Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro (mid 2009) och Plex/VLC går på full spinn

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook Pro (mitten 2009) 2,26GHz Core 2 Duo, 8gb minne och använder den ganska mycket för att kolla film och serier vid teven. Där kör jag oftast Plex, vilket är grymt, och stort sett alltid minst 720p upplösning.

Så fort jag slår på en film eller serie så går fäklten igång oavsett Plex eller VLC.
Tittar jag på minneshanteringen så drar den sällan över 10%.

Några tips på varför den blir så satans varm? Kör både med luckan öppen och stängd och det blir ingen skillnad.

Sen att fläkten går på högvarv vid SVT-Play har man lärt sig leva med.
Men är orolig att den tar skada då den används dagligen.

Några tips?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-04 12:35

Kolla processoranvändningen istället för minnesanvändningen.

Har du ställt in att plex/vlc ska använda grafikkortet (om det har stöd för det?).

Ursprungligen av Json_81:

Har du ställt in att plex/vlc ska använda grafikkortet (om det har stöd för det?).

Har försökt googla mig fram till detta utan framgång.

Är det möjligt? Om isf hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 12:41

Jag streamar film från en iMac med Plex till min Apple TV 3. Jag har iStat Meny installerad, då kan jag se att alla fyra kärnorna i princip är fullt belastade. Men fläktarna låter inget och särskilt varmt blir det inte heller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-04 17:52

Damm..... ger dålig kylning och fläktarna får jobba mer.

Testade iStat Meny för att se CPU användningen och Plex drar i ca 18% utan att ha en video igång, VLC svävar runt 20% med ett 720p avsnitt igång.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 18:51
Ursprungligen av SethCohen:

Testade iStat Meny för att se CPU användningen och Plex drar i ca 18% utan att ha en video igång, VLC svävar runt 20% med ett 720p avsnitt igång.

Det beror nog lite på vilket format Plex måste konvertera från. Jag tycker mig ha kunna se att MKV i 1080p drar mer kräm än andra format.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-04 18:52

Hur har du placerat datorn?

Med stängd lucka placerat som en laptop vanligtvis placeras. Inga konstiga stativ eller liknande. Plex snittar 28% när jag tittar på ett 720p standard tv-avsnitt. CPU runt 70gr och fläkten på över 6000rpm.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-04 21:51
Ursprungligen av SethCohen:

Med stängd lucka placerat som en laptop vanligtvis placeras. Inga konstiga stativ eller liknande. Plex snittar 28% när jag tittar på ett 720p standard tv-avsnitt. CPU runt 70gr och fläkten på över 6000rpm.

Har du spotlight igång? Om du har det så kan du ju prova att stänga av genom att ställa in så att spotlight inte indexerar din hårddisk. Kan minska värmen en del. Sen kanske du borde följa Kenjons råd och damma av datorn inombords om du inte gjort det.

Ursprungligen av kenjon:

Damm..... ger dålig kylning och fläktarna får jobba mer.

Så enkelt var det. Tack.

1
Bevaka tråden