Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försten att få sin nya PB.

Tråden skapades och har fått 370 svar. Det senaste inlägget skrevs .

JAAAAAAAAAAAAAAAA!!! HAr fått min nya Powerbook 12" idag...*glader*.......efter 1½månads väntan så levererades den äntligen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

*glad* ny powerbook 12 ägare!

Citat:

Skrevs ursprungligen av JonasEk1
JAAAAAAAAAAAAAAAA!!! HAr fått min nya Powerbook 12" idag...*glader*.......efter 1½månads väntan så levererades den äntligen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

*glad* ny powerbook 12 ägare!

Nu tar du dig samman och skriver en mini-recension av din nya leksak!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-15 07:08

Äntligen är orderstatus "Shipped" på min pb 15" 1,25. Jag beställde den 22 sep, så ni andra som beställde däromkring och fortfarande inte fått den skickad kommer förhoppningsvis inte behöva vänta så länge till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av JonasEk1
JAAAAAAAAAAAAAAAA!!! HAr fått min nya Powerbook 12" idag...*glader*.......efter 1½månads väntan så levererades den äntligen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

*glad* ny powerbook 12 ägare!

HAr också beställt en, undra när den dyker upp
Kan du ta några bilder? Och skriva något om den? Beskriv fartkänslan!

Snackade nyss med en säljare på InLife som meddelade att det är leveransstopp på 12" och 15".

Leverans skulle tydligen ske först i december och detta var alltså uppgifter de fått från Apple.

Orsaken är komponentbrist.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 11:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kemppe
Äntligen är orderstatus "Shipped" på min pb 15" 1,25. Jag beställde den 22 sep, så ni andra som beställde däromkring och fortfarande inte fått den skickad kommer förhoppningsvis inte behöva vänta så länge till.

Oh YES!!! "Shipped" på min pb 15" 1,25, och Jag beställde min den 9 oct. Skänker med andra ord hopp åt er som var lite sena också!! (Är det nån som vet hur länge man brukar få vänta efter det står "shipped"?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 11:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av lindin
Snackade nyss med en säljare på InLife som meddelade att det är leveransstopp på 12" och 15".

Leverans skulle tydligen ske först i december och detta var alltså uppgifter de fått från Apple.

Orsaken är komponentbrist.

December?! :eek:
Det vägrar jag tro på!

Talade nyss med Macoteket, samma svar med ett litet tillägg;
Kanske kanske i slutet på november.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 12:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av lindin
Talade nyss med Macoteket, samma svar med ett litet tillägg;
Kanske kanske i slutet på november.

Hoppas då att min är en av de som redan skeppats och nu är på väg till Sverige...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Hoppas då att min är en av de som redan skeppats och nu är på väg till Sverige...

Det vore väl kul? Jag har också beställt en därifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 13:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av lindin
Det vore väl kul? Jag har också beställt en därifrån.

Kan tillägga att jag inte köpt min dator från Macoteket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 14:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av lindin
Snackade nyss med en säljare på InLife som meddelade att det är leveransstopp på 12" och 15".

Leverans skulle tydligen ske först i december och detta var alltså uppgifter de fått från Apple.

Orsaken är komponentbrist.

Hmm.. undrar om denna 'komponentbrist' har ngt att göra med alla skärmar med vita fläckar? Jag upptäckte själv en suddig, vit fläck på min nya 15"

Lanmaster kommer att hämta maskinen för reparation, men man undrar ju hur lång tid denna reparation kommer att ta.

Det kanske inte ska vara "komponentbrist" utan "kompetensbrist"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
Hmm.. undrar om denna 'komponentbrist' har ngt att göra med alla skärmar med vita fläckar? Jag upptäckte själv en suddig, vit fläck på min nya 15"

Lanmaster kommer att hämta maskinen för reparation, men man undrar ju hur lång tid denna reparation kommer att ta.

Räkna med 2 månader du så är du på säkra sidan...!

Jag beställde min livs första Mac den 22 sep. (kör PC idag) och jag måste säga att detta inte var vad jag räknade med. Jag misstänker att Apple kommer att förlora ett helt gäng med s.k. switchers p.g.a. detta.
Kille på Macoteket sa att även G5:orna kommer att bli försenade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 14:39

Exakt. Man undrar ibland hur saker & ting står till. Efter all denna väntan på de nya 15-tummarna tycker iallafall undertecknad att Apple borde ha styrt upp basala saker att skärmen inte har en massa artefakter.

Här och här kan man läsa om 'the dreaded white spots'.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-10-15 14:47

haha och jag sitter här med min 300mhzare till dasslock och 128mb minne och är nöjd

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky Johansson
haha och jag sitter här med min 300mhzare till dasslock och 128mb minne och är nöjd

Ha ha ha!!
Jag är också ganska nöjd med min Fujitsu som jag kör XP på! Åtminstone så EXISTERAR den och ligger snällt här på mitt skrivbord!

För övrigt så avbeställde jag min Powerbook 15"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 15:02

F-n... det är så j-a synd att dylik skit skall grumla den annars underbara upplevelsen av - i mitt fall - den nya 15-tummaren.

Maskinen är snabb som satan, blåtandskopplingen till min T610 fungerar perfa, Airport snurrar utan glitchar, Return to Castle Wolfenstein blixtrar förbi utan lagg och jag kan t om sitta i totalt mörker med det upplysta tangentbordet och rendera svinigt fina flashtransitions utan några som helst problem.

Överväger starkt att lägga mellanskillnaden vad det skulle kosta att få en 17-tummare. Den maskinen har (tydligen) inte alls de skärmproblem som 15-tummaren har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 15:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
Maskinen är snabb som satan, blåtandskopplingen till min T610 fungerar perfa, Airport snurrar utan glitchar, Return to Castle Wolfenstein blixtrar förbi utan lagg och jag kan t om sitta i totalt mörker med det upplysta tangentbordet och rendera svinigt fina flashtransitions utan några som helst problem.

Poesi...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 15:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
Överväger starkt att lägga mellanskillnaden vad det skulle kosta att få en 17-tummare. Den maskinen har (tydligen) inte alls de skärmproblem som 15-tummaren har.

Varför ska du byta förresten, om din 15-tummare fungerar som den ska?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 15:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Varför ska du byta förresten, om din 15-tummare fungerar som den ska?

Det är just det den inte gör. Skärmen har en ljus, konstig fläck mitt i skärmen. Plus att luckan till pc card-platsen har fastnat i halvöppet läge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 15:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
Det är just det den inte gör. Skärmen har en ljus, konstig fläck mitt i skärmen. Plus att luckan till pc card-platsen har fastnat i halvöppet läge.

Aha! Jag fick för mig att det var någon annan som hade skärmproblemet och att du kommenterade det.
My bad.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 16:06

___

  • Medlem
  • 2003-10-15 16:50

Hm... Är det överhuvudtaget någon som har fått en 15-tums AluBook utan skärmfel (vit fläck eller död pixel)? Bara undrar...
Får hem min egna nästa vecka, och det är klart man är oroad efter allt man hört.

/Anwah

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 17:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anwah
Hm... Är det överhuvudtaget någon som har fått en 15-tums AluBook utan skärmfel (vit fläck eller död pixel)? Bara undrar...
Får hem min egna nästa vecka, och det är klart man är oroad efter allt man hört.
/Anwah

Kan det ha någonting med Applewhite att göra?

  • Medlem
  • 2003-10-15 17:43

Har fått bekräftat från en annan ÅF än de nämnda i tråden att Apple hävdar att AluPB-förseningarna har med komponentbrist att göra. Eventuellt kommer 25% av de beställda maskinerna att skeppas nu, varefter det lär dröja till slutet av november eller början av december!!!

Komponentbrist är alltså vad Apple säger -- men Apple använder i stort samma komponenter som många andra, och generellt på marknaden verkar det inte vara ont om något särskilt just nu.

Dock: det kan handla om Motorolas oförmåga att leverera processorer. Det snacket drogs ju till förbannelse i somras.

Det verkar dessutom som så att det är ont om 15-tums skärmar till bärbara globalt. Åtminstone hördes sådana rapporter i slutet av sommaren.

Komponentbristfrågan kan också vara en "vit" lögn från Apple för att slippa bekräfta någonting om skärmproblemen (ett ENORMT, nästan OFATTBART problem vet ni som följt amerikanska forum); eller låsmekanismproblemen (inte så allvarligt eller stort men tydligen vanligt); eller batteritidsproblemet (alla hävdar att 10.3 skall lösa det, men ingen med betaversioner tycks kunna verifiera det -- 4,5 timme ... säkert!).

Jag tror helt enkelt att det är en kombination av "komponentbrist", problem med Rev A (skärmfläckar, låsmekanism, batteritid), större beställningar än förväntat, och att Apple vägrar erkänna några problem.

Det känns som du har rätt, koko... tyvärr.. :(.
Däremot fattar jag inte hur de helt plötsligt kunnat få problem med skärmen på Alu15" pb det är ju samma som de hade i Ti-varianterna.
Är inte så sugen att vänta tills i december.... jag vill ju ha den nu ... får man den först runt jul känns det ju som om man lika gärna kunde vänta lite ytterligare till rev B....

Citat:

Skrevs ursprungligen av koko
Jag tror helt enkelt att det är en kombination av "komponentbrist", problem med Rev A (skärmfläckar, låsmekanism, batteritid), större beställningar än förväntat, och att Apple vägrar erkänna några problem.

Kan halvt om halvt bekräfta detta. Låsmekanismen på 15" skall ha krånglat en hel del.

Ang. vit ljus fläck i mitten av skärmen: Kolla så att det inte beror på Apple loggan på andra sidan. Som ni kanske känner till så sitter det inte en separat ljusdiod för loggan, utan den lyses upp av skärmen. Tyvärr har det ibland visat sig att det fungerar åt andra hållet också, att skärmen ljusas upp i mitten pga det ljus som kommer in genom loggan... fet jädra designmiss av Apple. Sitter fläcken på nåt annat ställe än mitten är det förstås lite körigare...

När det gäller leveranstid av burkarna... tja... Apple är inte direkt frikostiga med information...inte ens till oss ÅF. 12" lär kunna dyka upp lite då och då. 17" finns inne NU, och den är ASGRYM...men dyr. Allas gosebjörn Herr 15" verkar vi tyvärr få vänta på. Jag har inte lyckats få något exakt datum för när vi kan räkna med att leveranser kommer igång. Är det som ryktena säger sant att det är både låsmekanism och skärm som krånglar kan vi räkna med MINST en månad. Vi sitter nu med backlogg större än någonsin på 15". Vår lagerchef Cengiz lär inte kunna sova om nätterna om han tänker på hur många som kommer att behöva skickas direkt sen. :rolleyes:

Personligen hade jag tänkt mig en 15" 1,25, men om det kommer att dröja så här länge vetta fasen om det inte börjar rycka i fingrarna efter en 17"...

Jag ska försöka klämma vår kontakt på orderavdelningen på Apple på lite information om leverans imorgon torsdag, men kan inte lova att jag får fram nåt...

Till sist kan jag ju säga grattis till alla som hann få sin 15" från oss. Just nu är ni tämligen unika i Europa! Njut av denna exklusiva stund

Senast redigerat 2003-10-15 21:09
  • Medlem
  • 2003-10-15 21:01
Citat:

-Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 13 Oct 2003 18:17
-Out For Delivery UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 06:02
-Depart Terminal UTRECHT, UT, NL 15 Oct 2003 07:20

det där är vad som står på tnt's traking för min 12".
är det bara något fel eller var dom fulla o glömde att jag bor i sverige?
eller är det för att jag är full o inte kan läsa/förstå riktigt??

Bevaka tråden