Varning för redagruppen!

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 19:06

Vill varna samtliga tänkbara kunder för företaget Reda gruppen som ligger på Fleminggatan i Stockholm. I mitt ärende har de debiterat mig 988 kr i serviceavgift för en ofullständig felsökning under garanti trots att datorn enligt Apple och andra "service centers" konstaterades vara trasig och omfattades av garanti!

Förutom denna oskäliga avgift är det fullständigt omöjligt att få tag på ansvariga som har rätt att fatta beslut i företaget. Jag har under en månads tid förgäves sökt deras servicechef med både mejl och telefon utan att få någon som helst kontakt ("han har precis gått för dagen", "han är ute på lunch", "han kommer sent idag", "han sitter i möte", "han är ute på ärende", "han kommer sent idag").

Hela historien (som är skickad till företaget utan att de svarat på mitt krav):

I augusti i år lämnade jag in min PB G4 inköpt hos er augusti ett år tidigare. Problemet var att datorn uppvisat åtskilliga tecken på att den på något sätt var trasig. Felet som uppstod var att datorn frös (helt oberoende av vilka program eller vilket operativsystem som kördes) vid intermittenta tillfällen, ibland ett par gånger i timmen, ibland så sällan som med ett par dygns mellanrum.

Efter denna frysningar och hårdvaruomstart var det vanligt att datorn vägrade starta upp utan istället gav ifrån sig tre feltoner vid uppstart - vilket enligt Apples supportsidor betyder att det är fel på minnet alternativt logikkortet. Jag kontrollerade innan jag lämnade in datorn noggrannt att det inte var minnet som felade (har två moduler och felet uppstod oberoende av vilken 256-modul som var insatt).

Helt enligt Apples instruktioner lämnade jag alltså in datorn till er för garantireparation. Jag påpekade också att felet var intermittent.

Senare samma dag som jag lämnade in datorn ringde ni från Reda gruppen tillbaka och meddelade att ni inte hittat något fel på datorn och krävde mig på en serviceavgift om 988 kr. Jag accepterade naturligtvis inte detta, jag visste att datorn var trasig och att det med största sannolikhet var en garantireparation. Efter en längre diskussion med en av era säljare tvingades jag till slut ändå plocka ut datorn och betala serviceavgiften. (jag lyckades återskapa felet vid ett tillfälle i butiken direkt efter jag plockade ut datorn men fick då beskedet att ni skulle titta ytterligare på datorn först om jag skulle vara beredd att betala ytterligare 988 kr!).

Säljaren sa dock att om jag lyckades återskapa problemet igen skulle jag kontakta Apple för en direktreparation och därefter kontakta er för återbetalning av serviceavgiften.

Efter att jag plockat ut datorn och använt den i två veckors tid med felet hela tiden intermittent återkommande ökade plötsligt felfrekvensen och jag kontakade så Apple. De förlängde min garanti som då gått ut, tog in datorn för reparation via en annan Apple authorised service center (Macademic) och kunde under felsökningen konstatera att logikkortet de facto var trasigt och att reparationen täcktes av garantin.

Nu har jag fått tillbaka datorn, logikkortet är utbytt och jag vill härmed ha tillbaka de 988 kr som ni krävde av mig för att jag skulle kunna felsöka datorn på egen hand och sedan åter lämna in den för garantireparation.

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 19:58

Hej,

Inte för jag kan göra något Men tusan så bra att du skriver sådanthär så utförligt och så...

mvh /Pär

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 22:52

Ja, 988 kr i oskäliga avgifter kanske inte betyder jordens undergång men samtidigt är det för mig principiellt viktigt att bli korrekt behandlad vilket jag verkligen försökt anstränga mig för att behandla Reda gruppen.

När de totalt nonchalerar dessa modesta krav ser jag ingen annan utväg än att varna andra för detta företag.

Avser också anmäla dem för Allmänna reklamationsnämnden - som tydligen har i bästa fall en handläggningstid på 6 mån...

Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
Ja, 988 kr i oskäliga avgifter kanske inte betyder jordens undergång men samtidigt är det för mig principiellt viktigt att bli korrekt behandlad vilket jag verkligen försökt anstränga mig för att behandla Reda gruppen.

När de totalt nonchalerar dessa modesta krav ser jag ingen annan utväg än att varna andra för detta företag.

Avser också anmäla dem för Allmänna reklamationsnämnden - som tydligen har i bästa fall en handläggningstid på 6 mån...

Maila din kontakt, visa honom tråden här. Den kommer han inte att vara oberörd inför!

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 23:36

Jag har också känt mig konstigt behandlad av Reda-gruppen. De tar hutlöst betalt för i princip allt. Och behandlar kunderna som något avskrap från underjorden. Jag råkade komma in när ett äldre par var där en gång, de skulle köpa en ny eMac och ersätta sin gamla 5400 el liknande. Då erbjöd sig Reda att göra en backup av den gamla data som fanns i den maskinen till ett prisförslag om 2000:- per moms per timmes arbete. Fan vilken lust jag hade att dröja mig kvar utanför butiken och berätta att jag kunnat hjälpt dem för en flaska vin. Äej, det där företaget tycker jag man ska hålla sig undan ifrån.

• Medlem
  • Tyresö
  • 2003-09-22 23:45

Jag blev behandlad som jag förväntade att bli behandlad när jag var där. Dock tyckte jag det var lite sisådär med kunskaper när jag som switcher knallade in och ville ha en PowerBook. Jag saknade den där glöden i ögonen på säljarna som tex. de på inlife på Sveavägen hade när jag var inne där. Dom var supertrevlig.

Dock har jag inget att klaga på, men det är alltid bra att höra andras erfarenheter.

Senast redigerat 2003-09-23 22:33

Jag har kontaktat Reda Gruppen och bett någon kommentera ovanstående.

• Medlem
  • 2003-09-23 08:07

Bra att någon tar tag i såna här saker! Det är så J*vla jobbigt när folk inte lyssnar eller helt enkelt inte bryr sig!

Själv föredrar jag Kullander&Kullander i Malmö

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 11:17

Efter jag lagt ut ovanstående inlägg här på 99Mac och MacNytt blev det till slut fart på Reda gruppen. De har nu lovat att betala tillbaka pengarna samt ge mig kompensation i form av ett par bärbara högtalare.

Tack till alla som hjälpt mig!

• Oregistrerad
  • 2003-09-23 11:23

Grymt Garattis! Kul att de tog sitt förnuft till fånga. Lite synd att man ska till åtgärder som denna....har själv haft liknande problem med Apple själva nämligen...

(Mkt bra initiativ Jon).

Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
Efter jag lagt ut ovanstående inlägg här på 99Mac och MacNytt blev det till slut fart på Reda gruppen. De har nu lovat att betala tillbaka pengarna samt ge mig kompensation i form av ett par bärbara högtalare.

Tack till alla som hjälpt mig!

Detta sätter dem nästan i ännu sämre dager... Nu vet vi att de lurar sina kunder. Eller?

• Oregistrerad
  • 2003-09-23 11:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Detta sätter dem nästan i ännu sämre dager... Nu vet vi att de lurar sina kunder. Eller?

Håller till fullo med : för det är ju ett bevis på att de dabbar sig och försöker köpa tystnad hos dom få som orkar ta tag i det...
Dom som inte orkar "raise hell" lär aldrig få vare sig ursäkt, pengar elelr högtalare!

• Medlem
  • 2003-09-23 11:36

Jag har liknande dåliga erfarenheter av Reda, både privat och från företaget jag jobbar på.
Företaget jag jobbar på har helt slutat köpa varor från Reda pga dålig service och känslan av att bli lurad på pengar vid ett flertal tillfällen.

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-09-23 11:49

Alltid tråkigt när det skall behöva gå så långt att man som kund känner att man måste gå ut publikt för att få en reaktion från leverantören. Positivt att de till slut reagerar, oavsett orsak.

Jag har svårt att tro att ett sådant etablerat företag som RedaGruppen verkligen skulle gå in för att lura någon, tror mer det handlar om fel inställning hos personalen och ren okunskap.

Jag har själv handlat av RedaGruppen några gånger och kommit fram till framförallt två saker: de är dyra och har väl kanske inte riktigt den kunskapsnivå som man alltid skulle önska.

Sedan är ju frågan om RedaGruppen vänder sig till privatpersoner överhuvudtaget, jag upplever dem som rätt så företagsinriktade och det ÄR skillnad på att sälja till en organisation och att sälja till en individ.

Jag kan mycket väl tänka mig att personalen på RedaGruppen tyvärr har "tacklat av" lite och fastnat i ett tänk som inte är så värst framgångsrikt. Jag har sett liknande på andra företag, kunden är antingen bara "jobbig" eller ses mest som en försäljningsmöjlighet och när då någonting i en affär går snett (tex garantiproblem) så "duckar" man istället för att försöka ta tag i det.

Jag har själv fått den hjälp jag har behövt hos RedaGruppen och blivit korrekt bemött och detta ovan skriver jag utan att veta det minsta lilla om hur det fungerar hos dem internt. Jag hoppas som andra att någon hos RedaGruppen följer den här tråden och tar sig en funderare på hur omvärlden ser på företaget. Vi behöver alla Mac-ÅF vi kan få i det här landet.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-23 12:01

Ordning och Reda,
pengar på freda.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-23 12:26

Det hjälper alltid att bråka... Min Juridiklärare hade fått fel på ett skötbord han köpt en gång. Han skickade ett mail och påpekade detta men fick inget svar, sedan skickade han samma mail och skrev under med titel (Jur Dr.) Då skickade de honom ett nytt och dyrare och chefen för företaget ringde och beklagade... Verkar funka lika bra med 99mac när det är macar dock

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-09-23 14:48

Nä, redagruppen har bränt mig som kund också.

När jag letade trådlös-lösning till min iMac233 sålde de en USBadapter, DWL-120, till mig som jag fick betala innan leverans eftersom den var beställningsvara.

Innan jag hämtar den kollar jag dock upp den på dlinks webb och där framgår det att den inte stödjer MacOS!!!

Åter i butiken vägrar de betala tillbaka mina pengar eftersom det var en beställningsvara!

På frågan om hur fan de kan sälja en produkt till mig som inte stödjer den dator jag deklarerat att jag skulle använda den till svarade den välkammade säljaren att eftersom jag kände till Dlinks adapter och frågat om den var ett alternativ hade de utgått från att jag visste om den var kompatibel eller ej. Tack för kaffet och 1200 åt skogen!

Men, det är lätt att Reda sig utan dem...

/...ständigt denne Wiberg

• Medlem
  • 2003-09-23 19:00

That's it!

Köper aldrig hos Reda i framtiden! Fy på er Redagruppen!

• Oregistrerad
  • 2003-09-23 19:52

Skönt att få reda på allt detta...
Denna firma får reda sig utan mig framgent...
Men reda(n) deras hemsida säger mig att jag inte är rätt köpare...
(tune in )

• Medlem
  • 2003-09-23 19:59

Tips vid kontakt med företag:

Var redan från början skitförbannad. Tala med hög röst, och var otrevlig. När du märker minsta tecken på tillmötesgående, så blir du jättesnäll. Personen blir då glad och lite förvirrad, och tror sig ha varit till stor hjälp att lösa ett problem. Funkar jämt.

Skriv in om andra företag som tabbar sig. Det är bra att veta. Det är ju ganska mycket pengar det kan röra sig om då man köper dataprylar privat.

Sen representerar ju dessa säljare inte bara den egna butiken utan i förlängningen hela varumärket Apple. Kan ju räcka med en kass säljare för att mista en framtida switcher.

Det verkar öppna fler och fler Apple conceptstores i Sverige nu också. Bra att de har ögonen på sig så att de som behandlar sina kunder illa får slå igen och ge någon mer seriös chansen

• Oregistrerad
  • 2003-09-23 20:51

Jupp. Firmor som Reda är definitivt fel feel för Mac-världen. Säljare i kostym som fortfarande tror de säljer Macintosh SE för 85.000:-. Kan inget om Mac och brinner inte för Mac. Bryr sig inte om kunderna utan jobbar bara för att skrapa ihop deg. Sucks, man!

• Oregistrerad
  • 2003-09-23 20:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av jobruce
Skriv in om andra företag som tabbar sig. Det är bra att veta. Det är ju ganska mycket pengar det kan röra sig om då man köper dataprylar privat.

Fast det vill ju til latt folk inte gnäller om skitsaker då för då kan man ju klaga på allt och alla...
Men så som första inlägget var skrivet var väldigt väldigt bra och trovärdigt och sådär...

Vill minnas att Sverker Olofsson tog upp Redagruppen i Plus för ett eller två år sedan.

Bara det...

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vill minnas att Sverker Olofsson tog upp Redagruppen i Plus för ett eller två år sedan.

Bara det...

Mac Plus eller

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-24 07:39

Bara det...

Intressant. Ja det säger ju allt.

Det inslaget skulle jag vilja se igen.

Fy för buffel och båg.

Keep up the good work Sverker..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 08:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av CUBEIS

Bara det...

Intressant. Ja det säger ju allt.

Det inslaget skulle jag vilja se igen.

Fy för buffel och båg.

Keep up the good work Sverker..

19 mars 2001 för att vara exakt...

-T

• Oregistrerad
  • 2003-09-24 08:12

Schysst!....

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin

Exakt!! Åh vad jag gillar denna del av marknadsekonomin - kundmakt!:D

Även om inte Reda-gruppen kommer att sakna mig som kund så är det skönt att ta beslutet att inte handla där.

Together we stand!

Anders

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-24 08:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Exakt!! Åh vad jag gillar denna del av marknadsekonomin - kundmakt!:D

Även om inte Reda-gruppen kommer att sakna mig som kund så är det skönt att ta beslutet att inte handla där.

Together we stand!

Anders

Visst. Gamla, fina andan från Kooperativa Förbundet:
"Välkommen i Könsumgänget", som vi säger i Värmland.
<psst> dom säger "united we stand" på engelska.. </psst>;)

Bevaka tråden