Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan alla läsa dokument med .docx som filändelse?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-12-16 17:25

Jag köpte officepaketet för mac för ett tag sedan. När jag ska skriva document i word så sparas filerna till .docx. Är det här okej? Kommer alla att kunna läsa det? Om jag till exempel skriver ett dokument och skickar till, till exempel, försäkringskassan. Kan de då läsa det så som jag skrivit det eller uppstår det något problem? Det känns som att jag ska byta till det som heter .doc. Har jag rätt eller fel?

/KOL

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-16 17:30

Bara att ta bort X;et i filändelsen om du vill.

Ursprungligen av Yes:

Bara att ta bort X;et i filändelsen om du vill.

Nej, det är inte bara att ta bort X-et. Det är helt olika filformat. Se inlägg #5.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-16 21:28
Ursprungligen av Yes:

Bara att ta bort X;et i filändelsen om du vill.

Det fungerar inte. Vill man vara säker på att gamla officeversioner kan läsa dokumentet så sparar man i .doc istället.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-12-16 17:44

I Windows är det stor skillnad på doc och docx, inte på Mac?
Ett äldre office kan där inte öppna en docx.

Ursprungligen av KOL:

Kommer alla att kunna läsa det?

De som har en Office-version före 2007 kan ha problem att läsa det.

Ursprungligen av KOL:

...till exempel, försäkringskassan. Kan de då läsa det...

docx-formatet har funnits i flera år nu, så myndigheter lär inte ha något problem att läsa dokumenten.

Men om du är orolig för kompatibiliteten, så är det bara att ställa in i Word att den ska spara som doc i stället.

Menyn Word --> Alternativ --> Spara --> Spara Word-dokument som...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om du är orolig för kompatibiliteten, så är det bara att ställa in i Word att den ska spara som doc i stället.

Eller för att vara på den säkra sidan, skriv ner det på en papyrusrulle och lägg på posten.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-16 18:31

A file with the DOCX file extension is a Word Microsoft Office Open XML Format Document file.

Important: You cannot usually change a file extension (like the DOCX file extension) to one that your computer recognizes and expect the newly renamed file to be usable. An actual file format conversion using one of the methods described above must take place in most cases.

Ursprungligen av KOL:

Det känns som att jag ska byta till det som heter .doc.

Nej verkligen inte. Docx är det nya formatet sedan 2007.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-12-16 20:38

Varför inte bara använda "spara som" och välja formatet .doc om nu det anses vara nödvändigt. Som sagt så har docx formatet funnits i ett antal år. Jag har för mig att MS skickade ut en fix för de som kör office 2007 för Windows, som möjliggör läsning av docx formatet.

  • Medlem
  • 2012-12-16 20:53

Dokument som vem som helst ska kunna läsa bör vara i pdf-format. Det går att exportera till pdf i MS Word/Office.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 12:51
Ursprungligen av alix:

Dokument som vem som helst ska kunna läsa bör vara i pdf-format. Det går att exportera till pdf i MS Word/Office.

Kör du Mac kan i princip alla dokument från alla program konverteras till PDF genom att välja
Arkiv->Skriv Ut...
Tryck på PDF-knappen.
Välj att spara som PDF eller att direkt maila dokumentet som PDF.

Jag tycker det är rent ohyfsat och hänsynslöst att maila Word-dokument till någon man inte känner. Jag har inte några Microsoft-produkter installerade på mina datorer.

Ursprungligen av pesc:

Kör du Mac kan i princip alla dokument från alla program konverteras till PDF genom att välja
Arkiv->Skriv Ut...
Tryck på PDF-knappen.
Välj att spara som PDF eller att direkt maila dokumentet som PDF.

Jag tycker det är rent ohyfsat och hänsynslöst att maila Word-dokument till någon man inte känner. Jag har inte några Microsoft-produkter installerade på mina datorer.

Nu finns det ju en uppsjö av program som kan öppna docx-filer. OpenOffice, Pages, mfl.

Ursprungligen av pmarriott:

Nu finns det ju en uppsjö av program som kan öppna docx-filer. OpenOffice, Pages, mfl.

Glöm inte Textredigeraren!

Ursprungligen av johan_tanying:

Glöm inte Textredigeraren!

En klart underskattad applikation!

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2012-12-16 21:48

Windows har ett program som konverterar docx till doc i gamla Windows. Finns att ladda ner gratis på deras Office hemsida någonstans. Ber om ursäkt för att jag inte länkar.

Ja, det finns ett tillägg till åtminstone Office för Windows så att äldre versioner kan läsa de nya formaten, men dessa nya format är standard idag. Finns ingen anledning att gå runt det.

Ursprungligen av pmarriott:

Ja, det finns ett tillägg till åtminstone Office för Windows så att äldre versioner kan läsa de nya formaten, men dessa nya format är standard idag. Finns ingen anledning att gå runt det.

Självklart finns detta verktyg även till mac: Microsoft Office for Mac Downloads and Updates | Office For Mac

Så om det fortfarande finns någon som sitter med Office 2004 eller äldre är det bara att ladda hem ovanstående.

  • Medlem
  • 2012-12-16 23:13

.docx är en standard vilket .doc faktiskt inte är.
Vill man ha "rätten på sin sida" använder man .docx eller .odt som båda är standarder. Men .docx är no vanligare att folk känner till.
Office Open XML - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • 2012-12-16 23:25

Diskussionen om filändelser besvarar egentligen inte trådstartarens fråga. Bäst lämpat att skicka till mottagare med okända programvaror är pdf. Punkt.

Ursprungligen av alix:

...Bäst lämpat att skicka till mottagare med okända programvaror är pdf. Punkt.

Nja, så kategorisk ska man nog inte vara. Om det är bäst eller ej beror väl på vad mottagaren ska göra med dokumentet.

Om mottagaren bara ska läsa dokumentet, så är pdf kanske bäst.

Men om mottagaren ska skriva/ändra/redigera i dokumentet så är pdf kanske inte det allra bästa valet.

Ursprungligen av alix:

Diskussionen om filändelser besvarar egentligen inte trådstartarens fråga. Bäst lämpat att skicka till mottagare med okända programvaror är pdf. Punkt.

Då förutsätter du att användarna har en PDF-läsare.

Jag ser många Windows-användare som faktiskt inte har installerat en PDF-läsare. Det leveras normalt sett inte som standard i Windows. Däremot har de normalt sett ett program som hanterar .doc/.docx-filer, vilket oftast är Microsoft Office. Därför påstår jag att man ska spara det i detta format, om vi nu ska gå in på vad som är bäst lämpat.

  • Medlem
  • 2012-12-17 09:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, så kategorisk ska man nog inte vara. Om det är bäst eller ej beror väl på vad mottagaren ska göra med dokumentet.

Om mottagaren bara ska läsa dokumentet, så är pdf kanske bäst.

Men om mottagaren ska skriva/ändra/redigera i dokumentet så är pdf kanske inte det allra bästa valet.

Trådstartaren framhåller ett exempel där han ska skicka ett dokument till exempelvis Försäkringskassan. Ska alla kunna ändra i det kanske rtf är att föredra.

Ursprungligen av maskh:

Då förutsätter du att användarna har en PDF-läsare.

Jag ser många Windows-användare som faktiskt inte har installerat en PDF-läsare. Det leveras normalt sett inte som standard i Windows. Däremot har de normalt sett ett program som hanterar .doc/.docx-filer, vilket oftast är Microsoft Office. Därför påstår jag att man ska spara det i detta format, om vi nu ska gå in på vad som är bäst lämpat.

Pdf är ett så vanligt format att de flesta har kommit i kontakt med det. Jag tror inte att MS Office är så vanligt som du framhåller, det följer normalt inte med Windows.

Ursprungligen av alix:

Trådstartaren framhåller ett exempel där han ska skicka ett dokument till exempelvis Försäkringskassan. Ska alla kunna ändra i det kanske rtf är att föredra.

Pdf är ett så vanligt format att de flesta har kommit i kontakt med det. Jag tror inte att MS Office är så vanligt som du framhåller, det följer normalt inte med Windows.

Dagisen i vår kommun envisas med att skicka hem ett halvdussin rapporter kring veckan som varit och kommande veckas planering. Dessa skickas enligt någon obegriplig kommunal standard alltid i docx-format. Förstår inte varför de inte kan köra detta i PDF.
Försäkringskassan lär ju aldrig vilja ha in ett redigerbart dokument. Där är det ju PDF som gäller. Faktum är att enda tillfället när något annat än PDF är att föredra är ju om det ska redigeras. Då skickar man med fördel ett redigerbart dokument mellan sig och när man har blivit klar skickar man ut resultatet i en PDF.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-12-17 09:48

Jag jobbar på en helt vanlig statlig myndighet som nog varken är utmärkande snabb eller långsam på IT-uppgraderingar i jämförelse med övriga myndighetssverige.

Min erfarenhet är, både av min arbetsplats och andra statliga myndigheter, att det inte är några som helst problem att skicka vare sig pdf- eller docx-filer till svenska myndigheter. Det är samma dokumentformat som vi använder internt på myndigheten eller hur som helst behöver använda för att samarbeta med andra myndigheter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-12-17 09:54

Det är inte så konstigt att man skickar dokumentfilerna. Då behövs ju ingen konvertering. Det finns ganska lite att vinna på att skicka PDF:er i ditt dagisfall.

Ursprungligen av jahve:

Det är inte så konstigt att man skickar dokumentfilerna. Då behövs ju ingen konvertering. Det finns ganska lite att vinna på att skicka PDF:er i ditt dagisfall.

Nej, för dem som skickar. Men för mig som mottagare är det bättre med PDF. När jag ska öppna ett Word-dokument så ska Word sparka igång och det tar sina 20 sekunder. En PDF öppnas på momangen, om den inte rentav redan visas i Mails förhandsgranskning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-12-17 12:22
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, för dem som skickar. Men för mig som mottagare är det bättre med PDF. När jag ska öppna ett Word-dokument så ska Word sparka igång och det tar sina 20 sekunder. En PDF öppnas på momangen, om den inte rentav redan visas i Mails förhandsgranskning.

Nu beror ju det på att vi kör Mac som inte fått samma kärlek från Microsoft. Med Office för Windows går det sekundsnabbt att öppna ett worddokument, så jag förstår att det inte är utslagsgivande. Sedan, om det är ett hyggligt enkelt dokument så kan ju även vi Mac-ägare snabbvisa det med mellanslag-tangenten och skrolla igenom.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-17 11:04

Jag håller med om att man aldrig ska skicka redigerbara dokument till en mottagare som bara är avsedd att läsa det. Detta av flera anledningar:

1. Det är lätt hänt att mottagaren råkar ta bort delar av texten av misstag, utan att märka det. I värsta fall slinter man med musen och tar man bort ett "inte" eller nåt annat som helt ändrar budskapet i texten. Om t.ex. en handläggare hos Försäkringskassan gör så kanske det leder till att man inte får de pengar man är berättigad förrän efter en utdragen överklagandeprocess.

2. Det är inte säkert att mottagaren har tillgång till ett program som kan visa ett redigerbart dokument på korrekt sätt. Även om PDF-läsade inte följer med som standard så finns det att ladda ner gratis för i princip alla plattformar, och dokumentet kommer att se likadant ut oavsett dator.

3. Jag vill inte behöva öppna dokumentet i ett separat program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 13:07

Ja, mer eller mindre bra... Ibland försvinner illustrationer eller diagram. Ibland fungerar det inte alls.

Bevaka tråden