Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klona hårddisk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-27 09:48

Hur klonar jag en komplett hårddisk (system, program och filer) till en extern disk?

Har fått email ifrån Apple som säger: "...Apple har bedömt att vissa 1 TB Seagate-hårddiskar som använts i 21,5- och 27-tums iMac-system kan sluta att fungera. Dessa system såldes mellan oktober 2009 och juli 2011."

Nu erbjuder Apple sig att byta ut hårddisken mot en ny :D.
Vill dock slippa ominstallera allt så jag tänkte försöka mig på att klona disken istället.

Kör system 10.7.4

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-27 09:59

OK - så det är bara att lägga in ett system på den externa disken och klona över med hjälp av ovanstående program?
Eller, måste systemet + klonprogrammet ligga på en disk samt man klonar till en tredje?

Du behöver inte en tredje, så bara att köra CCC t.ex. och klona från/till en extern disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-27 10:03

Toppen!
Stort tack för hjälpen

En liten video som visar hur enkelt det är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-27 10:13

Trycker på "Gilla" knappen

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-10-28 09:57

Hej.
Har samma "problem" med att jag skall få min hårddisk utbytt, men jag fick infon i butiken att en vanlig TimeMachine backup räcker.
Alltså, det sista jag gör innan jag lämnar in den är att göra enTM-backup, sedan skull det bara var att plugga in den renoverade iMacen och låta Time Machine återställa allt till ursprungskick.
Stämmer inte den infon?
//a

Ursprungligen av andersn:

Hej.
Har samma "problem" med att jag skall få min hårddisk utbytt, men jag fick infon i butiken att en vanlig TimeMachine backup räcker.
Alltså, det sista jag gör innan jag lämnar in den är att göra enTM-backup, sedan skull det bara var att plugga in den renoverade iMacen och låta Time Machine återställa allt till ursprungskick.
Stämmer inte den infon?
//a

Stämmer, så länge allt fungerar som det ska.
Hade det varit jag så hade gjort en extra backup/klon.

Ursprungligen av andersn:

Hej.
Har samma "problem" med att jag skall få min hårddisk utbytt, men jag fick infon i butiken att en vanlig TimeMachine backup räcker.
Alltså, det sista jag gör innan jag lämnar in den är att göra enTM-backup, sedan skull det bara var att plugga in den renoverade iMacen och låta Time Machine återställa allt till ursprungskick.
Stämmer inte den infon?
//a

När du får tillbaka maskinen ansluter du din TM-disk. Startar i restaurerningsläge och väljer "återställ från Time Machine-backup".
Sedan går man och gör ngt annat, det kan ta en bra stund.....

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-10-28 10:23

OK, tack.
Hängslen OCH livrem alltså?
//a

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-10-28 11:03

Har varit med om att ccc inte gjort rätt så jag brukar alltid kolla att det går att starta från den kopierade disken. Samt att om det är extra viktig data ha två kopior.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-10-28 14:13

Tack, tack för tipsen!

1
Bevaka tråden