Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det ett alternativ till Finder, som liknar Windows Utforskaren?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-14 11:07
Ursprungligen av Konrad:

Fungerar inte med senaste versionen av Mountain Lion, inte för mig i alla fall.

Skumt, fungerar kanon här, kört det sedan ett antal månader tillbaka utan problem med senaste ML.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-14 11:12
Ursprungligen av mattem:

Skumt, fungerar kanon här, kört det sedan ett antal månader tillbaka utan problem med senaste ML.

På min Mac syntes det ingen skillnad, inte ens efter omstart. Det verkar inte som om programmet startar över huvudtaget, det ska ju finnas nån grej på menyraden.

Ännu ett alternativ, eller möjl. komplement är mucommander som har ett väldigt "Windowsigt" utseende. Jag har inte testat denna utan hittade den just men utseendet påminner lite om det som TS eftersträvar, det finns dessutom en Windowsversion...

Tack alla för era svar och förslag och ert engagemang att hjälpa mig med en lösning!
Har jag förklarat konstigt?
Finns det inga program som ser ut som utforskaren fast för Mac?.
Mina behov är egentligen ganska enkla......
Som sagt jag har en ganska omfattande mappstruktur med stor undermappsystem samt många filer i varje undermapp (vilket jag behöver i mitt arbete och vilket har varit utmärkt att hantera i Utforskaren).
Min skärm är liten vilket underlättar inte saken!
Det jag önskar är följande:
2 st fönster bredvid varandra.
Fönster 1/vänstra: mappar och undermappar och inget mer. (det som stör mig i Finder och PathFinder är att man ser även filerna i fönster 1, vilket gör att måste bläddra i oändlighet. Detta innebär att jag tappar överskådligheten och kompassen.
Fönster 2/höger: Innehållet av den mappen jag har klickat på i fönster 1 dvs Filerna.

Tack! superbra! exakt som jag har tänkt mig!

Senast redigerat 2012-11-14 15:13
Ursprungligen av marie-claire:

...

Jag vet inte exakt hur du gjort för att klistra in en bild men det finns en möjlighet att göra det här på forumet. När du klickar på knappen "utökad svarsruta" vid sidan om "svara" så får du fler möjligheter, bland annat en knapp för att bifoga bilder

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag vet inte exakt hur du gjort för att klistra in en bild men det finns en möjlighet att göra det här på forumet. När du klickar på knappen "utökad svarsruta" vid sidan om "svara" så får du fler möjligheter, bland annat en knapp för att bifoga bilder

Hej! den knappen hade inte jag tänkt på! vad mycket man lär sig!

Path finder?
Download Path Finder for Mac - Powerful, award-winning Finder alternative. MacUpdate.com

Är det att filer och mappar kommer i bokstavsordning så mappar och filer ligger huller om buller som är problemet? Det går att sortera efter mappar, finns tillägg som fixar det. Sitter på jobbet med win xp och jag kan ärligt talat inte riktigt förstå skillnaden

Jag tror att muCommander är det program som kommer närmast (utan att ta en titt på de andra )

För att få detta utseendet:
1) Ladda ner muCommander
1b) Har du Mountain Lion? Då får du ändra så att du kan köra program från utvecklare som inte är "säkra". Görs i Systeminställningar under Säkerhet och integritet. Klicka på hänglåset, ange ditt lösenord och klicka i Tillåt program hämtade från: Var som helst
2) Kopiera muCommander till Programmappen och starta programmet. Har du inte Java sen innan får du en fråga om du vill ladda ner detta. Det är nödvändigt eftersom muCommander behöver Java för att kunna köras.
3) Nu presenteras du av ett program med två filvyer öppnade vid sidan av varandra (i Norton Commander stil om man nu använt det nån gång)
4) Klicka på en mapp/fil i den vänstra filvyn. Välj menyn Visa och klicka i Visa trädvy (eller tryck Ctrl+J)
5) För att dölja den högra filvyn klickar du på den högra pilen mellan trädvyerna:

6) Klart, nu har du en "Utforskare"

Det finns dock en stor nackdel med muCommanders trädvy. Du kan inte dra mappar direkt på trädet utan du måste först klicka på mappen så den öppnas i filvyn. Sen kan du antingen öppna en ny muCommander vy (Ctrl+N eller Arkiv->Nytt fönster) eller dra och släppa från Finder till filvyn.

Edit: Äsch... Skulle laddat om sidan först Nåväl, låter det stå kvar ändå om det är nån som är intresserad

Ursprungligen av suddgummi:

Jag tror att muCommander är det program som kommer närmast (utan att ta en titt på de andra )
[ATTACH="CONFIG"]36464[/ATTACH]
För att få detta utseendet:
1) Ladda ner muCommander
1b) Har du Mountain Lion? Då får du ändra så att du kan köra program från utvecklare som inte är "säkra". Görs i Systeminställningar under Säkerhet och integritet. Klicka på hänglåset, ange ditt lösenord och klicka i Tillåt program hämtade från: Var som helst
2) Kopiera muCommander till Programmappen och starta programmet. Har du inte Java sen innan får du en fråga om du vill ladda ner detta. Det är nödvändigt eftersom muCommander behöver Java för att kunna köras.
3) Nu presenteras du av ett program med två filvyer öppnade vid sidan av varandra (i Norton Commander stil om man nu använt det nån gång)
4) Klicka på en mapp/fil i den vänstra filvyn. Välj menyn Visa och klicka i Visa trädvy (eller tryck Ctrl+J)
5) För att dölja den högra filvyn klickar du på den högra pilen mellan trädvyerna:
[ATTACH="CONFIG"]36465[/ATTACH]
6) Klart, nu har du en "Utforskare"

Det finns dock en stor nackdel med muCommanders trädvy. Du kan inte dra mappar direkt på trädet utan du måste först klicka på mappen så den öppnas i filvyn. Sen kan du antingen öppna en ny muCommander vy (Ctrl+N eller Arkiv->Nytt fönster) eller dra och släppa från Finder till filvyn.

Edit: Äsch... Skulle laddat om sidan först Nåväl, låter det stå kvar ändå om det är nån som är intresserad

"MuCommander" verkar även se ut enligt mina önskemål. Nu har jag installerat "Macintosh explorer" och håller på att orientera mig i funktionerna. Det som brister lite är att vissa inställningar går inte att spara. Dvs att man måste utveckla mappstrukturen på nytt varje gång man startar programmet.

Ursprungligen av suddgummi:

1b) Har du Mountain Lion? Då får du ändra så att du kan köra program från utvecklare som inte är "säkra". Görs i Systeminställningar under Säkerhet och integritet. Klicka på hänglåset, ange ditt lösenord och klicka i Tillåt program hämtade från: Var som helst

Skulle vi kunna komma överens om att inte dela ut det här rådet till nya macanvändare?

Det finns ett mycket bättre sätt. Ha kvar inställningen på den säkra nivån och högerklicka och öppna det nya nerladdade programmet vid första starten. En genväg som gör att man inte behöver ändra säkerhetsnivån.

Ursprungligen av Anders T:

Skulle vi kunna komma överens om att inte dela ut det här rådet till nya macanvändare?

Det finns ett mycket bättre sätt. Ha kvar inställningen på den säkra nivån och högerklicka och öppna det nya nerladdade programmet vid första starten. En genväg som gör att man inte behöver ändra säkerhetsnivån.

Det var ett bra alternativ. Faktum är att det gick inte att installera ett program igår och man fick gå in där och låsa upp och ändra. Nu har jag återställt. Det finns annars väl risk att man får virus på sin dator?

Ursprungligen av marie-claire:

Det var ett bra alternativ. Faktum är att det gick inte att installera ett program igår och man fick gå in där och låsa upp och ändra. Nu har jag återställt. Det finns annars väl risk att man får virus på sin dator?

Ja, det finns en risk. Den är dock liten om man håller sig till säkra källor och låter bli att tanka ner program från diverse torrent-sidor eller liknande.

Ursprungligen av Anders T:

Skulle vi kunna komma överens om att inte dela ut det här rådet till nya macanvändare?

Det finns ett mycket bättre sätt. Ha kvar inställningen på den säkra nivån och högerklicka och öppna det nya nerladdade programmet vid första starten. En genväg som gör att man inte behöver ändra säkerhetsnivån.

Just i fallet muCommander fungerar inte det knepet, antagligen för att det är ett Javaprogram. Tipset är hämtat direkt från deras hemsida.

Ursprungligen av suddgummi:

Just i fallet muCommander fungerar inte det knepet, antagligen för att det är ett Javaprogram. Tipset är hämtat direkt från deras hemsida.

Är du säker på det där? De kanske inte känner till det andra tricket?

Annars är det väl bra om man även nämner att den där systeminställningen ska återställas efter första start av programmet.

Ursprungligen av Anders T:

Är du säker på det där? De kanske inte känner till det andra tricket?

Annars är det väl bra om man även nämner att den där systeminställningen ska återställas efter första start av programmet.

Nä, det fungerar inte att högerklicka och välja att öppna. Inte för mig i alla fall. Jag får ett meddelande om att programmet är trasigt och borde kastas.
Så här skriver de på muCommanders hemsida:

Ursprungligen av [url=http://www.mucommander.com/index.php#download:

muCommander: a cross-platform file manager[/url]]Mac OS X Mountain Lion now requires all applications to be signed and registered with Apple (sigh) — we’re working on getting muCommander up to par. As a workaround, you can temporarily set ‘Allow applications downloaded from’ to ‘Anywhere’ in the Security & Privacy preferences before you download the DMG file.

Menar du att programmet flaggas som säkert när man har startat det en gång? I så fall är det ju rimligt att återställa inställningen.

Ursprungligen av suddgummi:

Menar du att programmet flaggas som säkert när man har startat det en gång? I så fall är det ju rimligt att återställa inställningen.

Precis så är det.

Tanken är att ett program som slinker in bakvägen på något sätt inte ska kunna härja fritt. Första starten ska administratören ge sitt ok och därmed blir det en spärr mot elände i datorn. Med grundinställning så är alla program från AppStore och stora mjukvaruleverantörer godkända i förväg.

Jag lägger in en liten protest mot det nya namnet på forumtråden. Det var kanske på sin plats att snygga till men det blev en tankegroda nu.

"Finns det ett alternativ till Utforskaren för OS X?"

Svar: Ja, Finder

Bättre vore väl:

"Finns det ett alternativ till Finder i OS X?" alltså mer likt originalet.

eller

"Finns det ett alternativ till Finder som är mer likt Utforskaren i Windows?"

Ursprungligen av Anders T:

Jag lägger in en liten protest mot det nya namnet på forumtråden. Det var kanske på sin plats att snygga till men det blev en tankegroda nu.

"Finns det ett alternativ till Utforskaren för OS X?"

Svar: Ja, Finder

Bättre vore väl:

"Finns det ett alternativ till Finder i OS X?" alltså mer likt originalet.

eller

"Finns det ett alternativ till Finder som är mer likt Utforskaren i Windows?"

Nuvarande titel gränsar till syftningsfel...

Ett bättre alternativ till nuvarande:

Finns det ett Finder-alternativ som liknar Windows" Utforskare" ?

Eller så återgår man till originalet

Senast redigerat 2012-11-14 21:31
Ursprungligen av Anders T:

Jag lägger in en liten protest mot det nya namnet på forumtråden. Det var kanske på sin plats att snygga till men det blev en tankegroda nu.

"Finns det ett alternativ till Utforskaren för OS X?"

Svar: Ja, Finder

Bättre vore väl:

"Finns det ett alternativ till Finder i OS X?" alltså mer likt originalet.

eller

"Finns det ett alternativ till Finder som är mer likt Utforskaren i Windows?"

Det är inte jag som har ändrat! Jag undrar varför (fast jag tror att jag kan gissa varför att ordet "Finder" utesluts i rubriken.... )

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-15 10:14

Om man har bytt plattform, i detta fall från Windows till OS X, så tycker jag att man borde försöka lära sig hur det fungerar med ett nytt operativsystem. Att hålla på och installera en massa tillägg för att förändra beteendet och utseendet är väldigt onödigt enligt mig. Dessutom kan det ställa till problem vid uppgraderingar.
Är man dessutom novis och behöver fråga om saker och ting är det ytterligare en källa till problem och missförstånd om man har tweakat sin Mac alltför mycket.

Utifrån synpunkter så har jag justerat den ändrade rubriken på tråden.

/ Mod

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-15 13:06

Gud vad folk är anala med sina mappar? Som sagt; kasta allt i Dokument och låt _datorn_ göra jobbet. Var kreativ med dina dokument hellre än mapparna.
Vad gäller filhantering är ändå bash vida överlägset alla WiMP-gränssnitt.

Du kan också redigera ditt inlägg för attfå bilden synlig

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Du kan också redigera ditt inlägg för attfå bilden synlig

Själv ser jag bilden. Ser du inte någonting?

Ursprungligen av marie-claire:

Själv ser jag bilden. Ser du inte någonting?

Bilden funkar bra här.
Jag använder inte appen själv så har tyvärr inga bra svar på ditt inlägg #83.

Ursprungligen av marie-claire:

Själv ser jag bilden. Ser du inte någonting?

Ser bara en blå ruta med ett frågetecken...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ser bara en blå ruta med ett frågetecken...

[ATTACH="CONFIG"]36802[/ATTACH]

Samma för mig. En blå ruta med frågetecken.

Macintosh Explorer - någon som kan svara?
Nu har jag installerat programmet och det funkar nästan lika bra som utforskaren. Några saker jag skulle vilja fråga:
1) Finns det en inställning som man utvidgar hela mappstruktur med en klick och att det ser utvidgt ut nästa gång jag öppnar programmet? Just nu måste jag klicka på varenda pil framför resp. mapp och det tar tid eftersom t ex att min bildmapp innehåller fler än 50 undermappar.
2) Jag experimenterade lite med olika funktioner (utan att egentligen förstå alla engelska termer och funktioner) och fönstret till vänster har blivit kortare dvs hälften är en grå fält (då måste jag scrolla ännu mer)
Så här ser det ut:

Bevaka tråden