Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försten att få sin nya PB.

Tråden skapades och har fått 370 svar. Det senaste inlägget skrevs .

grattis! hoppas att den är felfri.
Följer själv fortfarande desperat logistiken genom europa....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Filip Wänström
grattis! hoppas att den är felfri.
Följer själv fortfarande desperat logistiken genom europa....

Jag sitter och gör samma sak. Det verkar som min datamaskin är resekompis med din beställning

Som variation till apples egen "tacking-sida" så använder jag http://www.apecode.com/appletrack.php
som ger lite mera utförlig information.

Det är mäkta irriterande att europaresan ska vara flaskhalsen vid beställning...

  • Medlem
  • 2003-12-02 15:22

beställde 19 september. idag kan jag hämta den hos ÅF ... orkar nästan inte jubla längre, men vi får väl se när jag öppnar lådan ...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Borgström
Som variation till apples egen "tracking-sida" så använder jag http://www.apecode.com/appletrack.php
som ger lite mera utförlig information.

TACK för den länken! Äntligen lite leveransstatus att gå på efter total ovisshet sedan i fredags.

Min maskin fanns tydligen i Luxemburg igår men det skrämmande är att det senaste, delivered to third party, ska ha skett i Taiwan. Hoppas bara att den inte gått tillbaka dit.

Får man automatiskt ett TNT-kollinummer från Apple eller hur söker man annars försändelsen sedan de tagit över? Nuvarande kollinummer (för K&N) har 10 siffror medan TNT-numret ska ha nio.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
TACK för den länken! Äntligen lite leveransstatus att gå på efter total ovisshet sedan i fredags.

Min maskin fanns tydligen i Luxemburg igår men det skrämmande är att det senaste, delivered to third party, ska ha skett i Taiwan. Hoppas bara att den inte gått tillbaka dit.

Då verkar den ha råkat ut för samma öde som min maskin. Den har legat i Luxemburg sedan i måndags. Sista log-meddelandet nämner också något om "Compal Taiwan" vilket jag antar är fabriken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Får man automatiskt ett TNT-kollinummer från Apple eller hur söker man annars försändelsen sedan de tagit över? Nuvarande kollinummer (för K&N) har 10 siffror medan TNT-numret ska ha nio.

Om jag har fattat det rätt så överlämnas leveransen till TNT någonstans i Luxemburg eller Holland. När det väl är gjort så ska länken på appletrack-sidan gå att följa till TNT:s egna tracking-sida. Länken fungerar inte för mig så jag antar att överlämningen inte har skett än.

Ok...exakt samma historia för mig. Sista meddelande i måndags em. Sen tyst. Tyst som i graven. Undrar vad som har hänt.

När allt gick så snabbt förra veckan blev jag helt säker på att det skulle bli leverans den här veckan men nu börjar jag bli orolig igen....

Suck!

Om ni loggar in på er Order Status och klickar vidare på länken/tracking-numret till Shipment Status-sidan, finns det då någon information under Activity/Location/Date/Time? Hos mig är det helt tomt.

På Order Status-sidan har det hunnit ändras från att Kuhne & Nagel hade ordern till att TNT Express (Ireland) Limited har den men tracking-numret är fortfarande detsamma och baserat på den informationen hittar inte TNT någonting. Enligt uppgift är deras kollinummer nio siffror, inte tio som detta.

Senaste uppgiften på Apecodes tracking-tjänst är fortfarande "delivered to third party" (alltså överlämnat till TNT?) vilket ska ha inträffat den 2 december. Att "prod source: Compal Taiwan" skulle innebära att detta inträffade där rent geografiskt vägrar jag tro eftersom att ordern dagen innan fanns i Luxemburg.

Vill ha nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-04 10:19

Ett tidigare inlägg nämnde att InWarehouse skulle få in en bunt 15" igår. Jag ringde dem och fick veta att det blivit förseningar från Apple (igen!), så "i värsta fall den 16:e".

Jag tror på't när jag ser det...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-12-04 11:07

Kollade paketet på TNT direkt nu när jag vaknade och ser att paketet är påväg hem till mig nu, jag är upprymd som ett barn på Julafton

04 Dec 2003 09:05 Orebro Out For Delivery

Out for delivery här med )
borde ju vara här snart. Men ska man inte bli kontaktad av TNT? Kan ju inte gå från jobbet och sitta hemma och vänta som en hund...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-12-04 11:44

tycker också att de borde ringa, men den enda budfirma jag haft med att göra förutom TNT är DHL och de ringde inte innan utan efteråt då de märkte att jag itne var hemma. Jag är ledig så jag har all tid i världen att vänta idag, men jag börjar bli hungrig och har ingen mat hemma, undrar om jag vågar gå ut en halvtimma.

jahaja...nu är klockan 14 snart.... jag har inget fått? har ni hört ngt?

Nej, men när man bor i Umeå så får man nog snällt vänta åtmindstonde till imorgon...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-12-04 14:23

Men typiskt, går ut och äter lite lunch, då missar jag så klart utkörningen...
Jagar budbil just nu så jag får nog min PB idag iaf.
Oerhört klantigt

Nu har den kommit!! återkommer med rapport ...

Ser vi fram emot.......

(tänk att dessa dreggeltrådar är så roliga....)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 14:41

Min kära åf har just ringt och meddelat att jag har en dator att hämta.
Oj vad jag har väntat på denna dag!

Jag väntar på en ny 15" alubook.
Det där problemet med bildskärmen är väl tillrättat nu?
För inte fan kan de väl hålla på och skicka maskiner som _kan_ ha detta hårdvarufel, det vore ju helt sjukt.

Tyvärr har mitt bostream gått ner så jag inte koppla upp pb:n på nätet (skriver detta från jobbet)
Har installerat och gått igenom skärm och "skärmlåset" och hittills kan jag inte se några fel.... mycket trevlig apparat. Mitt självgoda leende riskerar att klyva mitt ansikte i tu

Längtar tillbaka till den ...

I måndags sa SIBA att min 15" skulle komma vilken dag som helst. I vanlig SIBA-anda kunde jag inte få prata direkt med den person som hade pratat med Apple. Vilken dag som helst tycker jag borde vara denna vecka, men nu börjar man ju tvivla.
Längtar efter PB:n så jag kan bli tokig. Beställde den 1 oktober.

  • Medlem
  • 2003-12-04 17:21

fick min i förrgår och är hyffsat nöjd. panther följde inte med, vilket berodde på att maskinen stått och väntat alltför länge på fel ställe på grund av att fel människor gjort fel saker.

har nu installerat panther dock och upptäckte genast två saker:
dels att tangentbordsbelysningen och automatisk skärmljusstyrka ballar ur ibland eller är mindre känslig än tidigare; tydligen vanligt om man kollar på macnn:s forum.
dels att min hårddisk har det likaledes väldokumeterade klickljudet som dyker upp var 6 sekund.
dessutom undrar jag om era powerböcker är KNÄPPTYSTA när inte fläkten är på, eller om ngn typ av surr eller ljud kan höras?

hmmm, borde skrivit en anna tråd.

min skärm är i alla fall ok ännu så länge.

Första inlägget på nya "booken"

Äntligen en mac som är snabb och min på samma gång. Har inte hunnit med att göra några riktiga tester ännu... vet inte om det finns intresse för sånt fortfarande. pb15"alu är ju inte så ny modell längre....

Jag tycker att den rockar i alla fall!

  • Medlem
  • 2003-12-05 09:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Filip Wänström
Första inlägget på nya "booken"
...
Har inte hunnit med att göra några riktiga tester ännu... vet inte om det finns intresse för sånt fortfarande. ...

JAAA!!! Det finns intresse. :eek:

ny och ny, min är beställd sedan över en månad, men verkar fortfarande inte skeppats till Sverige…

Äntligen fredag! dags att leka med lillen
Hitills är jag väldigt nöjd. Nej det lät inte bra nog. Skjukt nöjd är nog en bättre beskrivning på vad jag känner. Har aldrig varit så nöjd över ett datorköp. Känns väldigt rapp, skärmen är kunglig. Tangentbordet "smooth". Visst vore det väl häftigt om den var ännu snabbare men än så länge har den känts snabb nog till allt jag testat den till. Och med "snabb nog" menar jag inte att den är slö men duger för mina låga krav. O nej, känns mist lika snabb som den stationära p4/xp dator jag har precis bredvid. Dessutom så är ju allt så läckert och mjukt att det bara känns fånigt att jämföra. Macen är en modern dator från år 2003 medan PC:n representerar ihopplock från förra årtusendet

Skönt att vara tillbaka i fållan...

Jag vet att de rent siffermässiga testerna som jag ska göra (typ psbench mm) kommer att ge trista resultat men det känns faktiskt som siffrorna kvittar - det här handlar ju om kärlek

  • Medlem
  • 2003-12-06 00:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Filip Wänström
Äntligen fredag! dags att leka med lillen
Hitills är jag väldigt nöjd. Nej det lät inte bra nog. Skjukt nöjd är nog en bättre beskrivning på vad jag känner. Har aldrig varit så nöjd över ett datorköp. Känns väldigt rapp, skärmen är kunglig. Tangentbordet "smooth". Visst vore det väl häftigt om den var ännu snabbare men än så länge har den känts snabb nog till allt jag testat den till. Och med "snabb nog" menar jag inte att den är slö men duger för mina låga krav. O nej, känns mist lika snabb som den stationära p4/xp dator jag har precis bredvid. Dessutom så är ju allt så läckert och mjukt att det bara känns fånigt att jämföra. Macen är en modern dator från år 2003 medan PC:n representerar ihopplock från förra årtusendet

Skönt att vara tillbaka i fållan...

Jag vet att de rent siffermässiga testerna som jag ska göra (typ psbench mm) kommer att ge trista resultat men det känns faktiskt som siffrorna kvittar - det här handlar ju om kärlek

Datorpoesi när den är som vackrast.
*njuter*

Kommer nog beställa en snart.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 03:11

Jag beställde en 12" PB (combo BTO med extra allt) den 27/11. Den lämnade Taiwan den 29:e och i går (5/12) plockade TNT upp den och slussade den till Arnhem hubben. Har gått riktigt smidigt så här långt. Med tanke på att Luxemburg och Eindhoven verkar utgöra Apple Stores logistiska Bermuda-triangel ser det ut som att jag har klarat mig...

Utdrag så här långt...

Kuehne & Nagel:

05 dez 03 91 00 delivered to third party Apple, Taiwan
04 dez 03 30 10 departed direct KN Luxemburg
04 dez 03 40 60 arrived at EDC KN Luxemburg
29 nov 03 30 60 departed from product source KN Taipei
29 nov 03 05 00 boxes scanned KN Taipei
29 nov 03 00 05 Data received from supplier Apple, Taiwan

TNT:

05 Dec 2003 21:53 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
05 Dec 2003 21:52 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
05 Dec 2003 21:01 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Om TNT:s webbfunktion "Kontrollera transittider" är värd sitt salt borde jag ha paketet på tisdag. Detta med Global Economy från Eindhovens turistbyrås postnummerområde till farsans adress i Järfälla (yessir, sponsored by dad).

Men men, man ska inte ropa hej...

Senast redigerat 2003-12-06 03:25
  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-12-06 11:55

Min PB skeppades med TNT express worldwide ocoh dök upp runt lunch dagen efter den lämnat Eindhoven.
Måste säga att det är en underbar maskin och jag undrar nu varför jag inte köpt en tidigare.
Otur som jag har så lyckades jag repa en liten bit på locket när den låg i min väska, det är inget jättefarlig egentligen, men frustrerande när den är så ny och jag varit så rädd om den. Ytan verkar inte vara direkt reptålig då jag inte haft något hårt eller vasst i väskan.
Shit happens, den fungerar precis lika bra för det

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Jag beställde en 12" PB (combo BTO med extra allt) den 27/11...

Jag väntar också på en extra-allt-PB, dock med två storlekar större skärm och lite annat godis. Beställdes 21/11, lämnade Taiwan den 28/11, nådde Luxemburg 1/12 och lämnades, enligt uppgift från www.apecode.com, till TNT den 2/12. Sedan tog det dock hela tre dagar innan leveransen fanns registrerad hos TNT själva och liksom din order ska den ha gått genom Arnhem och Eindhoven först i fredags kväll.

Stämmer det förresten att din order passerade Eindhoven först och sedan Arnhem? I mitt fall var det omvänt nämligen.

Och varifrån har du fått uppgiften att leveransen sker med Global Economy? Jag hittar inte uppgiften just nu (tror det var på Apples Order Status-sida och den är fn ur funktion) men jag tror mig ha läst någonstans att min ska ha gått med Global Express.

Tyvärr är jag iväg på jobb större delen av måndagen så ifall leveransen skulle ha hunnit hit tills dess hoppas jag verkligen att TNT slår en signal så jag själv kan hämta upp den någonstans senare på eftermiddagen.

Skönt att höra att den åtminstone reser i gott sällskap

  • Oregistrerad
  • 2003-12-07 22:51

Det tar sig, borde få den imorgon då...

07 Dec 2003 18:36 Stockholm Import Received
05 Dec 2003 21:53 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
05 Dec 2003 21:52 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
05 Dec 2003 21:01 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Bevaka tråden