Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av en arbetsvecka med MacBook Pro 13 Retina

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vadstena
  • 2012-11-10 09:27

Efter att ha levt med min nya MacBook Pro 13 Retina med Core i7 och jag kan bara konstatera att jag älskar den!

Jag bytte från en MacBook Pro 13 mid 2010 Core2Duo 2.66 uppgraderad med Intel 320 SSD och 8GB ram.

Prestanda
Den nya datorn är i stort sett likvärdig med min förra dator vad jag kan bedöma i vardagligt bruk. På pappret ska den nya macbooken vara snabbare, och det stämmer säkert i beräkningskapacitet. Att starta t.ex. Photoshop tar 3 sekunder, samma som på gamla datorn, men det är ju SSD-diskens förtjänst.

Grafikprestanda har det skrivits en del om. Jag vet inte varför jag skulle behöva mer prestanda. Jag slår upp en HD film i fullskärm, bild behandlar obehindrat, kör extern 2560x1600 skärm, osv. Jag kanske inte kan spela på den, men tror inte att gamers är målgruppen för denna dator heller.

Formatet
I siffror är den nya datorn inte så värst mycket mindre, men i verkliga livet upplevs den nya datorn mycket mindre och smidigare. Den känns nästan som en air. Jag skulle inte kunna tänka mig att byta till en större tjockare dator igen. Just formatet 13" är mina ögon den perfekta storleken för en bärbar.

Skärmen
Den är lika bra, eller rent av bättre än vad som sägs. Det här är hela anledningen till varför jag bytte dator. Den är helt enkelt fantastisk!

Jag har installerat SetResX och kör skärmen i upplösningen 2048x1280 - en perfekt upplösning tycker jag. I upplösningen 2560x1600 blir allt mycket smått och man måste anstränga ögonen, men i 2048x1280 är det "lagom". OSX tillåter dig inte att välja denna upplösning, därav SetResX.

Tyvärr går skärmen tillbaka till standardläge varje gång man kopplar ur extern skärm, men SetResX ligger i menyn längst upp så det är lätt att byta.

Prisvärd?
Beror på. Jag konstaterade att om jag får ut ett par timmar arbete mer i veckan pga. att jag blir effektivare, då är det lätt att motivera. Men, om jag inte ansåg mig behöva den högre skärmupplösningen, och hade en en MacBook Pro med mekanisk hårddisk så skulle jag alla gånger satsa på en uppgradering till SSD eftersom det ger i princip samma prestanda med det jag gör iaf.

På vilket sätt blir ditt arbete effektivare med en bättre skärm?

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2012-11-10 09:31

Jag spenderar hela dagarna med att jobba i två program parallellt, så att lägga dessa bredvid varandra är för mig viktigt, därav att skärmytan spelar roll.

Trevlig läsning! Håller med om att 13" är det perfekta formatet för en laptop. Sitter på en 13" MBP 2011 med diverse uppgraderingar men Retinan är drömdatorn!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-01-14 11:26

Då kan jag konstatera att efter 2 mån användning av MBPr 13" är jag kär. Bästa datorn jag ägt och så smidigt format. Snabb som *an är den.
Då jag bara haft Windows datorer förr såg jag fram emot att gå över till något nytt och kan säga att jag inte ångrar mig en sekund. Börjar undra varför jag inte gick över tidigare.. Har lite svårt att vänja mig hur man gör då det skiljer sig lite i Windows. Men har läst en del tips på internet.

Prestanda
Då min gamla stationära Windows burk har en vanlig HDD och en gammal sliten 2 kärning CPU märker man stor skillnad. Största skillnaden är i uppstart och starta program. Så otroligt snabbt och tyst med. Dock har jag datorn oftast bara i vila. Då jag är en student och inte kör några krävande program så duger prestandan. Har aldrig fått denna att lagga i scroll som vissa påstår, samt vanligt. Har även inte sett problem för Intel4000. Batteritiden och temperaturerna är bra och aldrig hört fläktarna på datorn. Kör basic versionen då jag lagrar alla dokument på stationära eller andra lagringsplatser, samt var 3k för en dubbelt så stor SSD i högsta laget.

Formatet
Då jag går i skolan och ibland behöver dator med mig var det inget snack om 13". Men denna här är så tunn att man kan tro att det är en air på långt håll. 13" kan va lite litet när man har 22" till stationära, men man vänjer sig.

Skärmen då? Då jag både äger en iPhone 4s och The new iPad så ville man inte vara sämre. Redan när 15" Retinan kom sa jag direkt att så fort 13" kommer ut ska jag ha en. Hade lagt undan pengar speciellt för en dator och var nära att köpa en ny windows speldator i somras, men spelsuget försvann efter sommaren och är nöjd att jag kunde köpa denna. Skärmen är helt fantastisk! Varenda person som testat min dator har varit helt fascinerad av skärmen. Nu kan man se i vissa program som inte är Retina redo hur fult och pixligt det är. Jag kör oftast i Retina mode då jag använder datorn till surf och film och tycker det passar mig bäst.

Slutsats
Bästa datorn jag ägt och är en nöjd Macanvändare nu. Priset då? Kanske i högsta laget då man kan få en dator i samma pris som är bättre utan sådan skärm. Men då jag velat gå över till Mac sen innan var jag redo, samt fick jag 10% studentrabatt.
Rekommenderar jag datorn? Ja för den som har pengar och användning så kör på.

Hur upplever ni som arbetar med MBPr 13'' minneshanteringen? 8GB känns ärligt talat, lite sådär.

Jag har 16GB i både min MBP 15'' och min MBPr 15'' men funderar på en 13'' mest för att den är liten och smidig. Sålde min Air och sedan kom jag på att 15'' är förjävla stort att sitta med i knäet. Även om det är trevligt med den större skärmytan så. För stort.

Vad säger ni?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-01-14 13:36

Jag har inte märkt av några problem, gick själv från 2 GB på Windows datorn till 8 GB så för mig är det ett stort lyft. När jag väl startar ett program så är det igång i dockan och jag stänger bara ner locket på datorn och det fungerar bra. I för sig kör jag inte tunga program såsom PS m.fl så där kan jag inte säga något. Men till vanlig surf och filmtittande har jag aldrig märkt av problem!

Ursprungligen av mans71:

Jag har installerat SetResX och kör skärmen i upplösningen 2048x1280 - en perfekt upplösning tycker jag. I upplösningen 2560x1600 blir allt mycket smått och man måste anstränga ögonen, men i 2048x1280 är det "lagom".

Hehe... Att du anser 2048x1200 vara "lagom" pa en 13" skärm far nog anses vara rätt unikt!

Men kul att du verkar ha hittat en bra dator för dig.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-14 14:55

MBPr 13 är helt ok. Man märker att graffan inte riktigt klarar av att driva alla pixlarna i "full fart" i retina-upplösningen. Det händer mer än en gång att scroll i fönster hackar, går man då till en skalad upplösning så märker man att saker går klart rappare.
Minnesmängden duger, den snabba "disken" väger upp en hel del.
Sen är wifi-problemen det mest irriterande med hela datorn. Kopplar ner när den vill, och allra värst; även vid full mottagning droppar den paket, upp mot 50%. Tillverkare av accesspunkt helt oavsett. Tydligen känt problem som blev 7 resor värre med 10.8.2-uppdateringen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-01-14 15:59
Ursprungligen av bollman:

MBPr 13 är helt ok. Man märker att graffan inte riktigt klarar av att driva alla pixlarna i "full fart" i retina-upplösningen. Det händer mer än en gång att scroll i fönster hackar, går man då till en skalad upplösning så märker man att saker går klart rappare.
Minnesmängden duger, den snabba "disken" väger upp en hel del.
Sen är wifi-problemen det mest irriterande med hela datorn. Kopplar ner när den vill, och allra värst; även vid full mottagning droppar den paket, upp mot 50%. Tillverkare av accesspunkt helt oavsett. Tydligen känt problem som blev 7 resor värre med 10.8.2-uppdateringen.

Jag har inga problem med wifi mottagning. Lika starkt hela tiden. Du kanske har lyckats få ett måndagsex?
För mig är inte scroll lagget så tydligt, försöker inte framhäva det heller så jag är nöjd.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-14 22:00

Felet är tydligen ganska så utbrett om man tittar på Apple Discussions, och min kollega med lika dator upplever i stort sett samma problem om än något mildare.
Själva _mottagningen_ är det inget problem med, det är så att den droppar paket. Prova att pinga din router och surfa samtidigt så kanske du också upptäcker att du får tappade paket.
Vad gäller scrollen så är den ju som den är; det är ju helt enkelt tydligt att graffan är underdimensionerad.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-01-14 22:39
Ursprungligen av bollman:

Felet är tydligen ganska så utbrett om man tittar på Apple Discussions, och min kollega med lika dator upplever i stort sett samma problem om än något mildare.
Själva _mottagningen_ är det inget problem med, det är så att den droppar paket. Prova att pinga din router och surfa samtidigt så kanske du också upptäcker att du får tappade paket.
Vad gäller scrollen så är den ju som den är; det är ju helt enkelt tydligt att graffan är underdimensionerad.

Hm, får kanske testa att pinga routern som du säger. Men inget jag märkt av vid vanligt användande i alla fall.

1
Bevaka tråden