Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet Explorer tar marknadsandelar

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 15:49

Konstiga siffror. Är väl ett tag sen nu Chrome gick om Explorer enligt diverse stora, trovärdiga källor, t ex StatCounter. Ska väl alltid ta webbläsarsiffror med en nypa salt, men att Explorer skulle vara såpass dominerande som 54% har jag mycket svårt att tro.

...

Tittade just på Wikipedia om olika undersökningar och det verkar som att NetApplications är ensamna i sin bedömning.

Ursprungligen av zoko:

Konstiga siffror. Är väl ett tag sen nu Chrome gick om Explorer enligt diverse stora, trovärdiga källor, t ex StatCounter. Ska väl alltid ta webbläsarsiffror med en nypa salt, men att Explorer skulle vara såpass dominerande som 54% har jag mycket svårt att tro.

...

Tittade just på Wikipedia om olika undersökningar och det verkar som att NetApplications är ensamna i sin bedömning.

Hur trovärdiga Net Applications är vågar jag inte svara på, men vilken data de baserar sin statistik på finns med i artikeln. Brukar gå att få fram lite vad man vill med statistik så en nypa salt är väl alltid bra. De här siffrorna gäller datorer och inte bärbara enheter.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-11-01 16:15
Ursprungligen av zoko:

Konstiga siffror. Är väl ett tag sen nu Chrome gick om Explorer enligt diverse stora, trovärdiga källor, t ex StatCounter. Ska väl alltid ta webbläsarsiffror med en nypa salt, men att Explorer skulle vara såpass dominerande som 54% har jag mycket svårt att tro.

...

Tittade just på Wikipedia om olika undersökningar och det verkar som att NetApplications är ensamna i sin bedömning.

Jag minns samma som dig, men den undersökningen redovisade olika versioner av samma webbläsare för sig. Alltså den vanligaste versionen av Chrome hade fler användare än den vanligaste versionen av Internet Explorer.

Vem fan kör Safari egentligen?
Jag har verkligen försökt men det går inte... Den är ju inte bra på något sätt, jo förresten. Det skulle väl vara bookmark-syncen då.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det skulle väl vara bookmark-syncen då.

Har faktiskt sneglat på Safari av denna anledning. Då man inte kan byta default browser i iOS så är det lite lockande.

Ångrar nästan att jag uppgraderade till iOS 6 på ipaden, gick att lösa med JB

Ursprungligen av PeeMaN:

Vem fan kör Safari egentligen?
Jag har verkligen försökt men det går inte... Den är ju inte bra på något sätt, jo förresten. Det skulle väl vara bookmark-syncen då.

Jag kör senaste versionen av Safari p.g.a. att den är betydligt snabbare och stabilare än Chrome.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vem fan kör Safari egentligen? Jag har verkligen försökt men det går inte...

Har kört Safari sedan den dag det släpptes. Många år sedan nu. Var lite problem med första versionen så man fick köra Firefox när man skulle gå till banken mm, men det fixades snabbt. Förstår inte vad problemet skulle vara idag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 17:27

Spelar väl inte så stor roll nuförtiden vilken webbläsare man har. Idiotin med att anpassa sajter för vissa webbläsare och utesluta andra är väl inte så förekommande idag.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-11-01 18:16

Vilken skojig artikel, "IE tar marknadsandelar", sedan ser man sex nästan vågräta streck i grafen
Det ser ut som att det inte händer något alls i webbläsarbranschen.

Ursprungligen av niki:

Vilken skojig artikel, "IE tar marknadsandelar", sedan ser man sex nästan vågräta streck i grafen
Det ser ut som att det inte händer något alls i webbläsarbranschen.

Ja visst är det så att det inte är några jätteförändringar man pratar om upp eller ner. Jämför man mellan olika versioner av alla webbläsarna händer det lite mer (alltså att folk uppdaterar från en gammal version av IE till en nyare tex).

INGEN väljer Explorer av egen vilja, det följer med datorn...

Jag kör enbart Safari.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-01 19:55

Efter att ha kört Chrome i ganska många (både på Windows och Mac) år har jag nu nästan helt gått över till Safari, iaf hemma. På jobb kör jag fortfarande Chrome, men det är för att slippa IE.

Jag kör enbart Safari, förutom när jag ska hantera ärenden som kräver e-legitimation. då kör jag Chrome.

  • Medlem
  • Fjärås
  • 2012-11-04 10:26
Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag kör enbart Safari, förutom när jag ska hantera ärenden som kräver e-legitimation. då kör jag Chrome.

Samma här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-01 23:37

Jag kör Safari för allt som inte kräver Flash, då får Chrome rycka in.

Jag stör mig på vissa buggar i Safari (framför allt scroll state när man backar), men synkade bokmärken och iCloud tabs gör att Safari vinner hos mig ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-02 05:47

Jag kör också på med Safari, har ibland gjort ett ryck och testat Firefox eller Chrome men har gått tillbaka till Safari mer eller mindre direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-04 12:23

Jag kör enbart Safari. Ser ingen anledning att inte göra det. Generellt sätt är den klassad som den snabbaste läsaren för OSX dessutom.

Vad är problemet med Safari?

Chrome är irriterande med alla sina pop-ups, vill du översätta? Vill du…? Vill du inte…? Det känns som Windows i en webläsare.

Ursprungligen av Erik.dv:

Chrome är irriterande med alla sina pop-ups, vill du översätta? Vill du…? Vill du inte…? Det känns som Windows i en webläsare.

Då väljer man "fråga aldrig igen"

Själv stör jag mig på flikarna i safari, de blir bredare ju färre flikar man har. Jobbigt om man vill stänga många flikar snabbt. Annat är det med Chrome:

Väldigt liten sak kan man tycka och ja, det är det nog, men för mig faller det på Chrome bara för denna lilla sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-04 19:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då väljer man "fråga aldrig igen"

Själv stör jag mig på flikarna i safari, de blir bredare ju färre flikar man har. Jobbigt om man vill stänga många flikar snabbt. Annat är det med Chrome:

[ATTACH="CONFIG"]36192[/ATTACH]

Väldigt liten sak kan man tycka och ja, det är det nog, men för mig faller det på Chrome bara för denna lilla sak.

Det är möjligt. Jag tappade tålamodet. Den antar jag vill göra massa crap / få reda på massa info kändes det som.

Safaris tabbar är ett moment 22. Det är bra att de är större tycker jag men just som du säger är de inte så genomtänkta just när man selektivt ska stänga ett antal. Detta är dock ett generellt "tabb-problem" flera program lider av (Adobe Photoshop ex).

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är möjligt. Jag tappade tålamodet. Den antar jag vill göra massa crap / få reda på massa info kändes det som.

Safaris tabbar är ett moment 22. Det är bra att de är större tycker jag men just som du säger är de inte så genomtänkta just när man selektivt ska stänga ett antal. Detta är dock ett generellt "tabb-problem" flera program lider av (Adobe Photoshop ex).

Tur att jag inte använder Photoshop då

En annan nackdel med Chrome är att man måste logga in med sin gmail för att synka bokmärken mellan enheter. För mig är det ingen big deal, men jag kan tänka mig att många inte vill dela sin personliga data med Google.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-04 20:46
Ursprungligen av barbapappa_86:

jag kan tänka mig att många inte vill dela sin personliga data med Google.

Men de som är så medvetna (eller vad man skall kalla det?) använder de överhuvudtaget Chrome?

Ursprungligen av oskard:

Men de som är så medvetna (eller vad man skall kalla det?) använder de överhuvudtaget Chrome?

Nej. Det var min poäng.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då väljer man "fråga aldrig igen"

Själv stör jag mig på flikarna i safari, de blir bredare ju färre flikar man har. Jobbigt om man vill stänga många flikar snabbt. Annat är det med Chrome:

[ATTACH="CONFIG"]36192[/ATTACH]

Väldigt liten sak kan man tycka och ja, det är det nog, men för mig faller det på Chrome bara för denna lilla sak.

Stör mig på att Chrome och FireFox inte har stängrutan på rätt plats på flikarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-05 14:30
Ursprungligen av hummel:

Stör mig på att Chrome och FireFox inte har stängrutan på rätt plats på flikarna.

Jag också!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då väljer man "fråga aldrig igen"

Själv stör jag mig på flikarna i safari, de blir bredare ju färre flikar man har. Jobbigt om man vill stänga många flikar snabbt.

Jag stänger nästan alltid flikar med cmd-w eller på windows ctrl-w, snabbare finns inte.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag stänger nästan alltid flikar med cmd-w eller på windows ctrl-w, snabbare finns inte.

Det fungerar iofs också, t.ex köra cmd + 2 och sedan klicka cmd + w för kung och fosterland.

Ursprungligen av barbapappa_86:

cmd + 2

Och där har vi anledningen till att jag inte använder Safari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-04 18:18

Jag har avinstallerat Flash, och använder bara Chrome i de få fallen Flash är nödvändigt.
Nu bytte jag från Firefox till Safari, får se hur det går.

Bevaka tråden