Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bad Steve - det skinande myntets baksida

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Intressant artikel, men många fel...

Ursprungligen av Joacim Melin:

...vägra ha nummerplåtar på sin Mercedes SLK...

SL, inte SLK.

Ursprungligen av Joacim Melin:

...där Apple till skillnad från fabriken i Fremont också ägde hela fabriken, som även den stängdes 2004. Tre år innan, 1999...

Jag får inte ihop årtalen där. Tre år innan vadå? Det är fem år mellan 1999 och 2004.

Sen tycker jag att det är lite märkligt med kombinationen "till skillnad" och "också". Jag förstår inte vad "också" syftar på där.

Ursprungligen av Joacim Melin:

...Levitt har så sent som i januari i år åter kommenterat Steve Jobs hälsa och menade då att den som äger Apple-aktier måste vara “döv, korkad och blind för att inte förstå att Jobs har en sjukdom som kan återkomma när som helst”...

Det var nog inte i år som Levitt gjorde det uttalandet. Det var nog minst ett par år tidigare.

Ursprungligen av Joacim Melin:

...och Jon Rubenstein som ansvarade för hårdvara...

Rubinstein, inte Rubenstein.

Ursprungligen av Joacim Melin:

...Nanci Heinen som också kom från Next...

Nancy, inte Nanci.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Intressant artikel, men många fel...

SL, inte SLK.

Jag får inte ihop årtalen där. Tre år innan vadå? Det är fem år mellan 1999 och 2004.

Sen tycker jag att det är lite märkligt med kombinationen "till skillnad" och "också". Jag förstår inte vad "också" syftar på där.

Det var nog inte i år som Levitt gjorde det uttalandet. Det var nog minst ett par år tidigare.

Rubinstein, inte Rubenstein.

Nancy, inte Nanci.

Tack för dina rättelser. Texten är uppdaterad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-26 10:46

En fråga angående bilderna, eftersom detta är en kommersiell artikel, hur är det med rättigheterna?

"Som en av världshistoriens främste" Ähum... utan att på något sätt förminska Jobs livsverk så förtjänar det att påminnas om att världshistorien är lång och listan på innovationer, innovatörer och genier likaså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-26 17:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

"Som en av världshistoriens främste" Ähum... utan att på något sätt förminska Jobs livsverk så förtjänar det att påminnas om att världshistorien är lång och listan på innovationer, innovatörer och genier likaså.

För att inte tala om hur oväsentliga innovationerna är. Utveckling (för det handlar knappast om uppfinningar) av mediaspelare och telefoner kan knappast jämföras med all annan utveckling som sker inom industrin, som gemene man inte tar del av. Uppfinningen och utvecklingen av t.ex. 3D skrivare ligger ju långt över allt Apple "uppfunnit", speciellt nu när vi skriver i metaller.

Jag lite förbryllad över hur mycket kredit Steve alltid får personligen av alla innovationer i jämförelse med de som faktiskt verkligen gjort större delen av jobbet, Jonathan Ive m.fl.

  • Medlem
  • 2012-12-26 16:33

Att förneka ett faderskap, särskilt genom lögn, då är man en bakfyllespya. Sedan får man vara hur mycket geni man vill...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-26 16:46
Ursprungligen av alix:

Att förneka ett faderskap, särskilt genom lögn, då är man en bakfyllespya. Sedan får man vara hur mycket geni man vill...

Ingen är ofelbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-26 17:07
Ursprungligen av alix:

Att förneka ett faderskap, särskilt genom lögn, då är man en bakfyllespya. Sedan får man vara hur mycket geni man vill...

Håller med och det går givetvis inte att försvara Jobs agerande men han "mognade" och reparerade förhållandet med dottern senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-26 17:04

Bra läsning, alltid kul när det handlar om något man känner till och är intresserad av (även om det här var Jobs lite sämre sidor).

En sak som slog mig när jag började titta på Jobs mindre trevliga sidor är just om det är vad som krävs för att nå de framgångar som han hade under sitt liv. Han var ju som doppad i teflon - inget han råkade ut för fastnade ju på honom på något sätt.

Kanske fick han i och med biografin som han hjälpte till med någon sorts avslut på de saker han inte varit stolt över under sitt liv men inte hittat något annat sätt att närma sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-26 17:12
Ursprungligen av Joacim Melin:

En sak som slog mig när jag började titta på Jobs mindre trevliga sidor är just om det är vad som krävs för att nå de framgångar som han hade under sitt liv. Han var ju som doppad i teflon - inget han råkade ut för fastnade ju på honom på något sätt.

Kanske fick han i och med biografin som han hjälpte till med någon sorts avslut på de saker han inte varit stolt över under sitt liv men inte hittat något annat sätt att närma sig.

Utan tvekan. Undrar hur jobbit han själv hade det i vissa stunder och hur han måste ha varit att leva med (privat).

Det finns väl inget som tyder på det att han genomgick någon större personlighetsförändring på slutet?

Begåvning och trevlighet har inget samband. Jobs var begåvad, men inte ett dyft trevligare än någon annan, snarare otrevligare. Kanske berodde det bara på att han hade råd att bete sig som ett arsel, men det tror åtminstone inte jag på, för de flesta människor beter sig inte så bara för att de är rika.

Nä, den enklaste förklaringen är nog den bästa, att han helt enkelt i vissa avseenden var ett riktigt praktarsel. Ett begåvat praktarsel förvisso, men ett praktarsel icke desto mindre.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns väl inget som tyder på det att han genomgick någon större personlighetsförändring på slutet?

Att han ens gick med på att bli intervjuad för biografin tror jag är något han aldrig hade ställt upp på om han vetat att han skulle överleva.

Jag tror annars att man måste vara ganska avtrubbad och inte se problem som just problem för att göra det som han gjorde. Visst var det tusentals andra inom Apple och även hos partners till Apple som bidrog till framgångarna med exempelvis Ipod men det han som såg till att resurser i form av pengar och personal blev tillgängliga för att ta fram en ny produkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-26 19:59
Ursprungligen av Joacim Melin:

...men det han som såg till att resurser i form av pengar och personal blev tillgängliga för att ta fram en ny produkt

Knappast något som gör en geni-förklarad.

  • Medlem
  • 2013-01-04 11:25
Ursprungligen av TureB:

Knappast något som gör en geni-förklarad.

Finns det någon definition på vad "geni" är? Jag undrar hur denna genistämpel har lagts på Jobs? Vari ligger hans genialitet? Var han ett marknadsföringsgeni, ett tekniskt geni eller kanske rent av en renässansmänniska?
Det känns som att de flesta som kallar honom "geni" är troende Steve Jobs-ister. Folk utanför de redan frälstas skara brukar vara lite försiktigare med genistämpeln.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-26 17:30
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jobs var begåvad, men inte ett dyft trevligare än någon annan, snarare otrevligare. Kanske berodde det bara på att han hade råd att bete sig som ett arsel, men det tror åtminstone inte jag på, för de flesta människor beter sig inte så bara för att de är rika.

Nä, den enklaste förklaringen är nog den bästa, att han helt enkelt i vissa avseenden var ett riktigt praktarsel. Ett begåvat praktarsel förvisso, men ett praktarsel icke desto mindre.

Ett praktarsle var han definitvt inte då hade folk inte jobbat med honom så länge som de gjorde för relativt låga löner. Sen måste man ju skilja på privatpersonen Steve och företagsledaren jobs vilket många verkar ha svårt att klara av.

Ursprungligen av Gordy:

Ett praktarsle var han definitvt inte då hade folk inte jobbat med honom så länge som de gjorde för relativt låga löner. Sen måste man ju skilja på privatpersonen Steve och företagsledaren jobs vilket många verkar ha svårt att klara av.

Kände du honom bra?

  • Medlem
  • 2013-01-04 11:20
Ursprungligen av Gordy:

Ett praktarsle var han definitvt inte då hade folk inte jobbat med honom så länge som de gjorde för relativt låga löner. Sen måste man ju skilja på privatpersonen Steve och företagsledaren jobs vilket många verkar ha svårt att klara av.

Mja, det har ju hänt förr att folk jobbat för dåliga löner med en högste chef som är ett praktarsel.

Så sant, men att han insåg att hans tid var ute är ju inte riktigt samma sak som att han förändrade sig.

Nej, sånt där tror jag är en form av (missriktad) äreräddning. Jobs var den han var, på gott och ont. Hans sätt att leda var den karismatiske despotens. Det finns gott om exempel på karismatiska ledare som INTE är despotiska, ta t.ex. Mahatma Gandhi, som Jobs beundrade något kolossalt

"There is no one that embodies better what I want to become, other than Gandhi, he changed the world."

Men sanningen är ju att Jobs är extremt långt från Gandhi

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-12-26 17:47

Precis som en företagsledare skall agera. Slicka uppåt och sparka neråt. Hur han förhåller sig till sin närmaste omgivning verkar dock lite bizzare. Speciellt "familjen".

Ursprungligen av onnyt:

Precis som en företagsledare skall agera. Slicka uppåt och sparka neråt. Hur han förhåller sig till sin närmaste omgivning verkar dock lite bizzare. Speciellt "familjen".

Är det inte en lite snäv syn på företagsledare? Det finns gott om företagsledare som inte passar in i den mallen.

  • Medlem
  • 2012-12-26 20:06
Ursprungligen av onnyt:

Precis som en företagsledare skall agera. Slicka uppåt och sparka neråt. ...

Suck, menar du verkligen det du skriver?

2 inlägg borttagna.

Personliga ärenden håller vi oss gärna borta från, ta det via PM.

Mvh

Är lite tveksam till artikeln…

Sådant kan man skriva när en person lever, men inte gärna när vederbörande inte längre lever…
Annars håller jag med om det som står i artikeln… Skicklig blev han genom trail & error under åren och talang hade han men också en mörk baksida.

Ursprungligen av The Real Viking:

Är lite tveksam till artikeln…

Sådant kan man skriva när en person lever, men inte gärna när vederbörande inte längre lever…
Annars håller jag med om det som står i artikeln… Skicklig blev han genom trail & error under åren och talang hade han men också en mörk baksida.

Klart man kan, man slutar inte skriva om kända personer bara för att det går bort.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-12-28 15:03

Hans personlighet byggde definitivt Apple - inget av det han åstadkom hade varit möjligt på ett "mjukt och vänligt" sätt...

Hur vet du det?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-01-03 15:25
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hur vet du det?

Jag läste "Steve Jobs - en biografi" av Walter Isaacson - det framkommer tydligt i boken.

Ursprungligen av FG2011:

Jag läste "Steve Jobs - en biografi" av Walter Isaacson - det framkommer tydligt i boken.

Tim Cook har hittills framstått som lite mer mjuk och vänlig än Jobs, så därför kommer det att gå sämre för Apple framöver?

Bevaka tråden