Sonnet Encore/ST, G4 1GHz/2MB startar inte med OS 9

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 10:49

Jag har införskaffat ett processoruppgraderingskort till min gamla G4 MP 450. Det är ett Sonnet Encore/ST, G4 1GHz/2MB och det fungerar bra med OS 10.2.6, men när jag skall starta med OS 9 så låser sig datorn. Förutom min instalerade version av 9.2 så har jag provat med flera OS 9 skivor, den som medföljde datorn 9.0 vill inte alls. 9.2 som medföljde min PowerBook startar halvägs innan den låser sig. Norton Systemworks skivan med internationellt OS 9.2.1 fungerar bra att starta med.

Min slutsats är att jag behöver en icke hårdvaru specifik (internationell) OS 9.2 skiva för att kunna instalera ett fungerande system. ELLER???

Hur får jag tag på en sådan CD? Jag har OS 9 licens som sagt. Kan någon hjälpa mig?

Tack.

Senast redigerat 2003-09-22 12:13
  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 12:23

Jag har testat allt!

Nyss så kopierade jag OS 9 skivornas innehåll till en hårddisk för att prova installera därifrån. Startade med SystemWorks cd´n i förhoppning om att kunna installera OS 9 från hårddisken. Detta för att därefter uppdatera till OS 9.2, och på så vis komma runt det hela. Men icke då, installationen gormar. Det verkar inte fungera med hårdvarudedikerade skivor, måste nog få tag på OS 9.2 internationell cd antar jag?

Problemet är att Apple inte har några sådana kvar vad jag har förstått.

Är det verkligen ingen här som har en laglig kopia att dela med sig av?

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 14:02

"Hittade" en OS 9.1 U.S image som jag kopierade till hårddisken. Startade om med Norton cd´n och instalerade från hårddisken. Fick lite felmedelande som jag valde att skippa. Det blev i alla fall en installation som jag kunde uppdatera till OS 9.2.1, men jag vet inte hur stabil den är. Det fungerar i alla fall.

Vill fortfarade ha tag på en OS 9.2 image eller cd om någon har en.

Det verkar lite konstigt detta.
Jag har en G4/400 (Sawtooth) som jag har stoppat i ett Sonnet encore G4/1,2 Ghz, kort i, och jag har inga som helst problem med Vare sig OS 9.2.2 eller X.2.6

Det kan inte vara något annat hårdvarufel typ minne eller likn?

Mats bB
Karlstad

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 14:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Bengtsson
Jag har en G4/400 (Sawtooth) som jag har stoppat i ett Sonnet encore G4/1,2 Ghz, kort i, och jag har inga som helst problem med Vare sig OS 9.2.2 eller X.2.6

Har du en OS 9.2 cd när du instalerar eller kör du med 9.0 och uppdaterar instalationen. Är det en Apple orginal OS 9 cd, eller en som medföljde din dator (typ G4 install)? Är det ett Svensk OS?

Edit: fötydligade, hoppas jag.

1
Bevaka tråden