Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac podcast #6: Intel och Star Wars

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 07:22

Morgontrött men inledningsvis kom en enormt märklig kommentar. "Man kan inte jämföra en uppgraderad AIR med en MacBook Pro Retina, så kan du inte göra?". Vad är det för ett fenomenalt dumt påstående? Självklart måste man jämföra maskin X med alternativ som finns. En AIR med mer minne och / eller disk är tom uppgraderingar Apple gör out of the factory. Vidare är en 13" / 15" MacBook Pro med SSD också ett alternativ. Prestanda, funktion, vikt, portabilitet med mera är ju högst relativa faktorer.

Att 13" MacBook Pro inte har defilerar grafik är också enormt konstigt med tanke på skärmen och just "pro" stämpeln (som i realiteten inte säger så mycket). Faktiskt hade PowerBook 12" och iBook 12" dedikerad grafik innan övergången till Intel 2005-2006. Här var man mer balanserad på GPU / CPU kraft än idag.

Att 15" modellen blåser igång full fräs av fläktar under Cinebench har troligen mycket med QUAD CORE CPU:n att göra. Maskinen är dubbelt (eller mer) så snabb som MacBook Pro 13". 2011's MacBook Pro 15" lider av samma problem.

Du missförstår mig. Eller ja, det är mycket möjligt jag utryckte mig dåligt. Jag menade att om man kliver in i en butik och ska välja en dator (under de åren jag jobbade i butik fanns det dessutom oftast bara standardmodeller hemma i lager) så finns det naturligtvis plats för 13" air som kostar från 11795 och en mb pro retina 13" som kostar 16495. Det är ganska stor prisskillnad. Och modellerna har ju tidigare riktat sig åt lite olika användningsområden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 09:57
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Du missförstår mig. Eller ja, det är mycket möjligt jag utryckte mig dåligt. Jag menade att om man kliver in i en butik och ska välja en dator (under de åren jag jobbade i butik fanns det dessutom oftast bara standardmodeller hemma i lager) så finns det naturligtvis plats för 13" air som kostar från 11795 och en mb pro retina 13" som kostar 16495. Det är ganska stor prisskillnad. Och modellerna har ju tidigare riktat sig åt lite olika användningsområden.

Ah, jag förstår. Då finns det lite mer "koppling" till påståendet fast å andra sidan blir jämförelsen mellan maskiner ännu "viktigare" då. Just MacBook Air och Retina är "låsta" från Apple (mer eller mindre) där alla andra maskiner i deras sortiment kan uppgraderas av säljaren eller köparen själv utan problem.

  • Medlem
  • 2012-11-12 10:07

Byte av processorarkitektur från Intel x86-64 till ARM A64 behöver inte innebära att OS X blir till iOS. Precis som det var samma OS X före och efter bytet från PowerPC. OS X måste bli till iOS lika lite som OS X blev Windows då. Det är bara en annan processor som kör programvaran. Det är en förvånansvärt liten förändring, ofta räcker det med att skicka med en extra option till kompilatorn så är det klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 10:25
Ursprungligen av cdecl:

Byte av processorarkitektur från Intel x86-64 till ARM A64 behöver inte innebära att OS X blir till iOS. Precis som det var samma OS X före och efter bytet från PowerPC. OS X måste bli till iOS lika lite som OS X blev Windows då. Det är bara en annan processor som kör programvaran. Det är en förvånansvärt liten förändring, ofta räcker det med att skicka med en extra option till kompilatorn så är det klart.

Tänkte säga exakt samma sak. ARM, Intel eller PPC påverkar inte OSX eller iOS. Det som beskrivs i podcasten skulle lätt kunna lösas idag om Apple ville. Dagens Macar är många gånger snabbare än dagens iOS-enheter. Ja, en iPad slår en 7 år gammal Mac på fingrarna och har 1 GB RAM. Idag klagar folk på att MacBook Pro 13" Retina inte kan fås med 16 gånger mer RAM än iPaden och att dess CPU är många gånger snabbare också så jag tror inte riktigt det är en bra måttstock heller. Men visst är iOS-enheterna snabba för vad de gör idag men de är inte "kompletta öppna datorer" likt OSX-enheter.

Dagen Apple väljer att gå över på ARM tror jag är dagen vi har ett överflöde av prestanda (kommer vi någonsin ha det?) eller ARM ordentligt går om Intel på laptop plattformen. I en övergångsfas kommer vi igen vara beroende av en emulator likt 68K > PPC eller PPC > Intel.

Ursprungligen av Erik.dv:

Tänkte säga exakt samma sak. ARM, Intel eller PPC påverkar inte OSX eller iOS. Det som beskrivs i podcasten skulle lätt kunna lösas idag om Apple ville. Dagens Macar är många gånger snabbare än dagens iOS-enheter. Ja, en iPad slår en 7 år gammal Mac på fingrarna och har 1 GB RAM. Idag klagar folk på att MacBook Pro 13" Retina inte kan fås med 16 gånger mer RAM än iPaden och att dess CPU är många gånger snabbare också så jag tror inte riktigt det är en bra måttstock heller. Men visst är iOS-enheterna snabba för vad de gör idag men de är inte "kompletta öppna datorer" likt OSX-enheter.

Dagen Apple väljer att gå över på ARM tror jag är dagen vi har ett överflöde av prestanda (kommer vi någonsin ha det?) eller ARM ordentligt går om Intel på laptop plattformen. I en övergångsfas kommer vi igen vara beroende av en emulator likt 68K > PPC eller PPC > Intel.

OS X i sig kan nog optimeras så det fungerar på en ARM-processor men applikationerna du kör i operativsystemet är en annan femma och där har inte Apple samma kontroll som de har på iOS-enheterna. Att jämföra en Ipad med en sju år gammal PPC-Mac är missvisande, de måste jämföras med dagens Mac-datorer och där är vi inte än på några år tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 20:37
Ursprungligen av Joacim Melin:

OS X i sig kan nog optimeras så det fungerar på en ARM-processor men applikationerna du kör i operativsystemet är en annan femma och där har inte Apple samma kontroll som de har på iOS-enheterna. Att jämföra en Ipad med en sju år gammal PPC-Mac är missvisande, de måste jämföras med dagens Mac-datorer och där är vi inte än på några år tror jag.

Nej, exakt... ARM är ju mer integrerade plattformar än vad Intel är. Förvisso försöker Apple tappert göra OSX-maskiner mer och mer "integrerade" vilket fungerar bra för iOS-målgruppen men vete tusan hur bra det håller gör general computer marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 10:33

Förresten - tjusig ny bild Ida men du blir fortfarande väldans breeeeeeed i kommentar-fälten till artiklar.

Here we have a normal happy cat: ^_^
Here we have a another happy cate: ^_____^

Same cat but wider…

Ursprungligen av Erik.dv:

Förresten - tjusig ny bild Ida men du blir fortfarande väldans breeeeeeed i kommentar-fälten till artiklar.

Here we have a normal happy cat: ^_^
Here we have a another happy cate: ^_____^

Same cat but wider…

Men va tusan är det för fel på vårt system? La in nya bilder enligt måtten osv som det står (för med den första var jag ju helt hoptryckt). Det såg bra ut innan jag gick på lunch, men nu har jag blivit utdragen. Taskigt!

Edit: Vår utvecklare la lite tid på att bråka med en gammal trasig css-fil, nu verkar jag vara mitt normala jag igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 13:47

Wohooo! Back to your good old square face!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-13 16:53

Diskussionen om ARM måste göras från antagandet att Apple tar fram en ARM processor anpassad för desktop, d.v.s jämförelse med de processorer som sitter i olika mobila enheter och inbäddade system är inte med säkerhet rättvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-13 17:30
Ursprungligen av Fred!:

Diskussionen om ARM måste göras från antagandet att Apple tar fram en ARM processor anpassad för desktop, d.v.s jämförelse med de processorer som sitter i olika mobila enheter och inbäddade system är inte med säkerhet rättvis.

Finns någon ARM-CPU utvecklad för tyngre uppgifter? Desktop eller server? Jag vet att ARM-64 är på gång för bl.a. servrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-13 17:45

Inte mig veterligt, men eftersom Apple gjort sin egen CPU kärna i A6 så kan de ju göra det, ARM är ju en instruktionsuppsättning och spec. Historiskt har väl Acorn gjort det en gång i tiden, men det räknas kanske inte längre. Sedan vet man ju inte vad det är med ARM som Apple intresserar sig utav, kanske är batteritid och pris mer intressanta i ett framtidsperspektiv, i alla fall för de bärbara modellerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-13 18:04

Det är ju inte otänkbart att man når en brytpunkt där ARM kan ersätta en Intel-CPU i ex MacBook AIR där pris, bärbarhet och batteritid är viktigare "prestanda" än processeringskraft. Men jag undrar om Apple vill blanda sina plattformar på det sättet. Om då inte denna enhet kör iOS istället.

1
Bevaka tråden