Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra program för att spara löseord och annat konfidentiellt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har till slut tänkt börja med elektronisk kalender i och med annan uppgradering och möjlighet att synka mellan dator och iphone mm. Har ju dock i min fysiska almanacka sparat en del konfidentiella grejor som jag nu behöver spara på annat sätt. Har letat runt lite och många förordar 1 Password. Tycks ha de egenskaper jag letar efter men tycker att det är lite dyrt till OS X.. Fn 379:- pwSafe kostar bara 45:-. Någon som testat denna lösning? Fungerar den också lika intuitivt? Osäker på om denna lösning "skriver i" användarnamn och lösenord eller om man måste hålla på och klistra och klippa. I så fall inte alls lika smidig. Tacksam synpunkter! Många andra förslag kokmmer ju också upp i appstore om man söker på password.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-01-01 14:24

Jag använder Splash ID. Är ganska lack på att det inte finns någon molnsynk, men jag frågade support häromveckan och de sa att de alphatestar det för tillfället.

Den kostar ändå ganska mycket pengar (149:- för datorn och 75:- för iphonen) men den fungerar bra och jag har inte orkat med att byta till 1password än så länge.

Jag har använt 1password i ett år ungefär. Det fungerar verkligen smidigt. Den nya iPhone versionen gillar jag dock inte, men man kan än så länge köra både v3 och v4 parallelt på iOS. pwSafe har jag ingen erfarenhet av.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-01 18:50

Snikvarianten är KeePassX och PassDrop. (iOS 14kr)

Synkar med hjälp av en fil lagd på Dropbox. Lösenordsskyddar i en simpel hierarkisk fil, just lösenord och annat du vill hålla hemligt men syncat. Använder sig av filformatet kdb, så det funkar på de flesta plattformar. Dock inte kopplat till webbläsare.

Om jag nu skall spara lösenorden utanför nykelhanteraren vill jag att det skall fungera lika smidigt- dvs ev program skall komma ihåg och fylla i användare och lösenord i förekommande fall - inte leta, klippa,klistra etc. Förklara gärna hur era lösningar fungerar avseende detta på mac resp iphone etc.

Ursprungligen av cuben@mac99:

Om jag nu skall spara lösenorden utanför nykelhanteraren vill jag att det skall fungera lika smidigt- dvs ev program skall komma ihåg och fylla i användare och lösenord i förekommande fall - inte leta, klippa,klistra etc. Förklara gärna hur era lösningar fungerar avseende detta på mac resp iphone etc.

https://lastpass.com/ fixar det, på alla plattformar jag använt det på.

Tycks som om användare av iPhone-appen till lastpass inte är så nöjda med funktionen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-08-12 11:50

Tänkte uppdatera tråden och meddela att Splash ID nu är uppdaterad med molnsync och man kan testa funktionen gratis i 30 dagar sedan är det 149:-/år.

Vad jag däremot blev lite fundersam om är just om man ska molnsynca sin lösenordsdatabas? Det måste ju vara en helig gral att knäcka den krypteringen och sedan ha tillgång till alla användares alla konton? Hur resonerar ni?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-12 11:56
Ursprungligen av andas:

Tänkte uppdatera tråden och meddela att Splash ID nu är uppdaterad med molnsync och man kan testa funktionen gratis i 30 dagar sedan är det 149:-/år.

Vad jag däremot blev lite fundersam om är just om man ska molnsynca sin lösenordsdatabas? Det måste ju vara en helig gral att knäcka den krypteringen och sedan ha tillgång till alla användares alla konton? Hur resonerar ni?

Frågan är VAD dom lagrar i molnet? Är det hela databasen eller är det bara själva lösenordet.
Är det bara lösenordet och dom lyckas knäcka krypteringen så har dom vara ett lösenord men dom vet inte till vad.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-08-12 12:08

I detta fall är det hela databasen. Man har ju tillgång till sin databas från webben + att alla enheter synkas automatiskt. Även om datan bara skickades över deras servrar så skulle den ju kunna sniffas upp och dekrypteras. Men det kräver ju att man både hackar servrarna och krypteringsnyckeln, vilket jag förstått kan vara ganska svårt.

Ursprungligen av andas:

Vad jag däremot blev lite fundersam om är just om man ska molnsynca sin lösenordsdatabas? Det måste ju vara en helig gral att knäcka den krypteringen och sedan ha tillgång till alla användares alla konton? Hur resonerar ni?

Lagrar inget känsligt på sådana tjänster alls. Litar varken på att deras implementation är perfekt, vilka andra som har tillgång till informationen eller att de är fortsatt välvilligt inställda till sina kunder. Hantera forumkonton och sådant går väl bra, men inte saker som skulle vara större besvär att förlora än att hantera själv.

1
Bevaka tråden