Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krashad FW disk. Behöver hjälp med att få tillbaka filerna!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Min Firesmart Alu 200gb disk gav upp häromdan (disken är en Maxtor Diamondmax Plus 9 ATA/133 200gb).
Efter att ha bråkat med att gå i vila under användning (tex kopiering eller intankning av DV) flera gånger var jag "tvungen" att rycka ur firewiresladden ur datorn med disken fortfarande mountad. Det gick bra ett tag tills nyss.

Nu kommer dialogrutan "Vill du formatera eller Ignorera" upp när jag sätter i sladden. Men det är ju inte kört för det tänkte jag.
Har provat det mesta nu och Diskwarrior hittar inte disken, Drive 10 hittar den men kommer till steg 5 av 6 och sen lägger det av.
Data Rescue X scannar igenom den på 2 timmar, hittar alla filer men får Base Block värdet fel, Block Size får den till 4k vilket jag antar är rätt. Det innebär att när jag kopierat över filerna till en frisk disk så är de ändå korrupta för de innehåller fel information.
Kan jag räkna ut Base Block värdet på min disk på nått sätt? Det är nog det enda jag behöver för att få rätt på alla filerna.
Antar att ifall någon har en exakt likadan disk som är formaterad med Apples inbyggda formatering i X och kan ta reda på Base Block värdet och ge mig det skulle det lösa mitt problem.

Jag är lite desperat för i min klantighet har jag såklart inte backupat disken. Den innehåller ca 100 gig av kreativt desginjobb jag någonsin gjort och det skulle vara oerhört surt om det skulle gå förlorat!

Kvar att prova (men utan stora förhoppningar):
Norton och flytta över disken i en annan låda eller sätta den i en stationär dator.

HJÄLP!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 16:37

Det där hände mig i somras med min FS Alu. Jag förlorade två års arbete som tillfälligt lagts på den disken. Då lade den av. Stendöd, gick inte att fixa. Har lämnat tillbaks den till Macoteket och sörjer mina filer än idag.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 16:39

Stopp!

Låt inte norton få göra något med den, då kommer den garanterat inte fungera sen.

Kör diskwarrior istället.

Tack men Diskwarrior har jag ju kört.

Norton ville inte ens hitta disken (vilket säkert var tur).
Flytta över den i en stationär dator hjälpte inte heller...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 23:40

Hur viktiga är filerna för dig? Det finns ju proffs på området, om du är villig att hosta upp..............

Väldigt viktiga. Det är ju allt jag gjort. Går inte att värdera i pengar riktigt.

Har du några tips om bra ställen som kan hjälpa en?
Kostnad?

Vänd dig till det här företaget dom kan hjälpa dig men det är inte så billigt har jag för mig men i vilket fall så kan dom ge dig rätt pris iallafall!

http://www.ibas.se/

Mvh Tomas Pärlestig:)

Disken är räddad!

Phu!

För andra som råkar ut för sånt här kan jag varmt rekommendera DATA RESCUE X.
Mitt problem var att programmet fast den hittat filerna fick block layot fel och filerna då var korrupta när jag kopierade över dem. Lösningen är att ta många och stora (samma) filer som är på den krashade disken OCH en frisk disk, då jämför programmet dem och hittar till slut rätt.
Supporten hos företaget som gör programmet är enastående. De svarar på epost oftast inom 10 minuter och är väldigt hjälpsamma.

Nu är jag glad.

Liten varning för den block size-jämförelsen dock. När jag gjorde samma sak för en tid sedan blev en del filer korrekta, men lika många blev korrupta. Om du har många filer på disken så kolla igenom alla filer som är viktiga för dig innan du formatterar om den.

Tack för tipset!

Än så länge har alla filer jag kopierat över och kontrollerat fungerat. Men jag ska kolla allt.

1
Bevaka tråden