Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X program i ML startar ej bara hoppar i docken

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har problem med min iMac (sent 2009 med Mountin Lion 10.8.2) det händer ibland ett par gånger om dan, verkar oftast vara mail som börjar jäklas.
Badbollen står bara och snurrar när jag markerar mailprogrammet, det går ej att stänga, bara tvångsavsluta hjälper sen går det ej att starta, mailsymbolen bara står o hoppar i docken, det enda som hjälper är att starta om datorn och det kan jag bara göra genom att hålla in knappen på datorn.

Har märkt nu på senare tid att när detta händer så går det ej att starta något os x program alla bara hoppar i docken, och öppnar jag program mappen och markerar ett program så är det bara "snurrande blomman" ingen program symbol ?
Det märkliga är att jag kan starta andra program som EJ är "Apples egna" t.ex. iOrdning, Bento, Firefox och andra icke Apple program, men som sagt är det oftast mail som utlöser fenomenet.

Provade nu senast med en combo update av mountin lion och det höll ett par dagar och nu är det samma igen, har kollat HD med skivverktyg och det hittar inget problem med HD, har kollat skivbehörigheter för några veckor sen där hittades några fel som reparerades, men det vart ingen skillnad.

Har sällan eller aldrig haft problem med iMacen utan det började sen uppdateringen till Mountin Lion

Så är det någon som har nåt tips, så tas dom tacksamt emot

Mvh
Gunnar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-09 11:16

Har du kollat om din mac är en av dem som lider av hårddiskproblem? Du bör ha fått ett mail av Apple om så är fallet.

Ursprungligen av ibish:

Har du kollat om din mac är en av dem som lider av hårddiskproblem? Du bör ha fått ett mail av Apple om så är fallet.

Hej vad är det för hårddisk problem?

Jag har en 500 GB Och problemen började några veckor efter uppdateringen till mountin lion, har läst om flera som upplever problem efter uppdateringen till ML, och mail verkar vara boven många gånger.

Har nu gjort en ominstallering av ML eller återställning som det väl heter, valde att inte formatera men körde HD:n i skivverktyg kontrollerade och reparerade innan (cmd-R) och det hittades inget fel.

Körde igång nedladdning av ML 1h32min. gick ifrån datorn ett tag gick tillbaka efter ca.1h "kunde inte installera för att Mac HD är trasig"
så stog det ungefär, jaha då blir det till att köpa nytt då tänkte jag, men provade en gång till satt o glodde på på den blå stapeln i 1h 32 min.
den gick hela vägen, datorn startar om sen ska ju det installeras också, sitter o tittar på en blå stapel i ca. 40 min. till och den gick hela vägen!

Så nu undrar jag hur kunde den säga att min HD var skadad, hade ju kollat den med skivverktyg och den var felfri, sen när jag gör ett andra försök så går det utan att den säger att HD är skadad ???

Till saken hör att när jag kollade min HD med skivverktyg så kollade jag även min Time Machine HD en WD My Passport 500GB Då stog det först återstående tid 47 min. ca.1h senare stog det återstående tid 2h och det hände ingenting, så jag formaterade om den och gjorde en ny backupp på den innan jag började installera om systemet.

Jag hade även mina misstankar om att det var nåt med Time Machine HD:n som gjorde att min dator krånglade (hoppas det berodde på det) för när datorn hände sej, oftast mail då, så var Time Machine igång och höll på att göra backup.

Som sagt hoppas på en pigg dator nu, peppar peppar, annars så blir det en ny Mac, funderar på om en mac mini med separat skärm är ett bättre köp än en ny iMac, känns ju lite dumt egentligen att man måste köpa "en ny skärm" om datorn pajar, vilket ju är fallet om man har en iMac, har inte tänkt på det på det, på det viset förut men så är det ju

Skulle inte ta gift på att det inte är något begynnande strul med din hårddisk.

1
Bevaka tråden