Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FINDER - mappen Bilder/ visningslägen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!
Finns det möjlighet att se större ikonbilder i visningsläge? Jag hittar i alla fall inte. Så här små ser de ut......man ser ingenting. Jag menar att det skulle vara önskvärt att man ser de större så att man kan markera flera samtidigt och radera de.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 14:23

I verktygslisten. Under Innehåll. Välj det vänstraste läget för att visa ikoner.

Längst ner till höger får du en spak där du kan variera bildstorleken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 14:56

Jag har 10.7.5 och i min Finder måste jag välja Åtgärd (det lilla hjulet i verktygslisten) och Visa visningsläge för att få upp möjligheten att ändra storleken på symbolerna.

tack! jag har hittat.
Då har jag följdfrågor:
Kan symborlernas visas vid varandra i stället för bara vertikalt?
Hur gör man när man ska flytta en bild över till annan mapp eller undermapp från detta läge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 15:55
Ursprungligen av marie-claire:

Kan symborlernas visas vid varandra i stället för bara vertikalt?

Hos mig är bilderna bredvid varandra. Hur menar du?

Ursprungligen av marie-claire:

Hur gör man när man ska flytta en bild över till annan mapp eller undermapp från detta läge?

Som Konrad sa, dra den till den nya mappen.

Detta är enklare om du har två Finder-fönster öppna. Ett med dina bilder och ett annat som visar mappen dit du vill flytta.
Menyn Arkiv->Nytt Finder-fönster

Konrads tips om quicklook (markera en bild och tryck på mellanslag) är mycket praktiskt och fungerar i alla visningslägen.

Ursprungligen av pesc:

Hos mig är bilderna bredvid varandra. Hur menar du?

Som Konrad sa, dra den till den nya mappen.

Detta är enklare om du har två Finder-fönster öppna. Ett med dina bilder och ett annat som visar mappen dit du vill flytta.
Menyn Arkiv->Nytt Finder-fönster

Konrads tips om quicklook (markera en bild och tryck på mellanslag) är mycket praktiskt och fungerar i alla visningslägen.

Så här ser det ut hos mig:

Jag hittar inte var man kan ställa in för att de ska vara horisontellt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-08 16:37
Ursprungligen av marie-claire:

Jag hittar inte var man kan ställa in för att de ska vara horisontellt.

Tryck ctrl-cmd-1 så ordnar det sig.

Ta en titt i menyraden -> Innehåll -> ordna efter så ser du vilka ytterligare valmöjligheter du har.

Ursprungligen av filuren:

Tryck ctrl-cmd-1 så ordnar det sig.

Ta en titt i menyraden -> Innehåll -> ordna efter så ser du vilka ytterligare valmöjligheter du har.

Tack! det fungerar med kommandot.
Nu undrar jag hur jag gör för att rotera flera bilder jag har markerat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-08 17:38
Ursprungligen av marie-claire:

Tack! det fungerar med kommandot.
Nu undrar jag hur jag gör för att rotera flera bilder jag har markerat.

Det går inte att rotera bilder i Finder.

Men du kan öppna flera bilder i Förhandsvisning, markera de du vill rotera. Välj sedan Rotera åt vänster eller Rotera åt höger i menyn Verktyg eller tryck på kommando-L eller kommando-R.

Ursprungligen av reboot81:

Det går inte att rotera bilder i Finder.

Men du kan öppna flera bilder i Förhandsvisning, markera de du vill rotera. Välj sedan Rotera åt vänster eller Rotera åt höger i menyn Verktyg eller tryck på kommando-L eller kommando-R.

om du å andra sidan importerar bilderna i iPhoto så kan du inte bara rotera utan även göra andra "justeringar"

Senast redigerat 2012-11-08 18:05
  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-08 15:41

Om du byter till Cover Flow i Finder så kan du se bilderna skitstora genom att trycka på mellanslaget, stänga genom att trycka på mellanslaget en gång till. Eller bläddra med piltangenterna.
Flytta på filerna gör man genom att dra dom till en annan mapp.

Tack. Jag ska testa.

1
Bevaka tråden