Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam nätverksanslutning (Time Capsule, 4G Dovado)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-25 13:20

Hej!

Vi har på kontoret en uppställning enligt följande:
4G-modem anslutet till en Dovado-router som är ställd i bryggläge och ansluten med kabel till en Time Capsule. Den routrar och delar ut IP-adresser på ett trådlöst nätverk (nät1).

Längre bort i lokalen står en Netgear Repeater som är ansluten till Nät1 trådlöst. Den har även det trådlösa nätverket Nät2 som vissa på kontoret är anslutna till (eftersom Nät1 inte når till dem).

Till repeatern är även en skrivare ansluten med kabel.

Problembeskrivning:
När man startar upp datorn och den ansluter till nätet (Nät1 eller Nät2) ansluter den men får ingen internetanslutning förrän efter ca 10 minuter. När man väl kommit igång funkar det oftast bra, men det förekommer att anslutningen försvinner och blir borta en stund.

Ibland kan det hjälpa att starta om Airport i datorn, men det är inte alltid en lösning.

Problemet finns på såväl Windows som Mac med samma symptom, och kan vara så att en dator inte får kontakt när de andra har det.

Är det ngn som varit med om något liknande eller har någon lösning på problemet? Det är ju minst sagt något irriterande när man kommer till jobbet och ska läsa mejlen och inte kan komma igång...

/Marcus.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-10-25 15:10

Låter som du måste trimma lite.
Jag hade gjort såhär..

1. Dovado som router
kabel mellan (1) och (2)
2. TimeCapsule i Bryggläge
kabel mellan 1 och 3
3. En till AirportExtreme eller TimeCapsule i Bryggläge med samma nät och ssid som 2.

Blanda märken är aldrig bra och den där repeatern kommer nog aldrig funka bra ( har bara dålig erfarenhet av trådlösa repeaters, tar år och dar att få tilldelad dhcp ibland som verkar vara i ditt fall )

Ibland räcker det tom att bara ha en accesspunkt ifall du kan placera den i mitten mitten av lokalen, kanske inte alltid estetiskt och lätt men väldigt funktionellt. Ifall du ska ha två acesspunkter försök att placera ut dem så de inte stör varandra, att ha två för nära varandra ger nedsatt effekt. Jag brukar använda AirRadar för att optimera och hitta lediga kanaler.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-25 16:24

Ok, tack! Det verkar precis som du säger att det är just långsam dhcp-utdelning som är problemet.

Ett krux med att flytta runt grejerna är att 4G-modemet får bäst mottagning om det sitter i fönstret i ena änden.

Jag har provat att låta Dovadon routra och ha TC:n i bryggläge (Utökat nätverk). Problemet då var att den "försvann" när jag ställde in den att ansluta till Dovadons nät. Men jag kanske ska ge det en chans till.

Marcus.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-13 22:18
Ursprungligen av Macke K:

Ok, tack! Det verkar precis som du säger att det är just långsam dhcp-utdelning som är problemet.

Om det är problemet, varför inte byta till manuell tilldelning av ip-adresser?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2012-10-31 10:27

Hej Macke K, hur har det gått för dig?

Glömde i all hast att skriva att du ska ha trådlöst avstängt på dovadon ifall det går, men det kanske gick mellan raderna.
Du behöver inte flytta dovadon utan bara dra en kabel till timecapsulen som är i bryggläge samt delar ut trådlöst ( dvs agerar endast accesspunk t/ "dummhubb" )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-13 21:33

Nu är det ett tag sedan, men jag kopplade om lite: Dovadon är router och delar ut nätet trådlöst, tc:n sitter i bryggläge (utökat läge) med kabel till dovadon. Repeatern är oförändrad.

Det blev betydligt stabilare, men repeatern tappar fortfarande vilket gör att vi inte alltid kommer åt skrivaren och kräver omstart av repeatern.

Skulle man kunna köra TC som repeater istället och öka tillförlitligheten?

/Marcus.

1
Bevaka tråden