Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har beställt nya iMac (November/december 2012)

Tråden skapades och har fått 388 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av crayzee:

...De ska vara Apple Approved men var det inte Kingston som folk hade problem med eller var det Corsair?

Vad jag har hört så har folk varit nöjda med de båda fabrikaten, men om något så har Kingston lite problem då Corsair sägs ha bättre prestanda vad gäller hastighet och livslängd. Men jag tror båda fungerar strålande och det är svårt att märka någon skillnad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-19 18:19

Kingston och Cruical har haft minst problem, om man skummar trådarna på 99mac.se. Och Corsair mer, även om en hel del inte får problem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-19 21:50

Kommer till mig 27/12. Nice!

19 Dec 2012

20:32:42

Pudong International Airport

Shipment In Transit.


Konfiguration

  • 3.4GHz Quad-Core Intel Core i7

  • 8GB 1600MHz DDR3 SDRAM-2X4GB

  • 3TB Fusion Drive

  • NVIDIAGeFrc GTX 675MX 1G GDDR5

Ohh, jag har väldigt blandade känslor mot TNT just nu. Först lovade TNT lev. den 20:e, dvs idag. Men redan igår ser jag att de kör ut, blir självklart riktigt glad, samt ringer upp TNT och får lev. adress bekräftad samt lovord om leverans. Men får sedan till min stora förvåning reda på att de inte kan lämna ut eftersom de inte hittar adressen!?

Att sedan ringa mottagaren på paketet är ju inte heller deras praxis eller ens skicka sms utan jag får sent igår ringa upp och förklara för dom hur de ska hitta en enkel adress i centrala Göteborg. Hoppas de kan hitta bättre i Göteborg idag.

EDIT: Uppdatering, TNT lyckades inte hitta idag heller. Så nu har dom blivit försenade då leverans skulle ske idag från det att dom åtog sig detta uppdrag, men jag har nu för andra dagen i rad blivit lovad leverans utan att dom lyckats, och det komiska är att de nu för tredje gången vill lova leverans imorgon.

Senast redigerat 2012-12-20 12:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 13:47
Ursprungligen av citronsyra:

Ohh, jag har väldigt blandade känslor mot TNT just nu. Först lovade TNT lev. den 20:e, dvs idag. Men redan igår ser jag att de kör ut, blir självklart riktigt glad, samt ringer upp TNT och får lev. adress bekräftad samt lovord om leverans. Men får sedan till min stora förvåning reda på att de inte kan lämna ut eftersom de inte hittar adressen!?

Att sedan ringa mottagaren på paketet är ju inte heller deras praxis eller ens skicka sms utan jag får sent igår ringa upp och förklara för dom hur de ska hitta en enkel adress i centrala Göteborg. Hoppas de kan hitta bättre i Göteborg idag.

EDIT: Uppdatering, TNT lyckades inte hitta idag heller. Så nu har dom blivit försenade då leverans skulle ske idag från det att dom åtog sig detta uppdrag, men jag har nu för andra dagen i rad blivit lovad leverans utan att dom lyckats, och det komiska är att de nu för tredje gången vill lova leverans imorgon.

Jag hade aldrig tagit den skiten, ring upp dom och kräv att dom ska köra tillbaka, be dom lämna den i centrallagret, ring upp och Apple och be att bli kompenserad för taxi resa fram/tillbaka eller vad som helst. Jag lyckades nog med att skälla ut alla som jobbade på TNT's support igår och de fick veta hur jävla värdelösa dom och chaufförerna är som inte kan se till så att paketen blir levererade i tid. Sen krävde jag en kompensation av Apple.

FYI:Om du har portkod för att komma in i lägenheten så måste du ge dom till den för annars kommer dom inte in och då får du felmeddelandet att dom inte hittar rätt address

Ursprungligen av crayzee:

Jag hade aldrig tagit den skiten, ring upp dom och kräv att dom ska köra tillbaka, be dom lämna den i centrallagret, ring upp och Apple och be att bli kompenserad för taxi resa fram/tillbaka eller vad som helst. Jag lyckades nog med att skälla ut alla som jobbade på TNT's support igår och de fick veta hur jävla värdelösa dom och chaufförerna är som inte kan se till så att paketen blir levererade i tid. Sen krävde jag en kompensation av Apple.

FYI:Om du har portkod för att komma in i lägenheten så måste du ge dom till den för annars kommer dom inte in och då får du felmeddelandet att dom inte hittar rätt address

Har börjat göra så som du sa, ringde först TNT's 10min efter att de missat dagens utkörning och krävde att de skulle kontakta chaffören och få honom att vända, men de totalvägra. Bad då att deras chef för utkörning skulle kontakta ringa mig och förklara hur de kan arbeta på det viset när jag två dagar i rad gett dom mitt telefonnummer samt sagt att de ska ringa (hon chefen har inte ringt än) men ringde upp Apple under tiden som du sa och de pratade om rabatt (ej någon summa) och de skulle kontakta TNT för de höll med och tyckte som vi båda att så illa ska det inte vara. Speciellt inte när de i en vecka lovat leverans den 20.e, och missat två försök.

Leverans ska ske till mitt jobb, vilket har en bemannad reception 8-17 vilket inte borde göra detta så svårt. Har sagt till Apple att ja kommer hyra bil ikväll och åka ut till landvetter eller var nu paketet finns och hämta det samt låta dom stå för skiten plus kompensation.

Inväntar nu svar från Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 14:45
Ursprungligen av citronsyra:

Har börjat göra så som du sa, ringde först TNT's 10min efter att de missat dagens utkörning och krävde att de skulle kontakta chaffören och få honom att vända, men de totalvägra. Bad då att deras chef för utkörning skulle kontakta ringa mig och förklara hur de kan arbeta på det viset när jag två dagar i rad gett dom mitt telefonnummer samt sagt att de ska ringa (hon chefen har inte ringt än) men ringde upp Apple under tiden som du sa och de pratade om rabatt (ej någon summa) och de skulle kontakta TNT för de höll med och tyckte som vi båda att så illa ska det inte vara. Speciellt inte när de i en vecka lovat leverans den 20.e, och missat två försök.

Leverans ska ske till mitt jobb, vilket har en bemannad reception 8-17 vilket inte borde göra detta så svårt. Har sagt till Apple att ja kommer hyra bil ikväll och åka ut till landvetter eller var nu paketet finns och hämta det samt låta dom stå för skiten plus kompensation.

Inväntar nu svar från Apple.

TNT strular till det som vanligt och jag är inte förvånad tycker det bara är piss att dom ALLTID ska strula till det. Dom "tappade" bort min polares paket i Gbg i måndags också. Dom körde inte ut skiten så han skulle hämta det inne i stan (nordstan eller i närheten) så han stack dit men då hade en chaufför ÅKT IVÄG med det. Slutade med att han fick vänta 3 timmar i stan för att bilen skulle komma in igen och sen hämta ut det.

TNT är ett företag som består av inavlade kameler

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 16:04

@crayzee
@citronsyra
Kanske vore en idé att dra igång något på Twitter: #TNTswe eller liknande? Verkar vara det enda som funkar idag att köra ett "drev" mot lallare som inte sköter sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 16:20
Ursprungligen av stile:

@crayzee
@citronsyra
Kanske vore en idé att dra igång något på Twitter: #TNTswe eller liknande? Verkar vara det enda som funkar idag att köra ett "drev" mot lallare som inte sköter sig.

Mm funderat på det faktiskt och komma slänga upp massa skit där under dagen

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-20 16:54

Förstår att folk vill ha sin saker så fort som möjlige men jag tycker folk är lite för otoleranta, inse att TNT UPS m.fl. knappt tjänar en spänn på deras utkörningar till privatpersoner och nu i jultider så är det extra körigt för dom. SÅ att tro att de ska lägga om körrutter eller åka tillbaka bara med ett paket kan man knappast begära.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 17:03
Ursprungligen av Gordy:

Förstår att folk vill ha sin saker så fort som möjlige men jag tycker folk är lite för otoleranta, inse att TNT UPS m.fl. knappt tjänar en spänn på deras utkörningar till privatpersoner och nu i jultider så är det extra körigt för dom. SÅ att tro att de ska lägga om körrutter eller åka tillbaka bara med ett paket kan man knappast begära.

Men kom igen nu, om du får ett leveransdatum så ska det väl ändå hållas, speciellt när man ringt och kollat med TNT. Om du lämnar portkoden om och om igen så ska väl ändå chauffören kunna komma in genom porten. Det här är inget nytt för jul, det står ju i massor av trådar bara här på forumet om hur många gånger folk har haft problem med just leveranserna. Att TNT, UPS m.fl. inte tjänar något på leveranserna är ju inte beställarens fel, det är inget argument för att göra ett dåligt jobb. Då får de förhandla om avtalet med Apple.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-20 17:22
Ursprungligen av stile:

Men kom igen nu, om du får ett leveransdatum så ska det väl ändå hållas, speciellt när man ringt och kollat med TNT.

Leveransdatum/tid beror ju på mycket inte bara på TNT/UPS etc. Trafikstockningar och olyckor ställer ju till problem hur bra logistik man än har. Sen så prioriterar TNT/UPS etc. så klart de som betalar för punktliga större leveranser.

Ursprungligen av stile:

Om du lämnar portkoden om och om igen så ska väl ändå chauffören kunna komma in genom porten. Det här är inget nytt för jul, det står ju i massor av trådar bara här på forumet om hur många gånger folk har haft problem med just leveranserna.

Tror de som haft mest problem är de som ringer och försöker få transporterat på sina villkor. Själv har jag kanske haft tur men mina privatleveranser med TNT,Schenker,UPS etc. har det aldrig varit några större problem med men jag blir å andra sidan inte sur för att något jag beställt till mig eller familjen kommer en dag för sent,vilket har hänt, bara man får det man beställt och det är helt så är det ju OK.

Ursprungligen av stile:

Att TNT, UPS m.fl. inte tjänar något på leveranserna är ju inte beställarens fel, det är inget argument för att göra ett dåligt jobb. Då får de förhandla om avtalet med Apple.

Nog lättare sagt än gjort och de flesta privatkunder har inte så bråttom.

Ursprungligen av Gordy:

Förstår att folk vill ha sin saker så fort som möjlige men jag tycker folk är lite för otoleranta, inse att TNT UPS m.fl. knappt tjänar en spänn på deras utkörningar till privatpersoner och nu i jultider så är det extra körigt för dom. SÅ att tro att de ska lägga om körrutter eller åka tillbaka bara med ett paket kan man knappast begära.

Menar du att dom jobbar gratis........ Ska be dom ringa mig - har en del att göra nu innan julen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-22 20:38
Ursprungligen av adress@mac:

Menar du att dom jobbar gratis........

Nej jag menar inte att de jobbar gratis men det är ju uppenbart att Apple köper deras tjänster för peanuts och därav den (av mig förståeligt) låga serviceviljan.

Ursprungligen av Gordy:

Nej jag menar inte att de jobbar gratis men det är ju uppenbart att Apple köper deras tjänster för peanuts och därav den (av mig förståeligt) låga serviceviljan.

Skulle inte ha något emot "källan" till dina uppgifter om att Apple betalar så dåligt ? Dessutom kan man faktiskt säga nej (avböja) jobb - om det inte går ihop.... eller ? Tror nog att dom tjänar på affären - oavsett hur mycket / lite.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-20 17:02

Hur mycket de tjänar på sina leveranser har inte ett dugg med mej att göra, de har ett avtal med sin kund. Jag ska inte acceptera dålig service bara för att TNT motsv inte kan ta tillräckligt betalt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-20 17:14
Ursprungligen av kenjon:

Hur mycket de tjänar på sina leveranser har inte ett dugg med mej att göra, de har ett avtal med sin kund. Jag ska inte acceptera dålig service bara för att TNT motsv inte kan ta tillräckligt betalt.

Tror mer problemet är de flesta privatkunder inte vill betala vad transport med bra service egentligen kostar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 17:31
Ursprungligen av Gordy:

Tror mer problemet är de flesta privatkunder inte vill betala vad transport med bra service egentligen kostar.

Bra service för mig är när paketet hamnar på Ica så jag kan hämta det vid lämpligt tillfälle. Det borde ju faktiskt bli billigare än att nån skall åka runt i bil till en massa ställen.

Att behöva anpassa mitt liv som privatperson till budföretag som inte kan hantera den kundtypen är inte kul.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-20 17:37
Ursprungligen av oskard:

Att behöva anpassa mitt liv som privatperson till budföretag som inte kan hantera den kundtypen är inte kul.

Köp varorna i butik då och kör hem dom själv. Men då kanske det blir för dyrt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 18:16
Ursprungligen av Gordy:

Köp varorna i butik då och kör hem dom själv. Men då kanske det blir för dyrt..

Jag beskrev vad bra service är för mig.
TNT gör att jag inte handlar på Apple Store, jag köpte en BTO-maskin på Macoteket istället. Den kom med Posten till Ica, precis som jag vill ha det.

Utkörningen, som skall ge ett mervärde, blir för många ett problem istället.

Ursprungligen av oskard:

Jag beskrev vad bra service är för mig.
TNT gör att jag inte handlar på Apple Store, jag köpte en BTO-maskin på Macoteket istället. Den kom med Posten till Ica, precis som jag vill ha det.

Utkörningen, som skall ge ett mervärde, blir för många ett problem istället.

Jag har samma uppfattning. Jag har beställt ett antal prylar från Apple och ALLTID har det blivit nå klatter med utkörningen. Tacka vet jag Posten. Pling i telefonen och sen åka och hämta paketet när det passar.

Många företag erbjuder ju ett antal olika leverans-möjligheter... fattar inte varför Apple ska krångla! Det är nog därför jag inte beställer från Apple länge...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-20 18:58
Ursprungligen av Gordy:

Tror mer problemet är de flesta privatkunder inte vill betala vad transport med bra service egentligen kostar.

Va??? Om jag köper en pryl från AppleStore är det väl Apple som betalar transportören (och lägger på priset på mej senare). Det har väl inget med att göra om jag vill betala eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-20 17:52

@Gordy
Off topic: Du kämpar verkligen i varje tråd för att hitta alla möjliga förklaringar till allt. Det spelar liksom ingen roll hur fel något är för det beror alltid på kunden eller liknande enligt dig.

On topic: Har du läst inläggen? crayzze har ju gjort precis allt rätt och sen tar han ledigt från jobbet för att kunna ta emot datorn och ändå lyckas inte TNT leverera den, och det är knappast något unikt fall. TNT t.o.m lovar att leverera efter ytterligare telefonsamtal men gör inte det. Sånt kan aldrig försvaras, det är ett jävla sätt helt enkelt mot kunderna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-20 19:39
Ursprungligen av stile:

@
On topic: Har du läst inläggen? crayzze har ju gjort precis allt rätt och sen tar han ledigt från jobbet för att kunna ta emot datorn och ändå lyckas inte TNT leverera den, och det är knappast något unikt fall. TNT t.o.m lovar att leverera efter ytterligare telefonsamtal men gör inte det. Sånt kan aldrig försvaras, det är ett jävla sätt helt enkelt mot kunderna.

Ja jag har läst inläggen och förstår att utebliven leverans väcker irritation, men det är klart att det kan försvaras speciellt nu i juletider. Sanningen är att Apple inte betalar för kurirleverans och då kan man inte förvänta sig perfekta leveranser, men för de flesta så dyker ju prylarna ändå upp ungefär när och där de ska..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-21 02:58

Man måste vara rätt så blåögd om man tror att man faktiskt får gratis frakt av Apple när man beställer, detta läggs självklart på priset. Jag har inga problem att hosta upp extra cäsh för express leveranser etc men det hade inte spelat någon roll om den hade kommit flera dagar tidigare då det är själva levererandet av produkten som ALLTID strular. Hade jag köpt express så hade ju inte alla fel de begått försvunnit. Hela deras system är uppbyggt på något som jag verkligen inte fattar, exempel från samtalet i tisdags:

Under det sista samtalet (av alla +8 samtal jag hade med TNT bara på en dag) ber hon om ursäkt för all skit jag fått ta med alla jävla falska grodor som hoppat ur deras munnar samma dag och klämmer ut sig:

- Vi ser och har hört att du lämnade din portkod till oss via våran finsk-engelska telefonsupporten som befinner sig utomlands. Tyvärr fungerar vårt system så att all information som dom får kommer ALDRIG fram till oss här i Sverige..........................................................

......................................................................................................

Jag bad henne upprepa det hon precis sa för att försäkra mig om att jag inte hade käkat någon svamp och hörde något helt annat. Hon skratta och återupprepade hela meningen igen och bad återigen om ursäkt.

Så ni har en svensk support mellan 07-19 och en internationell mellan 19-07 och allt där emellan är bara skit. Så han finnen som sa "Thank you Sir, I will email this to the right department" ljög mig rakt i telefonen och ni har ett system som är lika smart som en tappad neandertals-baby (stavning?). Nedan är några repliker från olika samtal

- Allt stämmer, den är på väg, allt ser bra ut inga problem med leveransen
- Portkoden är skickad till chauffören
- Vi ber chauffören köra tillbaka
- Chauffören fick inte portkoden i tid.
- Den är schema-lagd för leverans imon men vi kan schema-lägga den så att du får den imon (WHAAT?!)
- Det är snö kaos och det går inte att leverera varan (när dom redan "försökt" en gång och sedan säger att dom ska komma tillbaka)
- Du kan hämta den själv på utlämningstället eller så kör vi den in till stan

NI ÄR ETT FÖRETAG som fyller en jävligt på det stora en simpel funktion, LEVERERA BRUNA INSLAGNA kartonger, om posten ALLTID klarar att köra sina jävla flakmopeder och cyklar så att posten kommer i tid ÅRET OM, hur fan klarar inte en vit skåpbil med en ful jävla orange logga inte av det?

Anledningen varför jag köper från Apple själva är för att jag har jobbat med dom flesta och störta APR:er i Sverige i olika städer och av personliga anledningar inte vill beställa från dom. Sen så är leveranstiderna för samma vara till en Apple Reseller och en beställning direkt från Apple Store lika, då samma burkar fraktas i samma bilar. Det man förlorar är tiden det tar återförsäljaren och posten att leverera varan då deras leverans sätt fungerar som nedan:

Fraktsätt #1 (via en återförsäljare):

Apple (DHL/TNT) -> Återförsäljare X -> Posten -> Service ställe -> Jag

Fraktsätt #2 (från Apple Store):

Apple (DHL/TNT) -> Jag

Hur som helst det går inte att försvara sånt här hur man än vrider och vänder på det. Jag har iaf gjort mitt och bett Apple byta företag, inte för att det kommer hända men TNT/DHL/Apple kommer få 10+ samtal varje gång det skiter sig.

Tack och gonatt.

Äntligen fick jag hämtat ut min dator!

För att bekräfta hur dåliga TNT är så kan jag säga såhär:

19:e
kl 10 Leverans på väg samt telefonsupport lovar leverans
kl 15 Misslyckad, orsak: hittar inte
kl 17 Jag ringer TNT och de lovar på nytt leverans imorgon

20:e
kl 09:40 Leverans på väg
kl 11:50 Misslyckad, orsak: portkod (fel adress)
kl 12:05 Jag ringer TNT och säger DET FINNS INGEN PORTKOD DET ÄR JU ETT FÖRETAG MED BEMANNAD RECEPTION
kl 12:06 TNT vägrar vända
kl 15:00 TNT ringer och erkänner att de kört till fel adress och de skulle gärna kört ut igen men nu kör de inte längre men looooovar att köra ut det imorgon
kl 19 Jag har tappat allt förtroende för TNT och får själv hämta paketet ute vid landvetter

Så summering:
Två gånger lovade TNT leverans
Två gånger misslyckades TNT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-21 08:56
Ursprungligen av citronsyra:

Äntligen fick jag hämtat ut min dator!

För att bekräfta hur dåliga TNT är så kan jag säga såhär:

19:e
kl 10 Leverans på väg samt telefonsupport lovar leverans
kl 15 Misslyckad, orsak: hittar inte
kl 17 Jag ringer TNT och de lovar på nytt leverans imorgon

20:e
kl 09:40 Leverans på väg
kl 11:50 Misslyckad, orsak: portkod (fel adress)
kl 12:05 Jag ringer TNT och säger DET FINNS INGEN PORTKOD DET ÄR JU ETT FÖRETAG MED BEMANNAD RECEPTION
kl 12:06 TNT vägrar vända
kl 15:00 TNT ringer och erkänner att de kört till fel adress och de skulle gärna kört ut igen men nu kör de inte längre men looooovar att köra ut det imorgon
kl 19 Jag har tappat allt förtroende för TNT och får själv hämta paketet ute vid landvetter

Så summering:
Två gånger lovade TNT leverans
Två gånger misslyckades TNT

Härligt att du äntligen har din dator, hoppas du får stor glädje av den.
Om du orkar, kontakta Apple och påtala hur dåliga TNT var på att leverera din iMac.

Ursprungligen av stile:

Härligt att du äntligen har din dator, hoppas du får stor glädje av den.
Om du orkar, kontakta Apple och påtala hur dåliga TNT var på att leverera din iMac.

Tack för tipset, men började ha kontakt med Apple redan igår!
Detta var något jag idag är mycket glad över då Apple-support var mycket vänlig och förstod mitt problem. Kan rekommendera andra som har problem vid leverans att göra detsamma!

Så just nu är livet gott!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-21 09:13

Grattis till alla som redan hunnit få sin 27:a.

Själv går jag i väntans tider fortfarande. “Patience is a virtue...” O:-)

Min iMac har stått som "På väg till kund - leverans enligt schema" sedan igår.

Bor i Göteborg så jag misstänker (på andra inlägg) att den borde skickas via TNT.

Jag kan dock inte söka mitt paket på TNTs sida. Har matat in alla nummer som jag fått via Apple.

Är det någon som har någon koll på hur man kan avgöra vem som är transportör och hur man skall kunna spåra det?

Ursprungligen av Maxim:

....Bor i Göteborg så jag misstänker (på andra inlägg) att den borde skickas via TNT.

Jag kan dock inte söka mitt paket på TNTs sida. Har matat in alla nummer som jag fått via Apple.

Är det någon som har någon koll på hur man kan avgöra vem som är transportör och hur man skall kunna spåra det?

När apple har lämnat din dator till TNT så får du av apple ett kolli-id som är sökbart via TNT's hemsida.
Jag fick det mailet från Apple den 15:e och direkt kunde jag söka hos TNT som sedan gjorde ett första försök till utkörning den 19:e

Bevaka tråden