Råd angående (defekt?) hårddisk i macbook pro 15 2012

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-11-13 17:03

Hej!
För en vecka sedan fick jag min macbook pro 15 tum 2.2 ghz 2012 levererad från apple store. Redan från första uppstarten hörde jag ett märkligt klickande ljud från hårddisken, men jag tog inte större hänsyn till det. Efter en veckas användning hörs klickljudet slumpmässigt och relativt frekvent även när datorn inte belastas med något tungt program. Jag misstänker att det är läs-/skrivhuvudet i hårddisken som är defekt och som hoppar runt på disken vilket ger upphov till det klickande ljudet. Jag har gjort ett apple hardware test och det gav som resultat att inget var fel, men ljudet som kommer från hårddisken måste tyda på att något är defekt.

Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Jag har fortfarande en vecka kvar att skicka tillbaka datorn till apple (retur policy) och köpa mig en ny. Nackdelen är att det kommer ta tid samt att jag måste stå för returfrakten.

2. Försöka få hårddisken utbytt hos någon serviceverkstad. Jag misstänker dock att de kan komma att hävda att det inte är något fel på disken i och med att hårdvarutestet inte hittar några fel vilket kommer ge mig en servicefaktura som jag inte är så pigg på att betala. I bästa fall byter de ut hårddisken.

Har någon haft liknande problem? Tankar, funderingar och hjälp mottages tacksamt.

Senast redigerat 2012-11-13 18:08
  • Medlem
  • 2012-11-13 17:30

Klickljudet är antagligen armen som självkalibrerar sig. Hur man hör det varierar från märke till modell av såväl hårddisk som dator. Jag hör det svagt när jag lyssnar till min mini. Förmodligen hörs det tydligt hos dig i kombination med att du hör bra/är uppmärksam. Det är inte sannolikt att det måste vara fel på hårddisken, men det kan förstås vara det*. Skaffa en SSD så slipper du problemet.

*Edit: Feltoleranserna är dock så enormt små så att ett rent mekaniskt fel är tämligen osannolikt.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2012-11-13 18:19

Ljud från självkalibrering hör jag också. Dessa är i regel väldigt låga och pågår i några sekunder. Det ljud som oroar mig påminner snarare om det ljud som skapas när man knäpper med fingrarna, en kort gäll impuls. Visst SSD löser problemet, men köper man en ny dator förväntar jag mig inte problem som dessa. Har en imac & mbp 17 från 2009, aldrig hört ett knyst från deras hårddiskar...

• Medlem
  • 2012-11-13 19:54

Kan du spela in ljudet, exempelvis via film, eller annan länk? Svårt att bedöma via skriftlig beskrivning. Svårt att bedöma överhuvudtaget, det blir så vagt om man inte hör det själv.

1
Bevaka tråden