Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 21.5 med extern-ssd

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag undrar hur iMac funkar med extern ssd via thunderboltatt bland annat ha operativsystemet på.
Jag är intresserad av att köpa basmodellen för 12 700. Har appletv så att jag kan strömma bildskrämen på iMac till teven. Är inte heller så intresserad av spel. Så 27-tummaren känns onödigt för mig. Men en snabb disk skulle jag vilja ha. Baspriset 12 700 plus priset för extern ssd blir betydligt billigare än att välja den dyrare konfigurationen för att kunna uppdatera till FD. Men är det trots allt värt det ändå om FD är betydligt bättre än extern ssd thunderbolt. Vad säger ni?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-11 20:12
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Hej

Jag undrar hur iMac funkar med extern ssd via thunderboltatt bland annat ha operativsystemet på.
Jag är intresserad av att köpa basmodellen för 12 700. Har appletv så att jag kan strömma bildskrämen på iMac till teven. Är inte heller så intresserad av spel. Så 27-tummaren känns onödigt för mig. Men en snabb disk skulle jag vilja ha. Baspriset 12 700 plus priset för extern ssd blir betydligt billigare än att välja den dyrare konfigurationen för att kunna uppdatera till FD. Men är det trots allt värt det ändå om FD är betydligt bättre än extern ssd thunderbolt. Vad säger ni?

FD är bra och smidigt men du kommer säkert klara dig bra med en extern SSD över Thunderbolt. Men läge att köpa till extra minne till datorn från Apple för det går tyvärr inte att uppgradera senare.

Ursprungligen av Gordy:

FD är bra och smidigt men du kommer säkert klara dig bra med en extern SSD över Thunderbolt. Men läge att köpa till extra minne till datorn från Apple för det går tyvärr inte att uppgradera senare.

Det ska jag absolut göra. Den dyrare konfigurationen finns inte heller att få med 10% studentrabatt via mecenat ser jag nu. Så iMac 21.5 med FD och 16 gb ram blir drygt 3000 SEK dyrare än den billigare med extern sdd och 16gb. Egentligen är det rätt dåligt att inte basmodellen går att få med FD dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-11 20:54

Hej, jag resonerar precis som du. Jag beställde den billigaste varianten utan några tillval, sen tänker jag köpa en extern ssd (180 GB) + en kabinett med USB 3. Det kostar ca 1000kr. Får bli en nödlösning men med tanke på hur mycket billigare det blir anser jag det vara mest lämplig för mig då datorn inte kommer användas till spel. När 8 GB ram känns för lite (om kanske 2år?) säljer jag datorn och uppdaterar till den modellen som kommer då. Många kommer "svenssons" kommer säkert tycka imacen är snygg och tillräckligt bra i det läget. Har följt 2:a-handsmarknaden ganska noga det senaste och tror inte man får igen den extra kostnaden när man en dag säljer datorn. Förutom den mekaniska disken är datorn tillräckligt bra men eftersom jag har SSD disk både i min laptop hemma och i datorn på jobbet har jag vant mig med dess prestanda.

edit: tillräckligt bra för mina behov dvs.

mvh J

1
Bevaka tråden