Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej Itunes 11

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-03 09:26

Hur funkar egentligen uppdatera podcasts? Jag hittar inget val att uppdatera alla, men jag kan gå in på varje enskild podcast och välja.
<edit>Om man högerklickar på en podcast kan man välja "podcastförval" och ändra till varje timme. Alltid nåt </edit>

Ursprungligen av wonko:

Hur funkar egentligen uppdatera podcasts? Jag hittar inget val att uppdatera alla...

Om du väljer visningsläget "Lista", så dyker "Uppdatera"-knappen upp nere till höger.

Vågar inte uppdatera på min Mac Mini. Har 3TB musik i en ny Drobo 5D, flyter formidabelt just nu. Sökfunktionen för viktig för att ta risker…

Men, nu funderar jag på att genomföra ett test: jag kan ju kopiera biblioteksfilerna till min MBA, koppla in Drobon där i stället, och se hur det funkar. Frågan är bara om det funkar att kopiera över de båda filerna (.xml och .itl) rakt av, dvs från 10.x till 11? Och sker något med låtfilerna då, i Drobon, som gör att jag kan få problem när jag kopplar tillbaka till Mac Minin med 10.x?

Ursprungligen av Stinky:

Vågar inte uppdatera på min Mac Mini. Har 3TB musik i en ny Drobo 5D, flyter formidabelt just nu. Sökfunktionen för viktig för att ta risker…

Men, nu funderar jag på att genomföra ett test: jag kan ju kopiera biblioteksfilerna till min MBA, koppla in Drobon där i stället, och se hur det funkar. Frågan är bara om det funkar att kopiera över de båda filerna (.xml och .itl) rakt av, dvs från 10.x till 11? Och sker något med låtfilerna då, i Drobon, som gör att jag kan få problem när jag kopplar tillbaka till Mac Minin med 10.x?

Låter du biblioteket uppdateras till en nyare version så kan du inte använda biblioteket i en äldre version, så fungerar iPhoto iaf.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-12-03 15:06

Två ytterligare sjukt dåliga irriterande saker.

1. När man är inne i tex listan över alla låtar och sedan använder sökfunktionen uppe till höger så filtrerar den inte listan längre.

2. Har eg inte med iTunes att göra men nya versionen av remote App som kom i samband med iTunes 11 så går det inte längre att lägga till rating på låtar... Vem kom på att ta bort det? Idioti! Halva funktionaliteten av remote var just att slippa sitta vid datorn och lägga in rating!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2012-12-07 16:38
Ursprungligen av kainen:

Två ytterligare sjukt dåliga irriterande saker.

1. När man är inne i tex listan över alla låtar och sedan använder sökfunktionen uppe till höger så filtrerar den inte listan längre.

Det retar mig också, av ett par anledningar.

Dels är det mycket slöare än det gamla på min 1 1/2 år gamla iMac och dels så är det inte lika lätt att lista upp alla träffar när man skriver ett eller flera specifika ord. Vilket gör det svårare att hitta dubbletter, i synnerhet där något är stavat lite annorlunda...

Så SNÄLLA säg att den funktionen går att ändra till hur det var innan!

OCH jag hade gärna sett att det går få spellistorna synliga även när man är inne i listan med alla låtar...

Ursprungligen av iggy:

...OCH jag hade gärna sett att det går få spellistorna synliga även när man är inne i listan med alla låtar...

Det går bra.

Ställ dig på Låtar och gå sen upp i menyn Innehåll och aktivera de kolumner du vill se.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2012-12-07 16:51
Ursprungligen av Anders T:

Det går bra.

Ställ dig på Låtar och gå sen upp i menyn Innehåll och aktivera de kolumner du vill se.

Tack! Så dum jag känner mig nu!

Då var det bara någon som ska fixa hur det man söker på listas också...

Ursprungligen av iggy:

Tack! Så dum jag känner mig nu!

Ingen fara... Stäng av internet och stanna hemma en vecka sen har det blåst över.

Ursprungligen av iggy:

Då var det bara någon som ska fixa hur det man söker på listas också...

Inga problem!

Du sätter på dig en svart hatt och stirrar på iTunes 11 intensivt.
Sen håller du ner Shift och ropar högt "Obla-di, obla-da" 3 ggr.

Sen ska det funka.

... Alternativ metod ...

iTunes 11 tycks inte ha någon "live" filtrering. Tryck retur så söker den.
Min gissning är att det är inget bra GUI om det rasslar sökresultat både i låtlistan och nerhängsmenyn samtidigt. Därför en 2-stegsraket nu.

Senast redigerat 2012-12-07 17:21

Ju mer avancerade saker de tar bort ju mindre blir deras målgrupp..en dag vill ju de som har lärt sig "the basic" förmodligen ha mer. Det är ju minimi-krav i användarvänlighet att man utvecklar för både avancerade och nybörjare för den senare lär vilja växa med programmet, om det nu är värt det.

Jag väntar med att uppgradera OSX tills de byter kurs, alldeles för förenklat/fördummat för mig.. plus att jag inte gillar att man nu måste fulhacka runt för att ens dator ska se "normal" ut, utan massa gobelänger och skinn-imitationer..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-05 16:04
Ursprungligen av klarabara:

Ju mer avancerade saker de tar bort ju mindre blir deras målgrupp

Inte nödvändigtvis sant. Apple burkar vara bra på att skala av och lyfta fram det som är viktigt. I iTunes-fallet (som tråden handlar om) vet jag däremot inte vad du saknar dock.

Ursprungligen av klarabara:

Jag väntar med att uppgradera OSX tills de byter kurs, alldeles för förenklat/fördummat för mig.. plus att jag inte gillar att man nu måste fulhacka runt för att ens dator ska se "normal" ut, utan massa gobelänger och skinn-imitationer..

OSX 10.7 och 10.8 är inte mer förenklat än 10.6 eller 10.5. Ok, man döljer som standard "Library" för användaren - men det krävs att man håller ner ALT för att komma åt mappen vilket faktiskt är "svårare" än i tidigare OS. Vidare är det inga funktioner som finns i 10.6 eller 10.5 som ser "sämre" ut i 10.8 så jag förstår inte alls ovan kommentar mer än om man har någon emotionell anledning (vilket många har, speciellt bland Mac-användare).

Stör man sig på iCal (eller Calendar heter det kanske numer) finns BusyCal som är mycket bättre. Stör du dig på notes / reminders så använd dem inte då. De finns ändå inte i ditt nuvarande OS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-05 17:16

Jag har inget att klaga på, utan tycker tvärtom att några av de nya funktionerna är ett lyft. Jag har över 9000 låtar (Lossless) på en extern hårddisk och allt funkar snabbt och smidigt utan några som helst problem.

Borde gå att få tillbaka gamla spellistor utan bekymmer.
För varje iTunes-uppdatering har jag fått en ny backup.

Uppgraderade ändå, trots farhågorna kring (sök)hanteringen av 3TB musik lagrad externt. Riktigt nöjd, på det stora hela. Men jag måste klicka bort "realtidssöket" för att inte få en badboll i huvudet – bra att det alternativet ändå finns (under förstoringsglasikonen till vänster i sökrutan).

Min största besvikelse: verkar bara finnas ett sätt att få upp större bilder av omslagen, och det är att klicka på den lilla omslagsbilden intill låten som spelas i fönstret. Inte idealiskt, men ändå. MEN, hur fan får man upp övriga bilder man scannat in, till samma album? Jag har rippat mycket egen gammal vinyl och scannat in innerkonvolut etc. Med gamla itunes kunde jag få upp allt i storformat. Nu omöjligt?

Ursprungligen av Stinky:

Uppgraderade ändå, trots farhågorna kring (sök)hanteringen av 3TB musik lagrad externt. Riktigt nöjd, på det stora hela. Men jag måste klicka bort "realtidssöket" för att inte få en badboll i huvudet – bra att det alternativet ändå finns (under förstoringsglasikonen till vänster i sökrutan).

När du klickar ur det gör du också så att du bara söker i den aktuella vyn. Prova att söka när du tittar på en begränsad playlist så ser du att du inte får upp resultat utanför den.

Ursprungligen av _Henrik_:

När du klickar ur det gör du också så att du bara söker i den aktuella vyn. Prova att söka när du tittar på en begränsad playlist så ser du att du inte får upp resultat utanför den.

Ja, men om oavsett om jag söker i "Låtar", "Album" eller "Artister" så får jag ju med alla sökvärden jag behöver. Dvs hela musiksamlingen.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2012-12-07 17:22

Haha

Möjligt att jag är ännu trögare än väntat...

Men det stör mig verkligen att det blir skitsvårt att lista ut vad man har dubletter och vilka som är samma låt fast med olika stavning osv. Det är inte helt lätt längre att lista ut om versionen jag just la in av A new England av Billy Bragg var samma som någon av de andra fem versionerna eller inte...

En kommande buggfix ska tydligen återställa funktionen för att hitta dubletter.
Missing 'Find Duplicates' feature in iTunes 11 to be restored | MacFixIt - CNET Reviews

Du kan även aktivera kolumnrubriken "Tillagd" med ett högerklick. Där ser du datumet då filen importerades av iTunes.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2012-12-07 17:30
Ursprungligen av Anders T:

En kommande buggfix ska tydligen återställa funktionen för att hitta dubletter.
Missing 'Find Duplicates' feature in iTunes 11 to be restored | MacFixIt - CNET Reviews

Du kan även aktivera kolumnrubriken "Tillagd" med ett högerklick. Där ser du datumet då filen importerades av iTunes.

Jomen den sista följde visst med från förra versionen.

Ska kolla länken. Tack.

Och man kan alltså inte sortera på vare sig årtal eller senast tillagda? Jäävligt jobbigt när man adderat ett gäng nya skivor och inte minns vilka… när de blandat sig med tiotusen andra album...

Ursprungligen av Stinky:

Och man kan alltså inte sortera på vare sig årtal eller senast tillagda? Jäävligt jobbigt när man adderat ett gäng nya skivor och inte minns vilka… när de blandat sig med tiotusen andra album...

Skapa en smart spellista. Jag har alltid en som visar det jag lagt till under året; "Tillagt 2012".

Precis. Här är min som visar senaste 2 veckorna.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-08 11:23

Hur stänger man av denna funktionen?

If five new episodes come and go without you listening, iTunes will pause your subscription to that podcast. You won’t automatically download new episodes until you’ve had time to catch up by playing at least one.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-08 11:35
Ursprungligen av zappee:

Hur stänger man av denna funktionen?

If five new episodes come and go without you listening, iTunes will pause your subscription to that podcast. You won’t automatically download new episodes until you’ve had time to catch up by playing at least one.

Är inte det bra? Då riskerar man inte att fylla sin telefon med avsnitt som man inte lyssnar på.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-10 19:56
Ursprungligen av lappen71:

Är inte det bra? Då riskerar man inte att fylla sin telefon med avsnitt som man inte lyssnar på.

Fast detta är ju för iTunes på datorn, där har jag inga problem med platsbrist

Sedan synkar jag bara in ett visst antal ospelade.

Mutant & Anders T: Ja, det kan man ju såklart fortfarande göra… Tack!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2012-12-09 15:40

Jag får alltid stänga av nya iTunes 11 två gånger.

Ursprungligen av Cygni:

Jag får alltid stänga av nya iTunes 11 två gånger.

Vilket operativsystem?

Bevaka tråden