Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 vs Pc

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 01:24

kolla längst ner i store:

Citat:

* Please refer to Apple's Tech Support for full compatibility information with your specific Power Mac G4 or G5 machine.
Power Mac G4 and G5 are registered trademarks of Apple Computer Inc.
Visit www.apple.com for complete information and great products.
(1) Weight may vary by configuration and manufacturing process.
(2) Product specifications are subject to change without notice.
(3) See warranty information for full details.
(4) Not responsible for typographical errors and omissions.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 15:18

Är företaget en bluff eller inte?Läs mer

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 16:54

Jag börjar bli tveksam till att www.go-l.com skulle vara en bluff faktiskt. Sajten verkar vara alldeles för välgjord för det. Det är fräckt att de kopierat Apples design men deras 17" är snygg för att vara en PC...

Skulle köpt hellre en sådan om de "nu" finns än min Dual G5 !!!!

Den lär spöa skiten ur vilken mac som helst.. som alltid när det gäller Pc vs Mac

Varför ha domänen i Syd Korea, när företaget ligger i USA?

Registrant:
free, park (EGBBKPKVUD)
free
oryu
guro
seoul, kr 33014
KR

Domain Name: GO-I.COM

Administrative Contact:
free, park (36249674P) domainnnara@yahoo.com
free
oryu
guro
seoul, kr 33014
KR
82-00-000-0000

Record expires on 12-May-2005.
Record created on 29-Oct-2003.
Database last updated on 28-Nov-2003 11:15:46 EST.

Domain servers in listed order:

NS12.HANGANG.COM 203.233.237.212
NS11.HANGANG.COM 203.233.237.211

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Yeah, för att inte också nämna den lilla detaljen att Intel inte har någon modell som heter Pentium 4 HT med 3.8GHz klockfrekvens, överklockning av återförsäljare och OEM tillverkare är strängt förbjudet av Intel (att privatpersoner gör det är en annan sak) , siten är ren bluff från början till slut...

"It is the first widely available personal computer using Intelligent Bios Priority Threading Technology (IBPT) allied to Asetek's Enhanced Sub-Zero Vapor Compression CPU Cooling Architecture."

Med rätt sorts kylning och arkitektur kan man pressa upp klockfrekvenserna rejält. Toms hardware lyckades nå 4.1GHz (stabilt system också) för inte så länge sedan.

Så en 3.8GHz burk behöver inte nödvändigtvis vara bluff, men man bör veta man sysslar med om man säljer överklockade burkar.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-28 18:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Skulle köpt hellre en sådan om de "nu" finns än min Dual G5 !!!!

Den lär spöa skiten ur vilken mac som helst.. som alltid när det gäller Pc vs Mac

Varför köpte du en G5:a från början då om det är den inställningen du har?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 19:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Varför köpte du en G5:a från början då om det är den inställningen du har?

jag måste nog undra samma sak...:confused:

Hittade detta efter lite googlande: http://plex.us/outbursts/liebermann.html döm själva.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Varför köpte du en G5:a från början då om det är den inställningen du har?

varför inte ?

men varje gång man köper sin mac så är det alltid värre dator på PC sidan...
Så kommer det alltid vara, att man switchar till PC är nog fler än JAG som tänker på rätt ofta!

Kolla bara forum där mac används för proffsbruk...

flera sitter med samma system som jag Dual G5 och frågar sig själva varför man är så jävla dum och går på det varje gång.. när du till 20% kan få en PC burk som spöar skiten ur en mac i de apllikationer som man har tänkt köra.

Så är det bara!! Enda anledningen till att man väljer mac är nog bara för OS:et som man är bortskämd med, men handen på hjärtat så är ju inte ens macen design mässigt lika snygga som de här grymma skärmarna och burken är ju rätt snygg också, kanske inte innuti ... men vem f.n bryr sig om det.

Vi vill ha prestanda inte en burk att titta på vi vill jobba med burken, resten kanske kan köpa sina iMac och designmac:ar om de tror sig få mer för pengarna

Om det verkligen existerar dessa 3,8 Ghz så är jag nog mer än intresserad att kanske inte gå över till PC men i allafall ge det en chans.

Hur många tester har visat sig att en single AMD är snabbare än en G5.. flera!
Om 1-2 år så är macen fortfarande på sina 2-3Ghz Pc har säkert sprungit upp på 5-6 Ghz.. vi tappar fart hela tiden.

Dual 2Ghz var ett jättebra steg... men den skulle kommit 2002/2003 .. när Apple äntligen får ut sina maskiner så är de redan gamla och omkörda så det visslar om det.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 00:52

har du feber eller??
jag fattar inte resonemanget för fem öre.
ska du ha den snabbaste burken för dagen så köp den då, sen om det e pc eller mac eller amiga eller nintendo!
har du köpt en dual G5 o SEN satt dej ner för o fundera på vad som e snabbast?
förlåt om jag inte har följt tråden exakt men det känns som om du skulle börja med frågan: "undrar varför de flesta studios kör mac?".
sen om det kommer en burk två veckor efter du köpt din som uppdaterar en ljudfil på 1,2 sekunder istället för 1,4.
ja, ditt liv måste va en misär!
please, motif...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 01:00

Håller med. Alltså - jag kan ibland känna att macarna är jävligt dyra och presterar för lite - men det har inte med min kärlek till Macen att göra på så vis - jag förespråkar ändå alltid Mac när jag diskuterar och för fram åsikter bland andra. Jag har som sagt en G3 BW som jag sitter å myser med denna afton, en 350 mhz som är 4 år gammal. Hur underbar som helst - typisk Mac-känsla i ett nötskal. Det handlar inte om hastighet. Men det som är så förbannat jobbigt är när fanatiska 99mac-medlemmar ständigt ska påstå hur snabba macarna är - det är bara patetiskt. Apples maskiner ÄR inte snabba - men de är trevliga, mysiga och kul att använda. Min halvår gamla bärbara budget-PC är de facto snabbare än en ny bärbar Mac med OS X - men den saknar ändå KÄNSLAN. Som fan. Motif - sätt dig och gör musik och sluta fundera på köp/byt/sälj - annars kommer det ta kål på dig. Ta och fundera en minut över att du säkert har en av de tio häftigaste datorerna i hela Västergötland... glöm det sedan och fokusera på kreerandet - det betyder mycket mer än vad du använder för verktyg. Nu när du har slipat din kniv - se till att tälja lite fina gubbar, så att säga. Sluta kolla på alla andras knivar. Det spelar ingen roll om man har en fantastisk kniv om man ändå inte kan tälja. Så att säga. Ha en skön kväll!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 01:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Hur många tester har visat sig att en single AMD är snabbare än en G5.. flera!
Om 1-2 år så är macen fortfarande på sina 2-3Ghz Pc har säkert sprungit upp på 5-6 Ghz.. vi tappar fart hela tiden.

Det skulle alldrig falla mig in att köpa en Mac om prestandan vore det avgörande faktorn för mitt datorval. I mitt fall avgörs datorvalet av känsla, stilfullhet, (virusfrihet), samt Mac OS X. Jag trivs helt enkelt bäst på denna plattform.

Om du inte är nöjd med prestandan så tycker jag att du skall sälja din G5a och byta dator samt plattform. Du blir nog gladast så. Du kan med lätthet köpa en VapoChill och klocka till förbannelse. Hårdvaruuppgraderingar kostar inte heller skjortan om du nu nödvändigtvis alltid skall köra det snabbaste. Men jag lovar att du inte kommer att kunna instalera OS X på den där.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 01:38

Hehe, den har en rätt gullig "toys for boys"-design... formspråket påminner om designen av snowboardutrustning eller något annat dyrare sportredskap... dykarprylar kanske... på något vis. Estetik är inte det första ordet "that comes to mind", snarare turbotrimning å breda däck å kjolar runt om...

  • Medlem
  • 2003-11-29 02:27

Fat grabben har rätt: macar är för dyra och presterar för lite. Grejen är, att det gäller förstås PC också.

Själv är jag rätt billig, men jag presterar just ingenting heller.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 08:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av grismasken
har du feber eller??
jag fattar inte resonemanget för fem öre.
ska du ha den snabbaste burken för dagen så köp den då, sen om det e pc eller mac eller amiga eller nintendo!
har du köpt en dual G5 o SEN satt dej ner för o fundera på vad som e snabbast?
förlåt om jag inte har följt tråden exakt men det känns som om du skulle börja med frågan: "undrar varför de flesta studios kör mac?".
sen om det kommer en burk två veckor efter du köpt din som uppdaterar en ljudfil på 1,2 sekunder istället för 1,4.
ja, ditt liv måste va en misär!
please, motif...

jag är skyldig dej en ursäkt, motif.
jag bröt en av mina små enkla regler o uttalade mej när jag va trött.
man vill inte va otrevlig o dessutom smutsa ner ett trevligt forum! sen när det gäller substansen så står jag för den, men det va fel av mej att uttrycka mej så.
jag ber om ursäkt.

Jag är van!
Detta forum är för mac älskare och jag är en av dem, men tycker ändå att man skall se olika perspektiv!

Jag är supernöjd med min G5:a inte det, men att jämnt se den andre plattformen springa förbi i de programmen som man kör är en besvikelse inte bara för mig som "vill" köra mac utan alla som sitter i min situation.

Kolla våran hemsida om ett tag med låten "Mysterial" där gick G5:an på knä att köra upp alla de VST syntar och Audiospår.
Men som sagt jag avgudar mac och tänker inte byta men vill gärna ha bolla med idén och höra komentarer runt det..

Mac vs Pc .. äär ett känsligt ämne, men man kan inte försvara macen alltid om det finns bättre alternativ (vilket är det som är viktigast för mig) just nu finns OSX bara för mac och då är det mac som gäller, men hade OSX eller motsvarande funnits på PC så hade ... det hela inte varit så säkert längre att man sitter på mac!

Att studios sitter på mac och att mac är plattformen för musik !!!!!

är lika med Bullshit! Visst rullar det studios med mac, men PC är om inte större nu i branschen i allafall likvärdiga!

Det är sanningen... den gör ont FÖR MIG OCKSÅ! men så är det.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-29 12:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Men det som är så förbannat jobbigt är när fanatiska 99mac-medlemmar ständigt ska påstå hur snabba macarna är - det är bara patetiskt. Apples maskiner ÄR inte snabba - men de är trevliga, mysiga och kul att använda.

Nja, är de verkligen så?
Jag tycker de flesta diskussioner på detta ämne har dragits igång av någon (ingen nämnd) gång på gång förklarar att han får bättre prestanda med sin PC-laptop som han köpt för 9995:- på SIBA än med en Dual G5:a.
Dessa diskussioner är de riktigt jobbiga tycker jag, det känns lite som om några vill få alla Macare här att erkänna att vi är "besegrade" och genast borde byta till PC.
Det var väl inte direkt oväntat att det under den tiden från att G5:an lanserades till dess att den började levereras skulle komma en PC-burk som var snabbare?
Att då sedan sitta och gnälla över att "jag skulle ha fått mycket mer om jag köpte PC, såhär är det varje gång, dumma Apple!", DET tycker jag känns patetiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 12:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Jag är van!
Detta forum är för mac älskare och jag är en av dem, men tycker ändå att man skall se olika perspektiv!

Jag håller med dig om detta, Motif, att man även som mac-människa vill se olika perspektiv. Men: jag väntar fortfarande på dessa smarta synvinklar, och ser bara följande utnötta klichéer:

• PC är snabbare
• PC är billigare
• Apple har så liten marknadsandel
• Det finns så få program till macen

Om ovanstående är viktigt/oviktigt eller sant/falskt kan aldrig bli mer än en definitionsfråga (tja, om Apple får typ 85% marknadsandel, så...) Om macen är det som gäller eller inte, är i slutänden en känslomässig fråga – och PC-nördar är precis lika känslomässigt knutna till sin maskin även om de inte skulle erkänna detta för alla mHz i småland!

Vad som faktiskt skulle få mig på andra tankar är:

• ett företag som konkurrerar med Apple med produkter av samma kvalitet - och med ett schysst operativsystem != Windows
• om inte som ovan, ett företag som verkar ha en större tanke med sin produkt förutom att vara "lika bra som Apple men billigare" eller "fullgott alternativ till Microsoft"

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 15:19

Be inc var ju på god väg. Jäklar vad deras operativ var smutt. Himla synd att det inte gick vägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 15:52

Kommer ihåg hur jag surfade runt på Bes hemsida omkring '97 och fascinerades över hur designsmarta de var. Den egna hårdvaran, BeBox, var PowerPC-baserad och en av de första datorerna någonsin i "tjejfärger"

Nuförtiden ska den intresserade hålla ögonen på
Lindows - inte riktigt där än men verkar ha fattat ett och annat.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 16:04

Ser ut som samma sak med W! BeOS var ju mer... av allt... man ville ha. Körde igång fem-sex mediafiler på en gång, inte ett hack eller klagomål, de rullade lika fint allihop. Och detta för sisådär tre-fyra år sedan.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 16:20

Mac OS 8 borde inte ha släppts, det skulle ha varit BeOs (8). Fast i ärlighetens namn så var det nog tur att Apple valde att basera OS X på *NIX så att man inte snöade in i ett hörn ännu mer.

Jag kommer att köpa en G5a rev 2, oavsett om den är långsammare än en betydligt billigare PC. Jag gillar datorn, men inte prislappen. OS X torsk som man är så kommer man ändå köpa en Mac.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 17:26

Höpp! MacOS 8 var ju hur ballt som helst.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 17:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Höpp! MacOS 8 var ju hur ballt som helst.

Så länge man lyckades stävja harakiritendenserna och den inte dödskraschade i en dramatisk dödspiral eller nått. Äsch, det här har varit uppe tusen gånger förr.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-29 23:43

[QUOTE][i]Skrevs ursprungligen av nillon

Jag tycker de flesta diskussioner på detta ämne har dragits igång av någon (ingen nämnd) gång på gång förklarar att han får bättre prestanda med sin PC-laptop som han köpt för 9995:- på SIBA än med en Dual G5:a.

Eftersom det är mig du syftar på så vill jag förtydliga följande:
1. en bärbar pc från Siba för 9995 spöade skiten av samtliga bärbara Apple maskiner sommaren 2003
(oavsett om de bärbara Apple maskinerna kostade x pengar) i PS tester vilket kan verifieras av den som vill testa.
Sänder gärna över test suiten.
2. Jag har aldrig hävdat att den bärbara är snabbare än en dual x 2 G5a.
Sedan må du tycka att själva diskussionen är jobbig, patetisk.
Tycker inte om att bli felciterad eller som nu förlöjligad.
Bästa Hälsningar

Senast redigerat 2003-11-30 00:13
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-30 00:24

Vart vill ni komma? Det känns som att diskussionen håller på att spåra ur.

Varför denna ständiga diskussion om huruvida PC eller mac är bäst? Helt meningslöst måste jag säga.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 00:39

Yep.

Be happy.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-30 01:19

miri, ta det inte helt ordagrant.
Det jag ville ha fram var att alla dessa trådar som hela tiden vinklas in på hur mycket mer man får när man köper PC osv inte fyller någon som helst funktion, de är bara jobbiga att läsa.
Ingen av oss har valt Mac för att det är den snabbaste och billigaste datorn, utan för att det är den vi trivs bäst med.
Dessa inlägg om hur bra en PC man köper på SIBA är skulle säkert göra sig bra i något generellt datorkrigsforum, men det är väl ändå inte det som 99mac handlar om?
cal sammanfattade det bra i sitt senaste inlägg i den här tråden - allt för många trådar som börjar intressant har spårat ur i ett meningslöst Mac vs. PC-tjaffs, ofta på grund av att någon kommer dragandes med "jag köpte PC XXX på XXXX för XXX kronor, och den är mycket bättre än en Mac!!!".
Det blir bara jobbigt.

Bevaka tråden