Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

56GB trafik på 12 dagar

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Webhotellet ringde mig idag och ville diskutera ett nytt upplägg eftersom vi förbrukar så mycket trafik. Lunarstorm är naturligtvis i sin egen klass men siter som Susning.nu (ligger på Internet5) är betydligt mindre som jämförelse.

Hittills har vi förbrukat 56GB på 12 dagar vilket gör att vår webhotellräkning kommer snitta på mellan 5000-9000kr i månaden beroende på hur "populära" vi är.

Naturligtvis måste detta fixas på två sätt:

- Större intäkter för 99mac

- Flytta bilder och andra megabyte-intensiva prylar till andra ställen.

Jag har lite idéer kring detta och det är nog dags att ta tag i situationen på riktigt ganska snart.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 14:03

Hur klarar sig sajter som Lunarstorm och Susning.nu för att ta några exempel. Jag har svårt att tänka mig att dom lever på enbart reklamintäkter, eller? Hur löser dom detta, vem står för fiolerna egentligen? Alla webbplatser kan inte vara financierade av "Björnströmar".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-23 14:12

Jag är själv lite överraskad över att man tillåts lägga med gigantiska bilder till meddelandena.

Har själv lagt upp några (mycket blygsamma) forum där man kan lägga med bilder, men då har jag begränsat både dimensioner och "vikt" för att dels hålla nere bandviddskonsumtion och dels slippa ha bilder som tvingar användarna att scrolla horisontellt.

Jag frekventerar några newgroups. Där är det en självskriven sak att man laddar upp bilder till någon server (förslagsvis sin egen) och lägger i en länk i meddelandet.

Med tanke på att den övervägande (?) delen medlemmar här har tillgång - eller kan fixa - egen http-server, så borde ett sådant arrangemang spara åtskilliga Mb.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 14:34

hur mycket trafik skulle sparas in om man tog bort alla avatars? varje är ju inte så stor, men 6-7 per sida, varje gång....

dessutom ta bort möjligheten att lägga upp bilder på 99mac. visste iofs inte att den fanns, det brukar vara enklare att lägga på sin egen.

finns säkert en massa småsaker att göra, men vet inte riktigt om det påverkar så mycket.

hur mycket av trafiken kommer från personer utanför 99mac? går det att kolla? som bilderna från Expot och liknande, det kanske drar mycket trafik?

Finns det ett sätt att som användare betala, a la Ezboards skattkista?
Om 3-400 användare slänger in en hundring var, så kommer man ju väldigt långt på det? Det ska dessutom synas under ens namn att man betalat. Kanske inte hur mycket, men iaf att man är 99mac.com supporter?

Hur är det med reklam. Köper annonsören en plats för ett fast pris, eller betalar man för hur många som sett reklamen eller hur många som klickat osv.

Jag menar, mer trafik borde ju kunna generera mera intäkter också eftersom det blir mer attraktivt att annonsera.

Det har ju också diskuterats reklam-banners vara eller icke vara tidigare, men om det är det som behövs för att få in lite mer pengar så är det klart man får stå ut med reklam.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Hur klarar sig sajter som Lunarstorm och Susning.nu för att ta några exempel. Jag har svårt att tänka mig att dom lever på enbart reklamintäkter, eller? Hur löser dom detta, vem står för fiolerna egentligen? Alla webbplatser kan inte vara financierade av "Björnströmar".

Eftersom det inte har framgått i någon större utsträckning och för att undvika missuppfattningar så tar jag nu bladet från munnen.

Vi bakom webhotellet Immitt.com sponsrade all internettrafik för 99Mac under det dryga året (eller var det ännu längre) som 99Mac.com servern stod hos oss. Idén var att det skulle innebära en del positiva effekter för oss att synas som sponsor av 99Mac.com och även en del andra samarbeten planerades mellan oss och Martin Björnström. Efter ett år så lyste dessa med sin frånvaro (har du sett att vi har sponsrat 99Mac någonstans, förutom i de inlägg som jag själv har nämnt detta?) och därför sade vi upp avtalet.

Idag så kostar alltså internettrafiken för 99Mac.com mellan 5000-9000:- per månad eller mellan 60.000:- till 108.000:- per år. Så den summa som Martin har sponsrat 99Mac.com med (maskiner + forumprogramvaror) torde därför alltså vara mindre än den summa vi i praktiken har sponsrat 99Mac.com med.

Man skulle kunna tycka att ett tack från Martin i detta forum hade varit på sin plats, när bytet skedde, men det har vi alltså inte fått. Nu låter det kanske som att jag är sur över detta, men det ligger nog inte riktigt på det planet.

Jag har personligen stort utbyte av 99Mac.com vilket säkert har synts i det stora antal trådar jag har deltagit i och försökt hjälpa till med saker som jag kan och är förutom detta en flitig besökare och deltar i så många 99Mac.com-pubar jag kan. Men som sponsor av 99Mac.com har vi inte fått ut något alls.

/Ola
http://www.immitt.com/

Många forum har ju sk guldmedlemsskap (eller vad det ny kallas) som innebär att man kan betala ett par tio i månaden för att t ex få tillgång till bilduppladdning, ha avatar, ändra typsnitt et cetera.

Macnytt har t ex ett system där man kan sponsra via sms. Smidig lösning. Vet dock inte om sponsorerna får några plustjänster som tack, förutom att synas på första sidan som senaste sponsor eller toppsponsor. Kanske något att överväga?

Just sms-betalning är ju väldigt smidigt eftersom det inte kräver så avancerad motprestation… Betydligt krångligare att hålla på och mecka med internetbank de rutiner som tillkommer.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 15:24

Dessa förbrukade 56 GB måste ju till största delen bero på bildreportaget från Paris Expot, och liknande bildgalleri-aktiviteter?

Inte konstigt det drar iväg om halva macintouch och maccentral kommer hit och tynger ner servern...

I och för sig trevligt, tufft och bra internationell publicitet för 99mac, men om de amerikanska mac-siterna inte tipsats om bildreportaget antar jag att det hade sparats ett antal tusenlappar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-23 15:27

Varning:

Att börja med någon form av "medlemsavgift" eller annan betalning från folk är med största sannolikhet dödsdömt.

Idén att få ett bättre kassaflöde är inte i första hand att öka intäkter, utan att kapa utgifter.

Ta bort en del bandbreddsslukande grafik till att börja med: bilagda bilder och avatarer (titta! Jag har ingen!) Jag är säker på att Björnström har väldigt bra statistik på allt detta.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-09-23 15:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Hur klarar sig sajter som Lunarstorm och Susning.nu för att ta några exempel. Jag har svårt att tänka mig att dom lever på enbart reklamintäkter, eller? Hur löser dom detta, vem står för fiolerna egentligen? Alla webbplatser kan inte vara financierade av "Björnströmar".

Lunarstorm löser nog stora delar av sina kostnader med sponsorer.
Jag har en prislista här från Lunarworks:

Pris per dygn:
• Topbanner: 20.000 :-
• Stortavla Standard: 30.000 :-
• Stortavla XL Standard 48.000 :-

Observera att dessa priser är per dygn! Och ni ser ju alla hur mkt reklam dom har så där mjölkas det nog en hel del pengar.

Jag ska köra logganalys vid månadens slut för att bättre få en uppfattning om vad som drar mest bandbredd. Likaså kommer vår brandvägg bättre kunna analysera exakt vilka domäner och URL:er som skapar trafik.

Naturligtvis är internationella reportage mycket bandbreddskrävande, men det är också en del av vad 99mac står för.

Vad gäller olika betalningsvägar så tittar jag på det, målet är att siten ska vara helt kostnadsfri. Däremot kan vi ju jobba lite hårdare för att få sponsorer, bidrag ifrån medlemmar och vissa extratjänster som kostar småsummor.

När det gäller serverhostingen så har alla servrarna funnits hos Immitt under ett år, det gäller inte bara 99mac utan även 99forum, 99reklam, 99musik, 402m och många andra tjänster som vi alla har använt. Innan dess fanns servrarna hos Elektropost i Kista.

Vad gäller marknadsföringsstödet åt Immitt så är vi helt klart skyldiga er ett stort tack - kom gärna med förslag på hur vi ska återgälda er!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 15:57

betalningstvång är inte bra

frivillig betalning är bra.

ett musikforum jag deltar mycket i på Ezboard, har dragit in tusentals kronor på skattkistan, som betalar guldmedlemskapet, som gör att man får tillgång till lite mer avancerade grejer, plus att man slipper popup-reklam och banners.

det forumet har ca 30 aktiva medlemmar, 99mac har ju ett litet större antal.

dessutom måste jag tillägga att det känns lite som en trend på nätet att betala för det som man gillar, speciellt när det är frivilligt.

Sätt dit en lite paypal-knapp eller sms-grej, eller nått, så kan man ju donera en femtilapp lite då och då.

Ju lättare det är att ge er pengar desto mer kommer ni att få:rolleyes:

J

ni kan ju börja med att stänga alla uppladdningsfunktioner till trådar..

Sen vill jag passa på att propagera lite till för bra strukturerad html, ni kan spara ganska mycket (tro det eller ej) på att skära ner koden till cirka 70% genom att låta bli att skapa designen med tabeller (som de ju inte är skapade för).
Visst, jag vet att det är så phpbb/invisionboard/vad-ni-nu-kör som är skyll i detta, men att minimerar html'en kan faktiskt göra stora skillnaden..

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
ni kan ju börja med att stänga alla uppladdningsfunktioner till trådar..

Sen vill jag passa på att propagera lite till för bra strukturerad html, ni kan spara ganska mycket (tro det eller ej) på att skära ner koden till cirka 70% genom att låta bli att skapa designen med tabeller (som de ju inte är skapade för).
Visst, jag vet att det är så phpbb/invisionboard/vad-ni-nu-kör som är skyll i detta, men att minimerar html'en kan faktiskt göra stora skillnaden..

Jag håller med. I grunden är det ju främst texten i trådarna man har utbyte av. Själv har jag stängt av avatarer osv. eftersom de känns ganska ointressanta. Man kan ju börja med att göra sådana enkla förändringar och kapa utgifterna så får man se hur långt det räcker. Jag tror att det finns många på forumet som kan tänka sig att hjälpa till praktiskt när det gäller att koda om sidorna och då skulle man ju kunna passa på att göra dem i ren XHTML när man ändå är på gång

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Ta bort en del bandbreddsslukande grafik till att börja med: bilagda bilder och avatarer (titta! Jag har ingen!) Jag är säker på att Björnström har väldigt bra statistik på allt detta.

ASCII avatarer?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-23 19:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
ASCII avatarer?

Åkej då...om du envisas:)

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-09-23 19:26

*Ändra defaulten för E-mail påminnelse till avslagen, när man postar nytt meddelande. Måste ju bli en väldigt massa mail under en dygn!

*Låta användarna lägga upp sina avatarer som länkar.

*Ordna extern sponsor/host för bildreportagen(helst när MacCentral och MacNN länkar).

*Införa guldavatar för sponsrande medlemmar

Avatarer ligger för det mesta kvar i webbläsarens cache-minne. Så det behöver vi troligen inte spara in på. Det är just feta bildreportage och sånt som måste placeras på servrar utanför hotellet.

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-23 22:38

Eftersom trafiktopparna verkar gälla bilderna, är inte ett alternativ då att helt enkelt köra med högre komprimering på bilderna när trafiken ökar.

Det borde ju inte vara några problem att servern själv mäter trafiken och skapar hårdare komprimerade bilder efterhand som folk tittar på dem.

I min webshop lägger jag upp en bra bild (på de produkter jag orkar givetvis), sen skalar servern själv ner upplösning/komprimering beroende på var och hur bilden visas, den gör det _en_ gång per bild och det är första gången någon tittar på bilden på just det stället så nästa gång nån vill titta är bilden redan omskalad och går snabbt att visa utan att dra processorkraft, bilden ligger alltså sparad i kanske 3-4 varianter efter ett tag, hårddisk är billigt i jämförelse med bandbredd.

Sen vet jag ju inte hur 99mac är uppbyggt, men normalt har man en web-server och en script-server bakom. Webservern serverar sina webgrejer men t.ex bildhanteringen skickas rakt igenom till script-servern för att inte störa web-sidesvisandet för besökaren.

Bildrepotagen som sätter 99macs namn längst fram på toppsajterna i macvärlden är förstås otroligt kul. Men om sådana gigantiska toppar i bandbreddsutnyttjandet skulle stjälpa hela 99mac så tycker jag nog inte att det är värt det.

Och vad ni än gör, ta inte betalt per inlägg, jag och vissa andra skulle bli utfattiga!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rasmus
Lunarstorm löser nog stora delar av sina kostnader med sponsorer.
Jag har en prislista här från Lunarworks:

Pris per dygn:
• Topbanner: 20.000 :-
• Stortavla Standard: 30.000 :-
• Stortavla XL Standard 48.000 :-

Observera att dessa priser är per dygn! Och ni ser ju alla hur mkt reklam dom har så där mjölkas det nog en hel del pengar.

Utöver detta har Lunar flera andra sätt att få pengar. T.ex. kan ju företag köpa sig den dagliga omröstning vilket sker då och då.

Plus mobilabonnemanget. Klart bättre genomfört än MTVs alternativ i alla fall; "Köp det snyggaste kontantkortet". :eek:

  • Medlem
  • London
  • 2003-09-24 07:36

Kan jag få en mac.se adress med i abonnemanget för 99mac så är jag helt på att betala för det. Annars är SMS eller någon annan (enkel, frivillig) form av sponsring ett alternativ för mig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-24 07:41

Nä, betalning för medlemsskap är inget bra sätt. Alldeles för osäkert.
Men kanske några spänn för varje köp/säljannons? Det kanske inte blir så mycket, men räcker väl till snus ialla fall...

I så fall: Kolla betalsystemet hos Blocket.se! Det är det smartaste jag sett, alla kategorier. Skriv din annons, ange din mail adress. Blocket skickar en bekräftelse med ett telefonnummer och en unik kod. Du ringer numret, anger koden, 25 spänn dras från din telefonräkning och annonsen publiceras. Om du inte ringer - ingen annons.

Jag tror inte på betalforum, jag vet själv hur irriterad man blir när siter ska ha betalning. Det blir en slags barriär som man inte orkar ta sig igenom även om det bara kostar 1 krona.

Däremot finns det ju andra möjligheter, kul med alla tips hursomhelst!

Jag prutade ner GB-priset på webhotellet igår med 35% efter ett samtal så det började ju bra

Dessutom håller jag på att "sälja" 402m.com forumet till några medlemmar som vill ta över det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-24 09:40

Nä, betalningar är aldrig bra. Inte ens om folk säger i förväg att de ställer upp, så blir det aldrig så.

Eftersom det redan finns några besökare från Danmark och Norge, så kanske du skulle fundera på att försöka skaffa fler medlemmar därifrån. Några tusen Mac-användare därifrån skulle säkert bli intresserade om det fanns t.ex. köpes/säljesannonser publicerade av deras landsmän och annat som riktar sig direkt till dom.

Om det lyckas (genom snillrik marknadsmanipulation), så har du skapat en kanal för ytterligare annonsörer från dessa länder. Antingen kan du då klämma in fler annonser i olika format, eller höja priset på befintlig annonsplats (enligt tillgång/efterfrågan).

En sådan strategi skulle givetvis medföra mer jobb, men vinsten per senast jobbad timme skulle vara hög, eftersom sajten redan finns och kräver inget extra jobb mer än kanske ett par extra fora för dessa länder.

D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 11:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Bildrepotagen som sätter 99macs namn längst fram på toppsajterna i macvärlden är förstås otroligt kul. Men om sådana gigantiska toppar i bandbreddsutnyttjandet skulle stjälpa hela 99mac så tycker jag nog inte att det är värt det.

Inte jag heller. Jag ser fö inte riktigt poängen i att få uppmärksamhet utomlands, såvida en engelskspråkig version av forumet är aktuellt. Låta 99mac bli en internationell macnyhetssite? Nej, det tycker inte jag låter särskilt lockande - det finns ju redan sådana i överflöd, och jag vet inte riktigt hur 99mac skulle kunna klå dessa (bortsett från något enstaka bildreportage).

Nej, koncentrera er på den fina kärnverksamheten - forumet. Macnyheter finns det så många andra siter som är bättre på.

Vi är många medlemmar och det finns många åsikter om hur vi ska utveckla 99mac.

Jag kommer fortsätta att utveckla internationella kontakter, vi har fått massor av nya förslag på partnerskap lite varstans och just nu tittar vi på hur vi ska gå vidare.

Att stå still och låta allting vara som "det alltid har varit" är inte riktigt min grej

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 11:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vi är många medlemmar och det finns många åsikter om hur vi ska utveckla 99mac.

Jag kommer fortsätta att utveckla internationella kontakter, vi har fått massor av nya förslag på partnerskap lite varstans och just nu tittar vi på hur vi ska gå vidare.

Att stå still och låta allting vara som "det alltid har varit" är inte riktigt min grej

Det är givetvis en sund inställning!

ANlednbingen till att jag är tveksam har mer att göra med att jag inte riktigt vet hur man idag skulle kunna göra en bra internationell macsite. Ryktessiterna är hur många som helst (och där finns itne särskilt mycket mer att göra, tror jag) och de renodlade nyhetssiterna tror jag också är rätt svåra att konkurrera med. Så länge ni inte har en briljant idé för en unik internationell macsite så tror jag att det är klokare att satsa på den svenska siten.

Ahhh, men det har däremot jag. En bra idé om en internationell Mac-site alltså.

/Ola

Bevaka tråden