• Medlem
  • 2013-01-02 19:53

har min mac mini kopplad till förstärkare med hdmi och använder den alltså som htpc/mediacenter.

om jag inte använt den, på säg en dag. och kommer hem från jobbet så kan jag se att den inte är i vila. vill jag då dra igång den för att slötitta på någon serie, så har jag märkt att när jag startar upp förstärkaren, drar på projektorn och ska precis välja något i xbmc så sätts datorn i vila/går till inloggningsmenyn och jag måste då trycka på någon tangent på tangentbordet alt. klicka på touchpaden och sedan logga in.

borde det inte vara tvärtom? dvs att den är i vila när jag kommer hem och får logga in direkt. istället för som nu att när jag sätter igång förstärkare/projektor så är jag redan inloggad/datorn är aktiv men så fort jag börjar röra musen eller liknande så går den i vila?

ska väl tillägga att jag har en harmoney hc1100 (multifjärr) för att styra allt.

så jag har alltså gjort så att jag trycker på t.ex "film" så startar den upp förstärkare, projektor och ställer in rätt "kanaler".
självklart funkar då även min harmoney-kontroll som en vanlig kontroll från apple för att styra datorn.

kan det vara så att det är något med det som spökar? eller är det något med datorn/os x?

kan även nämna att jag aldrig haft problem med t.ex min ATV2 att den stängde av sig t.ex (eller ja satte sig i vila)
och det är ju samma kontroll med samma "koppling" till min multifjärr, så om det hade varit kontrollens fel borde felet uppvisats även när jag använde min ATV2..