Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera bilder med ursprungsdata

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ny på forumet, hoppas ni ursäktar om frågan är obegåvad eller i fel tråd.

Jag försöker skapa en bildbank på en extern hårddisk med en väldig massa bilder från familjens datorer kameror mm. Minst sagt dränkande upplevelse. Storleken ligger kring 200 GB och det finns vantrogna PC användare i min familj...

Vad jag till min stora irritation upptäckte, var att jag inte kan exportera bilder från apareture eller Iphoto med info om NÄR bilden togs. D.v.s. all tänkbar info om kameramodell, slutartid, bländare mm kommer visst med. Men det kanske väsentligaste om NÄR bilden togs - inte när den ändrades eller öppnades, vill alltså inte följa med trots att infon finns att läsa när den ligger snällt på min mac i iphoto programmet eller aperture.

Då jag för enkelhetens skull gärna vill ha ursprungsbilder i hårddisken sorterade efter NÄR bilden togs så vädjar jag till mina visa MAC bröder och systrar på forumet. Hur gör man för att exportera ursprungsbilden med info om NÄR bilden togs till en simpel hårddisk så att den rara lilla disken är någorlunda begriplig när den öppnas?

Ni anar inte hur tacksam jag skulle bli för ett svar på detta....

Mvh

Emil

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-12-28 23:33

Jag har aldrig använt Aperture, men hittade detta Aperture 3 User Manual .

Kanske det fungerar med checkboxen Include metadata ?

Hej MattiL,

Tack för att du tog dig tid att svara. Jag har provat olika varianter av exportering med IPTC inkluderat. Det fungerar inte som jag önskat utan filen visas med exporteringsdatum istället för tillfället då bilden togs.

Men jag håller med dig, ett kompetent program som aperture borde ju ha en lösning på detta, annars stympas ju en mycket viktig del av bildinformationen...

Mvh

Emil

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-29 00:01

Prova med Capture One Media Pro.
30-dagars demo gratis.

  • Medlem
  • 2012-12-29 00:56

Vet du att camera date finns där från början? Och hur verifierar du att informationen saknas på den exporterade filen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-29 17:21
Ursprungligen av Baron:

Vet du att camera date finns där från början? Och hur verifierar du att informationen saknas på den exporterade filen?

Ladda upp en originalbild på Jeffrey's Exif viewer och kolla igenom infon.
Sen exporterar du samma bild från iPhoto

med följande inställningar.
Skicka sen upp den till Jeffrey's Exif viewer för analys och jämför.

Jag har själv märkt av att en del bilder tagna med äldre kameror inte lyckats bevara sina datum - en del har inte ens EXIF data, och då blir det knas när man flyttar/kopierar bilderna mellan diskar. Lösningen var att skapa EXIF data med hjälp av Ligthroom eller annan lämplig mjukvara.

Hej,

Jo, camera date är där från början. Jag kan se informationen både i iphoto och i Aperture när jag tittar på info. Bilderna är även korrekt sorterade i händelser. När sedan jag exporterar bilden/filen i orginalverision (samma för aperture och Iphoto) och flyttar den till den externa hårddisken och kontrollerar skapelsedatum och ändringsdatum så anger den felaktigt skapelsedatum samt sorterar bilden fel i ordningsföljd. Detta problem uppstår inte när bilder importeras direkt från SD kort eller direkt från kameran. Dumt nog finns ju inte samtlig bildinfo/filer på original SD kort. Denna mobila värld gör att mycket tankas över i datorn och sedan raderas de. Vilket gör livet lite mer komplicerat... Glädjande tror jag att all ursprungsinfo ligger synbart i programmen. Bara på 5 olika datorer och 3 Ipad och 4 iphone (suck)

Så, jag VILL att bilden ENBART sorteras på NÄR den blev tagen i en enda underbar hårddisk på ett enda ställe!!!!

  • Medlem
  • 2012-12-29 01:14
Ursprungligen av strenge74:

Dumt nog finns ju inte samtlig bildinfo/filer på original SD kort. Denna mobila värld gör att mycket tankas över i datorn och sedan raderas de.

Vad menar du?

Jo, att jag tyvärr inte har alla 200 GB med bildfilerna på SD kort. För att spara pengar så tankas bilderna över i datorerna när SD kortet är fullt och sen raderar de bilderna på SD kortet för att kunna fortsätta fota. Hade nya SD kort (t.ex.) köpts när de gamla var fulla av bilder hade mitt liv varit något enklare... Bara att plugga i externa disken och sedan tagit SD kort och matat in dem och det hela hade blivit en snygg lång lista med bilder i kronologisk ordning, tillgänglig för vilken dator som helst utan krångel.
Bildfilerna är spridda på 5 hårddiskar (blandat PC och Mac, 3 Ipad och 4 iphones, samt ett antal USB stickor mm...

Min lösning sedan jag började fota digitalt för snart tio år sedan är att låta Canons (som i övrigt har ganska medioker mjukvara) CameraWindow ta hand om importen då jag kan välja att bilderna skall namnges efter datum + kamerans eget löpnummer som sedan läggs i mappar namngivna efter varje datum.

Har kommit fram till att detta är för mig den smidigaste lösningen som andra program typ Lightroom, Graphic Converter eller Bildinsamling inte sköter lika automagiskt.

iPhot rör jag inte med tång då programmet på egen hand straffade ut sig med vedervärdigt sega prestanda och knölig namngivning i tidigare versioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-29 10:30

Capture One Media Pro gör det vill.

photo management software

  • Medlem
  • 2012-12-29 11:55

Men här är den i alla fall. Felhanteringen är anpassad efter mina behov och skriptet kräver att ExifTool är installerat.

set myErrLog to ""
set myFilesProcessed to 0
set myFilesProcessedErr to 0
set myImgPrefix to text returned of (display dialog "prefix på bilderna?" default answer "")
if text -1 of myImgPrefix is not in {" ", "-", "_"} then
	set D to display dialog "Skiljetecken efter?" buttons {"Avbryt", "Nej", "Ja"} default answer "-" default button 3
	if button returned of D is "Ja" then
		set myImgPrefix to (myImgPrefix & text returned of D)
	end if
end if
set myFiles to choose file with multiple selections allowed
set myCount to 0
set myCameraDate to 0
set myCameraDate2 to 0
repeat with I from 1 to count myFiles
	set myFile to item I of myFiles
	my doDate(myFile)
	if myCameraDate2 is myCameraDate then
		set myCount to myCount + 1
		if myCount < 10 then
			set myCountString to ("0" & myCount)
		else
			set myCountString to myCount
		end if
	else
		set myCameraDate2 to myCameraDate
		set myCount to 1
		set myCountString to "01"
	end if
	set myName to myCameraDate & "-" & myCountString
	tell application "Finder"
		try
			set name of myFile to myImgPrefix & myName & "." & mySuffix
			set myFilesProcessed to myFilesProcessed + 1
		on error
			set myFilesProcessedErr to myFilesProcessedErr + 1
			set myErrLog to myErrLog & return & (name of myFile)
		end try
	end tell
end repeat
if myFilesProcessedErr is not 0 then
	display dialog "Klart! " & myFilesProcessed & " filer har bytt namn." & return & return & myFilesProcessedErr & " filer kunde inte byta namn."
else
	display dialog "Klart! " & myFilesProcessed & " filer har bytt namn." & return & return & myFilesProcessedErr & " filer kunde inte byta namn:" & return default answer myErrLog
end if


global myCameraDate, mySuffix
on doDate(myFile)
	set myFilePath to quoted form of POSIX path of myFile
	tell me to set text item delimiters to "."
	set mySuffix to text item -1 of myFilePath
	tell me to set text item delimiters to "'"
	set mySuffix to text item 1 of mySuffix
	tell me to set text item delimiters to ""
	set myFileNameCommand to "exiftool -CreateDate " & myFilePath
	set S to do shell script myFileNameCommand
	tell me to set text item delimiters to ":"
	set myCameraDate to {text 4 thru -1 of text item 2 of S, text item 3 of S, text 1 thru 2 of text item 4 of S}
	tell me to set text item delimiters to ""
	set myCameraDate to myCameraDate as string
end doDate
  • Medlem
  • 2012-12-29 11:53

CameraDate finns i filen även sedan den exporterats ur iPhoto, så frågan är hur du visar den informationen. (Aperture har jag inte så det kan jag inte testa.)
Det finns gratisprogram för att identifiera cameradate, eller så kan man ta något som Konrad eller johan_tanying föreslår, eller så snickrar man ihop något i Applescript/Automatir runt ExifTool för att sortera och eventuellt döpa om bilder utifrån den metadata som finns tillgänglig. Det har jag gjort, men inte precis som du önskar så det sklriptet går inte att köra rakt av för dig.

1
Bevaka tråden