När dras mina pengar?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 11:59

Hejsan!

Är inte helt säker på om det blev rätt del av forumet men hoppas det blir bra.
Det är så att jag beställde en produkt från svenska Apple Store, dock inte en apple-produkt. När jag beställde den för 2 veckor sedan så reserverades beloppet på mitt bankkonto. Efter några dagar så försvann det igen och jag hade pengarna tillbaka.
Jag betalade med Swedbanks tjänst, E-Kort.

Jag trodde att pengarna förmodligen skulle dras när produkten väl skickas. Men i Fredags eftermiddag skickades den och jag har fortfarande pengarna kvar. Det kanske beror på att det blev helg? Kanske dras när jag väl har produkten på måndag/tisdag?

Vad tror ni? Första gången jag beställer från Apple Store.

Tack på förhand!

Det står i säkert 100 trådar här på sidan.
Pengarna kommer dras inom några dagar, var så säker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 12:13

Tack, googlade runt lite först men hittade inte direkt vad jag letade efter. Sedan hittade jag hit och skapade ett konto men av någon anledning tänkte jag inte på att söka först. I alla fall tack för väldigt snabba svar!

Ursprungligen av Henro:

Tack, googlade runt lite först men hittade inte direkt vad jag letade efter. Sedan hittade jag hit och skapade ett konto men av någon anledning tänkte jag inte på att söka först. I alla fall tack för väldigt snabba svar!

Kul att du hittade hit. Stanna gärna kvar med oss och bidra med kunskap eller ställ fler frågor om du har några (dock i ny tråd så klart).

Välkommen till 99mac!

Försäljaren ger väl order om att debitera ditt kort när de ser att ordern är möjlig att genomföra. Beroende på bank och kortföretag kanske det dröjer något.

Reserverat och debiterat belopp är olika saker, så beloppet har inte studsat från ditt konto och tillbaka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 16:18

Jag har beställt massor av gånger via Apple Store och det har aldrig hänt att de "glömt" att dra pengarna från kontot

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-03 20:13

Nej, inte mej heller, tyvärr

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 01:20

pengarna reserveras först för att kolla att dom finns sen så dras dom när varan är skickat tror jag.

Det har faktiskt hänt mig vid en beställning från England.

Beställde och reservationen på kontot gjordes. Det visade sig dock att lagersaldo inte stämde så leveransen blev fördröjd. Butiken skickade till slut varan men fick inte ut pengarna p.g.a att reservationen hävts. Givetvis hörde de av sig, de fick alla uppgifter igen och sen hörde jag inget mer. De drog aldrig några pengar och inget mer mejl. Jag mejlade en gång till för att kolla om det var några problem, ingen respons. Jag tyckte jag gjort mitt som konsument, accepterade deras motvilja att ta mina pengar och lät dem vara ifred sen.

God Jul!
Jens

Ursprungligen av Mr Gillespie:

Det har faktiskt hänt mig vid en beställning från England.

Beställde och reservationen på kontot gjordes. Det visade sig dock att lagersaldo inte stämde så leveransen blev fördröjd. Butiken skickade till slut varan men fick inte ut pengarna p.g.a att reservationen hävts. Givetvis hörde de av sig, de fick alla uppgifter igen och sen hörde jag inget mer. De drog aldrig några pengar och inget mer mejl. Jag mejlade en gång till för att kolla om det var några problem, ingen respons. Jag tyckte jag gjort mitt som konsument, accepterade deras motvilja att ta mina pengar och lät dem vara ifred sen.

God Jul!
Jens

Från Apple? Bara att gratulera isåfall.

Nej det var inte Apple. Det var en mindre cykelbutik som jag beställde en framgaffel ifrån (ca 3.500:-), därav min lite högre betalningsvilja. Det finns ju dock gränser för hur viktigt det är att bli av med sina pengar. Hade det varit ett mastodontföretag hade jag nog gett mig efter att ha lämnat uppgifterna igen.

Hej
Det har hänt samma sak för mig nu. Dom har först reserverat beloppet och sedan har det gått tillbaka. När jag pratar med dom så säger dom att enligt finansavdelningen så skall betalningen vara genomförd. Men det är den ju inte. Datorn är skickad och skall komma på måndag, men dom har inte dragit pengarna!

Jag måste redovisa inköpet för att få ersättning från min förening för datorn. Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta innan dom drar pengarna??

@Kallen, det kommer, inom ett par dagar.

Ursprungligen av keptang:

@Kallen, det kommer, inom ett par dagar.

Ok! Så himla konstigt att dom säger att dom har tagit emot betlaningen! Jag har varit i kontakt med flera på kundtjänst både via telefon och mail. Dom säger att dom har kollat på ärendet noga med ekonomiavdelningen och att som dom ser så är betalningen genomförd.

Känns rätt sjukt att jaga på ett företag för att dom skall ta betalt!

Men jag har förstått på tidigare inlägg att det brukar vara så och att de alltid tar betalt... Så segt bara att jag måste ligga ute med dessa pengar! Dels att jag måste ha beloppet på kontot och dels att jag inte får någon ersättning fören jag visar upp ett kontoutdrag med en debitering.

Men då får jag väl räkna med att dom drar pengarna nästa vecka?

Vore drygt om det tog ännu längre tid...

Ursprungligen av Kallen:

Hej
Det har hänt samma sak för mig nu. Dom har först reserverat beloppet och sedan har det gått tillbaka. När jag pratar med dom så säger dom att enligt finansavdelningen så skall betalningen vara genomförd. Men det är den ju inte. Datorn är skickad och skall komma på måndag, men dom har inte dragit pengarna!

Jag måste redovisa inköpet för att få ersättning från min förening för datorn. Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta innan dom drar pengarna??

Redovisa köpet gör du genom att förevisa kvitto/faktura. Huruvida ett belopp har dragits från något konto är irrelevant. Du kommer att få en faktura från Apple mailad till dig, eller så kan du gå in i din beställningshistorik på Apple Store och skriva ut fakturan därifrån. Sen lämnar du in den. Klart.

• Medlem
  • 2016-09-15 19:07

Jag la tre ordrar på fredagen (9 sept), en iphone se och två 7 plus (helt separata ordrar eftersom jag beställde så snabbt jag fick veta vad dem skulle ha) och bara en av ordrarna har dragits från kontot. de har inte dragit alls för 7orna. och det har gått bra många bankdagar nu. kommer de dras eller behöver jag ringa in till dom

Ursprungligen av Drive:

Jag la tre ordrar på fredagen (9 sept), en iphone se och två 7 plus (helt separata ordrar eftersom jag beställde så snabbt jag fick veta vad dem skulle ha) och bara en av ordrarna har dragits från kontot. de har inte dragit alls för 7orna. och det har gått bra många bankdagar nu. kommer de dras eller behöver jag ringa in till dom

Du behöver inte ringa.

• Medlem
  • 2016-09-16 15:06
Ursprungligen av keptang:

Du behöver inte ringa.

Kommer det dras när dom skickar det eller ska det egentligen dras direkt som det gjorde när jag beställde iphone se?

Ursprungligen av Drive:

Kommer det dras när dom skickar det eller ska det egentligen dras direkt som det gjorde när jag beställde iphone se?

Det kommer att dras när som helst. Ha lite is i magen.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-16 16:03

Det är väl inget bråttom att bli av med pengar....

1
Bevaka tråden