Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det ett alternativ till Finder, som liknar Windows Utforskaren?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Konrad:

Då blir det så här:

Nu kan jag se fälten där nere. Jag undrar....hur kan du få denna vänstra kolumn (där det står namn) att se ut som det gör på din bild?. Då kan man se undermapparna i en och samma kolumn vilket jag skulle vilja ha så. I Min vänstra kolumn är mappstrukturen platt. Klickar jag på en mapp då kommer mappen i den andra kolumn.

Via knappen redigera inställningar för mappkommandon kan man kanske justera där?
Hur ska man ställa in i så fall så att det blir permanent när man startar Finder?

Senast redigerat 2012-11-12 14:47
Ursprungligen av marie-claire:

Nu kan jag se fälten där nere. Jag undrar....hur kan du få denna vänstra kolumn (där det står namn) att se ut som det gör på din bild?. Då kan man se undermapparna i en och samma kolumn vilket jag skulle vilja ha så. I Min vänstra kolumn är mappstrukturen platt. Klickar jag på en mapp då kommer mappen i den andra kolumn.

Bilden Konrad har postat är från Cover Flow-vyn (antingen klickar du på knappen med 2 lodräta vågräta streck på var sida om en rektangel, eller väljer Som Cover Flow i Innehåll). Då får du den vyn. Samma resultat får du om du väljer Lista.

Ursprungligen av pmarriott:

Bilden Konrad har postat är från Cover Flow-vyn (antingen klickar du på knappen med 2 lodräta vågräta streck på var sida om en rektangel, eller väljer Som Cover Flow i Innehåll). Då får du den vyn. Samma resultat får du om du väljer Lista.
[ATTACH="CONFIG"]36380[/ATTACH]

tack, Då hade jag missat visningsläge nr 4! Kan man inte se visningsläge nr 4 samt att man ser filerna i en kolumn bredvid i stället för under i samma kolumn?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-11-12 14:17

Och som nämndes av Jesper tidigare så är exempelvis Totalfinder ett väldigt bra alternativ för den som vill få en mer windowslik filhanterare.

Ursprungligen av andas:

Och som nämndes av Jesper tidigare så är exempelvis Totalfinder ett väldigt bra alternativ för den som vill få en mer windowslik filhanterare.

Ok! jag ska undersöka. Nu verkar det som att Finder har sådana "visningsmöjligheter" jag eftersträvar. Kanske det löser sig. Annars ska jag givetvis undersöka alternativen.

Forklift är ett alt. som inte har nämnts.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Forklift är ett alt. som inte har nämnts.

Tack för förslag. Använder du själv Forklift? Då skulle jag vara tacksam i så fall kan du ta en bild på hur det kan se ut i ditt system. Dvs en bild där man ser 2 fönster. Liknande detta utseende:

Nu undrar jag bara en sak. Har du ens försökt lära dig att använda OS X så som det är, verkligen lära dig hur det funkar kontra hur windows funkar?

Jag förstår att du vill återskapa den användarmiljö du hade på din PC men frågan är om du verkligen kan komma dit. Det finns mängder med Shareware, bra sådan, för Macplattformen som kan förändra användarmiljön men ingen här vet ju, utom utifrån dina egna beskrivningar, vad det är du är ute efter. Det bästa du kan göra är att prova själv. Tanka hem tex Forklift o testa på din egen dator för att se om du kan få det att se ut och funka som du vill, om inte så är det bara att ta bort programmet o gå vidare till nästa.

I slutändan handlar det om hur mycket tid du vill lägga ner på att förändra den utmärkta plattform som OSX är för att få den så lik windows o vad du tänker göra när du kanske upptäcker att du inte kan nå dit...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Nu undrar jag bara en sak. Har du ens försökt lära dig att använda OS X så som det är, verkligen lära dig hur det funkar kontra hur windows funkar?

Jag förstår att du vill återskapa den användarmiljö du hade på din PC men frågan är om du verkligen kan komma dit. Det finns mängder med Shareware, bra sådan, för Macplattformen som kan förändra användarmiljön men ingen här vet ju, utom utifrån dina egna beskrivningar, vad det är du är ute efter. Det bästa du kan göra är att prova själv. Tanka hem tex Forklift o testa på din egen dator för att se om du kan få det att se ut och funka som du vill, om inte så är det bara att ta bort programmet o gå vidare till nästa.

I slutändan handlar det om hur mycket tid du vill lägga ner på att förändra den utmärkta plattform som OSX är för att få den så lik windows o vad du tänker göra när du kanske upptäcker att du inte kan nå dit...

Det är väl inget fel att höra sig för från andra på forumet, om deras synpunkter och erfarenhet. Ju fler åsikter desto bättre. Det hjälper mig att göra mig en uppfattning och väga av mellan olika förslag innan jag bestämmer mig. Ju mer information desto bättre. Jag har läst dina intressanta inlägg och är även intresserad och nyfiken på det du föreslog med att byta miljö. Dock tar jag det som sista utvägen eftersom det måste jag be någon om hjälp med installation förmodar jag. Vad gäller mina beskrivningar så tror jag att många här på forumet som har/eller jobbar parallellt i pc-miljö förstår vad jag menar.

@marie-claire

Du som gillar genvägar. Har du sett alla möjligheter till att lägga in alias (genvägar) till dina arbetsmappar?
Det första jag gör med ett nytt projekt är att dra några centrala mappar som genvägar i Finder. Boom there it is!

Du kan skapa genvägar på en mängd sätt. Då har du de aktuella mapparna ett klick bort hela tiden och du kan dessutom dra och släppa filer till dessa smidigt. När projektet är klart drar du bort mapparna och ersätter med andra osv.

1. Dra mapp till vänstra kolumnen i Finder-fönstret. Dra in och lägg på plats och ta bort med Kommando + dra bort.

2. Dra mapp till menylisten överst i Finder-fönstret. Dessa drar man in och väntar en kort stund innan man släpper på plats. Man tar bort med Kommando + dra bort.

3. Dra mapp till högra delen i Docklisten (filer och mappar till höger om strecket). I bilden nedan har jag ställ in att mappen i Dock-listen ska visas som lista (högerklick). Ett klick där ger sen möjlighet att dyka ner till vilken mapp som helst.

Bredvid mappen är en Darth Vader-symbol. Det är min hårddisk. Ett klick där ger således möjlighet att dyka rätt ner i vilken mapp som helst i hela datorn.

4. Du kan högerklicka namnlisten i OS X och gå bakåt i hierarkin. OBS gäller även inne i dokument. Du kan sitta och skriva i Texthanteraren och högerklicka namnlisten och hoppa rätt ut till vilken mapp du vill i den hierarkin som dokumentet hör till.

För övrigt håller jag med de som säger att det bästa är att först lära sig det nya systemet till fullo och sen tweeka. Ha tålamod.

Senast redigerat 2012-11-13 00:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 18:33

Man kan välja att köra Mac OS X för att det är ett bättre (underliggande) system, men behöver inte gilla front-end för det. På samma sätt; man kanske kommer bra överens med Windows GUI men inte gillar det undermåliga systemet.

Mac OS X går mot ett förvuxet iOS och att bara gilla läget är inte rätt väg att gå IMO.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-12 21:02
Ursprungligen av TureB:

Man kan välja att köra Mac OS X för att det är ett bättre (underliggande) system, men behöver inte gilla front-end för det. På samma sätt; man kanske kommer bra överens med Windows GUI men inte gillar det undermåliga systemet.

Mac OS X går mot ett förvuxet iOS och att bara gilla läget är inte rätt väg att gå IMO.

Jag håller helt med dig i sak, dock är min spontana uppfattning att detta inte är fallet för Marie-Claire.

Jag inbillar mig (?) att hon känner sig trygg i sättet hon alltid har använt en dator med Windows och inte vill lära sig hur man på bästa sätt använder och navigerar runt på en Mac. Jag har full förståelse för hennes situation men med lite intresse och nyfikenhet så tror jag att hon hade varit mer betjänt av att bli vän med OS X och sättet man bäst använder det istället för att försöka "modda" det till, i hennes åsikt, "trygga" Windows-GUI't.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-12 21:25

Som relativt nybliven OS X användare förstår jag hur TS tänker, jag var själv i samma banor när jag precis gick över från Windows.
Vad jag till slut förstod var att OS X inte är samma som Windows, det ser olika ut och arbetsgången skiljer sig lite åt. OS X är inte bättre på allt.
Men, det gäller att bestämma hur mycket man skall ändra och anpassa. Den processen tar tid, och när man ska sitter vid en lånad maskin, eller ska få support så underlättar det inte om man sitter på en one-of-a-kind maskin.

Utforskaren kan visa flera förgreningar i mappstrukturen och en mapps filer samtidigt – detta går såvitt jag vet inte med OS X.
I Windows 7 så kan du få detta, men det är inte standard utan får ställas in i inställningarna.

Vill man få lite fler funktioner i Finder, utan att ändra för mycket är TotalFinder en gyllene medelväg att gå.

Det finns även en inställning i Finder där du kan bestämma vilken mapp som visas när du trycker Kommando + N (nytt Finder-fönster). Anpassa efter det du håller på med just nu.

I Gå-menyn i Finder finns även alltid genvägar till de 10 senaste mapparna.

I äpplet finns alltid genväg till de x senaste filerna och servarna på samma sätt. x ställs in i Systeminställningar: Allmänt.

Ursprungligen av Anders T:

I Gå-menyn i Finder finns även alltid genvägar till de 10 senaste mapparna.

I äpplet finns alltid genväg till de x senaste filerna och servarna på samma sätt. x ställs in i Systeminställningar: Allmänt.

Tack för tipsen, jag ska sätta mig i lugn o ro och experimentera med det när jag får tid.....

Ett tillägg till nr 1 ovan.

De mappar du drar in i vänstra kolumnen syns även direkt i alla dialogrutor för att spara/öppna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-13 23:25

Mer tips:
Om du har fått upp en dialogruta för spara/öppna kan du:
- Dra en mapp från ett finder-fönster till spara/öppna-dialogen för att snabbt navigera till detta ställe.
- Dra mappen från namn-listen i ett Finder-fönster till spara/öppna-dialogen för att navigera till samma ställe som ditt Finder-fönster.

Om du använder iPhoto eller Aperture för att hantera bilder (i syfte att slippa mixtra med filer, mappar, filnamn, etc) så kan du dra bilden direkt från iPhoto eller Aperture till en öppna-fil-dialog för att snabbt markera rätt bild, var den nu ligger. Praktiskt om du t.ex. vill ladda upp en bild till en webb-sajt.

I öppna-dialogen finns längst ner till vänster alternativet Medier. Här kan du navigera in i t.ex. iPhoto eller Aperture för att hitta bilden du vill öppna.

Glöm sedan inte att du själv kan lägga till dina Ofta Använda Mappar (inklusive mappar på en server) i Sidofältet. Samt skapa smarta mappar förstås.

Det verkar som att alla har glömt det mest nödvändiga tillägget till OSX Finder av alla: Default Folder X. Med hjälp av detta lilla hjälpmedel har man alltid tillgång till de senast använda mapparna när man skall öppna och spara filer. Helt j-a oumbärligt... När man efter tillvänjning hamnar vid någon annans mac eller windowsburk blir man helt ställd inför knöligheten att inte automagiskt komma dit man vill!

Kostar några pistoler (ganska många faktiskt - 35USD), men ofta har MacUpdate m.fl. kampanjer.

Download Default Folder X for Mac - Enhances Open and Save dialogs with bountiful options. MacUpdate.com
Skapa användarkonto på MacUpdate och logga in (gratis). Markera sedan att du vill ha mejl när det blir kampanj på DFX. Tips: vad jag kommer ihåg skall du välja USA och betalning med kontokort. Inte SEK för då åker du på svensk moms!

Utvecklarens hemsida:
Default Folder X

Med Default Folder X tycker jag personligen att man inte bryr sig nämnvärt över Finders och Utfordskarens eventuella övriga fördelar och tillkortakommanden. DFX är för mig det enda tillägg man behöver göra till Finder. Ever.

Tycker det är lite festligt och tragiskt med finders försvar, en av de mest outvecklade delarna i OSX, ett program som i mitt tycke behöver lite kärlek. Själv använder jag ForkLift för de saker som är mestadels "dra och släpp" för det passar mig bättre. Olika personer har olika behov av olika skäl.

Kan varmt rekommendera forklift till alla, finns i appstore för 149 sek.

Ursprungligen av Costanza:

Tycker det är lite festligt och tragiskt med finders försvar, en av de mest outvecklade delarna i OSX, ett program som i mitt tycke behöver lite kärlek. Själv använder jag ForkLift för de saker som är mestadels "dra och släpp" för det passar mig bättre. Olika personer har olika behov av olika skäl.

Kan varmt rekommendera forklift till alla, finns i appstore för 149 sek.

Fördelen m Shareware är att man kan testa innan man köper, under förutsättming att man INTE laddar ner från Appstore: The most advanced file manager and FTP/SFTP/Amazon S3/WEBDav client for Mac OS X.
(Länk till utvecklaren)

Senast redigerat 2012-11-14 10:05
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-14 09:48
Ursprungligen av Costanza:

Tycker det är lite festligt och tragiskt med finders försvar, en av de mest outvecklade delarna i OSX, ett program som i mitt tycke behöver lite kärlek. Själv använder jag ForkLift för de saker som är mestadels "dra och släpp" för det passar mig bättre. Olika personer har olika behov av olika skäl.

Kan varmt rekommendera forklift till alla, finns i appstore för 149 sek.

Om man kommer precis från PC världen kan jag förstå förvirringen av att använda Finder och om man som du fortfarande verkar leva kvar i den världen är det fortfarande förvirrande.

Jag tycker däremot att Finder är enkelt att hålla på med,man vet var alla saker finns och inte som Utforskaren där det är ett myller av mappar och undermappar.
Ironiskt att sökfunktionen i Utforskaren är ett skämt där den verkligen behövs med ett filsystem som är som en labyrint.

Men som flera postat finns det många bra program som kanske inte är en ersättare till Finder men ett komplement.
Jag använder Total finder för att få flikar i Finder som gör flyttning av filer enklare mellan olika mappar och ForkLift för att föra över filer till mina NAS:ar
Det är inte värt 149:- men dom 7:- jag betalade är det värt

Ursprungligen av Costanza:

Tycker det är lite festligt och tragiskt med finders försvar, en av de mest outvecklade delarna i OSX, ett program som i mitt tycke behöver lite kärlek. Själv använder jag ForkLift för de saker som är mestadels "dra och släpp" för det passar mig bättre. Olika personer har olika behov av olika skäl.

Kan varmt rekommendera forklift till alla, finns i appstore för 149 sek.

ForkLift finns väl bara på engelska. Det känns inte så där jättesuperbra att rekommendera att en ny svensk Mac-användare med svenskt system byter till annat språk i filhanteraren.

Därmed inte sagt att det funkar för dig. Jag tänker mer på bra generella råd för den som är ny med Mac som trådskrivaren är.

Ursprungligen av Costanza:

Tycker det är lite festligt och tragiskt med finders försvar, en av de mest outvecklade delarna i OSX, ett program som i mitt tycke behöver lite kärlek. Själv använder jag ForkLift för de saker som är mestadels "dra och släpp" för det passar mig bättre. Olika personer har olika behov av olika skäl.

Kan varmt rekommendera forklift till alla, finns i appstore för 149 sek.

Costanza - kan du visa en bild på hur det ser ut med 2 fönsterdelning i ForkLift? Den information jag hittar på internet är inte tillräckligt för att jag ska göra mig en uppfattning

Klart jag kan marie-claire, jag håller ofta på och pillar med foton och då tycker jag detta är ett bra verktyg när man vill dra och släppa till de mappar som man själv vill

Kan addera att man kan, som marie-claire vill, ha mappar till vänster och filer till höger (eller tvärtom för den delen)

Ursprungligen av Costanza:

[ATTACH="CONFIG"]36466[/ATTACH]

Klart jag kan marie-claire, jag håller ofta på och pillar med foton och då tycker jag detta är ett bra verktyg när man vill dra och släppa till de mappar som man själv vill

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-15 15:01
Ursprungligen av marie-claire:

Costanza - kan du visa en bild på hur det ser ut med 2 fönsterdelning i ForkLift? Den information jag hittar på internet är inte tillräckligt för att jag ska göra mig en uppfattning

Programmet är ju i allra högsta grad under utveckling med täta uppdateringar så det kan mycket väl vara en bugg som utlöses i just ditt system. Men det stämmer bra, du ska få en finder-ikon i menyraden.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-14 10:42

Ett bra tips är XtraFinder, ett gratis tillägg till Finder som ger flikar och lite annat.

http://www.trankynam.com/xtrafinder/

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-14 10:59
Ursprungligen av mattem:

Ett bra tips är XtraFinder, ett gratis tillägg till Finder som ger flikar och lite annat.

http://www.trankynam.com/xtrafinder/

Fungerar inte med senaste versionen av Mountain Lion, inte för mig i alla fall.

Bevaka tråden