Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort bilder efter att att kört time machine?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God kväll!

Har en macbook air, och som alla vet är ju hårddisken inte den största.
Behöver ta bort lite bilder och filmer från iphoto, men vill absolut spara dom!
Har skaffat en liten extern hårddisk som jag tänkte köra time machine mot för att säkerhetskopiera hela datorn.

Nu till min fråga, om jag kör time machine, och efter att det är klart tar bort bilder från iphoto i datorn, kommer dom bilderna försvinna nästa gång jag kör time machine då eller finns dom kvar??

Mvh

Så ska man inte använda Time Machine! Meningen är att man ska ha en möjlighet att gå tillbaka i tiden (därav namnet) och hämta upp filer man förlorat/skadat/förvanskat/kastat etc. Du vet inte hur länge filerna ligger kvar. Kanske flera år, kanske bara nån vecka. Det har man ingen kontroll på själv utan det bestämmer systemet.

Ska du ha backup på dina bilder så lägg dem separat på disken, eller köp ännu hellre ytterligare en disk och ha backup på flera ställen.

Okej, men hur går jag tillväga då, för att smidigt kunna "fylla på" den externa disken genom syncning då och då med nya kort, samtidigt som jag kan ta bort äldre från datorn? Om jag vi säger att jag använder den här disken bra till iphoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-07 11:21
Ursprungligen av Mr.Goblin:

Okej, men hur går jag tillväga då, för att smidigt kunna "fylla på" den externa disken genom syncning då och då med nya kort, samtidigt som jag kan ta bort äldre från datorn? Om jag vi säger att jag använder den här disken bra till iphoto.

iPhoto fungerar bäst då den har hela sitt bibliotek samlat på en disk. Då kan iPhoto vara smidigt. Jag skulle inte försöka använda iPhoto och ha bilderna spridda, då försvinner vitsen med iPhoto litet, enligt min mening.

Man kan i Aperture välja att arkivera delar av bildarkivet på extern disk. Det kan vara en lösning. Kanske Lightroom också har den finessen.

Jag skulle välja mellan:

1. Skaffa större disk i huvuddatorn.
2. Flytta ut något annat stort från huvuddatorn för att frigöra utrymme.
3. Flytta HELA iPhotos bibliotek till en extern disk som INTE är TM-disken.
4. Migrera från iPhoto till Aperture.

Om du börjar lagra saker på en extern disk, se då till att den också blir backuppad. Time Machine kan göra detta.
Tänk på att allt viktigt data skall ha backup. Backup betyder att datat alltid finns på två fysiskt skilda ställen.

Det finns program som är gjorda för att synka mappar hit och dit. Hittar tyvärr inte nån tråd här om det nu, men om du söker lite hittar du säkert en bra

Spontant tycker jag att det hade varit intressant att koppla ett mappkommando ("Folder Action" på engelska) som vid öppning tar och kör ett lämpligt AppleScript för att kopiera dina filer automatiskt. Om du nu bara vill att dina filer kopieras.
Jag tänker mig ett skript som synkar åt ena hållet, från din Air till din externa disk och behåller de senaste X bilderna och flyttar allt annat. Är det något sådant du tänker?

Edit: Hazel kan nog vara ett bra alternativ för dig. Sök på "hazel site:99mac.se" på Google så hittar du lite information om det på 99mac.

Senast redigerat 2012-12-06 22:13
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-06 22:29

Finns en del tankar ang. backup i en annan tråd: http://www.99mac.se/internet-natverk/290496-vardet-off-site-backup-hosten-2011-a.html

Tänk på att inte lägga alla ägg i samma korg, dvs en backuphårddisk på hyllan gör ingen nytta när huset brinner ner. Kanske förvara hos en vän?
Jag resonerar som så att man ska ha enkel backup (så att den blir gjord, alltså helst automatiserad) och helst till två ställen. Brinner datorn upp och bilderna då endast finns hos en vän, ja i det ögonblicket har du per definition inte längre någon backup.

1
Bevaka tråden