Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver tips om bra photoslide show program

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Skall använda en Macmini som en reklamhubb. Den skall visa bilder från en bestämd mapp i ett antal sekunder på en skärm.
Min ursprungliga ide var att helt enkelt använda skärmsläckaren och låta skärmsläckaren visa bilder som jag lagt i en mapp. MEN tyvärr verkar det som om apple tagit bort möjligheten att ställa in antal bildvisningssekunder i MountainLion. Så jag får leta efter en annan lösning.

Någon som vet ett program som visar bilder som ligger i en valfri mapp. Automatisk uppdatering helst, dvs om jag lägger till bilder via ftp upload, att den tar med de nya bilderna med en gång i bildspelet utan att behöva starta om bildspelet. Samt att man ska kunna ställa in inställningar för bildspelet. Sekunder, transitions osv.

Nån som har ett bra förslag?

/ Midmus

  • Medlem
  • Segeltorp
  • 2012-10-29 12:57

Har du funderat på att köra bildström vi iPhoto? Vet inte exakt hur jag skulle implementera det men det är ju ett tanke-spår. Alternativt att du säljer mac mini och köper en iPad och kör bildströmmen från något annat håll. Vet inte om detta hjälper men kanske?

Jo då, Iphoto kan jag ju använda såklart. Dock kan jag inte då "ftp:a" upp bilder utifrån med en sån lösning. Att använda ipad är inte aktuellt. / M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 14:21

Förslag:

Använd Keynote.
Skapa slide-storlek som matchar den skärm du tänker använda.
Använd transitions och lägg in texter, etc där du vill.
Exportera till Quicktime (video-fil) med automatisk slide-frammatning (här kan du ställa in sekunder per slide).

Jag har för mig att man kan sätta en auto-repeat-flagga på en quicktime-fil så att videon startar om från början.

Spela upp i Mac Mini.

Eller: Lägg filmen på en USB-sticka och spela upp i en billig multimedia-spelare som man kan köpa för under tusenlappen och koppla till skärm. Eller en multimedia-spelare som spelar från en nätverksdisk?

Ursprungligen av pesc:

Använd Keynote.
Skapa slide-storlek som matchar den skärm du tänker använda.
Använd transitions och lägg in texter, etc där du vill.
Exportera till Quicktime (video-fil) med automatisk slide-frammatning (här kan du ställa in sekunder per slide).

Men den lösningen utesluter också möjligheten att dynamiskt kunna lägga till bilder i bildspelet.

Jag skulle föreslå att man kör bildvisningen i en webbläsare i fullskärms- eller kiosk-läge. Det finns massor av bildspelsvarianter för webbsidor, t.ex via jQuery. Och med en sådan lösning är det också lätt att lägga till bilder.

1
Bevaka tråden