Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag dök mina älsklingar upp - beställde på nyårsafton, beräknad leverans till igår men dom kom först idag då TNT hade skickat dom helt galet för några dagar sen, så det blev en liten omväg.. Hade glömt vilken fröjd det är att packa upp apple-produkter Sitter och installerar för fulla muggar, grymt nöjd hittills.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-22 15:51
Ursprungligen av Kermit:

Idag dök mina älsklingar upp - beställde på nyårsafton, beräknad leverans till igår men dom kom först idag då TNT hade skickat dom helt galet för några dagar sen, så det blev en liten omväg.. Hade glömt vilken fröjd det är att packa upp apple-produkter Sitter och installerar för fulla muggar, grymt nöjd hittills.

Flyttassistent från tidigare Mac eller från scratch?

Ursprungligen av zinned:

Flyttassistent från tidigare Mac eller från scratch?

Jag valde att köra från scratch. Min gamla iMac (arbetsburk) har jag använt minst 8h/dag i över tre år, och installerat / avinstallerat / configgat om oräkneliga skumma programvaror, hack mm. Visserligen fungerar den datorn finfint, men den innehåller trots allt enorma mängder program jag aldrig kör, tusentals prefs-filer mm som jag inte använder osv osv. Det finns ett tiotal program jag kör dagligen, resterande är mest "behöver en gång i ett specialfall i något jobbprojekt" typ.. Så jag lyfte över det viktigaste (keychain, några prefs-filer med sparade bookmarks / logins mm) och installerade om allt. Tog ju några timmar visserligen, men grymt skönt med en "ren" dator igen.

Passade på att installera mer minne också, blev 32 GB (körde 16 GB tidigare och det räckte bra i 99% av fallen, men har lyckats använda upp allt några enstaka gånger - men minne är billigt, så lika bra att fläska på ). Måste säga att jag är impad av hur snyggt / smidigt det är på nya 27". Spärren under nätsladden så den är osynlig och det inte går att byta utan att dra ut strömmen, och själva luckan med minnes-slots som skjuts fram på ett både snyggt och praktiskt sätt imponerade. Önskar bara att det fanns samma åtkomst till hårddisk (och gärna grafikkort också), då hade allt varit perfekt

Någon som har status på återförsäljare som typ dustin? Beställde från dustin företag i början på december en BTO och dustin har inte någon info om leverans alls. Hävdar att de aldrig kommer att få det heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-22 22:47
Ursprungligen av OogieWoogie:

Någon som har status på återförsäljare som typ dustin? Beställde från dustin företag i början på december en BTO och dustin har inte någon info om leverans alls. Hävdar att de aldrig kommer att få det heller.

Får man fråga varför du beställde från Dustin istället för direkt från källan, dvs Apple?

Ursprungligen av OogieWoogie:

Någon som har status på återförsäljare som typ dustin? Beställde från dustin företag i början på december en BTO och dustin har inte någon info om leverans alls. Hävdar att de aldrig kommer att få det heller.

Pratat med dom med och dom har absolut ingen anning.
Dom kommer när som helst, frågade dom på förmiddagen och då så dom 2-4veckor sedan på kvällen fanns en modell redan uppe.

Ändå infon jag fick efter mycket pratande med olika personer att det har beställt 10st av dom flesta modellerna dom hade uppe

Det är enklare eftersom mitt företag har ett konto hos Dustin och alla hos oss inte är ute efter Apple produkter. Slutsatsen man kan dra att Apple premierar privatpersoner, vilket är bra, men återförsäljarna (som beställer från Apple) verkar få tveksam kundservice. Och i sin tur får mig som "slutanvändare" en smula frustrerad. Sedan kan man ju fundera på Dustins beslut att sälja gejjor de inte har på lager.

Jag beställde via Dustin den 2:a december

Senast redigerat 2013-01-23 00:22
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 00:35
Ursprungligen av OogieWoogie:

Det är enklare eftersom mitt företag har ett konto hos Dustin och alla hos oss inte är ute efter Apple produkter. Slutsatsen man kan dra att Apple premierar privatpersoner, vilket är bra, men återförsäljarna (som beställer från Apple) verkar få tveksam kundservice. Och i sin tur får mig som "slutanvändare" en smula frustrerad. Sedan kan man ju fundera på Dustins beslut att sälja gejjor de inte har på lager.

Jag beställde via Dustin den 2:a december

Då förstår jag, då det är en företagsbeställning med kundkonto.

Ursprungligen av OogieWoogie:

Det är enklare eftersom mitt företag har ett konto hos Dustin och alla hos oss inte är ute efter Apple produkter. Slutsatsen man kan dra att Apple premierar privatpersoner, vilket är bra, men återförsäljarna (som beställer från Apple) verkar få tveksam kundservice. Och i sin tur får mig som "slutanvändare" en smula frustrerad. Sedan kan man ju fundera på Dustins beslut att sälja gejjor de inte har på lager.

Jag beställde via Dustin den 2:a december

Jag har konstaterat det också.. Jag har provat beställa både direkt från Apple och via återförsäljare. Återförsäljare är _alltid_ betydligt långsammare, oftast med flera veckor. Jag har till och med jämfört via bektanta - vi har provat beställa samma dag, en i butik och en från Apple, och det verkar aldrig slå fel. Kanske en plot för att Apple vill att alla beställer direkt från dem? De lär ju tjäna mest på det gissar jag

Iaf, större företag kanske inte alltid har möjligheten att beställa direkt från Apple, men som småföretagare gör jag alltid det. Min iMac skickades för övrigt 14 dagar efter beställning när jag beställde min (beställde 31:a dec, den skickades 14:e, anlände 22:a).

Beställde min genom MediaMarkt den 5 december.Har inte hört någonting om vad som händer??...
Kanske skulle lagt order direkt via Applestore ....Bara att vänta

Har även fått hem 32 GB Crucial minnen som bara ligger och väntar på att bli installerade.

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB.
3 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 675MX med 1 GB GDDR5

Senast redigerat 2013-01-31 10:12

Silvertracker/

Var köpte du dina minnen ifrån? Kan du länka?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 01:07

Själv använde jag Flyttassistenten från min MBP från '09 över till iMac:en, fungerar kanon.

Även jag satte i 32 GB RAM, flyter på fint

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-24 14:51

Nu är det nära. Apple skrev 30/1, men UPS säger 25/1.

Får frun ta emot min iMac när den kommer i morgon, eller måste jag jobbskolka hela dagen för att vara hemma och skriva under?

Skall man skriva en fullmakt kanske?

Ursprungligen av mharnvi:

...Får frun ta emot min iMac när den kommer i morgon...

Ja, det borde inte vara något problem.

De brukar inte vara så noga med att det är rätt person som tar emot och skriver under. Så länge det är rätt adress/hushåll så nöjer de sig nog med det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-24 16:50
Ursprungligen av mharnvi:

Nu är det nära. Apple skrev 30/1, men UPS säger 25/1.

Får frun ta emot min iMac när den kommer i morgon, eller måste jag jobbskolka hela dagen för att vara hemma och skriva under?

Skall man skriva en fullmakt kanske?

Inga problem att hon gör det, min sambo tog emot min när UPS kom i måndags och jag var på jobbet.

Får se hur länge jag har den här uppställningen, har inte riktigt bestämt vad jag ska göra med den gamla datorn än. En plan är att väggmontera den bredvid sängen och köra Plex på.

Och en till bild där jag monterat Twelve South HoverBar också (som vi säljer).

Ledsen för den dåliga bilden, jag har ingen lampa direkt över, den som finns en bit bort lyser inte upp tillräckligt för iPhonens kamera.

Nu verkar min order hos Dustin ha tappat sin restnotering så nu hoppas vi på leverans denna vecka

Och där kom leveransen

Ursprungligen av Nicko35:

Silvertracker/

Var köpte du dina minnen ifrån? Kan du länka?

Hej... Köpte dom på Komplett.se efter 1månads googlande.Kostade runt 600:- innan nyår.
Här kommer länk.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=772723

Crucial DDR3 1600MHz 16GB SODIMM for Mac
CL11 2x8GB 204pin 1.35/1.5V.
Ha det gott

Har en längre tid gått och suktat efter nya 27'an, men hoppats på att den skulle komma ut i butik så jag kunde köpa den på en gång. Tiden gick och leveranstiderna blev längre och längre.
Så för ett par dagar sedan beställde jag från Apple Store, då stod det 3-4 veckor för leverans.
Beställningen gick igenom igår, och döm om jag blev förtvivlad när det står 4-6 veckor!
Vilken otur.. Skulle inte förvåna mig ifall det dyker upp ett gäng 27'or med i7 på närmsta Stora Tyska Elektronikkedja inom kort

Nåväl, jag beställde med i7, 1TB Fusiondrive och stora grafikkortet. Min första mac

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-05 21:55
Ursprungligen av Rillee:

Nåväl, jag beställde med i7, 1TB Fusiondrive och stora grafikkortet. Min första mac

Du kunde nog inte gjort ett bättre val av Mac

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-05 23:09

Och hittar du den i en affär är det bara att avbeställa den på AppleStore.

Jag beställde min 27 tummare med 1 TB Frusiondrive 3.4 ghz i7 och 2 Gb Grafikkort den 28 Januari och det står fortfarande 3-4 veckor på min leverans. Jag hoppas inte jag påverkas av att det numera är utökad leveranstid hos Apple till 4-6 veckor.

Mer Ramminne väntar jag med att köpa tills jag vet att datorn är på väg hem till mig.

Beställde en 21.5" 16gb från Dustin igår.
Levereras hem imorgon kväll.

Fasiken vad trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 13:28
Ursprungligen av Storkish:

Beställde en 21.5" 16gb från Dustin igår.
Levereras hem imorgon kväll.

Fasiken vad trevligt.

Beställde min 27" för ett par veckor sedan, leverans i April (!?). Bra jobbat Apple…

  • Medlem
  • Solna
  • 2013-02-20 16:27

Hej hopp!

Min beställda 27":are är inne på 7:e veckan nu. Beställdes från dustin.com. Nån annan som beställt från dustin och väntar eller har fått sin 27":are från dom? Då menar jag en specialbeställd och inte den billigaste varianten (som jag har för mig att jag sett finnas i lager vid nåt tillfälle).

Mvh /Dennis

Ursprungligen av Erik.dv:

Beställde min 27" för ett par veckor sedan, leverans i April (!?). Bra jobbat Apple…

Hur vet du att det blir leverans i April? Har du fått nån uppdatering från Apple eller kontaktat dem själv?

På min order står det fortfarande 3-4 veckor och leverans mellan 22 Feb och 01 Mars vilket iofs börjar kännas mindre troligt för varje dag som går

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-21 16:45
Ursprungligen av Sauron81:

Hur vet du att det blir leverans i April? Har du fått nån uppdatering från Apple eller kontaktat dem själv?

På min order står det fortfarande 3-4 veckor och leverans mellan 22 Feb och 01 Mars vilket iofs börjar kännas mindre troligt för varje dag som går

Jo, men precis samma här.

Citat:

Skickades: 4-6 veckor
Levereras: 18 Mar, 2013 - 02 Apr, 2013 med Standardfrakt

Lite risig Svenska från Apple del men ja. Jag antar det senare datumet är mer korrekt. Vidare är ju datumet när enheten skickas, inte när man får den så 2:a April kan lätt bli veckan därefter, typ 8:e April.

Bevaka tråden