanske botat större delen av de som laddar ner. Nu lägger de istället pengarna på annat, bl a på att sätta åt fildelare.

Att tycka att 79:- i månaden är dyrt... Det är märkligt som sagt...
Tyvärr kommer den streamingtjänst som du och många andra drömmer om aldrig att uppstå, eftersom det innebär en monopolisering av hela filmindustrin. Kommer aldrig hända är jag rädd.

Ursprungligen av zinned:

Du kan väl inte helt ärligt påstå att 10.45 är en vanlig biotid?

En vardag kan man ju glömma den tiden och på helgen, iaf innan man fick barn, så fanns det inte på kartan att ens vara vaken så tidigt. Jag tror inte ens jag känner en endaste människa som har varit på bio så pass tidigt för en vanlig spelfilm. Fine om det gäller matinéer för barn men inte riktiga filmer för vuxna.

Jag drog alla tre tider för att visa på Ibish löjliga påstående om att det bara finns obekväma tider. Tvärtom borde någon av dessa tre tider passa större delen av sveriges befolkning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-04 00:49
Ursprungligen av PeeMaN:

Fast det vet jag att du gör, för det har du sagt till mig så försök inte med några taskiga lögner nu Zinned!

Först PeeMan, är du samma person som har kontot som nickar Gordy? Jag har aldrig berättat för Gordy ifall jag laddar ner eller ej. Möjligt att jag gör det men jag försöker föra fram poängen att det inte är väsentligt för diskussionen, för det är det inte. Vi diskuterar nerladdat vs de befintliga streamingtjänsterna med dess upplägg och kostnader. Där är det inte intressant ifall jag laddar ner eller ej, det vet jag att du förstår.

Anledningen till att jag skrev så till Gordy (dig?) är att han/du försöker låta påskina att jag är någon slags spokesperson för de som laddar ner. Det är jag inte. Jag försöker bara åskådliggöra att det inte är självklart hos gemene man att göra rätt för sig när bolagen tar ut de, enligt mig, löjliga priserna från konsumenten.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det enda jag kan konstatera är att du (enligt mig) har en jävligt skev och konstig uppfattning om vad som är billigt och dyrt när det gäller film.

Ja, det för ju som sagt stå för dig. Jag tycker inte det är märkligt att många väljer att ladda ner, t ex som ren protest, när bolagen tar ut de hutlösa summorna för produkterna. Det är, enligt mig, helt inte värt sådana summor idag.

Då kan man från din sida sett hävda att man då också kan ge fasen i att nyttja produkterna och det är ju rätt. Dock vill jag hävda att det är lite som att ge bolagen "the finger" om man laddar ner. Alla ser har olika åsikter.

Ursprungligen av PeeMaN:

Att tycka att 79:- i månaden är dyrt... Det är märkligt som sagt...
Tyvärr kommer den streamingtjänst som du och många andra drömmer om aldrig att uppstå, eftersom det innebär en monopolisering av hela filmindustrin. Kommer aldrig hända är jag rädd.

Varför är det märkligt att tycka det är dyrt?

Jag har beskrivit det massor av gånger nu men jag gör det en gång till med exemplet HBO. Hos dem finns endast en serie jag är intresserad av och det är Game of Thrones. Jag (läs väl - jag) tycker det är dyrt att betala 79 kr/mån för bara den serien. Hade det funnits fler serier jag hade varit intresserad av så hade det kunnat hamna i ett annat läge.

För att ta en parallell, du får möjligheten att köpa 1 kg godisblandning med jämn fördelning av 100 olika sorter för 100 kr. Dock tycker du bara om en av dessa sorter, resten smakar skit. Då är det ju dyrt för dig att köpa denna blandning, istället för att köpa den enda sorten du gillar av de 100 för 10 kr.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag drog alla tre tider för att visa på Ibish löjliga påstående om att det bara finns obekväma tider. Tvärtom borde någon av dessa tre tider passa större delen av sveriges befolkning.

Absolut.

Först å främst, Nej. Jag och Gordy är två vitt skilda personer. Men du påstod att du inte laddade ner, vilket är ren lögn och det vet jag av våra personliga samtal. Jag ville bara upplysa om det i den fortsatta diskussionen.

Jag tycker det är märkligt att du å ena sidan tycker att det är dyrt att en film på DVD kostar 150-200 spänn. Sen tycker du även att det är för dyrt med 80 spänn (alltså en halv dvd-film i månaden) för att kunna se hur mycket du vill ur ett riktigt gediget filmbibliotek.
Man undrar ju lite vad ett lagom pris för dig hade varit.

För övrigt är det inte bara filmbolagen du ger fingret, utan hela vår demokrati. Det är nämligen våra folkvalda som stiftar lagarna. Sen är det ju i förlängningen inte bara filmbolagen, utan även "oss", staten som du blåser på bra mycket skattepengar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-04 15:50
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker det är märkligt att du å ena sidan tycker att det är dyrt att en film på DVD kostar 150-200 spänn. Sen tycker du även att det är för dyrt med 80 spänn (alltså en halv dvd-film i månaden) för att kunna se hur mycket du vill ur ett riktigt gediget filmbibliotek.
Man undrar ju lite vad ett lagom pris för dig hade varit.

Helt seriöst, hur kan du inte förstå det jag skriver? Detta trots att jag är väldigt tydlig och t o m skrev ett exempel på hur jag menar.

1) Ja, jag tycker det är dyrt med en DVD för 150-200 kr.
2) Ja, jag tycker det är dyrt med HBO för 79/kr per mån PGAatt jag bara ser en enda av deras serier. Jag är inte intresserad av de övriga och det innebär jag tycker det är dyrt - för mig - med 79 kr/mån för bara Game of Thrones.

Förstår du nu? Jag tror inte det går att förklara tydligare.

Ursprungligen av PeeMaN:

För övrigt är det inte bara filmbolagen du ger fingret, utan hela vår demokrati. Det är nämligen våra folkvalda som stiftar lagarna. Sen är det ju i förlängningen inte bara filmbolagen, utan även "oss", staten som du blåser på bra mycket skattepengar.

Oj, vad PK vi är.

Samma för hållningssätt gäller om man saltar i deklarationen, går mot röd gubbe, inte betalar tv-licensen etc.

Ursprungligen av Gordy:

Runt 150 kronor för en ny film eller 10-50 för att hyra och under en hundring för att prenumerera på en VOD-tjänst är inte löjliga priser utan vad vanligt folk är beredda att betala.

Ja, du påstår det. Jag har inte, till skillnad från dig, påstått vad någon annan än jag själv är villig att betala. Du talar hela tiden i termer som innebär alla, vilket du inte har möjlighet att göra, medan jag talar för mig själv.

Ursprungligen av Gordy:

Men det var värt det för några år sedan när de kostade mer och dessutom pengarna var värda mer än idag?

Inlägg #75.

Ursprungligen av Gordy:

Har du sett ALLA HBO´s serier har du sett de som inte börjat sändas än? Förefaller otroligt att du bara är intresserad av 1 av alla HBOs mestadels riktigt bra serier.

Du är otrolig. Inte bara kommer du med påståenden om vad "alla" tycker är rätt och bra pris, nu kommer du med påståenden om att jag inte själv vet vad jag tycker om för serier? Skärp dig.

Till sist måste jag erkänna att det är karaktärslöst av mig att ständigt svara på dina inlägg, då du är ett troll. Jag utlovar bättring.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 20:42
Ursprungligen av zinned:

Ja, du påstår det. Jag har inte, till skillnad från dig, påstått vad någon annan än jag själv är villig att betala. Du talar hela tiden i termer som innebär alla, vilket du inte har möjlighet att göra, medan jag talar för mig själv.

Var har jag skrivit att ALLA gör si eller så?

Ursprungligen av zinned:

Du är otrolig. Inte bara kommer du med påståenden om vad "alla" tycker är rätt och bra pris, nu kommer du med påståenden om att jag inte själv vet vad jag tycker om för serier?

Men hur kan du veta att du INTE gillar de nya serier som HBO inte ens har börjat sända? Kan du se in i framtiden eller är du månne en inbiten lajvare som bara kollar på Fantasy-serier?
Att du påstod att du inte piratladdade trots att du enligt Peeman erkänt att du gjort det säger mig att du nog i själva verket är intresserad av fler HBO-serier än GoT men för att förstärka din "dyrpoäng" så vill du inte erkänna det.

Ursprungligen av zinned:

Till sist måste jag erkänna att det är karaktärslöst av mig att ständigt svara på dina inlägg, då du är ett troll.

Kollar man många av dina inlägg och formuleringar så passar ordet troll in mycket bättre på dig. Men det lär du väl aldrig förstå.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-04 21:15
Ursprungligen av Gordy:

Men hur kan du veta att du INTE gillar de nya serier som HBO inte ens har börjat sända? Kan du se in i framtiden eller är du månne en inbiten lajvare som bara kollar på Fantasy-serier?
Att du påstod att du inte piratladdade trots att du enligt Peeman erkänt att du gjort det säger mig att du nog i själva verket är intresserad av fler HBO-serier än GoT men för att förstärka din "dyrpoäng" så vill du inte erkänna det.

Hur kan du betala för en serie i förväg innan du vet att den är bra?

Ursprungligen av Gordy:

Kollar man många av dina inlägg och formuleringar så passar ordet troll in mycket bättre på dig. Men det lär du väl aldrig förstå.

Zinned har hjälpt många på detta forum,vem har du hjälpt?
Nej trollet är du och ingen annan.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 21:34
Ursprungligen av lappen71:

Hur kan du betala för en serie i förväg innan du vet att den är bra?

Nu missförstod du. Zinned skrev att han inte var intresserad av någon annan HBO-serie än Game of thrones men HBO lanserar ju årligen ett flertal nya serier som många ser fram emot men tydligen inte Zinned som inte verkar intresserad av något annat än att dissa allt på HBO utom GoT.

Ursprungligen av lappen71:

Zinned har hjälpt många på detta forum,vem har du hjälpt?
.

Lappen71 den meningen du skrev nu är troligen det mest korkade som skrivits på detta forum på mycket länge.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-04 01:40
Ursprungligen av zinned:

Anledningen till att jag skrev så till Gordy (dig?) är att han/du försöker låta påskina att jag är någon slags spokesperson för de som laddar ner. Det är jag inte. Jag försöker bara åskådliggöra att det inte är självklart hos gemene man att göra rätt för sig när bolagen tar ut de, enligt mig, löjliga priserna från konsumenten.

Nej jag är inte Peeman och löjliga priser? Oj vad du måste hata osttillverkare som tar löjliga 800 kronor kilot för en ost och parfyntillverkare som tar 150000 kronor litern.
Runt 150 kronor för en ny film eller 10-50 för att hyra och under en hundring för att prenumerera på en VOD-tjänst är inte löjliga priser utan vad vanligt folk är beredda att betala. Innan nätpiratkopieringen exploderade var många utan tvekan beredda att betala mer. Många värderar sitt filmintresse högt och ser inte något problem i att betala för sitt intresse.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker inte det är märkligt att många väljer att ladda ner, t ex som ren protest, när bolagen tar ut de hutlösa summorna för produkterna. Det är, enligt mig, helt inte värt sådana summor idag.

Men det var värt det för några år sedan när de kostade mer och dessutom pengarna var värda mer än idag?

Ursprungligen av zinned:

Jag har beskrivit det massor av gånger nu men jag gör det en gång till med exemplet HBO. Hos dem finns endast en serie jag är intresserad av och det är Game of Thrones. Jag (läs väl - jag) tycker det är dyrt att betala 79 kr/mån för bara den serien. Hade det funnits fler serier jag hade varit intresserad av så hade det kunnat hamna i ett annat läge.

Har du sett ALLA HBO´s serier har du sett de som inte börjat sändas än? Förefaller otroligt att du bara är intresserad av 1 av alla HBOs mestadels riktigt bra serier.

Ursprungligen av zinned:

För att ta en parallell, du får möjligheten att köpa 1 kg godisblandning med jämn fördelning av 100 olika sorter för 100 kr. Dock tycker du bara om en av dessa sorter, resten smakar skit. Då är det ju dyrt för dig att köpa denna blandning, istället för att köpa den enda sorten du gillar av de 100 för 10 kr.

Dålig jämförlelse för i praktiken är det ju så att du får fyra av dina favvisgodbitar för det du betalar i månaden (79) sen får du resten gratis och kan välja om du vill äta(se) mer. HBOs utbud är ganska långt ifrån skit även om man inte gillar alla serier. men det är klart är man smalspårig så blir kanske det mesta i livet trist och skit.

Ovanstående 79 inlägg har lämnat http://www.99mac.se/ios/301211-install0us-hackulo-har-lagt.html och återfinns nu här. Ber om ursäkt för eventuella förvirringar som kan uppstå i historiken. Inte alltid lätt att flytta.

Har ni åsikter kring nya rubriken så ta kontakt med mig i PM och ge förslag.

/ Mod

Bevaka tråden