TFT eller CRT?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Har sökt mycket i forumet efter info, men blir inte så mycket
klokare.

Jag kommer att jobba med webbgrafik och vill gärna ha en TFT-skärm. Jobbar idag mest på CRT-skärmar av mellankvalité. Kommer jag bli nöjd med en digital TFT-skärm eller är det
CRT som gäller vid foto och webbgrafikjobb? (Ang. fotojobben så rä det inte för tryck utan för webb.)
Har inte budget på 10-20' för inköp av skärm, max är nog ca 5-7'.
Vad skulle ni råda mig till?

Tacksam för tips!

// Danne

Jag skulle satsa på en Hercules el. en Sony.

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 10:23

TFT
Har du ADC på datorn så kolla på Apples 17".
[ADC och DVI är det som gälelr - VGA till TFT fel tänkt...]
Helt okey

OK! Tack för tipsen.
Så om man hittar en sjysst TFT med DVI eller ADC så
är de bra nog för den typen av jobb?!

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 11:30

Bergänsningen - om det är det - mellan CRT och TFT är väl färgområdet och det är så liten skillnad så du kan ju ändå inte garanteras den korrektheten i färgen hos den som läser sidan...
Tryck är ju lite skillnad - men vad kan man säga om korrekthet i återgivningen hos dem som läser sidan? Skulle tro att 90% har mer fel än det lilla du missar med TFT gentemot CRT...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Bergänsningen - om det är det - mellan CRT och TFT är väl färgområdet och det är så liten skillnad så du kan ju ändå inte garanteras den korrektheten i färgen hos den som läser sidan...
Tryck är ju lite skillnad - men vad kan man säga om korrekthet i återgivningen hos dem som läser sidan? Skulle tro att 90% har mer fel än det lilla du missar med TFT gentemot CRT...

Precis vad jag ville höra. De TFT (Analoga) som jag suttit
vid tidigare har inte varit roliga, men har förstått att det iom
digitala skärmar hänt en del.

Tack!
// Danne

• Medlem
  • 2003-09-23 08:09

Vid grafikjobb av alla slag är utan tvekan CRT-skärmar bäst. Under förutsättning att du har en skarp och klar bild. CRT-skärmar försämrar dock fortare med tiden gentemot TFT-skärmar, enligt min egen erfarenhet.

• Oregistrerad
  • 2003-10-04 22:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Theo
Vid grafikjobb av alla slag är utan tvekan CRT-skärmar bäst. Under förutsättning att du har en skarp och klar bild. CRT-skärmar försämrar dock fortare med tiden gentemot TFT-skärmar, enligt min egen erfarenhet.

Jag håller med Theo,
Jag har nyligen köpt en SAMSUNG 193T 19", Innan dess hade en EIZO T57S 17" Som funkade hur bra som helst.

Fördelar : Jämfört med min gamla eizo crt skärm 17" så är denna(SAMSUNG 19" TFT) som en plasma skärm ( förvånansvärd stor), tar mindre plats självklart, jättesnygg design och ergonomi samt bekvämare att jobba med.
Nackdelar : Den är lite segare jämfört med min crt skärm(detta upptäcker man ganska snabb, särskilld när man jobbar med bild eller ljud), kan vara irriterande om man har en snabb dator? Men det är en prioriteringsfråga.

1
Bevaka tråden