Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisuppgifter på en maxad 27a?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Står inför valet att välja en 27" med i7, uppgraderar minnet själv, kraftigaste grafikkortet och en SSD på 240/256 och en 3TB internt. Har ni någon uppfattning var det kan landa på?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-10 10:37

Det kan du själv kolla Apple Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-10 10:50

Om du kommer att kunna beställa med två diskar är inte helt tydligt. Du lär kunna få en Fusion Drive (128 GB ?+ 3 TB) Men 256GB + 3TB är osäkert. För exakta priser(och info om vad som kan fås som BTO) får du vänta.

Om man kollar på Mac Mini så kostar det så här:
Fusion Drive med 128 GB SSD+1TB HDD:2500 kronor.
16 GB Ram (köp själv) ca 800 kronor. Det skulle ge dig 24 GB.
Lika mycket till för att byta originalminnet (2x4GB) och få 32 GB.

Grundpriset för en fetaste är ca 20000. Så jag skulle gissa på runt 27000 med 3 TB Fusion Drive (128GB/3TB).

Nya iMac är inte till salu ännu på Apple online Store - inga köpknappar där inte, så det går inte att konfigurera ens. Tillgänglig i december så frågan är adekvat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-10 22:05

Och frågan går inte att svara på, så vi får alla ge oss till tåls och vänta snällt tills Apple går ut med priset. I och med att gissningarna KAN vara rätt, och KAN vara fel, är det inte till mer hjälp än om TS gissar själv.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Nya iMac är inte till salu ännu på Apple online Store - inga köpknappar där inte, så det går inte att konfigurera ens. Tillgänglig i december så frågan är adekvat.

Får hoppas på ~25000 eller istället för en smärtgräns på -30000kr. För egen del så skulle jag föredra en solid SSD och en FD bredvid varandra.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-10 23:02

Vi kan ju gissa tills dess.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-10 23:10

be my gue(s)st

Ursprungligen av Konrad:

Vi kan ju gissa tills dess.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2012-11-20 17:41

Jag har räknat med ca 28 000 - 30 000 kr för core i7, gtx 680mx, 1TB fusion drive. Minnen har jag redan köpt från crucial och 32 GB gick på knappt 1400 kr.

16GB kit (8GBx2), 204-pin SODIMM, DDR3 PC3-12800 upgrades for Apple iMac 3.4GHz Quad-Core Intel Core i7 (27-inch, Late 2012) Desktop/PC, CT3650279 from Crucial.com

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-20 21:12

Har du köpt minnet innan ens dator finns på marknaden? Det var vågat det. Jag menar, i min 27" funkar ju inte ens Kingstonminnen och det lär väl inte bli lägre krav i de nya med tanke på att de är väldigt tunna, kanske kommer det tillbaka krav på minnen med kylfläns? Inget vi vet nått om än...

Ursprungligen av bollman:

Har du köpt minnet innan ens dator finns på marknaden? Det var vågat det. Jag menar, i min 27" funkar ju inte ens Kingstonminnen och det lär väl inte bli lägre krav i de nya med tanke på att de är väldigt tunna, kanske kommer det tillbaka krav på minnen med kylfläns? Inget vi vet nått om än...

höörmm: "Guaranteed-compatible with the Apple iMac 3.4GHz Quad-Core Intel Core i7 (27-inch, Late 2012)"

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-25 08:43

Och vad är då det uttalandet värt, i slutändan? Inte ett skit. Icke-Apple-minne=ingen Apple-garanti.
_Jag_ hade inte velat vara testpilot åt den minnestillverkaren. Numera är inte Apple sådär vansinnigt dyra på minnen längre så det finns ingen anledning att spara in 500:- på en dator i 30000:-klassen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-25 18:47
Ursprungligen av bollman:

Och vad är då det uttalandet värt, i slutändan? Inte ett skit. Icke-Apple-minne=ingen Apple-garanti.
_Jag_ hade inte velat vara testpilot åt den minnestillverkaren. Numera är inte Apple sådär vansinnigt dyra på minnen längre så det finns ingen anledning att spara in 500:- på en dator i 30000:-klassen.

Inte vansinnigt dyra?! De tar ut ett påslag på 2940 kr för att installera 16 GB RAM i en Mac Mini om man beställer från Apple Store. För 8 GB gör de ett påslag på 980 kr, dvs att de tar 980 kr för varje 4 GB. De tar alltså ut 3920 kr för de 16 GB (2 x 8 GB) minne man då kan välja att få i sin nya Mac.

Köper man samma minnen från Crucial så kostar det 599 kr (2 x 8 GB) från Komplett.se. Apple tar alltså ut 550% mer av dig som kund än vad Komplett.se gör.

Det är alltså inte på långa vägar tal om några 500 spänn om man ska slänga in 32 GB RAM i en Mac. Snarare att man får lägga ut nästan 8000 kr om man ska köpa från Apple istället för 1200 kr om man köper från Komplett.se.

Ursprungligen av bollman:

Och vad är då det uttalandet värt, i slutändan? Inte ett skit. Icke-Apple-minne=ingen Apple-garanti.
_Jag_ hade inte velat vara testpilot åt den minnestillverkaren. Numera är inte Apple sådär vansinnigt dyra på minnen längre så det finns ingen anledning att spara in 500:- på en dator i 30000:-klassen.

Funkar inte minnena till vad de säger får de väl ta tillbaka dem? Va har de med garanti o göra? Tror du datorn kommer pajja eller?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2012-11-21 16:49
Ursprungligen av bollman:

Har du köpt minnet innan ens dator finns på marknaden? Det var vågat det. Jag menar, i min 27" funkar ju inte ens Kingstonminnen och det lär väl inte bli lägre krav i de nya med tanke på att de är väldigt tunna, kanske kommer det tillbaka krav på minnen med kylfläns? Inget vi vet nått om än...

Crucial-minnen har funkat oerhört bra till samtliga av mina macar så länge man bara väljer rätt minnen och det är så gott som omöjligt att välja fel tack vare deras Crucial Memory Advisor Tool. Minnena ovan ska fungera.

Väldigt vågat att lägga ribban nära 30 lakan, om det inte är en ssd och fusion drive i lådan. Har också använt Crucial i alla macar och det med bara gott resultat!

Kontrollera vilket minne du har i din Mac idag.
Med största sannolikhet sitter ni med tillverkare 0x802C enligt System Information.

Detta är Micron technology. De säljer till OEM under detta namn, men till privatpersoner under namnet Crucial.

Tycker också att det handlar om att spara in på en produkt som många anses behöva men som tar betalt i stor grad för märket.
Så kör på "externa" i mitt tycko.

Den här var intressant, i alla fall för mig. iMac 27" 3.2-3.4GHz (Configure Me) - ExperCom

3.000 USD för i princip en maxad iMac. Dock 1 TB Fusion drive och 16 gb/ram. Dock så tvivlar jag på prisuppgifterna?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-11-28 20:47
Ursprungligen av primu[s]®:

Den här var intressant, i alla fall för mig. iMac 27" 3.2-3.4GHz (Configure Me) - ExperCom

3.000 USD för i princip en maxad iMac. Dock 1 TB Fusion drive och 16 gb/ram. Dock så tvivlar jag på prisuppgifterna?

Läge att läsa innan man skriver.. :">

Det känns lite optimistiskt att hålla november launchen. Om deras poäng är att bygga upp ett lager så får ja hoppas de räcker in en månad eller så. BTO leveranser skulle har tagit 2-3 veckor extra tidigare gånger. Så blir en dator tidigast i januari då.

Som många redan påpekat så konstigt av dem att inte tillåta två hårddiskar, en 3TB och en SSD vid sidan. Min beställning blev nedanstående samt 4x8GB minne från Crucial för 1300kr, så får istället en tekniker sätta i en passande ssd. Totala summan om vi räknar på att SSD går runt ~5000 + Apple care 1300kr = ~28000kr.

Det blir en bra burk men osäker över det där med att sätta i en SSD när det inte är anpassat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-30 21:16
Ursprungligen av D_Odell:

Som många redan påpekat så konstigt av dem att inte tillåta två hårddiskar, en 3TB och en SSD vid sidan. Min beställning blev nedanstående samt 4x8GB minne från Crucial för 1300kr, så får istället en tekniker sätta i en passande ssd. Totala summan om vi räknar på att SSD går runt ~5000 + Apple care 1300kr = ~28000kr.

Det blir en bra burk men osäker över det där med att sätta i en SSD när det inte är anpassat.

Jag lär ta rygg på den beställningen, dock vill jag ha bekräftat att AS/APR gör jobbet med att byta disk i den nya burken till en självinköpt SSD samt vad de tar för det. Någon som har lust att precis som jag fråga runt?

Ursprungligen av zinned:

Jag lär ta rygg på den beställningen, dock vill jag ha bekräftat att AS/APR gör jobbet med att byta disk i den nya burken till en självinköpt SSD samt vad de tar för det. Någon som har lust att precis som jag fråga runt?

Prövar att göra det! Skulle vara intressant att få höra var och pris osv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 23:13

Undrar om nya iMacen kommer ha samma disk-begränsning som 2011-modellen vad gäller att installera en själv i efterhand.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-30 23:23
Ursprungligen av Erik.dv:

Undrar om nya iMacen kommer ha samma disk-begränsning som 2011-modellen vad gäller att installera en själv i efterhand.

Hur menar du, disk-begränsning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 23:26
Ursprungligen av zinned:

Hur menar du, disk-begränsning?

Att fläktarna gick amok om man inte hade en speciallösning för disken.

Ursprungligen av D_Odell:

Prövar att göra det! Skulle vara intressant att få höra var och pris osv..

Macforum i Göteborg tar 1050kr timmen för service. De kunde dock inte svara på hur hårddisken sitter eller hur lätt det är att byta i de nya.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-02 14:32
Ursprungligen av D_Odell:

Macforum i Göteborg tar 1050kr timmen för service. De kunde dock inte svara på hur hårddisken sitter eller hur lätt det är att byta i de nya.

Kan de inte ta reda på det så att de kan sälja denna tjänsten? De har väl 21,5"-datorer i butik?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 15:32
Bevaka tråden