Är Epson Stylus Photo 950 ett bra köp?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-09-23 20:35

:rolleyes:
Jag är precis på gång att köpa en skrivare och undrar helt enkelt om
Epson Stylus Photo 950 är ett bra köp?

Kanske någon som har erfarenhet av den?

Tar även tacksamt emot förslag på andra bra skrivare (prisklass ca 3-4000:-)

/Bauer

• Medlem
  • Boden
  • 2003-09-23 21:02

Det ska dyka upp ett par nya skrivare från Canon inom kort som ska vara riktigt riktigt bra.

De två första av nedanstående är renodlade fotoskrivare medans den tredje (i865) är en kombination av kontors- och fotoskrivare.

Canon Bubble Jet i905

Canon Bubble Jet i965 (ersätter Canons i950)

Canon Bubble Jet i865 (ersätter Canons i850)

Har lyckats finns en norsk recension på i865.

Håll till godo
:rolleyes:

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-09-23 22:35

Tackar o bugar!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-24 19:23

Jag har Epson Stylus Photo 950. Bra skrivare.

- Dock tycker jag inte att den högre upplösningen (1440 istället för 720dpi) är helt nödvändig. Då är 6-färgssystemen viktigare (Photo varianterna).

- Ger bra överensstämmelse i färgerna. Har Epson alltid gjort, med deras papper. Har haft flera Epson-varianter.

- Jag har inte hittat pirat-patroner ännu till denna. Det kanske inte kommer heller. Skulle vilja prova. Men man är ju ute lite på hal is där när det gäller exakt färgåtergivning. Vet inte hur piraterna är men misstänker att det kan variera en del...

- Bläcket är inte vattentåligt på vanligt papper, CD-labels osv. Kan vara ett problem ibland. Dock med Epsons glossy och film-paper blir det bra.

- Epson (och kanske andra) har skrivare med vattenfast och arkivbeständigt bläck i alla färger. Deras "C"-serier t.ex. Dom har dock en litet "skikt" (i alla fall C80) som ligger ovanför det utskrivna. Man förlorar lite kontrast. Vet inte om det fortfarande är så på det nya.

- Skrivaren har en CD-label-funktion. Tycker dock att det funkar bättre med självhäftande etiketter. Finns i glossy-utförande, 2 labels per A4-ark.

Epson 950 ör bra. Men kolla också Epson 1290 A3-skrivare som kan vara ett bra val.

• Oregistrerad
  • 2003-09-24 19:36

Canon i950 eller i850 helt klart, man får mera för pengarna. Dom är dessutom mycket snabbare, upp mot dubbelt så snabba vid verklig utskrift jämfört med Epson. Canon har lägre utskriftskostnad, och möjlighet till utbyte av skrivarhuvudet om oturen skulle vara framme. Jag tror inte Canon har pigmenterat bläck, det är nog det enda jag kan komma på som möjligtvis är till Epsons fördel. Epson garanterar längre hållbarhet på sina utskrifter om man använder deras bläck och deras specialpapper. Men hur sanningen är vad gäller hållbarheten vet ingen riktigt idag.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-09-25 07:20

Bod. Vad tycker du är knas med CD-label funktionen?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-25 08:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bauer
Bod. Vad tycker du är knas med CD-label funktionen?

Nja.. inget knas. Problemet är att det inte finns, eller rättare sagt jag har inte hittat, några CD-skrivor med "glossy"-yta. De som finns har en matt yta där inte blcäket tränger in. Så det blir inte vattendast med 950... Annars fungerar själva CD-funktionen utmärkt.

Men tills jag hittar CD-R/RW med glossy-yta kör jag vidare med mina glossy etiketter på A4-ark.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 11:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Men tills jag hittar CD-R/RW med glossy-yta kör jag vidare med mina glossy etiketter på A4-ark.

Vad är det för tillverkare, eller var köper du dem? Har bara matt papper...

Earth

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-25 23:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Vad är det för tillverkare, eller var köper du dem? Har bara matt papper...

Earth

Finns flera. T.ex hos Wettergrens.

- Zweckform "Inkjet-Glossy-CD-Etiketten"
- Avery "after BURNER", CD/DVD etiketter, Vit Glossy Fotokvalitet

Båda funkar perfekt. Obs. Etiketten skall alltid placeras med apparat som gör detta upp/nerifrån. Det finns en del som man "viker över" från sidan. Dessa ge rupphov till bubblor osv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 00:26

Ok, ska kolla efter dem...

1
Bevaka tråden