Har Siba blåst oss? (MBP 13")

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För någon månad sedan bestämde sig min flickvän för att bli med Mac (jag tar på mig äran för det ). Vi hittade en på Siba för cirka 1500 kronor mindre än på Apples hemsida. När vi kommit hem och packat upp den upptäckte jag att detta var late 2011, trots att vi alltså inhandlat den i november 2012.

Nu till det konstiga; att de inte brytt sig om att tala om för oss att detta var förra modellen orkar jag inte tjafsa med dem om. Idag råkade jag dock se att det satt en lapp på kartongen. En sådan lapp man sätter på paket som skickas med bud (i detta fall Bring). På denna stod det:
Från: SIBA Kungsbacka
Till: Infocare Växjö

Infocare utför väl reparationer av datorer? Det slutar inte där, utan när vi köpte den informerade de oss om att datorn varit uppstartad för att "visa en kund". Vid första uppstarten visade inte den skärm som borde visats, utan hårddisken var raderad och OS behövde installeras om på nytt.

Hursomhelst, hur kan jag gå vidare med detta för att få reda på om datorn kanske till och med är begagnad? Ringa Infocare direkt, för Siba lär ju knappast ge några raka svar?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-27 22:08

Du ska gå direkt till den du köpte av (Siba). Först om de vägrar hjälpa dej ska du gå vidare.

Jag fattar inte riktigt...

Köpte ni den för någon månad sedan, upptäckte det här direkt.... och NU vill du gå vidare?

Den datorn borde du haft en SIBA-anställd komma hem och hämta hemma hos dig, samtidigt som han lämnade tillbaka dina pengar.

Det är bara du som vet hur datorn såldes, men köpte du den i tron att det var en ny dator av senaste modell?

Varför accepterade du i så fall att den varit uppackad?

• Medlem
  • 2012-12-27 22:41
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

... Köpte ni den för någon månad sedan, upptäckte det här direkt.... och NU vill du gå vidare? ...

Det var först idag TS upptäckte lappen om Infocare.

I sakfrågan: Ni har fått en utgående modell till måttligt nedsatt pris, tveksamt dock hur använd den är (finns det något sätt att se när datorn kördes första gången?). Ingen kanonaffär, på något sätt. Men sannolikt bättre än att köpa samma dator på Blocket, eftersom KKL gäller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-28 11:14
Ursprungligen av alix:

...tveksamt dock hur använd den är (finns det något sätt att se när datorn kördes första gången?)...

Äpplet->Om den här datorn...
Knappen Mer info...
Knappen Systemrapport...
Maskinvara->Ström
Kolla cykelantalet på batteriet. Om du köpt datorn som "ny" bör den inte haft många cykler. Annars är den ju begagnad... Fast detta kanske är lite svårt att kolla en månad senare.

Som alix säger, det var först idag jag upptäckte Bring-lappen på kartongen. Vi trodde naturligtvis att detta var senaste modellen (dock var det ju inget vi frågade om vid köpet). Det uppdagades dock så fort jag kollade specen närmare. Nu spelar skillnaden prestandamässigt så marginell roll för min flickvän som i princip bara surfar och skriver skolarbeten på datorn att vi inte kände att det var värt diskussion och väntetid att byta datorn.

Det som oroar mig nu, i och med att den skickats till Infocare, är att valsen om att den skulle varit öppnad för att "visa en kund, då det var deras sista ex i butiken" var skitsnack. Den kanske i själva verket blivit inlämnad av en kund och skickad för reparation för att sedan säljas igen som ny?

Svaret borde jag ju få om jag frågar Infocare vad de utfört för typ av arbete på denna och när. Lämnar de ut dessa uppgifter till mig tro?

Ursprungligen av Qmaster:

Som alix säger, det var först idag jag upptäckte Bring-lappen på kartongen. Vi trodde naturligtvis att detta var senaste modellen (dock var det ju inget vi frågade om vid köpet). Det uppdagades dock så fort jag kollade specen närmare. Nu spelar skillnaden prestandamässigt så marginell roll för min flickvän som i princip bara surfar och skriver skolarbeten på datorn att vi inte kände att det var värt diskussion och väntetid att byta datorn.

Det som oroar mig nu, i och med att den skickats till Infocare, är att valsen om att den skulle varit öppnad för att "visa en kund, då det var deras sista ex i butiken" var skitsnack. Den kanske i själva verket blivit inlämnad av en kund och skickad för reparation för att sedan säljas igen som ny?

Svaret borde jag ju få om jag frågar Infocare vad de utfört för typ av arbete på denna och när. Lämnar de ut dessa uppgifter till mig tro?

Det finns något som heter My Support Profile på Apple.com. Du loggar in med ditt eller din flickväns Apple ID och lägger in datorn via serienummer. Om den inte redan finns. Sedan kan du kolla under "Repair Activity" för att se vad datorn varit inne för.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-28 08:36

Nja, det funkar bara om datorn varit inne på rep efter att den registrerats. Annars måste man titta i GSX, något endast servicecenter kan göra.

Ursprungligen av bollman:

Nja, det funkar bara om datorn varit inne på rep efter att den registrerats. Annars måste man titta i GSX, något endast servicecenter kan göra.

Jag fick min historik på min första iPhone 5 även fast jag registrerade den i efterhand. Men det kanske fungerar annorlunda med datorer?

Vet inte hur det är inne i OS X, men med program som Coconut Battery kan du se åldern på datorn. Då vet du ju om den har varit igång. Sånt kan ha betydelse om du bestämmer dig för att du vill köpa en Apple Care till datorn när den är 11 månader och 3 veckor gammal. Har hänt mig en gång. Datorn var egentligen äldre än vad det gavs sken av och var "not eligible".

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-28 12:26

Om SIBA marknadsförde den som den senaste och nyaste är det bara att gå och reklamera.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-12-29 20:50

Om de marknadsfört den som "senaste" eller om de på en direkt fråga påstått att den varit den senaste, ja, då har du ju inte fått vad du betalade för. Om inte, tja, då får man ju stå sitt kast.
Däremot, om de sålt dig en begagnad dator (inte en "refurbished") och inte sagt det så är det värre för dem, framförallt om GSX servicehistorik visar att datorn varit inne för t.ex. hårddiskbyte eller något annat och följdaktigen varit "igång" betydligt längre så bör du bli kompenserad eftersom du då har mindre mängd garanti kvar enligt Apple.

Sen kan jag fråga mig lite varför man köper en Mac från såna där mindre nogräknade ställen (som inte är dedikerade APR, AppleStore eller AppleStoreOnline). Avansen på en Apple-dator är så liten, och volymrabatter kan man bara glömma (åtminstone så länge vi inte talar 5-siffriga volymer), att om datorn säljs betydligt under Apples riktpris så är det nått lurt, så är det bara.
Jag minns att jag hittade en MacBook på Elgigantens öppning i Örebro som var prissatt klart under Apple, men vid närmare kontroll så var datorn 2 modeller gammal och hade många adressetiketter på sig så den hade varit runt i Sverige... Är det OK så gör man ju ett bra köp, annars inte. Att de skulle prissätta en ny MacBook av senaste modell klart under Apple för att skapa en "lockvara" är högst otroligt.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 20:59
Ursprungligen av bollman:

Sen kan jag fråga mig lite varför man köper en Mac från såna där mindre nogräknade ställen (som inte är dedikerade APR, AppleStore eller AppleStoreOnline). Avansen på en Apple-dator är så liten, och volymrabatter kan man bara glömma (åtminstone så länge vi inte talar 5-siffriga volymer), att om datorn säljs betydligt under Apples riktpris så är det nått lurt, så är det bara.
Jag minns att jag hittade en MacBook på Elgigantens öppning i Örebro som var prissatt klart under Apple, men vid närmare kontroll så var datorn 2 modeller gammal och hade många adressetiketter på sig så den hade varit runt i Sverige... Är det OK så gör man ju ett bra köp, annars inte. Att de skulle prissätta en ny MacBook av senaste modell klart under Apple för att skapa en "lockvara" är högst otroligt.

Inte helt ovanligt att Mediamarkt och Elgiganten säljer vissa av Apples senaste datormodeller till lockpriser runt 20% under rekommenderat pris.
Fast då köper dessa elektronikjättar säkert väldigt stora mängder och säljer ofta betydligt mer macar än andra Apple-butiker.
Ett bra skäl att köpa på Elgiganten är att de hade (har?) en väldigt bra 30 dagars returrätt som få (inga?) Apple-återförsäljare kunde matcha.

Ursprungligen av Gordy:

Inte helt ovanligt att Mediamarkt och Elgiganten säljer vissa av Apples senaste datormodeller till lockpriser runt 20% under rekommenderat pris.

Kör elektronikhandeln verkligen med "lockpriser" på låt säga macbook pro? Om de skulle lägga sig 20% under rekommenderat pris så att de hamnar på inköpspris så kommer de ju gå back känns det som, för folk åker ju dit för att köpa just den där varan som är nedsänkt, man köper ju inte TV, espressomaskin och kamera när man ändå är där, i alla fall inte jag.
Dagligavaruhandeln använder "lockpriser" för att det blir en massa merförsäljning, tex nu vid nyår säljer många färsk hummer för 99:- st(ett pris de inte går många kronor med vinst på) man lockar dit kunden som även köper löjrom, oxfile och blöjor etc etc och handlar för ett belopp som kanske är 10 gånger högre än vad hummer kostade, man lockar dit kunden för att få merförsäljning, det gäller väl inte samma sak inom elektronikhandeln?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 21:50
Ursprungligen av mendezzz:

Kör elektronikhandeln verkligen med "lockpriser" på låt säga macbook pro? Om de skulle lägga sig 20% under rekommenderat pris så att de hamnar på inköpspris så kommer de ju gå back känns det som, för folk åker ju dit för att köpa just den där varan som är nedsänkt, man köper ju inte TV, espressomaskin och kamera när man ändå är där, i alla fall inte jag.
Dagligavaruhandeln använder "lockpriser" för att det blir en massa merförsäljning, tex nu vid nyår säljer många färsk hummer för 99:- st(ett pris de inte går många kronor med vinst på) man lockar dit kunden som även köper löjrom, oxfile och blöjor etc etc och handlar för ett belopp som kanske är 10 gånger högre än vad hummer kostade, man lockar dit kunden för att få merförsäljning, det gäller väl inte samma sak inom elektronikhandeln?

Jo för när folk väl är där så köper de fodral, skydd, skrivare, bläck, hörlurar o.s.v plus att en del köper mer eller mindre nödvändiga försäkringar. Sen så är det ju så att Elgiganten SIBA & MM har egna stora distributionsbolag som köper in produkterna i mängd till lägre priser än enskilda butiker eller minde kedjor kan göra. Har även hört att vissa elektonikjättar har långa faktureringstider vilket gör att de genom att hålla låga priser får loss pengar som de kan investera i annat eller betala äldre fakturor med.

Försäkringar, AppleCare, skal, väskor, extra laddare, hdmi kabel, AppleTV, extern skärm är inte merförsäljning då?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Försäkringar, AppleCare, skal, väskor, extra laddare, hdmi kabel, AppleTV, extern skärm är inte merförsäljning då?

Jo visst är det merförsäljning men långt ifrån alla köper all det där och produkterna kostar relativt lite om du jämför med lockvaran, så marginalen på hela affären bli ju obefintlig. visst marginalen på HDMI-kabeln är säkert flera hundra procent, men om du sålt en macbook pro för 20000 med 0 procents marginal och de även köpte en HDMI-kabel där butiken tjänat 100:- på kabeln och en väska där man gjort 300:- då har man 2% marginal på hela köpet, då är det inte många minuter man får uppehålla säljaren eller ha personal som hanterar garantiärende innan den marginalen har ätits upp.

Varför tror du alla elektronikkedjor visar röda siffror? NetOnNet undantaget detta året.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 21:52
Ursprungligen av grenhall:

Varför tror du alla elektronikkedjor visar röda siffror? NetOnNet undantaget detta året.

De visar oftast inte röda siffror i hela organisationen bara i butiksdelarna, elektronikkedjornas distributions och finansbolag visar ofta goda siffror.

Ursprungligen av Gordy:

De visar oftast inte röda siffror i hela organisationen bara i butiksdelarna, elektronikkedjornas distributions och finansbolag visar ofta goda siffror.

Nu är det separata bolag så det är irrelevant. Koncernen behöver inte gå i konkurs för att butiksdelen gör det.

Elgiganten Aktiebolag - Företagsinformation

Tittar man på Elgiganten som har det mesta samlat så går det inte så bra.

Logistiken går plus 24 miljoner ca och butiksdelen går minus 323 miljoner. Inte så hållbart kanske.

Mediamarkt Heron City -23 miljoner
Mediamarkt Barkaby -31 miljoner
Mediamarkt Nacka -12 miljoner
Mediamarkt St:bernstorp -14 miljoner
Mediamarkt bäckebol -6,5 miljoner
Mediamarkt högsbo -8,7 miljoner

Ja det är inte så svårt att räkna ut hur det kommer gå om det fortsätter i denna takten.

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Punkt.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 22:34

Nu är det separata bolag så det är irrelevant.

Inte om det är samma ägare.

Tittar man på Elgiganten som har det mesta samlat så går det inte så bra.

Logistiken går plus 24 miljoner ca och butiksdelen går minus 323 miljoner. Inte så hållbart kanske.

Var fick du 24 miljoner ifrån?

Mediamarkt Heron City -23 miljoner
Mediamarkt Barkaby -31 miljoner
Mediamarkt Nacka -12 miljoner
Mediamarkt St:bernstorp -14 miljoner
Mediamarkt bäckebol -6,5 miljoner
Mediamarkt högsbo -8,7 miljoner

Ja det är inte så svårt att räkna ut hur det kommer gå om det fortsätter i denna takten.

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Punkt.

Siffrorna säger inte så mycket finns en hel del mer tt ta i beaktning. MM har ju satsat väldigt aggressivt vilket kostar stora slantar men det har ju en av världens största elektronikåterförsäljare både räknat med och har råd med och med tanke på att ONOFF och Expert stängt ned massvis av butiker så har självklart MM SIBA och Elgiganten till viss del gynnats av det.

Ursprungligen av Gordy:

El-Giganten Logistik AB, Möbelvägen 51

Men elgiganten logistik är nog bara en liten del.
kolla på elgiganten grossist, de omsatte nästan 6 miljarder 2011 med vinst på hundratals miljoner, 2012 är det helt borta, det måste ju gå genom något annat bolag nu.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 23:07

El-Giganten Logistik AB, Möbelvägen 51

Men elgiganten logistik är nog bara en liten del.
kolla på elgiganten grossist, de omsatte nästan 6 miljarder 2011 med vinst på hundratals miljoner, 2012 är det helt borta, det måste ju gå genom något annat bolag nu.

Ja El Giganten Logistik omsatte ju bar en bråkdel av Elgigantens totala omsättning. Tror nog en stor del av intäkterna går utomlands

"Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. Elkjøp-koncernen där Elgiganten ingår omsatte räkenskapsåret 2010/11 21,4 miljarder NOK med ett resultat på 987 miljoner NOK. I Norden finns totalt 289 varuhus och ca 7000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100 000 kvm stora centrallagret i Jönköping. "

Visserligen 2010/11 men 987 mijoner NOK i resultat har nog inte vänts till förlust.

Ursprungligen av Gordy:

Ja El Giganten Logistik omsatte ju bar en bråkdel av Elgigantens totala omsättning. Tror nog en stor del av intäkterna går utomlands

"Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. Elkjøp-koncernen där Elgiganten ingår omsatte räkenskapsåret 2010/11 21,4 miljarder NOK med ett resultat på 987 miljoner NOK. I Norden finns totalt 289 varuhus och ca 7000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100 000 kvm stora centrallagret i Jönköping. "

Visserligen 2010/11 men 987 mijoner NOK i resultat har nog inte vänts till förlust.

Här har du ägarnas resultat om du är intresserad
Results, Reports & Presentations | Dixons Retail

Ursprungligen av Gordy:

Inte om det är samma ägare.

Siffrorna säger inte så mycket finns en hel del mer tt ta i beaktning. MM har ju satsat väldigt aggressivt vilket kostar stora slantar men det har ju en av världens största elektronikåterförsäljare både räknat med och har råd med och med tanke på att ONOFF och Expert stängt ned massvis av butiker så har självklart MM SIBA och Elgiganten till viss del gynnats av det.

Dags att mata trollet igen.

Företagsekonomi del 1.

Koncernmoder är ett paraplybolag där dotterbolagen ingår.

Aktiebolag är en egen juridisk person som ingår i en konstellation under koncernmodern men är ett eget bolag.

Kapitalet från aktiebolagen kan skyfflas om och ingår i årsredovisningen för koncernmodern.

Förstår du? Går Elgiganten Aktiebolag i konkurs så går det bolaget i konkurs. Om sedan Elkjöp går in och räddar bolaget behöver ju inte vi spekulera i här.

Mediamarkt har bott i Sverige sedan, i vissa fall 2005, och majoriteten, om inte alla, har gått med förlust sedan dess. I varierande skala.

Elgiganten har lika trist bakgrund.

ÄVEN om bolagen kan genom sin koncernmoder presentera betydande vinst så gäller således inte detta för landet Sverige.

Hemelektronikkedjorna blöder, i de allra flesta fallen, och det är bara en fråga om när koncernledningen väljer att trycka på bromsen och inte om dom väljer att göra det.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-29 23:55

Förstår du? Går Elgiganten Aktiebolag i konkurs så går det bolaget i konkurs. Om sedan Elkjöp går in och räddar bolaget behöver ju inte vi spekulera i här. [B]

Varför skulle Elgiganten gå i konkurs? De ökar ju sin försäljning och bidrar säkert med ett och annat till koncernen. En del av det Elgiganten i Sverige besktriver som förlust går garanterat till moderbolaget antingen genom räntor eller licenskostnader etc.
[/B].

Mediamarkt har bott i Sverige sedan, i vissa fall 2005, och majoriteten, om inte alla, har gått med förlust sedan dess. I varierande skala.

MMs ägare är långsiktiga och har råd att ta förluster dessutom drivs många av MM butikerna på franchise-basis vilket mest gynnar MMs ägare och distribution.

Elgiganten har lika trist bakgrund.
ÄVEN om bolagen kan genom sin koncernmoder presentera betydande vinst så gäller således inte detta för landet Sverige.

Elgigantens försäljning går ju som tåget så särskilt trist bakgrund har de inte och som sagt en del av vinsten i koncernen kommer härifrån.

Hemelektronikkedjorna blöder, i de allra flesta fallen, och det är bara en fråga om när koncernledningen väljer att trycka på bromsen och inte om dom väljer att göra det.

Elektronikbranschen säljer för mer och mer varje år så varför tror du att det skulle ske?

Och så återgår vi till ämnet.

Tack!

/ Mod

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-30 01:16

jag hade gått tillbaka med datorn, om man har fått fel info så byter man emot en ny helt enkelt, inget mer med det

sedan så har kedjorna bra priser på mac.

SIBA tex har MBP Retina med 512 GB SSD för endast 23990 , alltså 3000 kronor billigare än apple

• Medlem
  • International user
  • 2012-12-30 10:39

Det är inte mycket du kan göra efter att du har väntat en månad och förmodligen använt datorn flitigt. Om datorn fungerar som det ska så tror jag du ska glömma det och göra annat än att grubbla på det här. Om du är orolig så kan du köpa till Apple Care så att om något skulle hända så har du 3 års garanti.

Ursprungligen av Robo-X:

Det är inte mycket du kan göra efter att du har väntat en månad och förmodligen använt datorn flitigt. Om datorn fungerar som det ska så tror jag du ska glömma det och göra annat än att grubbla på det här. Om du är orolig så kan du köpa till Apple Care så att om något skulle hända så har du 3 års garanti.

Kan ju vara idé att skrika tills man FÅR en sådan, annars kan man ju hävda "bedrägligt beteende" från säljaren.

Konsumentköplagen säger;

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Står det på kvittor att det är ett demoex? Annars kan du anse att det är fel på varan.
Stämmer datorn med vad säljaren sagt? Nej....

Som vanligt hotar du inte någon, du upplyser dem om att du ämnar lösa det här som ett Tvistemål kring mindre värde i den lokala Tingsrätten och att var och en bär sina egna kostnader där (förlorad arbetstid t ex), räkna med en dag. Inlämna stämningen kostar under 500:- och gäller om det är ett basbelopp max vi pratar om. Dekommer först få inlämna egen redogörelse i ärendet och sedan blir deras chef kallad till Tingsrätten. Betona hur jobbigt det kommer bli. För dem. Själv tycker du ju bara sånt här är lite roligt!

Läs på hur detta fungerar innan. Om du går ner med den under armen, lägger fram ditt case och utan att staka, verka okunnig eller svettas förklara att det blir rättssak av det här - och att de kommer förlora.

Säga att de falskeligen har sålt dig en returnerad vara som om det vore en ny, att personalen har ljugit dig rakt upp i ansiktet och dratt en vals om "uppackad för kund"....

Bevaka tråden