Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försten att få sin nya PB.

Tråden skapades och har fått 370 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 11:47

Apple Store har nu ändrat byggtiden för en BTO 15" 1,25 GHz från 10-15 dagar till 5-7 dagar.

Det känns positivt!

/Den obotlige optimisten

Jag ringde i morse och då sa dom att leveranstiden förmodligen är den som står (5-7 dagar).
Hoppas att det stämmer. Måste ju ha datorn innan dreamhack.

  • Medlem
  • 2003-10-17 17:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
Hej igen!

Tänkte publicera hur min order skickats för att kanske ge andra lite insyn i Apples ev. ordervägar och hur paketen skickas etc.

Activity Location Date / Time (GMT)
Shipment Picked Up TAIPEI, TP, TW 08 Oct 2003 11:32
Cleared Customs TAIPEI, TP, TW 09 Oct 2003 05:00
Depart Terminal TAIPEI, TP, TW 09 Oct 2003 11:25
Arrive Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 10 Oct 2003 10:55
Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 13 Oct 2003 18:13
Depart Terminal UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 03:22
Out For Delivery UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 07:35
Delivered UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 16:00

Min far fick datorn levererad den 15 okt ngn gång på em/kvällen... därför tror jag att sista raden för Utrecht kan vara tid och datum då den levererades till honom på svenska adressen...

Lycka till allihopa, hoppas ni får era inom kort och att allt funkar!

God natt,
oscar

Product Description Product Number Product Quantity
PBG4 12.1/1GHZ/256/80/CMBO/AP/BT/S Z07L02994 1

Activity Location Date / Time (GMT)
Shipment Picked Up TAIPEI, TP, TW 09 Oct 2003 12:46
Cleared Customs TAIPEI, TP, TW 10 Oct 2003 05:00
Depart Terminal TAIPEI, TP, TW 10 Oct 2003 11:50
Arrive Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 13 Oct 2003 05:36
Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 13 Oct 2003 18:15
Out For Delivery UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 06:02
Depart Terminal UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 21:28

och den har inte kommit hit. jag har inte hört ett knyst! och jag börjar blir lite sne nu.. :-/
men men.. den som väntar på något gott.......

  • Medlem
  • 2003-10-17 17:07

en sak till..
hur sent på dan kan dom leverera?

Jag beställde min alu 15" i början av augusti. Väntan, väntan, väntan ... Nu börjar det nästan kännas som att det är lika bra att vänta till efter den 24:e så att Panther är installerat från början. Eller är det en lätt uppgradering att göra. Vad tror ni?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bengt Renander
Jag beställde min alu 15" i början av augusti. Väntan, väntan, väntan ... Nu börjar det nästan kännas som att det är lika bra att vänta till efter den 24:e så att Panther är installerat från början. Eller är det en lätt uppgradering att göra. Vad tror ni?

Uppgraderingen är busenkel!
Kan du hantera en brödrost så kan du uppdatera Jaguar till Panther.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 20:44

Om man skaffar en Powerbook med Jaguar och får Panther senare, handlar det om en fullversion eller en uppgraderingsversion av Panther då? Om jag minns rätt var det en uppgraderingsversion av 10.1 jag fick strax efter att jag köpt en mac med 10.0. Jag vill inte ha någon uppgradering eftersom det är riktigt jobbigt när man vill installera om.

Har nu köpt en PowerBook 17" och sitter och myser framför undret.

Beställde igår, leverans idag. Kanon!

Kan rapportera att Radeon 9600 är ett otroligt snabbt grafikkort. Testade Unreal Tournament, som på min gamla tibook knappt gick att spela. Är susade det iväg med lätt 50 fps (mätte inte) med alla inställningarna maxade! Whoa!

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Om man skaffar en Powerbook med Jaguar och får Panther senare, handlar det om en fullversion eller en uppgraderingsversion av Panther då? Om jag minns rätt var det en uppgraderingsversion av 10.1 jag fick strax efter att jag köpt en mac med 10.0. Jag vill inte ha någon uppgradering eftersom det är riktigt jobbigt när man vill installera om.

Det ska tydligen vara en fullversion.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 21:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det ska tydligen vara en fullversion.

Ciryon

Det låter ju bra!

Grattis till 17-tummaren. Jag var inne på Macoteket Store igår och jämförde 15- och 17-tummarna för att se om den större var ett alternativ för mig. Med tanke på alla problem och den hemska leveranstiden har jag svängt åt 17-hållet från min tidigare 15-inställning. Den känns inte så mycket större som jag hade trott (vilket talar till dess fördel). Om jag bara kan motivera de 5000 extra pengarna blir det nog en 17-tummare. Kan du hjälpa till att motivera merkostnaden Ciryon?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Om jag bara kan motivera de 5000 extra pengarna blir det nog en 17-tummare. Kan du hjälpa till att motivera merkostnaden Ciryon?

Det viktigaste är ju skärmen som är helt enorm och av fenomenal kvalitet. Det är inte bara större skärm utan även högre upplösning och det märks verkligen. Det är en enorm uppgradering från tibook 15" som även den har bra skärm och upplösning.

Sen är den faktiskt inte så klumpig som man kan föreställa sig. Det känns nästan magiskt att "vika ihop" den stora skärmen till något som fortfarande får plats i min ryggsäck. Datorn blir också otroligt tunn ihopvikt.

En annan positiv sak jag redan har märkt är att fläkten inte verkar gå på alls ofta. Jag var rädd för att edn skulle bli jättevarm men så verkar inte vara fallet. UT2003 fick fläkten att gå igång, men så fort jag avslutade spelet gick stängdes även fläkten av.

Sen är den ju lite snabbare än 15-tummaren också.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 22:42

Kanske lite svårt att veta för dig Ciryon redan, men hur står sig batteritiden på 17 mot 15? Det är ju ett större batteri, men skärmen måste ju dra mer också... Får man ut 4 timmar?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 22:55

Nu hittade jag precis en till fördel med 17-tummaren. Det är ju lika mycket minne som i 15-tummaren, men det finns en ledig minnesplats! I 15 är det 2x256 och i 17 är det 1x512. Det blir ju mycket billigare och enklare att uppgradera minnet den dag man vill det! Nu lutar det mer och mer åt 17...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-17 23:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Det blir ju mycket billigare och enklare att uppgradera minnet den dag man vill det!

Vad jag har förstått så vill man det genast, inte nån gång i framtiden.

Själv väntar jag på min pb 15" som enligt "shipment status" befinner sig i Luxemburg. Beställde den med 1 st 512 mb. Har redan en extra 512:a hemma som väntar på att få bli ditmonterat.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 00:18

17"-modellen är visserligen av lite "extra allt"-karaktär, men jämfört med den enklare 15"-modellen (som fortfarande smäller minst lika högt i koolhetsfaktor) så är den ju över 10.000 dyrare. Det är onekligen en del pengar. Man missar mest superdrive'n och den extra stora skärmen, right?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Nu hittade jag precis en till fördel med 17-tummaren. Det är ju lika mycket minne som i 15-tummaren, men det finns en ledig minnesplats! I 15 är det 2x256 och i 17 är det 1x512. Det blir ju mycket billigare och enklare att uppgradera minnet den dag man vill det! Nu lutar det mer och mer åt 17...

Den säger just nu 5 timmar kvar när jag drog ur sladden från det fullladdade batteriet. Nu kör jag med ganska låg ljusstyrka på skärmen. Tror inte den håller fem timmar vid normal användning men upp emot fyra timmar tror jag säkert den klarar. Återkommer när det är testat i "praktiken". (Redan nu är verkar batteriet dock betydligt bättre än tibookens)

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 01:23

Själv sitter jag här och räknar i hårdvaluta.

10.000:-... Mattias, du håller på med musik om jag inte minns fel?

10.000:- =

1 st Roland Juno 60
1 st Sequential Pro One

Plus lite extra till en bra videofilm å ett riktigt grovt mål med junkfood...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 06:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
10.000:-... Mattias, du håller på med musik om jag inte minns fel?

Inte mer är att jag kör iTunes emellanåt. Det är mest FCE, InDesign, Photoshop och Safari.
Visst är 10000 mycket pengar även om man inte jobbar med musik, med jag jämför med SD-modellen av 15-tummaren. Då är det bara 5000. Dessutom skiljer ju faktiskt ganska mycket mellan den enklare Alu15 och toppmodellen Alu17:

  • Skärmstorlek och arbetsyta (+19%)

  • Processorhastighet (+33%)

  • RAM-minne (+100%)

  • Hårddisk (+33%)

  • Optisk enhet (+DVD-brännare)

  • Tangentbord (+Bakgrundsbelysning)

  • Nätverk (+Airport Extreme)

  • Batterikapacitet (+26%)

  • Leveranstid (-Någon månad eller två)

Det komiska i hela detta inlägg är, förutom tiden på dygnet (vakna barn...), att jag inte bestämt mig för Alu17 utan håller på att övertala mig själv...

  • Medlem
  • 2003-10-20 21:24

hämtade min PB12" för en stund sedan. den är så löjligt söt..
men jag har lite problem med mitt airport. jag kan inte komma ut på nätet. någon som har ett bra tips på en sida där jag kan läsa hur jag skall göra? eller någon som har tid o hjälpa mig?

är en switcher, så det här är lite nytt för mig..

Citat:

Skrevs ursprungligen av m.jo
hämtade min PB12" för en stund sedan. den är så löjligt söt..
men jag har lite problem med mitt airport. jag kan inte komma ut på nätet. någon som har ett bra tips på en sida där jag kan läsa hur jag skall göra? eller någon som har tid o hjälpa mig?

är en switcher, så det här är lite nytt för mig..

Har du en gammal basstation? Då kanske du har begränsat vilka MAC-adresser som får ha tillgång till nätet...

/M

  • Medlem
  • 2003-10-20 22:54

nej, det är en helt ny NETGEAR WGR614. jag har satt dmz till powerbooken vilket gör att jag kan komma ut på nätet, men jag vill att mina två windows xp maskiner skall komma ut med..

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-20 23:11

man blir sugen när man läser era beställnigs listor.
Har själv tänkt beställa en 15" med airport, 768 i ram och backlight tangentbord.
Men det är mycket pengar så man blir lätt tveksam.

  • Medlem
  • 2003-10-20 23:14

skapade en ny tråd angående min tidigare fråga, så om någon har lust att hjälpa mig så är ni välkomna att delta..

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=31956

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-20 23:18
Citat:

Batteriet är inget vidare dock. 4.5h är ett skämt. Typ 2.5h på sin höjd.

Är batteriet SÅ dåligt på 15" ?? Borde det inte klara ca 4 timmar med normal användning.?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-20 23:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Är batteriet SÅ dåligt på 15" ?? Borde det inte klara ca 4 timmar med normal användning.?

OK nu har jag hårdtestat. Med alla stömsparande inställningar, typ reducerad processor, skärmen på lägsta ljussturka mm så får jag max ut 2,45h. Med vanliga inställningar 2,05h.
Det är LÖGN och falsk marknadsföring av Apple att skriva 4,5h-5h. Mycke dåligt faktiskt. De kunde lika gärna skriva 15h.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-20 23:59

hmm...verkar ju otroligt dåligt, hade varit kul om nån annan med en ny 15" oxså testat detta.Det låter ju som om det är fel på batteriet, till och med gammla burkar fixar bättre tider än så ju...
vi får vänta på Ciryons batteritest på sin 17" PB (tror jag det är) som han nämner tidigare i denna tråd

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-21 00:13

hmm...verkar ju otroligt dåligt, hade varit kul om nån annan med en ny 15" oxså testat detta.Det låter ju som om det är fel på batteriet, till och med gammla burkar fixar bättre tider än så ju...
vi får vänta på Ciryons batteritest på sin 17" PB (tror jag det är) som han nämner tidigare i denna tråd

Jag har ca 2 (två lousy hours) timmars drifttid på min splittnya PB12. Vad sägs om det? Rekord eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 08:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Jag har ca 2 (två lousy hours) timmars drifttid på min splittnya PB12. Vad sägs om det? Rekord eller?

Det låter ju inte för skoj. Jag är väldigt nyfiken på hur lång tid folk får ut av sina Alu17. Ciryon, eller ni andra med nya Alu17, hur går den nya maskinen så här efter några laddningar? Vad får du för soff-surf-tid respektive kör-så-det-ryker-i-photoshop-tid? Och hur snabbt bränner ni 4x DVD-R media? Blir det i 2x eller blir det i 1x som i de gamla 2x stationära brännarna?

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Jag har ca 2 (två lousy hours) timmars drifttid på min splittnya PB12. Vad sägs om det? Rekord eller?

Har du kört kalibreringen på den? Fick c:a 2 timmar vid första upp/ur laddningen. Efter det stod det 4:07 fast det gick ganska snabbt ner till 3:27. Får se hur det håller sig i verkligheten.

Bevaka tråden