Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det enklast att ladda ner eller att använda streamingtjänster?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Citatet är från tidigare tråd varifrån utbrytning har skett.

Ursprungligen av zinned:

OT: Det lär ske när det finns vettiga alternativ för film/tv-serier att abonnera på.

Bristen på legala distrubitionskanaler rättfärdigar inte olovlig kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk.

Senast redigerat 2013-01-03 15:02
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-01 22:20
Ursprungligen av maskh:

Bristen på legala distrubitionskanaler rättfärdigar inte olovlig kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk.

Ingen som påstått det heller men människan är lat i sin natur så man använder det enklaste alternativet.
Använder Netflix nu men den dagen det finns en heltäckande abonnemangsform så "slipper" man ladda ner.

Ursprungligen av lappen71:

Ingen som påstått det heller men människan är lat i sin natur så man använder det enklaste alternativet.
Använder Netflix nu men den dagen det finns en heltäckande abonnemangsform så "slipper" man ladda ner.

Hade det varit så att människan varit lat och använt det enklaste alternativet hade folk inte piratkopierat alls längre.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-01 23:52
Ursprungligen av PeeMaN:

Hade det varit så att människan varit lat och använt det enklaste alternativet hade folk inte piratkopierat alls längre.

Verkligheten bevisar att ditt påstående inte stämmer för piratkopieringen frodas.

Ursprungligen av lappen71:

Verkligheten bevisar att ditt påstående inte stämmer för piratkopieringen frodas.

Det är snarare så att verkligheten visar att ditt resonemang inte stämmer, vilket var poängen jag ville visa.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-01 23:58
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är snarare så att verkligheten visar att ditt resonemang inte stämmer, vilket var poängen jag ville visa.

Din poäng faller platt eftersom det är så mycket enklare och billigare att ladda ner än att betala för streamningstjänster som inte är heltäckande.
Så fortsätt att argumentera emot när vi alla vet dom flesta laddar ner för att det är enkelt.

Ursprungligen av lappen71:

Din poäng faller platt eftersom det är så mycket enklare och billigare att ladda ner än att betala för streamningstjänster som inte är heltäckande.
Så fortsätt att argumentera emot när vi alla vet dom flesta laddar ner för att det är enkelt.

Det är defintivt INTE enklare att ladda ner olagligt. Fråga min pappa som är 60+.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 00:05
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är defintivt INTE enklare att ladda ner olagligt. Fråga min pappa som är 60+.

Ja nu är det inte din pappa som står för majoriteten av all olaglig kopiering eller hur tänkte du nu?

Det är DEFINITIVT enklare att ladda ner om jag söker efter en specifik film som INTE går att hyra genom en streamningstjänst.

Varför ska du alltid argumentera emot fakta?

Ursprungligen av lappen71:

Ja nu är det inte din pappa som står för majoriteten av all olaglig kopiering eller hur tänkte du nu?

Det är DEFINITIVT enklare att ladda ner om jag söker efter en specifik film som INTE går att hyra genom en streamningstjänst.

Varför ska du alltid argumentera emot fakta?

Skitsnack, lappen71. De enda som det är enklare för är de personer som är insatt i hur tekniken fungerar. Jag känner många i min egen ålder, yngre och äldre som faktiskt inte har en aning om vad t.ex. torrents är. För dem är det betydligt enklare att antingen leta i en känd streamingtjänst eller söka efter filmen hos CDON eller annan känd butik när de inte hittar genom streaming som Voddler eller Netflix.

Med andra ord; piratkopiering är långt ifrån enklast. Där har PeeMaN helt rätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 00:17
Ursprungligen av maskh:

Skitsnack, lappen71. De enda som det är enklare för är de personer som är insatt i hur tekniken fungerar. Jag känner många i min egen ålder, yngre och äldre som faktiskt inte har en aning om vad t.ex. torrents är. För dem är det betydligt enklare att antingen leta i en känd streamingtjänst eller söka efter filmen hos CDON eller annan känd butik när de inte hittar genom streaming som Voddler eller Netflix.

Med andra ord; piratkopiering är långt ifrån enklast. Där har PeeMaN helt rätt.

Tycker du ja men inte jag.

Ursprungligen av lappen71:

Tycker du ja men inte jag.

Jo, det har jag förstått. Du anser att ditt resonemang är det enda korrekta och vill inte gärna se att det finns olika aspekter. Alla användare är så klart exakt lika varandra och har samma förkunskaper när det kommer till den digitala världen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 00:25
Ursprungligen av maskh:

Jo, det har jag förstått. Du anser att ditt resonemang är det enda korrekta och vill inte gärna se att det finns olika aspekter. Alla användare är så klart exakt lika varandra och har samma förkunskaper när det kommer till den digitala världen.

Nej jag anser det vara min åsikt att det är den enklaste sättet att komma åt film/serier för många.

Att sen en person ska dra till med ytterligheter att han farsa inte vet hur man gör är bara löjligt.
Min farsa vet inte heller hur man gör men han vet att det går.Däremot vet han INTE hur man gör för att betala för serier/filmer genom internet.
Säger inte att han är typsnittet men eftersom andra drar till ytterligheter gör jag samma.

Ursprungligen av lappen71:

Nej jag anser det vara min åsikt att det är den enklaste sättet att komma åt film/serier för många.

Att sen en person ska dra till med ytterligheter att han farsa inte vet hur man gör är bara löjligt.
Min farsa vet inte heller hur man gör men han vet att det går.Däremot vet han INTE hur man gör för att betala för serier/filmer genom internet.
Säger inte att han är typsnittet men eftersom andra drar till ytterligheter gör jag samma.

Tänk så tydlig man kan vara nu då: "... enklaste sättet [..] för många". Plötsligt så höjer du inte din egen åsikt till skyarna.

Att din far vet att det går är en sak. För att det ska vara enklare för honom så krävs det ju dock att han faktiskt vet hur tekniken fungerar. Annars är det ju helt klart enklare för honom att köpa via t.ex. CDON eller att lära sig hur man får igång en aktiv prenumeration på HBO eller Netflix. Och det hävdar jag eftersom det ofta är rätt tydliga instruktioner tillgängliga, vilket gör det enklare att lära sig själv. Ska du lära dig själv hur t.ex. uTorrent fungerar och var du hittar nedladdningsbara .torrent-filer så får du ofta hålla på mycket längre.

Ingen är "typsnittet". Men man måste kunna se att det finns mer än en sida på ett mynt, och var inlärningssträckan är längst. Och du som gillar fakta; sträckan är längst om du dels ska lära dig var man hittar .torrent-filer, vilka program man ska använda och hur det valda programmet fungerar. Delvis eftersom du ofta inte hittar bra instruktioner och därför blir beroende av att någon bekant eller en familjemedlem med kunskapen har tid att lära dig. För t.ex. Netflix måste du känna till www.netflix.se och sedan har du utförlig information och kommer igång självständigt i de flesta fall.

Ursprungligen av maskh:

...Delvis eftersom du ofta inte hittar bra instruktioner och därför blir beroende av att någon bekant eller en familjemedlem med kunskapen har tid att lära dig. För t.ex. Netflix måste du känna till www.netflix.se och sedan har du utförlig information och kommer igång självständigt i de flesta fall.

Och kommer du inte igång har du dessutom 24H kundttjänst på telefon.

Ursprungligen av PeeMaN:

Och kommer du inte igång har du dessutom 24H kundttjänst på telefon.

Ja, precis. Det gör också steget mycket enklare.

Ursprungligen av lappen71:

Verkligheten bevisar att ditt påstående inte stämmer för piratkopieringen frodas.

Den allra största latheten är ju att ge fan. Det kräver ingen energi att ens öppna program att dela ut med.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 00:02
Ursprungligen av maskh:

Den allra största latheten är ju att ge fan. Det kräver ingen energi att ens öppna program att dela ut med.

Ja nu handlade det om ATT ladda ner och INTE ladda ner så jag förstår inte vad ditt resonemang har med saken att göra.

Ursprungligen av lappen71:

Ja nu handlade det om ATT ladda ner och INTE ladda ner så jag förstår inte vad ditt resonemang har med saken att göra.

Det har verkligen med saken att göra. Läs #13 igen. Jag känner mig rätt säker på att PeeMaN menar att det verkligen är enklast och enklast för den lata att helt enkelt ge fan i att ladda ner. Det är inte enklare att piratkopiera än att avstå eller att använda sig av t.ex. HBO, Filmnet, Netflix eller Viaplay. Påstår man annat så är det ju struntsnack. Däremot är inte "utbudet" lika stort, så klart.

Ursprungligen av maskh:

Det har verkligen med saken att göra. Läs #13 igen. Jag känner mig rätt säker på att PeeMaN menar att det verkligen är enklast och enklast för den lata att helt enkelt ge fan i att ladda ner. Det är inte enklare att piratkopiera än att avstå eller att använda sig av t.ex. HBO, Filmnet, Netflix eller Viaplay. Påstår man annat så är det ju struntsnack. Däremot är inte "utbudet" lika stort, så klart.

Skönt att du förklarade så jag slapp plocka fram pennan och blocket och rita som man gör för femåringar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 00:10
Ursprungligen av maskh:

Det har verkligen med saken att göra. Läs #13 igen. Jag känner mig rätt säker på att PeeMaN menar att det verkligen är enklast och enklast för den lata att helt enkelt ge fan i att ladda ner. Det är inte enklare att piratkopiera än att avstå eller att använda sig av t.ex. HBO, Filmnet, Netflix eller Viaplay. Påstår man annat så är det ju struntsnack. Däremot är inte "utbudet" lika stort, så klart.

Ja nu handlade det om ATT vilja ha en film och att sen välja mellan att ladda ner eller betala för den.
Men visst vrid och vänd på det herr PK så mycket du vill men faktum är att det är enklare att ladda ner ner en film/serie för den som vill ha den än att skaffa ett abonnemang.

Ursprungligen av lappen71:

Ja nu handlade det om ATT vilja ha en film och att sen välja mellan att ladda ner eller betala för den.
Men visst vrid och vänd på det herr PK så mycket du vill men faktum är att det är enklare att ladda ner ner en film/serie för den som vill ha den än att skaffa ett abonnemang.

Ja, det är enklare för de personer som redan känner till tekniken. För dem som inte känner till detta så är det inte alls enklare. För dem är det rent generellt mycket enklare att betala för ett abonnemang hos de stora streamingtjänsterna eller köpa genom t.ex. CDON. Kan inte förstå hur du tänker när du menar att det är enklare att först lära sig hur tekniken fungerar och sedan ladda ner.

Att du sedan sitter och försöker förlöjliga mig genom usla härskartekniker är ju rent ut sagt bara korkat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 00:18
Ursprungligen av maskh:

Ja, det är enklare för de personer som redan känner till tekniken. För dem som inte känner till detta så är det inte alls enklare. För dem är det rent generellt mycket enklare att betala för ett abonnemang hos de stora streamingtjänsterna eller köpa genom t.ex. CDON. Kan inte förstå hur du tänker när du menar att det är enklare att först lära sig hur tekniken fungerar och sedan ladda ner.

Att du sedan sitter och försöker förlöjliga mig genom usla härskartekniker är ju rent ut sagt bara korkat.

Snacka skit nu. Kan du inte ta en argumentation ska du nog inte skriva heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-02 08:40

"Herr PK"? Det är fint att vara PK. Det innebär att man kan sätta sig in i hur andra människor påverkas av det man säger och gör. Låt inte suspekta sidor på internet intala dig något annat.

Men visst är det enklare att ladda ner en film som inte finns på Netflix/Itunes än att beställa hem det eller gå till videobutiken.

Ursprungligen av lappen71:

Ja nu handlade det om ATT vilja ha en film och att sen välja mellan att ladda ner eller betala för den.
Men visst vrid och vänd på det herr PK så mycket du vill men faktum är att det är enklare att ladda ner ner en film/serie för den som vill ha den än att skaffa ett abonnemang.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-02 09:22
Ursprungligen av ibish:

"Herr PK"? Det är fint att vara PK. Det innebär att man kan sätta sig in i hur andra människor påverkas av det man säger och gör. Låt inte suspekta sidor på internet intala dig något annat.

Men visst är det enklare att ladda ner en film som inte finns på Netflix/Itunes än att beställa hem det eller gå till videobutiken.

För mig har PK en annan betydelse också....skenhelig

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-03 19:05
Ursprungligen av PeeMaN:

Hade det varit så att människan varit lat och använt det enklaste alternativet hade folk inte piratkopierat alls längre.

Människan är snål, ibland tom dumsnål. Hon är utöver snål och lat även ivrig. Proportionerna mellan dessa egenskaper, och människans moral får denna att välja sätt att konsumera media.

Min flickvän drar igång en Netflix-film på tv:n snabbare än jag hinner hitta och dra ner .torrent filen från sjörövarbukten. Fultanka film är inte enklast!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-01 23:41
Ursprungligen av maskh:

Bristen på legala distrubitionskanaler rättfärdigar inte olovlig kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk.

Tycker du, möjligtvis, men det gör inte de som laddar ner sådant material från nätet istället för att betala för sig. Det är just dessa som bolagen måste fånga upp för att kunna förhindra att de fortsätter. Det kommer de inte att göra förrän det finns vettiga alternativ.

Inlägg som ditt riktigt osar PK trots du garanterat förstod vad jag menade

Ursprungligen av zinned:

Tycker du, möjligtvis, men det gör inte de som laddar ner sådant material från nätet istället för att betala för sig. Det är just dessa som bolagen måste fånga upp för att kunna förhindra att de fortsätter. Det kommer de inte att göra förrän det finns vettiga alternativ.
Inlägg som ditt riktigt osar PK trots du garanterat förstod vad jag menade

Alternativet är så klart att rättsliga myndigheter runt om i världen satsar mer riktat på att hitta de som gör materialet tillgängligt och dra dessa inför domstolen och åtala enligt gällande lagstiftning.

Det är lugnt, zinned. Jag är van vid att en del säger att det bara osar PK kring mina åsikter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-02 00:15
Ursprungligen av maskh:

Alternativet är så klart att rättsliga myndigheter runt om i världen satsar mer riktat på att hitta de som gör materialet tillgängligt och dra dessa inför domstolen och åtala enligt gällande lagstiftning.

Det kan man tycka, eller så går man andra vägen så bolagen inser vilket datum vi har idag och att de aldrig kommer att kunna komma åt den stora piratkopierande massan med juridiska slagträn. Istället borde de försöka implementera en lösning som är enkel och vettigare prissatt så att denna massan väljer deras tjänst istället för att ladda ner.

Det är bolagens val, antingen fortsätta förlora pengar mot piratkopiering och en häxjakt de aldrig kommer att vinna eller svälja stoltheten och komma ner till verkligheten.

Ursprungligen av maskh:

Det är lugnt, zinned. Jag är van vid att en del säger att det bara osar PK kring mina åsikter.

Ah, ok Jag förutsatte nämligen att du hängde med på att det var nu ovanstående innebörd jag syftade på.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är defintivt INTE enklare att ladda ner olagligt. Fråga min pappa som är 60+.

Det beror väl på vem man frågar, eller hur? Det kanske är det enklaste för min fassa. Sedan kan jag ju ställa frågan tillbaka, är det föräldrar kring 60 år som utgör den stora piratkopierande massan?

Ursprungligen av maskh:

Ja, det är enklare för de personer som redan känner till tekniken. För dem som inte känner till detta så är det inte alls enklare. För dem är det rent generellt mycket enklare att betala för ett abonnemang hos de stora streamingtjänsterna eller köpa genom t.ex. CDON. Kan inte förstå hur du tänker när du menar att det är enklare att först lära sig hur tekniken fungerar och sedan ladda ner.

Att du sedan sitter och försöker förlöjliga mig genom usla härskartekniker är ju rent ut sagt bara korkat.

Tycker du inte att det är ganska löjligt att diskutera om det är enklast eller ej att ladda ner illegalt eller köpa dagens streamingtjänster, istället för att diskutera det som det verkligen handlar om? Att bolagen vill minska mängden illegalt nerladdat material.

Ursprungligen av zinned:

Det beror väl på vem man frågar, eller hur? Det kanske är det enklaste för min fassa. Sedan kan jag ju ställa frågan tillbaka, är det föräldrar kring 60 år som utgör den stora piratkopierande massan?

Jag kan garantera dig att om du tar ett tvärsnitt av den svenska befolkningen så kommer den att finna att det är ENKLARE att ladda hem film på laglig väg.
Det är lätt att förutsätta att alla är så tekniska och duktiga som "vi" är, men så är inte fallet. Det tycker man att lappen borde förstå, när han tidigare idag beklagade sig över hur jobbigt det är att vara support åt alla i sin bekantskapskrets.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-02 00:41
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag kan garantera dig att om du tar ett tvärsnitt av den svenska befolkningen så kommer den att finna att det är ENKLARE att ladda hem film på laglig väg.
Det är lätt att förutsätta att alla är så tekniska och duktiga som "vi" är, men så är inte fallet. Det tycker man att lappen borde förstå, när han tidigare idag beklagade sig över hur jobbigt det är att vara support åt alla i sin bekantskapskrets.

Möjligt att du har rätt i ovanstående men det är den diskussionen som är kärnan, eller hur?

Det bolagen önskar är att minska mängden illegalt nerladdat material. Idag så bedriver de en häxjakt på denna massan och lägger ner obskyra mängder av pengar på detta. Istället borde de inse faktum att de kommer aldrig att komma åt denna massan på detta sättet, de kommer att fortsätta ladda ner materialet de önskar tills det finns ett vettigt alternativ. Bolagen har inte insett detta än, märkligt nog. Jag är fullständigt övertygad om att de hade tjänat mer pengar på att först inse att deras varor är för högt prissatta, möjligtvis beroende på att bolagen fortfarande lever i en värld där alla kan tänka sig att betala dessa summor för en film/tv-serie. Sedan behöver de då implementera ett eller flera vettiga alternativ för att få med sig stora delar av denna massan.

Alltså, anternativen är :

1) Fortsätta smälla massa pengar på rättsliga processer och sin häxjakt på fildelare som är ändlös, den kommer aldrig att ta slut.
2) Svälja stoltheten och komma in i matchen, implementera alternativ som är bra ur både prissynpunkt och lättillgänglighet.

Bevaka tråden