Hjälp-inställningar för Netgear CG3100 från Comhem mot Airport Extreme (2009) som accespoint

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-12-23 21:04

Hej!
Jag har nu läst genom ett 10-tal äldre trådar och sett många liknande diskussioner, men det blir tyvärr för tekniskt för mig.
Väljer därför att ställa frågan på ett enkelt sätt och be om att få hjälp med steg för steg beskrivning av hur jag ska göra.

Bredband från Comhem 100 Mbs lina:

Netgear CG3100 med avstängd WIFI används just nu bara som modem och min Airport Extreme (från 2009) agerar som router och är kopplad med ethernetsladd in i Netgear CG3100.

Vi ansluter trådlöst mot Airport Extreme våra 2 bärbara Macar, 2 iPhones, en iPad gen3, en Androidmobil och en PC med ett Belkin USB trådlöst nätverkskort.

Bredbandskollen visar hastigheter mellan 10-35 MBs på de olika enheterna, sämst alltid i PCn som är längst bort från Airport Extreme (10 m och två tjock-tjocka väggar i mellan, vi bor i ett 20-tals hus). Se bifogad ritning för att förstå den önskade placeringen....

Tanken är nu att återaktivera routerfunktionen på Netgear CG3100, koppla trådlöst med alla de olika datorerna mot Netgear (fungerade helt OK tidigare men PCn hade ännu sämre hastighet) och att flytta Airport Extreme in i rummet där PCn står, och använda den som accesspoint.
Belkin USB nätverkskortet är bara trådlöst och jag förstår att jag kommer senare att kunna välja om jag vill vara online genom Netgear eller Airport Extremefrån PCn, eller hur?

Det är detta jag behöver hjälp med, hur ställer jag in de många parametrarna i Airport Utility för att AExtreme ska vara accesspoint?
Se gärna hur det är inställt nu, jag gjorde skärmdumpar av inställningarna i varje flik:

https://www.evernote.com/shard/s3/sh/bcee7226-6112-49c5-92d5-8c8bc89eff04/1e4eefd979a5ebfcfdd0a59682c06f79

Tusen tack på förhand!

Är inte jättehemma på airport extreme, men du borde under på wirelessfliken i airport utility kunna välja "extend a wireless network" och så knappar du in namn och lösenord till det trådlösa nätet du skapat på netgear CG31000, då borde airporten vara en förlägning av ditt trådlösa när och du slipper hålla på och håppa mellan airport extreme och Netgear.

Eller om du kan dra en kabel till rummet där PCn står borde det funka att dra en nätkabel från switchportarna 1-4 på Netgear och koppla in på en av LAN/switchportarna på Airporten så borde den aggera Accespunkt.

Lycka till

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-12-25 16:00

Tack mendezzz, ska testa när de övriga 3 i familjen kan vara utan uppkoppling i mer än 10 minuter

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-12-27 21:54

Jag lyckades inte. Testade flera gånger och till slut tog mig fräckheten att köra hard reset på Airport Extreme.

När man gör det så hittar Airport Utility enheten som "Other Airport Base stations" och därifrån kan man välja att sätta i gång direkt och skapa ett nytt nätverk "by default", jag skulle bara ange namnet och lösenordet. När jag gjorde det så ville programmet att jag kopplade ihop A. Extreme och modemet/routern med sladd. Samtidigt så gick det att fortsätta "without internet connection" vilket jag gjorde - jag vill köra trådlöst och göra A. Extreme till accespoint.

Här kommer en massa skärmdumpar i exakt den ordning som saker gjordes, först när jag skapade ett nytt nätverk:
https://www.evernote.com/shard/s3/sh/b23a298a-7cb2-4580-a4a2-c488c8af0360/8bf011cf57aae67f8ed75fe279c6b672

Och här är vad som hände när jag valde "Add to existing network"..:
https://www.evernote.com/shard/s3/sh/0e32218c-b0c6-477e-b78b-d014ea10c691/1bd79d62c35aad597a6f6e36af6ffc38

Jag lyckades inte....

OBS! Min fråga är nu - skulle jag ha lämnat A. Extreme i läget "Join a wireless network" under Wireless fliken? Det är bara då det lyste grönt på både Comhems router och A. Extreme?
Först när jag valde att ändra till "Extend a wireless network" under Wireless fliken så kom felmeddelandet upp...

Samtidigt så dök aldrig upp A. Extreme upp bland de tillgängliga WIFI nätverk när jag sökte, bara Comhems router och en massa andra WIFI i närheten....

Tacksam för vidarevägledning

1
Bevaka tråden