Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastigheten dyker ibland varför?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Det är så att jag övervakar mina anslutningar ibland, och just nu så dyker min anslutning ibland i någon sec.

Te.x om jag laddar ner via Torrent så kan den ligga på 10MB/s sedan dyker den ner till 5MB/s och sedan går den direkt upp igen till 10MB/s.

Vi pratar om MB och inte Mbit.
Detta händer ca 1 gång var 5 minut.

ISP: Tele2 100/10Mbit fiber
Router: Airport Extreme 5th gen.

Koppling med en Cat 6 kabel via serven och routern.
Satt så att mitt nätverkskort i mac minin är inställd på:
Hastighet: 1000BaseT
Duplex: Full duplex, flödeskontroll
MTU: Standard (1500)

Kan man ändra Duplexen till endast Full duplex?
Vad exakt är flödeskontroll och vad fyller den för funktion?

Kan det vara så att det är min ISP?
Skall testa byta kabel mellan min server och routern men betvivlar att det är kabeln som strular?
Om jag övervakar nätverket så bryts inte anslutningen utom den dimper bara ner i hastighet ibland.

Fattar att det kan vara pga. att div peers avslutar sin seedning osv.

Va in på sunet's ftp men hittade inga filer på ca 2-3GB som man kunde testa med så man ser.
För filer på 700mb m.m hjälper ju inte för då hinner man inte se något, men då går iaf linan fint med 700MB filer.

Testa att ladda ner en Linux-DVD från Sunet, DVD1 på denna CentOS release är på 4GB: ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/centos/6.3/isos/x86_64/CentOS-6.3-x86_64-bin-DVD1.iso

Torrentklienter kan choka linan ibland, så sätt max nedladdningshastighet till ca 80-90% av din maximala nedladdningshastighet och se om det blir bättre.

I övrigt är det väl fullt normalt att peer-to-peer nätverk har en varierande hastighet, det hör liksom till. Har du någon med bra uppkoppling som kopplar ned så går ju hastigheten ner om det inte finns någon annan som kan ladda upp lika fort. Men det är du ju klar över...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-12-24 23:20

Under nerladdningen från sunet FTP så dök min hastighet från Download 12MB/s ner till 500kb/s i ca 1 sec och sedan upp till 12MB/s igen ca 7ggr.

Men den gick även upp till 19MB/s vid några tillfällen under ca 2 sec och sedan gick den ner till 12MB/s igen.

Det verkar väll som att detta är min ISP eller?
Tänkte som att den även gick upp över min hastighet och sedan ner till min hastighet som är normal 12MB/s igen?

Kan tillägga att när den dyker ner vid dom tillfällen den gör det så går den ner och sedan direkt upp igen.

Satte mitt torrentprogram på en limit till 10MB/s vid nerladdning detta bör inte chocka linan, kan jag höja den till 11MB/S eller är det att ta i?

Det är inte hårddisken i din dator som får för mkt att göra då?
Låter som en buffer/cache-issue.

Ursprungligen av keptang:

Det är inte hårddisken i din dator som får för mkt att göra då?
Låter som en buffer/cache-issue.

Blir samma problem om jag laddar ner sakerna till min 7200rpm som är kopplad via fw800

Som om jag laddar ner till min interna Sata 3 ssd

I utorrent kan jag ändra cache iaf, vad är att rekommendera?

Gällande ftp i Mac os så kanske de löser sig när jag uppdaterar från 4gb ram till 8gb?
Eller hur ändrar man cache i Mac os?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-25 19:39

Fullt normalt och enligt mig ett i-lands problem.

Ändrade så att bittorrent har 756MB i cache får se hur det går nu då, några fler inställningar som jag skall klicka i / ta bort?
Kolla på bilden nedan:

Drog ner cachen till 512MB, och nu så laddar jag ner en laglig film på 7GB utan att hastigheten droppade, la även spärren på 11MB/s i utorrent.
Låg konstant mellan 10MB/s till 10.7MB/s lite små dropp är ju normalt när det gäller torrents så.

Men hur ändrar jag disc cache när det gäller Mac OS?
Har ju problem med detta som att hastigheten droppar även när jag laddar ner från FTP så att säga.

Går detta att ställa in?
Är det de Virtuella minnet?
I aktivetskontroll står det följande under ramminne för mig:

Virtuellt minne: 201GB
Sidor in: 1 GB
Sidor ut: 9,65GB

Swap memory: 0 of 128MB

Senast redigerat 2012-12-25 20:48
1
Bevaka tråden